Myytti Atlantiksesta - paljon porua, vähän villoja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikkien tuntema Atlantis-myytti on noussut keskusteluun aina silloin tällöin myös Tiede-foorumilla, viimeksi aiheessa Fundamentalistinen Raamatun tulkinta ja nykytiede. Koska Atlantis-tarun tarkempi tarkastelu ei varsinaisesti kuulu em. aiheeseen, päätin avata Atlantis-keskustelulle oman ketjun.

Seuraavissa linkeissä perustietoa aiheesta, suosittelen ainakin keskusteluun osallistuvia tutustumaan näihin ensin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantis

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/atlantis.html

http://www.skepsis.fi/lehti/2003/2003-2chri.html

ja sama alkuperäisenä englanniksi:

http://www.csicop.org/sb/2001-09/atlantis.html

Jotta keskustelusta ei tulisi pelkästään perinteinen olipas! – eipäs ollut! –väittely, asetan halukkaiden pohdittavaksi myös kysymyksen, miksi myytti Atlantiksesta ei suostu kuolemaan, vaikka kaikki tieteellinen evidenssi näyttäisi osoittavan, että koko tarina oli vain Platonin sepitettä?

Asiaa voi pohtia myös muilta mieleen tulevilta kannoilta. Tässä säikeessä voivat aiheesta kiinnostuneet puida aiheen kerrankin pohjia myöten, niin että ei olisi tarvetta avata aiheesta aina vain uusia aloituksia tai eksyä muiden keskustelujen aiheesta enää Atlantiksen sivuraiteille. Ainakaan vähään aikaan.

Sivut

Kommentit (93)

Vierailija
ChG
miksi myytti Atlantiksesta ei suostu kuolemaan, vaikka kaikki tieteellinen evidenssi näyttäisi osoittavan, että koko tarina oli vain Platonin sepitettä

Siksihän nämä myytit elävät, koska suurinosa ihmisistä ei ajattele tieteellisesti. Toisin kuin me täällä

Vierailija
ChG
Jotta keskustelusta ei tulisi pelkästään perinteinen olipas! – eipäs ollut! –väittely, asetan halukkaiden pohdittavaksi myös kysymyksen, miksi myytti Atlantiksesta ei suostu kuolemaan, vaikka kaikki tieteellinen evidenssi näyttäisi osoittavan, että koko tarina oli vain Platonin sepitettä?

Siksi koska jokaisen sukupolven pitää näköjään itse selvittää asia aina uudelleen, kun ei uskota muiden puheita.

Pitäähän pikku-Anteronkin selvittää jollain konstilla, että siellä sängyn alla ei tosiaan ole hattiwatteja, vaikka isä kuinka koittaisi vakuuttaa, että ei varmasti ole. Ja sitten aikanaan myös pikku-Anteron omat lapset jne...

Vierailija

Viittaanpa italialaisen historianfilosofiin GIAMBATTISTA VICOon.

Hänen mukaansa historian selvittäminen käy oikeastaan vain kielen ja myyttien kautta. Atlantiksen myytti, vaikkei siinä olisi edes siteeksi totta, on itsessään todellinen ja kertoo jostain todellisesta historiallisesta asiasta.

Joten kyllä, jossain muodossa Atlantis on joskus ollut olemassa. Eri asia on, onko se ollut pelkkä ideologinen käsite tai haavekuva, myytti jo oman aikansa ihmisille.

Vierailija

Ettekös ole kuullut yrityksistä paikantaa Atlantista milloin minnekin?

Minusta tuo mytti olisi kyllä voinut osin syntyä Kreetan tai Theran tuhon myötä.

Sitäkin pidän mahdollisena, että se on syntynyt 9000 vuotta sitten Intian änsirannikolla mereen hautautuneiden kaupunkien pohjalta. Tson se nyt menee jo jossitteluksi.

Vierailija
meikämie
Viittaanpa italialaisen historianfilosofiin GIAMBATTISTA VICOon.

Hänen mukaansa historian selvittäminen käy oikeastaan vain kielen ja myyttien kautta. Atlantiksen myytti, vaikkei siinä olisi edes siteeksi totta, on itsessään todellinen ja kertoo jostain todellisesta historiallisesta asiasta.

Joten kyllä, jossain muodossa Atlantis on joskus ollut olemassa. Eri asia on, onko se ollut pelkkä ideologinen käsite tai haavekuva, myytti jo oman aikansa ihmisille.


Eli tuollä logiikalla ei voida sanoa, että "menninkäinen ei ole olemassa", koska itse sana "menninkäinen" on olemassa ja näin ollen pitäisi sanoakin, että "menninkäisen fyysinen olomuoto ei ole olemassa"? Tuohonko tähtäsit?

Vierailija

Tästä löytyy muutama asiapitoinen viestini Atlantis-aiheesta Skepsis foorumista:

Otsikko: Platonin Atlantis löytymässä ?
Kirjoittaja: st
Päiväys: 15.05.2001
Viestinumero: 48869

--------------------------------------------------------------------------------
Hei taas,

Uusi mielenkiintoinen kirja on ilmestymässä Atlantiksesta.

Kirjoittaja on Iranista kotoisin, nimeltään Behz Sarmast.

