Sähköpääkeskuksen hurina

Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt17.4.2006

Olen lukenut heikkovirtatekniikkaa, mutta vahvavirtapuoli varsinkin käytännön osalta jäänyt vähälle. Toivottavasti löytyy joku joka tuntee tämän jutun: Eli mikä on se huriseva melu jota esiintyy esim. omakotitalon sähköpääkeskuksessa, siinä missä on sulakkeet. Melun voimakkuus vaihtelee. Myös jos kytkee esim. sähkölämmityksiä pois ja päälle, niin melun voimakkuus myös tyypillisesti muuttuu. Kun olen ajatellut että sähkölaitteiden pitäisi (ideaalisesti rakennettuna) olla meluttomia. Että mitä muuntajia siellä sitten on?

Kommentit (5)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Suuremmat virrat muodostavat magneettikentän, joka vaihtelee verkkovirran 50 Hz:n tahdittamana. Metalliset osat lähettyvillä käyvät sitten resonoimaan tämän tahdissa.

rleppane
Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt17.4.2006

Kiitos edellisestä vastauksesta; olen alkuperäinen kysyjä.
Kävin etsimässä hakusanoilla vielä, ja löytyi toiselta keskustelupalstalta tällainen: "Hurina taas johtuu vähän rikkinäisestä kontaktorista lämpimän veden ohjauksessa, tai kärkien välissä on jotain roskaa. Surinaa voi aiheuttaa myös joku muu kontaktori. Sähkömies osaa nuo vaihtaa."
- Eli jatkokysymys: onko kontaktorit tosiaan vaihdon tarpeessa?

Vierailija

mistäs johtuu voimajohtojen (tai mikä se oikea nimitys on?), esim. valtakunnanverkkojen, aiheuttaman rätinä? Kun menee sellaisten johtojen alle esim aurinkoisena kesäpäivänä kuuluu selvä "kiva" rätinä. Elektronitko ne sieltä ilmaan sähisee.....

pepe+
Seuraa 
Viestejä253
Liittynyt16.3.2005
rleppane
Kiitos edellisestä vastauksesta; olen alkuperäinen kysyjä.
Kävin etsimässä hakusanoilla vielä, ja löytyi toiselta keskustelupalstalta tällainen: "Hurina taas johtuu vähän rikkinäisestä kontaktorista lämpimän veden ohjauksessa, tai kärkien välissä on jotain roskaa. Surinaa voi aiheuttaa myös joku muu kontaktori. Sähkömies osaa nuo vaihtaa."
- Eli jatkokysymys: onko kontaktorit tosiaan vaihdon tarpeessa?

Yleensä hurinan aiheuttaa tosiaan kontaktori tai rele. Jos näin on vaihto on järkevin korjaustoimenpide.

yst pn

Vierailija

Resonanssi-hurinassa ja kontaktorin äänessä on eri soundi. Kokenut osaa ne erottaa. Peltisempi on resonanssia.
Rätinät voimajohdoissa on läpilyöntejä eristeissä.

Uusimmat

Suosituimmat