Lasin räjähdys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tätä juttua ei varmaan usko kukaan, mutta olin eilen viettämässä baari-
iltaa, kun yhtäkkiä lasini poksahti rikki. Se oli iso tuoppi jossa oli drinkki
ja jäitä. Lasi ei pudonnut maahan, vaan räjähti kädessäni ja lasinsirpaleet
putosivat pöydälle ja syliini. Osaako joku selittää kyseisen ilmiön?

Kommentit (8)

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Lasiin oli jäänyt valmistaessa jännitys. Meteli sai sen resonoimaan ja jännittyksen takia se hajosi herkästi.

Voi olla että jännityksen laukaisi jokin muu kuin resonanssi, koska luulisi sisällä olevan nesteen vaimentavan resonanssia. Joka tapauksessa lasia valmistettaessa se on mahdollisesti jäähdytetty liian nopeaa. Tai kemiallinen käsittely jolla jännitystä vähennetään on epäonnistunut. Tämmöistä sanotaan karkaistuksi lasiksi ja jännityksen lauetessa lasi hajoaa pieniksi muruiksi.

Vierailija

Hmm, joku osaa varmaan vastata paremmin mutta kyseessä lienee pintajännite.

Eli jos juuri pesukoneesta otettuun lasiin (yleensä pestään ravintolassa tosi kuumalla vedellä, joten lasin oma lämpötilakin on normaalia korkeampi) laitetaan kylmä drinkki (paljon jääpaloja ja jäärmurskaa tms) saattaa tämä suuri lämpöero ja lämpöjen vaihtelu aiheuttaa lasin rikkoutumisen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minulla kävi lähes samaan tapaan. Olin laivassa saapumassa Tallinnaan ja se kulkuväline jyristi kuin olisi akseli poikki tai ainakin kierona, kuten niillä on tapana asemointivaiheessa. Jonkun puolillaan oleva kaljalasi hajosi tuhannen paloiksi siinä baarin pöydällä ja kaljat valahtivat ainoille housuilleni.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kaverini joka on ravintola-alalla, sanoi että heitä usein varoitellaan että
kuumaan lasiin ei saa pistää kylmää juotavaa. Kyseinen lasi ei kuitenkaan
ollut lämmin eikä astianpesukoneesta tullut baarimikon mukaan. Baarissa
soitettiin kovaa bassojumputusta, voisiko ääniaallot aiheuttaa tapahtuman? Muiden lasit säilyivät kyllä ehjinä.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
väläys
Kaverini joka on ravintola-alalla, sanoi että heitä usein varoitellaan että
kuumaan lasiin ei saa pistää kylmää juotavaa. Kyseinen lasi ei kuitenkaan
ollut lämmin eikä astianpesukoneesta tullut baarimikon mukaan. Baarissa
soitettiin kovaa bassojumputusta, voisiko ääniaallot aiheuttaa tapahtuman? Muiden lasit säilyivät kyllä ehjinä.

Kyllä voisi kuvitella että nimenomaan basso voisi saada nesteellä täytetyn tuopin pintajännityksen laukeamaan. Tyhjän tuopin luulisin vaativan korkeampia taajuuksia. Jos lasiin on jäänyt noin paljon pintajännitystä on kyseessä valmistusvirhe.

Vierailija

Itse olen nähnyt samallaisen tilanteen. Henkilö otti lasin ja laittoisen tarjottimella ja meni viileän salaattipöydän viereen. sitten kuului kauhea kränks ja lasi hajosi!

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Tässä kunnon tapaus - laittakaa paremmaksi:

Säviän Shellillä päätin juoda kupposen kahvia sellaisesta valkoisesta Arabian kahvikupista mitä Suomen huoltoasemat ovat pullollaan.

Kämmäsin siinä sen tarjottimen kanssa, tyhjä kuppi liukui reunan yli ja tippui lattialle. Käytännössä samalla kun posliiinikuppi pamahti sirpaleiksi, myyntitiskin käytävän päässä kaljahyllyjen luona n. 15 metrin päässä pamahti kaljapulloja rikki. Ihmeteltiin siinä tovi, kerättiin kupin sirpaleet sivuun ja mentiin katsomaan keskiolutkoreja. Kahvikupin korva oli lentänyt sinne ja rikkonut kaksi olutpulloa rikki.

Eli jos ja kun noissa lasi ja keramiikka astioissa on jännityksiä, voi ne olla noinkin valtavia. Ihmettelen vieläkin nopeutta jolla pala sinkosi.

Onneksi ei osunut korva omaan nilkkaan

Gravity sucks.

Uusimmat

Suosituimmat