Voisi mainita että sana "Paratiisi" alunperin on johdettu Iranilaisesta sanasta "pairi-daeza", joka tarkoitta aidattua puutarhaa!

Platonin Atlantis (sumerilainen Eden) on löytymässä Välimeren Itäisestä osasta, meren pohjasta, katso kartta:

http://www.vtt.fi/tte/samba/staff/st/EDENFB.GIF

Välimeren Egyptin (silloinen Libya) saaret kuuluivat Egyptiin n. 360 e.Kr. jolta edeltävältä ajalta Platonin Atlantis dialogit ovat peräisin.

kirjan nimi on:

"Garden of the Gods: The Lost History of Eden in World Mythology & The Discovery of Atlantis" by (Robert) Behz Sarmast

INTRODUCTION

CHAPTER 1 LORD OF THE EARTH - ADAM IN PRE-BIBLICAL MESOPOTAMIA 9 FATHER ENKI, THE GENETIC GOD 11 ENKI AND THE WORLD ORDER 13 Adam and the Tree of Immortal Life 14 Enki the Provider 16 Enki, the Lord of Wisdom 17 Enki Charts the Heavens 18 Enki as a Peacemaker and Protector 18 Adam Reveals the Celestial Hierarchy 21 Adam and the Mother Goddess 24 Enki, the Social Architect 25 The Birthplace of the Priestly Gods 29 Monotheism in Mesopotamia 30 Enki the Scientist 31 Adam´s Empire 34 Genetic Experiments in the Land of the Gods 36

CHAPTER 2 QUEEN OF HEAVEN - EVE IN PRE-BIBLICAL MESOPOTAMIA 38 THE HOLY BLOOD OF THE MOTHER GODDESS 40 INANNA AND DUMUZI 41 The Serpent Gods 43 The Death and Resurrection of Adam and Eve 44 The Descent of Inanna 46 ISHTAR AND TAMMUZ 55 The Descent of Ishtar 56 New Year´s Festival in Babylon 58 The Immaculate Conception of the Goddess 61 The Origin of the Symbol of the Cross 63 THE IMMORTAL MYTH 64

CHAPTER 3 WAR IN HEAVEN - MYTH OF THE COSMIC REBELLION 66 EPIC OF ANZU 69 The Selection of a Traitor 70 The Temptation and Fall of Anzu 71 The Search for a Savior 72

CHAPTER 4 BATTLE OF THE GODS - THE STRUGGLE FOR EARTH´S DESTINY THE ORIGIN OF ZIGGURATS AND PYRAMIDS 76 THE BABYLONIAN CREATION STORY (ENUMA ELISH) 77 THE SERPENT AND THE TREE OF LIFE 79 EPIC OF ERRA 80 The Selection of Erra 81 The Death of Marduk 81 Erra´s Contempt 81

CHAPTER 5 THE FLOOD STORY - ADAM´S ARK 81 CREATION OF THE BOOK OF GENESIS 81 EPIC OF GILGAMESH 81 The Adamic Exodus 81

CHAPTER 6 THE PROMISED LAND - MYTHOLOGY OF PALESTINE 81 BA´AL & ASHTORETH 81 THE CHOSEN PEOPLE 81 Elijah´s Challenge 81

CHAPTER 7 GIFT OF THE NILE - MYTHOLOGY OF EGYPT 81 THE GODS OF EGYPT 81 OSIRIS 81 The Mummification of a God 81 The Entrapment of Osiris 81 ISIS, THE WINGED GODDESS 81 THE ANGELIC EXTRATERRESTRIALS 81

CHAPTER 8 THE OLYMPIANS - MYTHOLOGY OF GREECE 81 DIONYSUS 81 Birth of Dionysus 81 The Resurrection 81 ADONIS AND APHRODITE 81 Plato´s Atlantis 81 The Purple People 81 Birth of Aphrodite 81 Ares´ Revenge 81

CHAPTER 9 LAND OF THE NOBLES - MYTHOLOGY OF PERSIA 81 MITHRA AND ANAHITA 81 The Miraculous Birth of Mithra 81 Blood of the Sacred Bull 81 Origin of Catholicism 81 Mithra in the Modern World 81

CHAPTER 10 THE ETERNAL CITY - MYTHOLOGY OF ROME 81 CYBELE AND ATTIS 81 Black Friday, the "Day of Blood" 81 THE HERO 81

CHAPTER 11 MASTER OF MEN - JESUS AND MYTHOLOGY 81 THE GIFT 81 Birth of Jesus 81 The True Vine 81 The Resurrection 81 THE COMPROMISE 81 HERO OF THE MYTH 81

CHAPTER 12 GARDEN OF THE GODS - EDEN/ATLANTIS FOUND 81 DISCOVERY OF ATLANTIS 81 RESURRECTING EDEN 81

Behz Sarmast

---

Lisää viitteitä (koonnut st):

The Bible: 1 Mosebok 2:18, Hesekiel 28:11, 47:1, Jesaja 11:9, 53:3, Hoga visan 46:5

Homeros "Odyssen", bok 4 och 7

Hesiod "Arbete och dagar"

Virgilius "Eneiden" bok 6

Ovidius "Metamorfoser" I-4

Augustinus "Guds stad"

Thomas av Aquino "Summa Theologia" bok I

Martin Luther "Commentary on the book of Genesis"

John Milton "Paradise Lost" 1667

J. Salked "A treatise on Paradise" London 1617

P.D. Huet "Traite de la situation du paradis terrestre" Paris 1691

Robert Mallet "Jardins et Paradis" Paris 1962

R. King "Les Paradis terrestres" Paris 1990

M. Mosser and G. Teyssot "Histoire des jardins" Paris 1990

Jean Delumeau "Une histoire du paradis" Paris 1992

Knut Tallqvist " Der Assyrische Gott", Helsingforsiae 1932.

Knut Tallqvist " Pa Helig och Ohelig Mark", Helsingfors 1918

Delitzsch "Wo lag das Paradies ?", 1881

"Adonis Attis Osiris, Studies in the history of Oriental Religion", J.G. Frazer, London 1907

Plato the dialogues "Timaeus" and "Critias"

Diodor of Sicily (Diodorus Siculus)

"Manuel d´épigraphie Akkadienne" (Signes, Syllabaire, Ideogrammes) par René Labat, Paris 1963

"Sumerian Mythology" (A study of Spiritual and Literary Achievements in the third Millennium B.C. ) by S.N. Kramer, Univ. of Pennsylvania, The American Philosophical Society, Philadelphia, 1944.

"From the Tablets of Sumer" by Samuel Noah Kramer, The Falcon´s Wing Press, Colorado 1956

"The Babylonian Epic of Creation" by S. Langdon, Oxford 1923

"Myths of Enki, The Crafty God" by Samuel Noah Kramer and John Maier, Oxford 1989

st

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... tiID=48869

Muita minun asiapitoisia kirjoituksia Skepsiksen listalta

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129145

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129269

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... tiID=22945

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=132005

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=131999

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129482

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129462

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129442

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129286

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129256

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129164

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129163

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129159

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129156

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129145

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129078

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... iID=129065

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... tiID=57923

http://keskustelu.skepsis.fi/html/Kesku ... tiID=48937

Vierailija

Siihen aikaan kun dinoja liikkui, Vanahalla mantereella ja uudella oli vielä yhteys. Meri on todella tullut Atlantin alueella maan paikalle. Aikakerroin
vuosissa on kuitenkin yli kymmentuhastkertainen verrattuan taruun.

Portugalilaiset 1400-luvulla pääsivät Azoreille, jotka olisivat kuin kadonneet Atlantiksen huippu. He eivät löytäneet mitään merkkejä asutuksesta, eikä muinaisesta ole löydetty merkkejä myöhemminkään.

Egyptin Keskisessä valtakunnasa virallisen laitostieteen käsitys Maasta oli
tasaien pyöreä levy. Afrikan kohdalla siitä kuitenkin näytti olevan pala poissa. Teoriaa oli nyt selitettävä ( vertaa nykyisenkin laitostieteen monet selitykset), ja selitys oli mantereen uppoaminen. Sittemmin egyptiläiset eivät kulkeneet merta yli 1½ tuhanteen vuoteen. Selityksen ja tarun perättömyyttä ei mitenkään tarkistettu.

Uponneita saaria Kreetan lähellä. Taru oli ollut tunnettu ja vallassa kai jo puolisen tuhatta vuotta. Päätelmät uppoamisista tehtiin tarun perusteella eikä taru suinkaan syntynyt niistä. Huomattava osa Kreetan eli Knossoksen eli Kanaanin asukkaista siirtyi myöhempään Foinikiaan, ja tunnetaankin siellä kanaanilaisina, kuten Raamatussakin. Sittemmin todettiin, etä enempää tuolla seudulla ei uponnutkaan. - Sodoman ja Gomorran taru esiintyy mtös Raamatussa. Tällöin kyse on jo Vesuviuksesta.

Pohjanmeren rannallakin meri valtasi maata. Mahdollisesti taru oli levinnyt sinnekin, ja osasyy germaanikansakuntien lähdölle liikkeelle
jo enne ajanlaskumme alkua saattoi olla uppomistuhon pelko.
Sittemmin hollantilaiset eivät lähteneet, vaan rakensivat merta vastaan patoja.

Nyt suurten jäätiköiden vaihteeksi sulaessa saaristoja Tyynellä merellä joutunee ensiksi veden alle.

Egyptin Keskisessä valtakunnassa eikä vielä Roomankaan valtakunnassa
ei tunnettu täkäläistä maan kohoamista. Mikähän selitys siitä olisi annettu ja mikä tarina syntynyt?

Katastrofeilla pelottelu onhan tärkeä osa uskonnollista toimintaa.
Myös kristityillä on Apokalyptos, Ilmestyskirja.

Vierailija

Muutama ote antamastani linkeistä, joita epäilijät kannattaisi tutkia huolellisesti:

Otsikko: Re: Atlantis, Dropides
Kirjoittaja: HSTa
Päiväys: 15.12.2003
Viestinumero: 129269

--------------------------------------------------------------------------------
Tuskinpa aprillipila paitsi jonkun skeptikon mielestä!

Plato dialogissa Timaeus (n. 370 BC): ”Then listen, Socrates, to a tale which, though strange, is certainly true”. (Kuuntele Socrates, tarinaa joka vaikka se on outo, on varmasti tosi.) Sarmast siteeraa tätä alkulauseenaan.

Critias (puhuessa Socrates, Hermocrates ja Timaeuksen kanssa) sanoo Platonin mukaan:

”My great-grandfather, Dropides, had the original writing, which is still in my possession, and was carefully studied by me when I was a child.”

(Dropides, isoisäni isällä, oli hallussaan alkuperäiset kirjoitukset, jotka edelleen ovat minulla, ja nuorena poikana tutkin niitä huolellisesti.)

HST

Platon kertoo että hän nuorena poikana oli kovin kiinnostunut Solonin (isoisänsä?) Atlantis selostuksista, ja että hän usein luki niitä. Keskeinen mielenkiinto tulisi tässä minun mielestä kohdistaa Välimeren monivivahteisiin geologisiin vaiheisiin joita vasta 1980 luvulla ollaan alettu tieteellisesti tutkimaan, sekä Kyproksen lähellä oleviin nykyään merenalaisiin alueisiin. On esimerkiksi selvinnyt että Välimeren pojasta löytyy valtavia suolakerrostumia, sellaisia joita muodostuu vain, jos vesi on ollut täysin haihtunut niitten yläpuolella.

Näyttää siltä, että välimeri on ajoittain ollut täysin kuivunut muodostaen useita syviä monttuja huomattavasti valtamerten pinnan alapuolella. Kun nämä montut sitten ovat täyttyneet eri kanavia pitkin on syntynyt valtavia tulvia. Esimerkiksi Gibraltarin salmen kohdalla on ollut iso vesiputous, mahdollisesti jopa useamaan kerran viimeisten miljoonien vuosien aikana.

Platonin paikkanimiä olen myöskin usein pystynyt paikallistamaan Kyprokseen ja sen ympäristöön.

Kypros tunnettiin Egyptissä nimellä ”ISI”. Viittakohan nimi ”Atlantis” juuri Iisis-jumalaan? Assyriassa Kypros tunnettiin nimellä ”Iatnana” eli Ia:n maa (”the land of Ia”); Ia saattaa tässä olla sama kuin sumerien veden jumala ”Ea”? Samaan sarjaan kuuluvat ilmeisesti Kyproksen jumalatar Aphrodite-Urania joka syntyi vedestä, Ashtarte, Ishtar, Venus, Inanna y. m.

Toisaalta ”Osiriksen talo” (The House of Osiris) on ”Pe-Asar”.

Edelleen Orontes joki, joka sijaitsee Kyproksesta itään, käy nimellä ”Nahr el-Aisi”. Eräs toinen vanha Kyproksen nimi on al-aza tai Alasa. (Platon mainitsee nimet ”Azaes”, ”Eridanus” ja ”Ilissus”).

Paratiisi-sana taas on johdettavissa sanasta Pairi-d-aeza; joka tarkoittaa muureilla varustettua puutarhaa.

Platonin kertomuksissa esiintyy myöskin väite, että Atlantiksen saari tai niemimaa (”nesos”) muka oli suurempi kuin kun Libya ja Aasia yhteensä. Tämä on mitä ilmeisemmin epäjohdonmukainen ja virheellinen käännös. Paljon johdonmukaisempaa olisi, että alunperin tarkoitettiin että Atlantiksen niemimaa sijaitsi Aasian ja Libyan välillä (Libya tarkoitti noin 500 BC koko Pohjois-Afrikkaa Egyptiä mukaan lukien). Välillä kreikaksi on ”meson”, kun nykykäännöksissä sanaa ollaan tulkittu olevan ”meison”(yhteensä?). Sarmast itse antaa kreikankielisen kirjoituksen näille sanoille.

Miksi siis hakea Atlantista kaiken maailman omituisista paikoista, kun luonnollinen selitys on, että Atlantis oli lähellä Egyptiä, josta alkuperäiskertomukset olivat kotoisin? Paitsi nämä nimet jotka usein tavalla tai toisella liittyvät Kyproksen (minusta), Sarmast luettelee joukon muita syitä sijoittaa Atlantista Kyproksen ja Egyptin lähelle!

Sarmast kirjoitti äsken, että hän pian lähtee Kyprokselle, jossa itsekin olen muutaman kerran vieraillut nämä Atlantin-kertomukset mielessä. Olen esimerkiksi erään Kypros vierailuni jälkeen laatinut tarinan, joka löytyy osoitteesta:

http://www.squarecircles.com/articles/a ... /20-21.pdf

HST

Olen foorumissa viimeistään joulukuussa 2003 maininnut, että Robert (Behz) Sarmast äskettäin on julkaissut kirjansa jossa hän selostaa monipuoliset tutkimuksensa Atlantis / Eeden-aiheesta. Hänen tutkimuksiaan ja kirjaa ollaan kommentoitu suuressa määrässä arvovaltaisia sanomalehtiä ja radioasemia ympäri maailmaa:

”Discovery of Atlantis” (The Startling Case for the Island of Cyprus) by Robert Sarmast. First printing August 2003, Origin Press, ISBN 1-57983-012-9.

http://www.DiscoveryOfAtlantis.com

Onko seuraava Kyproksen (Egyptissä tunnettu nimeltä ISI, prof. Parpolan kirjassa Al-aza) läheltä merenpohjasta löytynyt muodostelma teidän mielestä luonnollinen vai keinotekoinen?

http://www.discoveryofatlantis.com/atla ... s/pic2.jpg

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Atlantis on samaa huuhaata kuin Troija.

Ups,Troijan kaupunkihan löytyi oikeasti...

Olipas huono vertaus...

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

On ihan totta että mereen uponneesta maasta, ei kovin paljoa todisteita ole jäänyt jäljelle. Mutta väitteet että Atlantin keskiselänteen tienoilla, ei koskaan olisi ollu kuivaa maata, eivät kestä tarkempaa tutkimusta.

Atlannin keskiselänteeltä on nostettu pinnalle lavaa, joka on kivettynyt
taatusti veden pinnan yläpuolella.
Maailman eripuolilla asuvilla kansoilla on samantapaiset , myyttiset kertomukset vedenpaisumuksesta joka tuhosi muinaisen korkeakulttuurin.
Vain rippeitä tuosta kulttuurista on jäänyt jäljelle.
Mahabharadan kertoma taistelu Pandavien ja Kauravien välillä.
Muinaisintialaiset kertomukset, Kiinalaiset kirjalliset kertomukset.
J,n,e. Elikkä jos haluaa niin Atlantiksesta löytyy kyllä jotakin tietoa.

Myöskin Gro- Magnonin ihmisen äkillinen ilmaantuminen läntiseen Eurooppaan ja läntiseen Afriikaan. Myöhemmin on väitetty Gro-Magnon ihmisen tulleen afriikasta. Mutta väitettä ei ole " tietääkseni" pystytty todistamaan. Afriikasta ei ole tehty argeologisia löytöjä jotka vahvistaisivat Gro-Magnon ihmisen kehittyneen siellä.
Gro-Magnon ihminen oli nykyihmistä huomattavasti kookkaampi.
Heidän keskipituutensa ylitti reilusti 2 metriä.

Sapiens tyyppin lukeutuva Aurignahin ihminen oli Gro-Magnon ihmistä huomattavasti pienempi kooltaan, suunnilleen nykyihmisen luokkaa.
Aurignahin ihmisen aivokopan tilavuuskin oli meidän nykyihmisten luokkaa , toisin kuin Gro-Mangnon ihmisen aivojen tilavuus , joka ylitti meidän aivojemme koon.

Gro-Magnon ihminen ilmaantui eurooppaan äkillisesti, jotain 11000
vuotta sitten. Mutta mistä ?

Muinaisten intiaanien ja Gro-Magnon ihmisten yhteyksiä, on vastustettu antropologien taholta kiivaasti. Mutta antropologit on kuitenkin joutuneet hyväksymään ajatuksen ja jopa >Herbert Wendin < teoksen intiaaneista-
teoksen joka suomeksi on Etsin Aadamia .

Pieni katkelma kyseisestä kirjasta; Nämä muinaisamerikkalaiset
kuuluivat kaikki Homo sapiens lajiin. Heissä yhdistyy Gro -Magnon ihmisen tuntomerkit mongolien ja intiaanien piirteisiin.
Löydösten ikä voidaan radiohiili ja fluorianalyyseillä määrittää melko tarkasti. Ainoakaan näistä luurangoista ei ole levännyt ameriikan maaperässä yli 12000 vuotta.

Niin että "samma häär och samma täär" Molemminpuolin Atalantia
äkillisesti ilmaintu ylivoimainen ihmisrotu , Gro- Magnon ihminen äkillisesti, täysin tuntemattomasta lähteestä. Kummallekkin mantereelle suunnillen yhtäaikaisesti, 11000-12000 vuotta sitten.
Mistään ei edes afrikasta ole löydettu Gro-Magnon ihmisen kehitystä tukevia argeologisia löytöjä. Taivaastako nuo ihmiset tipahtivat.
Gro-Mangnon ihmisen sanotaan tulleen afrikasta, mutta toistetaan vielä,
mitään argeologisia tätä teoriaa tukevia löytöjä ei ole voitu osoittaa.
Eli oletus mikä oletus, tieteellisiä todisteita tuolle väitteelle ei löydy.

Vierailija

Näyttää siltä, että noita aloitusviestini linkkejä ei ole vaivauduttu lukemaan, tai niiden tietoja ei haluta uskoa.

Poimin tuolta avausviestin linkin Skeptikko-lehden artikkelista vuodelta 2003 laiskoja varten muutaman oleellisen seikan, että pysyisi keskustelu hiukan realistisemmissa uomissa (seuraavaa artikkelia on siis huomattavasti lyhennetty):

Atlantis – ei ikinä, ei kuinkaan, ei missään

”Ei ole minkäänlaisia todisteita, jotka liittäisivät Atlantiksen olemassaolon mihinkään todelliseen paikkaan mihinkään maailman aikaan.”
...
Atlantis-myytti esiintyy ensimmäisen kerran kahdessa Platonin dialogissa Timaios ja Kritias. Timaios, joka on pääosiltaan yliluonnollinen selonteko maailman luomisesta, onkin usein kuulunut hermetistien, uusgnostikoiden ja muiden okkultistien pyhien kirjojen kaanoniin.
...
Faktaa ja fiktiota
...
Kuitenkin kaikki todisteet osoittavat, että Platonin kuvaus Atlantiksesta on epäilyksettä täysin fiktionaalinen; utopistinen myytti, joka on kyhätty kokoon havainnollistamaan eloisasti Platonin poliittista filosofiaa.

Voimme luopua kaikista Atlantiksen legendan selityksiä ja lähteitä koskevista keskusteluista toteuttamalla skeptikko Ray Hymanin (s. 1928) ohjetta ”varmista ensin, että selitystä tarvitaan, ennen kuin yrität selittää mysteeriä”.
...
Legendan alkuperä

Kuten edellä mainittiin, Atlantis mainitaan ensimmäisen kerran kahdessa Platonin kirjoittamassa dialogissa Timaios ja Kritias. Ennen Platonia ei mistään kirjallisuudesta löydy minkäänlaisia viitteitä kyseiseen sivilisaatioon – ei myöskään muinaisen Kreikan myyttisistä perinteistä.
...
Platonin Timaios ja Kritias eivät taas ole traditionaalisia. Hänen dialoginsa ovat aivan omalaatuistaan proosaa. Atlantista ei mainitse kukaan muu ennen Platonia, eikä Atlantis ole koskaan ollut osa laajempaa keraamisen taiteen, runouden, kirjallisten vihjeiden, paikallisten legendojen tai monumentaalisen arkkitehtuurin perinneketjua. Ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita, että tarut Atlantiksesta olisivat periytyneet sukupolvesta toiseen jo ennen Platonin aikaa.

Yksityiskohdat ja konteksti
...
Platonin Atlantis-kirjoitukset ovat kaksiselitteisiä: ne selvästi sijoittavat Atlantiksen olemassaolon noin vuoteen 10000 ennen ajanlaskumme alkua ja väittävät egyptiläisten pappien pitäneen historiankirjoja Atlantiksesta jo 8000 vuotta ennen kuin Solon kuuli tarinan. Koska 11000 vuotta sitten ei ollut egyptiläistä kirjoitusta, egyptiläisiä pappeja tai edes egyptiläistä sivilisaatioita, täytyy tarinan Atlantiksesta olla peräisin itseltään Platonilta. Vaikka argumentti egyptiläisistä papeista olisikin totta, niin kuinka luotettava heidän kertomansa tarina olisi? Kyseessä olisi tuhansia vuosia vanha kuulopuhe: 1) Papit kertovat Solonille legendasta; 2) Solon kertoo Dropideelle; 3) Dropides kertoo pojalleen, vanhemmalle Kritiakselle; 4) Kritias kertoo kymmenvuotiaalle lapsenlapselleen Kritiakselle; 5) Nuorempi Kritias, aikuiseksi kasvaneena miehenä, kertoo tarinan Sokrateelle ja hänen vierailleen puolifiktiivisessä dialogissa, jonka Platon kirjoittaa muistiin. Legenda Atlantiksesta – jos uskoo Platonin aikamääritystä – on melko pitkä ollakseen luotettava kertomus kaukaisesta menneisyydestä.
...
Hieno teoria, mutta silti jäljelle jää tosiasia, etteivät egyptologit ole koskaan löytäneet minkäänlaisia egyptiläisiä kirjoituksia, jotka kertoisivat Atlantiksesta – oli se olemassa koska tahansa ja missä tahansa. Lisäksi Galanopoulos astui ansaan, josta mainitsin aikaisemmin: hän muutti osan Platonin esittämästä Atlantiksen määritelmästä todistaakseen ”Atlantiksen” olleen olemassa. Pitämällä Atlantista Santorinina Galanopoulos ryhtyi sormeilemaan Platonin ilmoittamaa paikkaa ja aikaa kyseenalaistamatta sitä oliko Platonin tai hänen Atlantistaan ikinä edes olemassakaan.

Kirjassaan Richard Ellis lainaa osuvasti edesmennyttä skeptikkoystäväämme L. Sprague de Campia (1907–2000): ”Et voi muuttaa kaikkia Platonin kertomuksen yksityiskohtia ja väittää kertomusta yhä samaksi. Se on niin kuin väittäisi, että kuningas Arthur oli itse asiassa Kleopatra. Täytyy vaihtaa ainoastaan sukupuoli, kansallisuus, aikakausi, tempperamentti, moraaliset arvot ja muut yksityiskohdat, niin samanlaisuus on ilmiselvää.”

Kritias esitti Atlantiksen varsin selkeästi; hän oli tarkka myös sen sijainnista valtameressä Herakleen pylväiden ulkopuolella (suomentanut A.M. Anttila):

[24 e] … Sillä kirjoitettu on, että teidän valtionne pysäytti kerran mahtavan sotajoukon, joka oli lähtenyt kaukaa Atlantin valtamereltä ja röyhkeästi hyökännyt koko Euroopan ja Aasian kimppuun. Tuon mainitun valtameren yli saattoi näet siihen aikaan purjehtia. Sen salmen edessä, joita te kutsutte Herakleen pylväiksi, oli näet saari, yhtä suuri kuin Libya ja Aasia yhteensä, ja sen ajan matkustajat saattoivat mennä siitä toisille saarille ja niiltä edelleen mannermaalle, joka ympäröi tuota varsinaista valtamerta. Sillä koko mainitun
[25 a] salmen tämänpuoleinen alue on kuin satama, johon johtaa ahdas tuloväylä. Sen toisella puolella on tuo valtameri, ja maata sen ympärillä kehässä voi varsinaisessa mielessä kutsua mannermaaksi. Tällä Atlantis-saarella hallitsi suuri ja ihmeellinen kuninkaiden liittokunta, joka piti vallassaan koko saarta ja lisäksi monia muita saaria ja osaa manner-
[25 b] maasta. Sen lisäksi he hallitsivat vielä Libyan alueita salmen tällä puolen aina Egyptin rajoille saakka ja Eurooppaa Etruriaan asti. Tämä voimavaransa yhteen liittänyt valtakunta yritti nyt yhdellä ainoalla suurhyökkäyksellä orjuuttaa sekä teidän maanne että meidän ja lisäksi kaiken salmen tällä puolen sijaitsevan maan.
Väite Atlantiksen sijainnista on kohtalaisen tarkka. Satama, johon johtaa ahdas tuloväylä (Herakleen pylväät) on Välimeren alue. Atlantis sijaitsee Gibraltarinsalmen takana kaukana Atlantin valtamerellä.
...
Platonin motiivit

Platonin dialogit esittävät hänen filosofiaansa ja niissä on joitakin ominaisia piirteitä. Yksi piirre on epätavallisten, tosiksi väitetyiden tarinoiden käyttö, joiden avulla Platon saattoi esittää ideansa eloisasti.
...
Kuten itävaltalainen filosofi Karl Popper (1902–1994) huomioi ensimmäisessä osassa kaksiosaisessa kirjassaan Avoin yhteiskunta ja sen viholliset, Platon näkee legendat ihmisen alkuperästä, moraalisesta urheudesta ja suurista saavutuksista sosiaalisesti käytännöllisinä, tahdotun maailmankatsomuksen mieleen iskostavina työkaluina – jaloina valheina.

Kritiaksen Timaios-teoksessa Sokrateelle ja hänen vierailleen kertoma tarina Atlantiksesta on erityinen monestakin syystä. Ensiksikin Kritias oli Platonin ”isosetä”. Hän oli myöskin yksi ”kolmestakymmenestä tyrannista”. (Ateenaan spartalaisen sotapäällikön Lysandroksen ateenalaisista saavuttaman voiton (404 eaa.) jälkeen asetettu brutaalia hirmuhallintoa harjoittanut johto, jonka Trasybulos syöksi vallasta jo seuraavana vuonna ja palautti demokraattisen hallintomuodon.) Hän oli antidemokraatti ja esispartalainen. Platonin Valtiossa esitetty ideaaliyhteiskunta ei ollut sattumalta sekä antidemokraattinen että merkittävästi samankaltainen kuin Sparta. Myös Kritias esitti jo Valtiossa olleen doktriinin jalosta valheesta.

Popperin mukaan Platon olikin ensimmäinen, joka ylisti propagandistisia valheita, ja ”niiden tarkoitusta hän kuvasi voimakkailla säkeillä saarnaten viisaasta ja ovelasta miehestä, joka keksi uskonnon”.
...
Ei ole minkäänlaisia todisteita, jotka liittäisivät Atlantiksen olemassaolon mihinkään todelliseen paikkaan mihinkään maailman aikaan. Jos Atlantiksen tarina sisältää kuvauksia, jotka muistuttavat historiallisia tapahtumia, johtuu se siitä, että mikä tahansa fiktio vertautuu todellisiin kokemuksiin. Kaikki todisteet osoittavat, että kertomus Atlantiksesta oli yksi Platonin jaloista valheista: käyttökelpoista fiktiota, jota käytettiin esittämään asiaa, ei viittaamaan menneisyyteen.
...
Lähde: http://www.csicop.org/sb/2001-09/atlantis.html
Käännös: Risto K. Järvinen

Kirjoittaja Kevin Christopher on CSICOP:n (Commitee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal) PR-päällikkö. Hänellä on tutkinto muinaisen Kreikan ja Rooman kielistä ja kulttuurista.

Vierailija
Aslak
Myöskin Gro- Magnonin ihmisen äkillinen ilmaantuminen läntiseen Eurooppaan ja läntiseen Afriikaan. Myöhemmin on väitetty Gro-Magnon ihmisen tulleen afriikasta. Mutta väitettä ei ole " tietääkseni" pystytty todistamaan. Afriikasta ei ole tehty argeologisia löytöjä jotka vahvistaisivat Gro-Magnon ihmisen kehittyneen siellä.
Gro-Magnon ihminen oli nykyihmistä huomattavasti kookkaampi.
Heidän keskipituutensa ylitti reilusti 2 metriä.

Keskityn nyt kumoamaan vain näitä Cro-Magnon ihminseen liittyviä virheitä. Kai tarkoitit Cro-Magnonia mistään Gro-magnonista en ole koskaan kuullutkaan. 1. Ei ne Cro-magnonit mitään yli kaksi metrisiä jättiläisiä olleet. Mistä sinä näitä tietojasi oiken ammennat? Jostain huuhaa kirjasta? Urantia kirjan mukaan Cro-Magnonit olivat muuten sinisiä. Cro-Magnonit ovat ns. nykyihmisen esi-isiä.Cro-Magnonit olivat ensimmäisiä nykyihmisiä. Nimitys Cro Magnon tulee siitä että ensimmäinen löytöpaikka sijaitsi Cro-Magnonin alueella.

Aslak

Sapiens tyyppin lukeutuva Aurignahin ihminen oli Gro-Magnon ihmistä huomattavasti pienempi kooltaan, suunnilleen nykyihmisen luokkaa.
Aurignahin ihmisen aivokopan tilavuuskin oli meidän nykyihmisten luokkaa , toisin kuin Gro-Mangnon ihmisen aivojen tilavuus , joka ylitti meidän aivojemme koon.
Aurignahin ihminen on synonyymi termille Cro-Magnonin ihminen. Cro-magnonit juuri olivat niitä nykyihmisiä! Cro-Magnon eli Homo Sapiens saapui eurooppaan ja ajan kanssa syrjäytti Homo neanderthalensin.

Gro-Magnon ihminen ilmaantui eurooppaan äkillisesti, jotain 11000
vuotta sitten. Mutta mistä ?
Tämäkin on väärin. Cro-Magnonin ihmiset saapuivat Eurooppaan n. 40000-35000 vuotta sitten. Luultavasti lähi-idän suunnalta. Tämä aika ei ilmeisesti sovi sinun Atlantis satuihisi(?), mutta sille ei nyt vaan voi mitään. Sadut on satuja.

Loppu olikin sitten joukko virheellisten tietojen pohjalta tehtyjä "päätelmiä". Lue oikeista tiedekirjoista miten asiat todellisuudessa ovat niin ei tarvitse luulla höpöjä! Eli tietosi Cro-Magnonin ihmisistä olivat pahasti virheellisiä.

Vierailija
installer
Atlantis on samaa huuhaata kuin Troija.

Ups,Troijan kaupunkihan löytyi oikeasti...

Olipas huono vertaus...




Näissä on oleellisia eroja, laiskuuttani lainaan taas edellisen viestini lähdettä:

http://www.skepsis.fi/lehti/2003/2003-2chri.html

Homeroksen Troijalla ja Platonin Atlantiksella on kuitenkin merkittäviä eroja. Ilmeisin on se, että Troijan rauniot löydettiin sieltä, missä Homeros sanoi niiden olevan. Ilias ja sen sankarit ovat myös osa kreikkalaisessa taiteessa ja kulttuurissa esiintynyttä myyttistä traditiota. Vanhasta savikeramiikasta on löydetty kohtauksia Troijan sodasta ja kuvauksia sellaisista Homeroksen sankareista kuten Akilles, Ajax ja Odysseus. Myös vanhat legendat ja uskonnolliset myytit viittaavat kyseisiin henkilöihin. Lisäksi Platonin ajan kreikkalaiset tunnistivat useat Iliaassa mainitut paikat.

On myös olemassa pitävä todiste siitä, että Iliaalla ja myös toisella Homeroksen teoksella Odysseuksella on syvät juuret menneisyydessä. Milman Parry (1902–1935) analysoi vuonna 1930 Homeroksen runojen rakennetta ja vertasi sitä Serbien suulliseen runoperinteeseen. Osoittautui, että Ilias on perinteisistä fraaseista riisuttua suullista runoutta, joka on periytynyt kreikkalaisten bardien eli runonlaulajien sukupolvesta toiseen.

Platonin Timaios ja Kritias eivät taas ole traditionaalisia. Hänen dialoginsa ovat aivan omalaatuistaan proosaa. Atlantista ei mainitse kukaan muu ennen Platonia, eikä Atlantis ole koskaan ollut osa laajempaa keraamisen taiteen, runouden, kirjallisten vihjeiden, paikallisten legendojen tai monumentaalisen arkkitehtuurin perinneketjua. Ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita, että tarut Atlantiksesta olisivat periytyneet sukupolvesta toiseen jo ennen Platonin aikaa.

Vierailija

”Tieteellisiä teorioita Atlantiksesta:”

”Tieteen kannalta katsottuna Atlantiksen manner on puhdasta mielikuvituksen tuotetta. ”

Tuon tapaista puppua Skeptikot siis esittävät! Kylmästi he usein ummistavat silmänsä Robert Sarmastin sekä mytologisesta, historiallisesta ja meriarkeologisesta tutkimuksesta; sekä minun kokomaista tiedoista asiaan liittyen.

Eikä se ole ensimmäinen kerta, kun foorumin keskustelijat kieltäytyvät ottamasta kantaa uusimpaan tieteen saavutuksiin ja tutkimukseen.

Kuitenkin pitää todeta, että Wikipedia nykyään mainitsee lyhyesti myöskin Sarmasin tutkimuksia.
Itse tiedän asiasta varsin paljon, koska olen keskustellut Sarmasin kanssa asiasta jo ehkä 15 vuotta:

Robert Sarmastin teoria
Yhdysvaltalainen tutkija Robert Sarmast sai vuonna 2004 julkisuutta teoriallaan, jonka mukaan Atlantis olisi sijainnut itäisellä Välimerellä Syyrian ja Kyproksen välissä [2]. Noin 1 500 metrin syvyydestä merenpohjasta otetuissa kaikuluotauskuvissa näkyy muotoja, jotka saattaisivat olla ihmisten tekemiä rakennelmia. Sarmastin mukaan rakennelmat ovat ajalta noin 10 000 eaa. ja jäivät veden alle Gibraltarin kannaksen murtuessa ja Atlantin vesimassojen työntyessä Välimereen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantis#R ... tin_teoria

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat