Seuraa 
Viestejä13176

Millaiset ominaisuudet tekee putkiaivot?. Onko putkiaivot pelkkä myytti?.

Kertokaa kuin tiedätte.

Kuitenkin huumorissa aina joskus viitataan putkiaivoihin, Mutta mitä sillä oikeasti tarkoitetaan?.

Sivut

Kommentit (37)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704

Itse olen tuolla sanalla ymmärtänyt samaa kuin fakki-idiootti. Eli tietämys on hyvä, mutta pirun kapea-alainen. Voi olla että sekoitan sanat, minä kun en ole kielitieteilijä..

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eikun ajatustavat on kangistunut. Tälleen ollaan aina tehny ja niin tehdään nytkin otetaan ajattelussakin käyttöön jolloin esim. uuden tyyppisten argumenttien käsittely unohdetaan.

Tyypillisenä esimerkkinä on taidettu pitää insinööriä ja käytettävyyttä. Insinöörit tuppaavat joskus unohtamaan että kaikki loppukäyttäjät eivät olekaan innostuneita tekniikasta jo pelkästään sen itsensä takia vaan haluaisivat hyödyntää sitä mahdollisimman helposti. Siis putkiaivoinen insinööri suunnittelee laitteen joka on teknisiltä ominaisuuksiltaa erinomainen mutta nappulamäärä saattaa olla tuhoton.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Juppe
Eikun ajatustavat on kangistunut. Tälleen ollaan aina tehny ja niin tehdään nytkin otetaan ajattelussakin käyttöön jolloin esim. uuden tyyppisten argumenttien käsittely unohdetaan.

Jep, niinpä taitaa ollakin, että enemmänkin tuossa merkityksessä putkiaivoa käytetään. Vähän eri kuin fakki-idiootti. (toisaalta sanojen merkitys ei ole aina ihan tarkkaa, ja vähän eri merkityksessäkin tuota voi nähdä)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Putkiaivo ajattelee vain yhtä asiaa kerrallaan. Naisten väitetään pystyvän ajattelemaan useita asioita samanaikaisesti, kun taas miehet käsittelevät yhtä asiaa kerrallaan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Sepi
Putkiaivo ajattelee vain yhtä asiaa kerrallaan. Naisten väitetään pystyvän ajattelemaan useita asioita samanaikaisesti, kun taas miehet käsittelevät yhtä asiaa kerrallaan.

onko tieteellisesti todistettu että naiset pystyy ajattelemaan samaan aikaa useampia asioita. Vähän epäilen totakin juttua.

tiäremiäs
Sepi

onko tieteellisesti todistettu että naiset pystyy ajattelemaan samaan aikaa useampia asioita. Vähän epäilen totakin juttua.

Oikea termi on keskittyä, ei ajatella. Naiset pystyvät keskittymään useaan asiaan yhtä aikaa(esimerkiksi kuuntelemaan musiikkia ja tekemään tehtäviä yhtä aikaa tms.). Toki miehetkin siihen pystyvät, mutta ovat siinä keskimäärin heikompia kuin naiset, vähän samaan tapaan kuin miehet ovat keskimäärin fyysisesti vahvempia. Ja kuten fyysiseen voimaan, myös tähän voidaan vaikuttaa harjoittelulla.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210

Mikäli oikein muistan, niin ihmisaivot sukupuolesta riippumatta eivät kykene todella käsittelemään kovin montaa asiaa yhtaikaa. Naisten aivot kumminkin olisivat kätevämmät vaihtamaan lennossa asiasta toiseen (vrt. vanha kunnon myyttinen keräily-metsästyskulttuuri, jossa mies keskittyy "pelkkään" riistan jahtaamiseen, kun taas naisen täytyy hallita yhtaikaa lapset, keräily ja ruuanlaitto ja siihen päälle vielä vaatteiden teko yms.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Pikku Gen
Mikäli oikein muistan, niin ihmisaivot sukupuolesta riippumatta eivät kykene todella käsittelemään kovin montaa asiaa yhtaikaa. Naisten aivot kumminkin olisivat kätevämmät vaihtamaan lennossa asiasta toiseen (vrt. vanha kunnon myyttinen keräily-metsästyskulttuuri, jossa mies keskittyy "pelkkään" riistan jahtaamiseen, kun taas naisen täytyy hallita yhtaikaa lapset, keräily ja ruuanlaitto ja siihen päälle vielä vaatteiden teko yms.)

Tuota en usko, tai sitten vaihdot ovat tietoisuutta nopeampia, ja voivat tapahtua montakin kertaa sekunnissa. Itsekin kirjoitan tätä viestiä ja keskityn kuuntelemani musiikin lauluun yhtäaikaa.

wizard
tiäremiäs

Oikea termi on keskittyä, ei ajatella. Naiset pystyvät keskittymään useaan asiaan yhtä aikaa(esimerkiksi kuuntelemaan musiikkia ja tekemään tehtäviä yhtä aikaa tms.).

Tuosta musiikin kuuntelun hankaluudesta en nyt oikein tiedä... ainakin itse olen valkoinen, lihaa syövä suomalainen heteromies ja kuuntelen töissä päivittäin musiikkia (omista korvalapuistani; työpaikalla yleensä soivat radiokanavat lähinnä raivostuttavat). Kukaan ei ole ainakaan tullut valittamaan työn laadusta.

Sen sijaan olen kuullut, että naiset pystyvät esim. puhumaan, kuuntelemaan toisen (naisen) puhetta ja kutomaan yhtä aikaa. Tämän takia miehistä, jotka tavallisesti keskustelevat vuorotellen, joukko naisia kuulostaa kamalalta kanalaumalta. Kari Suomalaisella oli aiheesta mainio pilapiirroskin, joka ei tosin taida netissä liikkua. Ensimmäisessä kuvassa mies kummastelee, kun vaimo lukee juorulehteä, kutoo sukkaa, katsoo telkkarista saippuasarjaa ja kälättää miehelle yhtä aikaa. Seuraavassa kuvassa vaimo puolestaan hämmentyy, kun mies laskee päässään biljardipallojen monimutkaiset liikeradat osuen juuri sinne, minne halusikin.

Syyksi tällaiseen on ehdotettu sitä, että kun miehet muinaisina aikoina hoitivat fyysisesti vahvempana sukupuolena vaaralliset hommat, kuten metsästyksen, oli eduksi kyetä keskittymään käsillä olevaan tehtävään sulkien häiritsevät tekijät mielensä ulkopuolelle. Naiset taas huolehtivat useista lapsista koti/luolatöiden sivussa, jolloin oli tärkeää tietää, missä jälkikasvu harhaili. Onhan naisten näkökenttäkin laajempi (löytävät tietyn tavaran laatikosta nopeammin), mutta miehet puolestaan näkevät kauas naisia paremmin.

Ding Ding
Asiassa voi olla perää. Olen itse huomannut että naiset pystyvät rakastelemaan ja ajattelemaan jotain todella hauskaa vitsiä samanaikaisesti.

Mahtoi lyödä miehen mielen maahan

Andúril
wizard
Oikea termi on keskittyä, ei ajatella. Naiset pystyvät keskittymään useaan asiaan yhtä aikaa(esimerkiksi kuuntelemaan musiikkia ja tekemään tehtäviä yhtä aikaa tms.).

Tuosta musiikin kuuntelun hankaluudesta en nyt oikein tiedä... ainakin itse olen valkoinen, lihaa syövä suomalainen heteromies ja kuuntelen töissä päivittäin musiikkia (omista korvalapuistani; työpaikalla yleensä soivat radiokanavat lähinnä raivostuttavat). Kukaan ei ole ainakaan tullut valittamaan työn laadusta.

Tarkoitin musiikin kuuntelulla tässä yhteydessä sitä, että keskittyy musiikkiin sen sijaan, että se vain soisi taustalla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat