Onko alinopeutta olemassa liikenteessä?

Seuraa 
Viestejä155
Liittynyt29.4.2005

Monet kiroo lehdissä ja foorumeilla kuskeista jotka ajavat "alinopeutta". Jos suurin sallittu nopeus tiellä on 100km/h, niin vihat saa päällensä kuskit jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan 90km/h. Onko alinopeutta olemassa vai onko ns. "alinopeus" ihan nopeusrajoitusten mukaan ajamista?

Kommentit (12)

Vierailija

100 km/h alueella ajetaan 100 km/h. Tosin useat ajavat lähes 110 ja lisäävät myös mittarivirhettä sun muuta. Sitten jos siellä on joku 90, niin siinä on jo noin 20 km/h eroa. Sanoisin, että hyvä nyrkkisääntö on, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaan, ei siis alle. Tilannenopeus tulee olla silti alhaisempi vaaranpaikoissa.

Vierailija

Tieliikennelain mukaan liikennemerkillä osoitettu nopeus on suurin sallittu nopeus. Ko. laki toteaa lisäksi, että ajoneuvoa on ajettava sellaisella nopeudella, että sen saa keli- yms. olosuhteet huomioiden pysäytettyä tien näkyvällä osalla tjsp. Näin ollen voisi luulla, ettei alinopeutta voisi olla.

Mutta käsittääkseni esim. moottoritiellä voisi joutua poliisin pysäyttämäksi alinopeuden takia, jos ajaa kirkkaassa päivänpaisteessa ja kuivalla kelillä normaalioloissa esim. 50 km/h. Traktoreilla yms. ei ole menemistä moottoriteille nopeuserojen takia.

Vierailija

Lakikirja sanoo, että ajoneuvon nopeus on pidettävä tilanteeseen sopivana. Kuitenkaan ei koskaan yli nopeusrajoituskyltin näyttämän.

Noh, autoiljana voi todeta, että kirjoittamaton sääntö on suurinpiirtein "ajetaan nopeusrajoitus +10km/h", ja silti jotkut (siis hyvin monet) pistelevät ohi. Ja kyllähän se ärsyttää, kun joku 93-pappa ajelee reilusti alle rajoitusten hyväkuntoisella tiellä ja suurinpiirtein väistää vasemmaltatulijoita, muttei kuitenkaan ohitusmahdollisuutta ole. Eihän siitä saisi hermostua, ei minulla mihinkään kiire ole, mutta minkäs teet

Vierailija

Nopeuserot aiheuttavat vaaratilanteita, joten siinä mielessä voisi ajatella alinopeuden olevan ylinopeuteen verrattavissa oleva vaaratekijä. Tietysti on otettava huomioon se, että rajummat vauhdit tarkoittavat rajumpia onnettomuuksia. Joka tapauksessa, nopeuserothan niitä ruuhkiakin aiheuttavat: kaikki kun ajaisivat samalla nopeudella, niin liikenne olisi sujuvampaa.

Maltti on valttia, eikä matka tapa vaan vauhti. Olikos näitä vielä muita latteuksia?

EDIT:

EGOtec

Eihän siitä saisi hermostua, ei minulla mihinkään kiire ole, mutta minkäs teet

Kuulostaa tutulta.

Vierailija

Jokainen ajaa sillä nopeudella jonka tuntee hallitsevansa, ja joka tuntuu mukavalta. Olen ajanut moottoritiellä 50km/h, kun lunta oli nin paljon että pohja raapi kiinni keskitöppyrään. Silti oli autoilijoita jotka painoivat ohi sen sallitun 100km/h. Kun keli on hyvä, ajan rajoitusten mukaisesti tai "hieman" nopeammin.

Hitaammin ajavilla ei ilmeisesti ole niin kiire kuin nopeammin ajavilla. Tämän voisivat ottaa huomioon ja antaa tilaa. Ruuhkaisella 2-kaistaisella tiellä tarkoittaa hetkeksi bussipysäkille pysähtymistä. Suomalaisilla ei vain näytä luonto antavan periksi, tai sitten ei vaan tajuta että liikenteessä on muitakin kuin vain itse.

Vierailija

Naapurin rouvan poliisit pysäyttivät ja sanoivat hänen olevan vaaraksi liikenteessä, koska hän ajaa alinopeutta. Huomattavaa alinopeutta ajavien autojen taakse syntyy jono, ja siitä syntyy taas vaarallisia ohituksia. Rouva oli hyvin tuohtunut, koska hän on mielestään hyvin varovainen liikenteessä. Olen joskus ollut hänen kyydissään; hänen ajamisensa on tuskastuttavaa junnaamista kakkosella. Risteyksissä hän on erittäin epävarma eikä uskalla oikein ajaa risteykseen ennenkuin reitti on varmasti selvä. Takana tulevat tuuttavat torvellaan, mikä hermostuttaa rouvaa lisää. Minä olen samaa mieltä poliisien kanssa, että ainakin ko. rouva on alinopeutta ajavana vaaratekijä liikenteessä.

