Kuun vaikutus maahan.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuu vaikuttaa vetooimalla meriin ja aiheuttaa vuorovesi ilmiön. Onko mahdollista, että kuun vetovoima aiheuttaisi samankaltaisen ilmiön myös maapallon sisällä olevaan sulaan kiviainekseen?

Kommentit (7)

Vierailija

Aihuettaakin. Vaikutus vain ei ole kummoinen. Ei pääse "vellomaan" samallalailla kuin merenpinta. On näet sitkaampaa tavaraa ja painettakin on enemmän.

Joskus olen mietiskellyt joutessani, että minkälainen vaikutus tapahtuu silloin, jos kaikki planeetat, kuu ja aurinko laitetaan samalle linjalle? Siis sillalailla, että Maa olisi yksin toisessa päässä sitten Kuu, Aurinko, Jupiter ja muut samalla linjalla. Saisikko tuollaisella viritelmällä aikaiseksi jotakin? Esimerkiksi laakiobasalttipurkauksen käynnistyminen? Vai olisikko tuon merkitys yhdentekevä? Ei tosin taida tuollainen tilanne toistua kovin tiheästi. Joku voisi valaista asiaa, jos jotakin arvailuja tai laskuja jaksaa tehdä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kyllä maan kuori nousee ja laskee merkittävästi siinä kuin meretkin. Voisiko olla niin, että tuo hierominen vapauttaa maankuoren jännityksiäkin? Ilman tuota liikuttelua jännitykset voisivat kasvaa monin verroin isommiksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Peksu
Joskus olen mietiskellyt joutessani, että minkälainen vaikutus tapahtuu silloin, jos kaikki planeetat, kuu ja aurinko laitetaan samalle linjalle?

Ainakin syntyisi erittäin voimakas vuorovesi-ilmiö, paljon normaalia voimakkaampi tulvavuoksi.

Vierailija
geena
Peksu
Joskus olen mietiskellyt joutessani, että minkälainen vaikutus tapahtuu silloin, jos kaikki planeetat, kuu ja aurinko laitetaan samalle linjalle?

Ainakin syntyisi erittäin voimakas vuorovesi-ilmiö, paljon normaalia voimakkaampi tulvavuoksi.

Mutta riittäisikkö tuo millääntavalla piristämään vulkaanista toimintaa? Voisikko tuollainen tilanne esimerkiksi käynnistää tai olla yhtenä tekijänä vaikkapa laakiobasalttien purkautumiseen? Varsinkin jos aikojen "alussa" planeettojen kiertoradat olisivat olleet hieman erit ja yhteisvaikutus voimakkaampi? Tuskin tai no mistäpä tuota tietää, kunhan nyt joutessaan mietiskelee.

Vierailija
Peksu

Muiden planeettojen vaikutus on yhtä tyhjän kanssa ainakin, jos ulkoplaneetat ja Mars ovat Auringon toisella puolella.

Vierailija

Asian saisi selville tekemällä taulukon tulvavuoksien esiintymisestä sekä maanjäristyksien ja tulivuorenpurkauksien esiintymisestä ja katsoisi korreloivatko ne keskenään.

Vierailija

Muistaakseni joskus1980 luvulla planeetat olivat samassa linjassa suhteessaan maahan. Silloinkin odotetiin jotain tapahtuvaksi. Mitään ei tapahtunut.

Uusimmat

Suosituimmat