Seuraa 
Viestejä13

Osaako täällä joku ratkaista differentiaaliyhtälöitä? Mulla olisi käytössä myös mathcad, jolla haluaisin oppia ratkaisemaan näitä. Tässä nyt muutama esimerkki, millaisia meillä on nyt ollut:

aijaa.com/mZscbZ

Kommentit (4)

Stalker
Seuraa 
Viestejä279

Käyttäjä21957 kirjoitti:
Osaako täällä joku ratkaista differentiaaliyhtälöitä? Mulla olisi käytössä myös mathcad, jolla haluaisin oppia ratkaisemaan näitä. Tässä nyt muutama esimerkki, millaisia meillä on nyt ollut:

aijaa.com/mZscbZ

Osaakohan MathCad ratkaista tuollaisia pystysuorassa olevia yhtälöitä, jos ei niin kannattaa kokeilla SageMath:ia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä2936

Käyttäjä21957 kirjoitti:

aijaa.com/mZscbZ

Kuvan on hauskasti syrjällään, no pitää päätä kääntää vastaavasti, heh. Antamasi yhtälöt ovat sellaisia, joiden ratkaisukaavat tunnetaan.

Tunnettu menetelmä yhtälöiden ratkaisuun on tehdä yrite, joka on muotoa y(x) = exp(r x), missä r on tuntematon vakio. Sijoita tämä ja derivaatat y'(x) = r exp(r x) ja y''(x) = r² exp(r x) differentiaaliyhtälöön, saat silloin yhtälön vakiolle r. saatua yhtälöä kutsutaan ks. diff.yhtälön karakteristiseksi yhtälöksi.

Googleen myös kannataa laitttaa hakuja: lineaarinen vakiokertoiminen differentiaaliyhtälö jne.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

wisti
Seuraa 
Viestejä16278

Wolfram alpha ratkoo tuollaiset.
Ensimmäisen ratkaisu
C1*e^(7/2*x) + C2*e^(5x)

Tuo on sinulle vain tarkistusarvo. Ota kirja käteen ja katso, miten niitä ratkotaan. Et sinä siitä opi yhtään mitään, jos joku meistä ne sinulle pyörittelee.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat