Käsivaihteisto autossa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miksi ei ole sellaisiia käsivaihteisia autoja myynnissä, missä kytkintä ei olisi ollenkaan. Miksi käsivaihteistossa pitää vielä 2000 luvulla painella sitä kytkintä.

Sivut

Kommentit (189)

Vierailija

Onhan niitä lähes jokaisella isommalla merkillä. Ns. robottivaihteistoja. Vanhaan aikaan oli esim. Saabilla vapaakytkin (90-luvulla Saab Sensonic)

Tietenkin (lähes) kaikissa tomaateissa on käsivalitamahdollisuus, joko kepissä tai useim myös ratissa.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
tiäremiäs
No miksei nämä ole yleistyneet. Mikä siinä on kytkimen nylkyttämisessä kiehtoo?

Eihän vaan kyseessä voisi mitenkään olla raha? 500 hv moottoritkaan ei ole yleistyneet hlöautoissa, vaikka niitä monilla valmistajilla on ollutkin jo aikoja sitten. Myöskään joka pojalla ei ole omaa satelliittia avaruudessa, vaikka rahalla niitä sinne saa melkein kuka tahansa.

Jospa ihmiset pitävät edullisesta ja toimintavarmasta ratkaisusta nimeltä mekaaninen kytkin, sen sijaan että autossa olisi taas kerran lisää vikaherkkää tietotekniikkaa ohjaamassa kytkintä, jonka toiminta ei sitten kuitenkaan voi olla aina optimoitua kuskin tahdon mukaiseksi.

Lisää jonninjoutavia kysymyksiä?

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Siis nykyautoista:
Tomaatti on kallis, ja syö enemmän bensaa eikä moneen japsivalmisteeseen niitä edes saa
Jenkeillä kaikilla on aina ollut automaatti, mutta keski-euroopassakin huomattavasti yleisempiä kuin täällä Suolessa.

Robottivaihteistot vaihtavat voimakkain nykäyksin tai sitten ovat huippukalliita kaksoiskytkimillä (esim. VW:n DSG, tai sakujen urheiluautot ).

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Monien mielstä käsivaihteisto on kivampi ajaa, ja vanhanmallisiin tomaatteihin nähden ovat taloudellisempia ajaa. Sitäpaitsi asenteet ovat helpostikin jääneet ajalta, jolloin automaateissa oli jopa 3 vaihdetta! yritä siinä sitten päästä eteenpäin piskuisella koneella...

Nykyään tomaattien tekninen puoli on paremmin kuin ennen, mutta jostain syystä Suomessa valitaan autoksi yleensä käsivaihteisto vieläkin. Osittain tietysti siksi, että ne eivät ole ilmaisia.

Itse en ole edes koskaan kokeillut automaattivaihteista, paitsi PASIa. Ei minua tuo kytkimen polkeminen ole kuitenkaan koskaan rasittanut. Jos minulla olisi rahaa ja auton osto edessä, niin kävisin heti ainakin kokeilemassa esimerkiksi sellaista Wolkkarin DSG tyyppistä vaihteistoa.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Persoonaallinen tekniikka syö ostajia ja vaihtoarvoa. Siksi autot ovat niin konservatiivisia. Pyöräilijänä sanoisin että kytkinjumppa on vielä kevyttä. Keventävät hilavitkuttimet ovat tosi-ajajalle myrkkyä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
EGOtec
Siis nykyautoista:
Tomaatti on kallis, ja syö enemmän bensaa eikä moneen japsivalmisteeseen niitä edes saa
Jenkeillä kaikilla on aina ollut automaatti, mutta keski-euroopassakin huomattavasti yleisempiä kuin täällä Suolessa.

Robottivaihteistot vaihtavat voimakkain nykäyksin tai sitten ovat huippukalliita kaksoiskytkimillä (esim. VW:n DSG, tai sakujen urheiluautot ).

miksi ne nykii, kuin ei automaattivaihteetkaan nyi. Tekniikka kuitenkin kehittyy.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Miksi ei ole sellaisiia käsivaihteisia autoja myynnissä, missä kytkintä ei olisi ollenkaan. Miksi käsivaihteistossa pitää vielä 2000 luvulla painella sitä kytkintä.

Tämä johtuu hyvin yksinkertaista syystä. Kun vaihdat vaihteita, vaihdelaatikossa pitää kykteä yhteen hammaspyöräpareja (tarkemmin ilmaistuna kyse on siirtoholkeista). Kun auto on paikallaan, pyörät eivät pyöri mutta moottoripa pyörii! Hammaspyöräparia ei voi sorvata yhteen jos toinen ratas on paikallaan ja toinen pyörii. Toisaalta polttomoottorien huonoihin ominaisuuksiin kuuluu se, että jos moottori ei pyöri, se ei myöskään käy eikä tuota vääntömomenttia. Niinpä vaihde pitää kytkeä päälle moottorin käydessä, ja tarvitaan jokin kone-elin irroittamaan moottori väliaikaisesti vaihdelaatikosta. Ja tätä kone-elintä kutsutaan kytkimeksi.

Kytkintä tarvitaan myös vaihteita vaihdettaessa, sillä jos meillä on kytkettynä vaihde x niin silloin vaihteen y hammaspyörät pyörivät keskenään eri nopeuksilla. Ennen vaihtamista kytkettävän vaihteen hammaspyörien nopeudet pitää sovittaa toisiinsa. Käytännössä tämä tapahtuu automaattisesti ns. synkronoinnin avulla, mutta synkronointi ei onnistu mikäli moottoria ei kytketä väliaikaisesti irti vaihdelaatikosta.

Vaihteiden vaihtaminen onnistuu kyllä pienellä harjoittelulla aivan mainiosti ilman kytkintäkin; itse käytän kytkintä n. 37.5% kaikista vaihtamistilanteista. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan ellet tiedä 100% mitä olet tekemässä!

Automaattivaihteistossa sitä vasta kytkimiä onkin, joka vaihteelle on oma kytkimensä, tosin tarkemmin otettuna kyse on enemminkin jarruista.

Lisättäköön vielä lyhyt kommentti - se tosiseikka, että ylipäänsä tarvitaan joku vaihdelaatikko, johtuupi yksinomaan siitä että polttomoottori on niin tavattoman huono energian lähde. Polttomoottori ei tuota momenttia kun pyörimisnopeus on nolla, ja toisaalta se tuottaa huipputehon ja -momentin sangen kapealla kierrosalueella. Vaihdelaatikko on kikkailua tämän ongelman kiertämiseksi. Kun aikanaan siirrytään kokonaan sähkömoottoreihin, nykyisen kaltaisista vaihdelaatikoista tulee historiaa. Sangen moni meistä joutunee selittämään lastenlapsilleen, kuinka ennen wanhaan autoissa oli sellainen vaihdekeppi mitä piti vähän väliä veivata...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Heksu
tiäremiäs
Miksi ei ole sellaisiia käsivaihteisia autoja myynnissä, missä kytkintä ei olisi ollenkaan. Miksi käsivaihteistossa pitää vielä 2000 luvulla painella sitä kytkintä.



Tämä johtuu hyvin yksinkertaista syystä. Kun vaihdat vaihteita, vaihdelaatikossa pitää kykteä yhteen hammaspyöräpareja (tarkemmin ilmaistuna kyse on siirtoholkeista). Kun auto on paikallaan, pyörät eivät pyöri mutta moottoripa pyörii! Hammaspyöräparia ei voi sorvata yhteen jos toinen ratas on paikallaan ja toinen pyörii. Toisaalta polttomoottorien huonoihin ominaisuuksiin kuuluu se, että jos moottori ei pyöri, se ei myöskään käy eikä tuota vääntömomenttia. Niinpä vaihde pitää kytkeä päälle moottorin käydessä, ja tarvitaan jokin kone-elin irroittamaan moottori väliaikaisesti vaihdelaatikosta. Ja tätä kone-elintä kutsutaan kytkimeksi.

Kytkintä tarvitaan myös vaihteita vaihdettaessa, sillä jos meillä on kytkettynä vaihde x niin silloin vaihteen y hammaspyörät pyörivät keskenään eri nopeuksilla. Ennen vaihtamista kytkettävän vaihteen hammaspyörien nopeudet pitää sovittaa toisiinsa. Käytännössä tämä tapahtuu automaattisesti ns. synkronoinnin avulla, mutta synkronointi ei onnistu mikäli moottoria ei kytketä väliaikaisesti irti vaihdelaatikosta.

Vaihteiden vaihtaminen onnistuu kyllä pienellä harjoittelulla aivan mainiosti ilman kytkintäkin; itse käytän kytkintä n. 37.5% kaikista vaihtamistilanteista. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan ellet tiedä 100% mitä olet tekemässä!

Automaattivaihteistossa sitä vasta kytkimiä onkin, joka vaihteelle on oma kytkimensä, tosin tarkemmin otettuna kyse on enemminkin jarruista.

Kyllä tiedän miksi kytkintä painetaa, mutta kysymys oli miksi niissä on kytkin ja tarkoitin sitä mitä jalalla painetaan.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Kyllä tiedän miksi kytkintä painetaa, mutta kysymys oli miksi niissä on kytkin ja tarkoitin sitä mitä jalalla poljetaan.

Päälläkö sitä pitäisi polkea?

Vierailija
tiäremiäs
Miksi ei ole sellaisiia käsivaihteisia autoja myynnissä, missä kytkintä ei olisi ollenkaan.

Koska polttomoottorillinen auto tarvitsee kytkimen. Muuten ei vetäviä pyöriä pysty pysäyttämään ilman että moottori sammuu.
tiäremiäs
Miksi käsivaihteistossa pitää vielä 2000 luvulla painella sitä kytkintä.

On automaattikytkimellisiäkin vaihteistoja markkinoilla. (Ihan kuin samanlainen keskustelu olisi käyty ennenkin, aika vahva deja-vu-ilmiö...)

Minä pystyn ajamaan paljon pehmeämmin kun saan itse käyttää kytkintä. Kaikki ajamani tomaattiautot ovat lähteneet liikkeelle hieman syöksähtämällä ja pysähtyvät lopulta töksähtäen. Manueeloa on siksikin mukavampi ja helpompi ajaa, kun voi itse valita kuinka paljon vääntöä vetäville pyörille antaa.

EDIT: Juu löytyi vanhakin ketju samasta aiheesta:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=5502

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Itse omistan japanilaisen puoliautomaatin. Ei kytkintä, mutta normaalit manuaalivaihteet. Vasen jalka lepää.

Erittäin kätevä kaupunkioloissa. Kun silmässä on 1-vaihde, eikä paina kaasua, auto pysyy paikallaan. Oikeastaan vaihde menee silmään vasta sen jälkeen, kun painat kaasua. Tässä on tosin vain n. 0,1 sekunnin viive.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat