Maukasta ruokakulttuuria

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipas käytyä Italiassa auto-telttalomalla. Lievästi kulinarismiin taipuvaisena ihailin Italialaista keittiötä ja ruokakulttuuria. Hyvin yksinkertaisin aineksin saadaan aikaan erittäin maukkaita ruokia.

Muutamat pastat, pizzat ja sisäfilee herkkutattipestokastikkeella tuli syötyä ravintoloissa. Paljon laitoimme ruokaa myös itse lasteni kera kaasukeittimellä mukavissa maisemissa.

Italiassa lähiruoka (tomaatit, kurkut, oliivit, viinit, juustot, parmankinkut ...) on edullista marketeissa. Esim parmesan juusto ~9€ kilo, parmankinkku 20€ kg, ohuenohuiksi siivuiksi viipaloituna. Njamm. Ei yhtään aamupalaa mennyt ilman parmankinkkua.

Autostradan "Motogrill" pikaruokalassa piipahdimme ja ajattelimme, että syödään nyt ensihätään jotkut hampurilaiset ja ranskalaiset. Yllätys oli mahtava, sillä Motogrillissä ei tarjottu roskaruokaa lainkaan, vaan erilaisia pastoja erilaisin kastikkein. Kokki latasi annoksen niistä kulhoista, joista halusi ja hyvää oli, annos 5€. Saksassa Big Mac indeksi-ateria oli 4,30€.

Suomalaisessa ruokakorissa on noin 30% lapinlisää havaintojeni perusteella.

Matkan jälkeen olen onnellinen, että Italia sai elintarvikevirastonsa, eikä sitä tuotu väkisin tänne "Camping alueelle", kuten tien varsilla mainostavat. Toki suomessakin hyvää ruokaa joskus saa. Silloinkin yleensä itse tehtynä

Nyt pähkäilen, miten valmistaisin illaksi ostamani jättikatkaravun pyrstöt.... kun ei ole itse ennen tullut valmistettua.

Kommentit (5)

Vierailija

Lisään vielä kiusaksenne, että italiaano maksaa samasta australialaisesta punaviinistä 1.80, kun se suomessa maksaa 7.50€. Perusviinit olivat euron molemmin puolin pullo.

Eli kyllä verottaja vie siitä suomen "huokeaksi" mainostetusta viinistä vieläkin tosi paljon välistä.

Vierailija
Leuka
Lisään vielä kiusaksenne, että italiaano maksaa samasta australialaisesta punaviinistä 1.80, kun se suomessa maksaa 7.50€. Perusviinit olivat euron molemmin puolin pullo.

Eli kyllä verottaja vie siitä suomen "huokeaksi" mainostetusta viinistä vieläkin tosi paljon välistä.

Näinhän se on myös monessa muussakin Keski-Euroopan maassa. Oli harmi, ettei alkoholiveron alennus koskenut viinejä juurikaan. Minusta ainakin olisi parempi, että viini olisi edullista ja vodkat yms. väkevät kalliita. Eikö tänne yritetty tuoda sitä "eurooppalaista juomakulttuuria"... Ei kyllä varmaankaan onnistu niin kauan kun kossupullo maksaa saman kuin viinipullo.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Leuka

Täh? Joitko Italiasssa australialaista?

Vierailija
Leuka

Matkan jälkeen olen onnellinen, että Italia sai elintarvikevirastonsa, eikä sitä tuotu väkisin tänne "Camping alueelle", kuten tien varsilla mainostavat. Toki suomessakin hyvää ruokaa joskus saa. Silloinkin yleensä itse tehtynä

Juurikin näin

Berlusconin sanoin "Kun ihminen ajattelee ruokaa, hän ei ajattele Suomea vaan Italiaa"

Mutta kun minä ajattelen juustoa.. pilaantunutta juustoa.. jota käytetään uudelleen, ajattelen Italiaa

Uusimmat

Suosituimmat