Valonnopeudessa valonnopeutta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Valaiskaapa joku viisas kypäräpääpappi tai toisin ajattelia tällaista maalais tolloa.

Esimerkki tilanne:

Meillä on valovuoden mittainen avaruusalus. On kuljettava matka jonka pituus on 3 valovuotta. Avaruusalus kulkee valonnopeutta. Jos minä liikun avaruusaluksen sisällä valonnopeutta niin kestääkö minulta tämän matkan kulkemiseen 2 vai 3 vuotta?

Kommentit (8)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
dorim
Valaiskaapa joku viisas kypäräpääpappi tai toisin ajattelia tällaista maalais tolloa.

Esimerkki tilanne:

Meillä on valovuoden mittainen avaruusalus. On kuljettava matka jonka pituus on 3 valovuotta. Avaruusalus kulkee valonnopeutta. Jos minä liikun avaruusaluksen sisällä valonnopeutta niin kestääkö minulta tämän matkan kulkemiseen 2 vai 3 valovuotta?

Jos otat itse aikaa, sinulta kestää tämän matkan kulkemiseen tasan 1 vuosi.

Edit: virhe.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Pinky&Brain
Luulin että valovuosi on välimatka, voi minua tyhmyriä.

No niinhän se onkin. Matka, jonka valo kulkee vuodessa.

Keskustelunavauksessa tosin mainitaan avaruusaluksen olevan valovuoden mittainen. Ok. Sitten kysytään, montako valovuotta matka kestää, vaikka pitäisi kysyä, montako vuotta.

Vierailija

No siis toi alus ei voi kulkea valonnopeutta, ja jos voisi niin aika olisi pysähtynyt eli kestäisi ääretön aika.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
teini
No siis toi alus ei voi kulkea valonnopeutta, ja jos voisi niin aika olisi pysähtynyt eli kestäisi ääretön aika.

Päinvastoin. Aika ei kuluisi lainkaan matkoja kuljettaessa sen kulkijan kannalta katsottuna.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
teini

Päinvastoin. Aika ei kuluisi lainkaan matkoja kuljettaessa sen kulkijan kannalta katsottuna.

Eli siis vaikka kulkuisin 100 vuotta, olisin edelleen yhtä nuori kun matkalle lähdettäessä? Vai itse vanhenisin 100 vuotta, mutta ulkopuolinen maailma ei olisi vanhentunut sekuntiakaan? Vai kukaan ei olisi vanhentunut (ei ulkopuolella enkä itse) yhtään koko matkan aikana?

Vierailija
dorim
Esimerkki tilanne:

Meillä on valovuoden mittainen avaruusalus. On kuljettava matka jonka pituus on 3 valovuotta. Avaruusalus kulkee valonnopeutta. Jos minä liikun avaruusaluksen sisällä valonnopeutta niin kestääkö minulta tämän matkan kulkemiseen 2 vai 3 vuotta?

[list=1:2bljt1je][*:2bljt1je]Mikään massallinen esine ei voi kulkea valonnopeudella[/*:m:2bljt1je]
[*:2bljt1je]Valovuoden mittaista alusta voi tuskin olla olemassa[/*:m:2bljt1je][/list:o:2bljt1je]Jos haluat vastauksen omaan kysymykseesi, voit valita haluamasi, koska olet luonut omat luonnonlakisi.

Jos sen sijaan tarkoitit kysyä:
Meillä on eksoottisesta materiaalista valmistettu valovuoden mittainen avaruusalus, joka on eksoottisen energian avulla saatu kulkemaan nopeudella 0,9999c (missä c on valonnopeus). Kuljettava matka on 3 valovuotta. Aluksessa oleva astronautti liikkuu aluksen sisällä nopeudella 0,9999c. Kuinka kauan astronautin matka kestää ulkopuolisen tarkkailijan mielestä?

Vastaus on tällöin 3 vuotta. Astronautin oman kellon mukaisesti matka kestää (paljon) vähemmän.

Uusimmat

Suosituimmat