Köpseli
Seuraa 
Viestejä155
Liittynyt29.4.2005
geena
Huomattavaa alinopeutta ajavien autojen taakse syntyy jono, ja siitä syntyy taas vaarallisia ohituksia.

Ohitukset voi tehdä myös turvallisesti. Se on ohittajan vika jos ohitukset on vaarallisia.

Vierailija
MakeeK
Ohitukset voi tehdä myös turvallisesti. Se on ohittajan vika jos ohitukset on vaarallisia.

Tietenkin se on ohittajan vika, jos ohitus on vaarallinen ja sattuu onnettomuus. Niitä onnettomuuksia kuitenkin sattuu harva se päivä, koska ihmisillä on kiire, eikä alinopeutta ajavan kuljettajan takana haluta roikkua. Kyllä huomattavaa alinopeutta ajava epävarma kuski on riski liikenteessä.

Vierailija

Kyllä alinopeutta poliisit myös valvovat. Sehän voi johtua vaikka, että on pienessä maistissa ja siksi ajaa varovaisesti.
Lisäksi liian hiljainen ajo vaarantaa/häiritsee liikennettä.

Jouduin poliisiauton pysäyttämäksi kaupunkialueella, kun ajelin hiljaa, koska en ollut varma onko katu liukas vai ei. (Olen kerran liukkaalla kelillä kurvissa ajanut ojaan. Apuun tulleet ihmettelivät, kuinka olin saanut autoni menosuuntani vastaiseen ojaan. Auto nostettiin nätisti ojasta eikä sen kummempaa käynyt edes autollekaan.)
Olin juuri hakenut auton korjauksesta toisen autoilijan peräänajon takia ja ajattelin, että nyt en ainakaan heti itse kolaroi autoani.

Sitten huomasin, että poliisiauto oli perässäni. Seurasi vaan ja vihdoin pysäytti. Puhallutti ja vaati papereita. Ei pirhana ollut edes ajokorttia mukana. Poliisisetä oli kuitenkin kiltti ja kysyi, onko minulla olemassa noin niin kuin ylipäänsä ajokorttia. Sanoin, että on, mutta jäi toiseen käsilaukkuun ottaessani juhlalaukun mukaan. No jatka sitten matkaa.

Turussa kerrain eksyin etsiessäni erästä kohdetta. Kartturi istui vieressä. Katujen nimet olivat kuitenkin niin pienellä, etemme nähneet, vaan piti kaartaa auto oikeaan reunaan ja hiljentää. Taas olivat poliisit perässä ja pian rinnalla ja osoittivat seuraavaa bussipysäkkiä: pysähtykää sinne.

Kun näkivät kartturin kartta kädessä, sanoivat: "taitavat tytöt olla hieman eksyksissä". Suorastaan hihkaisimme, JOO! Apua löytyy. Kysyivät minne olemme menossa. Kerroimme. Keskustelivat hetken keskenään ja sanoivat sitten, että seuratkaa meitä, ette taida muuten osata perille. Niinpä menimme sitten poliisisaattueessa. Tietenkin paperit tarkistettiin ja puhallustestit myös tehtiin. Olivat niin komeita nuoria miehia, että mielemme teki sanoa, ettemme osaa täältä poiskaan, voisitteko tulla hakemaan.

Inssiajossa Helsingissä Mäkelän kadulla toinen auto ajoi ohi viereisellä kaistalla. Inssi kysyi: "Miksi tuo auto ajoi ohi?" Enhän minä vaan tiennyt. Meinasi reputtaa minut, koska häiritsin liikennettä liian hiljaisella ajolla, mutta armahti kuitenkin.

Vierailija
MD
Katujen nimet olivat kuitenkin niin pienellä, etemme nähneet, vaan piti kaartaa auto oikeaan reunaan ja hiljentää.

Katukylttien koko on hevosliikenteen ajalta, eikä niitä pysty useinkaan autosta lukemaan pienen koon takia. Ainoa kaupunki, jossa katukilvet ovat riittävän suuria, on Lappeenranta.

Vierailija
geena
MD
Katujen nimet olivat kuitenkin niin pienellä, etemme nähneet, vaan piti kaartaa auto oikeaan reunaan ja hiljentää.

Katukylttien koko on hevosliikenteen ajalta, eikä niitä pysty useinkaan autosta lukemaan pienen koon takia. Ainoa kaupunki, jossa katukilvet ovat riittävän suuria, on Lappeenranta.

Olen huomannut saman ongelman. Helsingin keskustassa ne kyltit ovat vielä n. 3-4m korkeudessakin.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Yhtä paha ongelma on se, ettei kaupungeissa saakeli numeroida taloja. Etsi siinä sitten Nönnönöökatu 34:ää, kun et mistään näe, mikä talo mahtaa siinä vieressä juuri olla. Isoneekohan numerot tuohon vai tähän suuntaan.

Vastasin, ettei alinopeutta ole olemassa, mutta tarkennan tähän tekstiin kuitenkin vähän. Jos joku traktori tai muu työkone ajaa köröttelee maantien laitaa sellaista kolmeakymppiä, niin se kyllä tympii ja haittaa muuta liikennettä.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Uusimmat

Suosituimmat