Televisiossa vikaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Löytyisikö täältä asiantuntijaa, joka osaisi kertoa, mikä mahtaa olla vikana 32" Panasonic 100Hz televisiossani, kun laite käynnistämisen jälkeen näyttää keskellä ruutua vaakatasossa vain eri väriset raidat?

Joskus töllö käynnistyy ja kuva näkyy hyvin, mutta useimmiten ei.

Sisuksista kuuluu pientä ritinää silloin, kun kuva ei ilmesty....

Sivut

Kommentit (16)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Leuka
Löytyisikö täältä asiantuntijaa, joka osaisi kertoa, mikä mahtaa olla vikana 32" Panasonic 100Hz televisiossani, kun laite käynnistämisen jälkeen näyttää keskellä ruutua vaakatasossa vain eri väriset raidat?

Viepä korjaukseen, putkessa vikaa.

DigiService, Pitäjänmäki, Helsinki korjaa Panasonicit. Löytyy myös Tampereelta. Jos laite on ostettu lähiaikoina, saanet maahantuojalta hyvitystä, TV:n pitää kestää takuuajan ylikin. Myös kotivakuutus jeesaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Itse olen vuoden sisällä "korjannut" kaksi TV:tä. Toisen ruutu muuttui jonkin ajan katselun jälkeen vihreäksi ja koko töllö sammui sitten. Toinen taas vain meni pimeäksi.

Molemmat korjasin avaamalla kopan ja puhdistamalla pölyt paineilmalla pois.

Vierailija
Leuka
noin 5-6 v vanha laite

Tuo alkaa olla siinä rajoilla, meneekö korjaus myyjän/maahantuojan piikkiin, vai joudutko maksamaan itse.

Henkilökohtaisesti ottaa päähän, että nykyään kaikki uudet laitteet ovat täyttä sutta ja sekundaa. Ja se, että tulee halvemmaksi ostaa uusi tulostin, kuin mustepatruunoita. Onneksi voin tulostaa koululla ilmaiseksi (300 sivua / lukukausi. Sen jälkeen täytyy itse maksaa tulosteistaan.)

Helvetin markkinatalous. Missähän vaiheessa tulee vastaan kapitalismin singulariteetti (aka "point of no return")... Toista se oli ennen.

Tätini mies keräilee vanhoja radioita, yms. Viime visiitillämme heille, soitatti meille joltain 40-luvulta peräisin olevaa putkiradiota. Uskomattoman hyvät soundit, ja harvassa omistamassaan laitteessa on ollut koskaan mitään vikaa. Korkeintaan joitain liitäntöjä on joutunut puhdistamaan hapettumisen vuoksi.

Vierailija
Teje
Leuka
noin 5-6 v vanha laite

Tuo alkaa olla siinä rajoilla, meneekö korjaus myyjän/maahantuojan piikkiin, vai joudutko maksamaan itse.

Henkilökohtaisesti ottaa päähän, että nykyään kaikki uudet laitteet ovat täyttä sutta ja sekundaa.jnejne

Takuu on lisäetu joka annettaan lakisääteisen "sen-jutun-täytyy-toimia-fiksun-ajan" päälle. Olen vähän nautiskellut joten en muista tarkkaa nimitystä kirjoitushetkellä. Tämä "täytyy-toimia"-juttu on kuitenkin vahvempi juttu kuin takuu. Jos ostat esim. perseen-suristimen, niin sillä on kolme vaatimusta:
1) sen täytyy surista
2) sen täytyy mennä perseeseen
3) sen täytyy toimia balttiarallaa niin pitkään kuin perseensuristin yleensä toimii

Television tapauksessa laitteen oletettu toimintaikä on huomattavasti pidempi kuin mitä takuuta annetaan. Takuun loputtua ehkä kysytään joku kysymys, mutta kyllä sen täytyy takuusta riippumatta toimia kohtuullinen aika.

Ja se on pidempi kuin takuu. Ainakin TV:n tapauksessa.

Vierailija

Aivan niin, Eepos. Olen kyllä tietoinen tuosta takuun lisäksi olevasta "sen-jutun-täytyy-toimia-fiksun-ajan" säännöksen olemassaolosta.

Turhan harva ihminen kuitenkin on. Mutta eikös takuu ole nykyään yleensä sellaista 1-2 vuoden luokkaa TV:n kaltaisilla laitteilla.. Eli juuri sen verran, että valmistaja saa uuden, kalliimman mallin markkinoille. Ja sopivasti juuri silloin alkaa edellisestä TV:stä tippua osia, kun samaan aikaan pyörivässä mainoksessa pauhataan "..se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa!".

Nauttinut olen minäkin, eikä juuri nyt tarkalleen palaudu mieleen onko tuo lain vaatima "sen-täytyy-toimia"-ikä TV-laitteille viisi vuotta, vai kenties enemmän, mutta jotain sitä luokkaa ainakin, uskoisin.

Tarkemmat faktat löytynee osoitteesta: http://www.kuluttajavirasto.fi, jos jotain nyt alkoi kiinnostamaan..

Edit: PS. Niistä perseensuristimista en sitten tiedä, eipä ole vielä tarvetta sellaiselle tullut.

Vierailija
Teje

Edit: PS. Niistä perseensuristimista en sitten tiedä, eipä ole vielä tarvetta sellaiselle tullut.

Hienoja laitteita!

Vierailija
Leuka
Pystypoikkeutus ei toimi.

Vaikuttaa katkokselta.

Kutsu asiantunteva korjaaja paikalle. Vika todennäköisesti vain pahenee (leviää) kun yrität saada kuvaa näkymään.

Vierailija

Ritinä kertoo läpilyönnistä korkeajännitepiireissä. Pölykin voi olla syynä. Eräs tv-huoltomies kertoi vievänsä vanhat telkut ensin suihkuun... Itse ei saisi avata.

Vierailija
tietää
Ritinä kertoo läpilyönnistä korkeajännitepiireissä.

Tai sitten ei - tässä tapauksessa todennäköisesti ei, koska 'korkeajännite' kehitetään juovapoikkeutuksen pääteasteessa, ja toimii, koska vaakasuorat viivat piirtyy. Lisäksi 'korkeajännitepiirin' (ammattikielellä suurjännitepiiri) katkokset ovat usein voimakkaita, aiheuttavat otsonin hajua ja 'räiskintää' kuvaruudussa.

Vain vaakasuorat viivat kuvaruudussa on varma merkki pystypoikkeutusasteen viasta. Ajoittaisena (katkonaisena) vika voi laajentua - kannattaa kutsua korjaaja paikalle. Suurjännitepiirissä tuskin on mitään vikaa.

Hmmm.... ei kirjoittaja kyllä mainitse, että kyseessä on ns. kuvaputki, eli katodisädeputki. Niin kuitenkin oletin.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
tietää
Ritinä kertoo läpilyönnistä korkeajännitepiireissä.

Tai sitten ei - tässä tapauksessa todennäköisesti ei, koska 'korkeajännite' kehitetään juovapoikkeutuksen pääteasteessa, ja toimii, koska vaakasuorat viivat piirtyy. Lisäksi 'korkeajännitepiirin' (ammattikielellä suurjännitepiiri) katkokset ovat usein voimakkaita, aiheuttavat otsonin hajua ja 'räiskintää' kuvaruudussa.

Vain vaakasuorat viivat kuvaruudussa on varma merkki pystypoikkeutusasteen viasta. Ajoittaisena (katkonaisena) vika voi laajentua - kannattaa kutsua korjaaja paikalle. Suurjännitepiirissä tuskin on mitään vikaa.

Hmmm.... ei kirjoittaja kyllä mainitse, että kyseessä on ns. kuvaputki, eli katodisädeputki. Niin kuitenkin oletin.

Lue viestit johon vastaat. Itse ymmärsin, että vika on juuri vaakatasossa ja ritinä kuuluu silloin kun kuva ei ilmesty.
Siinä olit kyllä oikeassa, että kyseessä on CRT.

Vierailija

Siis värilliset viivat ovat keskellä ruutua vaakatasossa ja silloin kuuluu pientä ritinää. Kuvaruudun alalaita värjäytyy vaaleaksi ja siinä näkyy hämärästi tv-kuvan liikettä. Ääni kuuluu ok. Oikeaa kuvaa ei saa enää näkymään virtakytkintä painelemalla, kuten vielä joku päivä sitten saattoi onnistua.

Vierailija
Leuka
Siis värilliset viivat ovat keskellä ruutua vaakatasossa ja silloin kuuluu pientä ritinää. Kuvaruudun alalaita värjäytyy vaaleaksi ja siinä näkyy hämärästi tv-kuvan liikettä. Ääni kuuluu ok. Oikeaa kuvaa ei saa enää näkymään virtakytkintä painelemalla, kuten vielä joku päivä sitten saattoi onnistua.

Pystypoikkeutuspääteaste siellä pätkii. Tilaa korjaaja, Selvitä ensin töllön tarkka malli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat