Vapaa-ajattelijoita epäillään jumalanpilkasta

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Vapaa-ajattelijoita epäillään kiihotuksesta kansanryhmää vastaan sekä uskonrauhan rikkomisesta eli kansankielellä jumalanpilkasta.

Syynä ovat järjestön lehdessä ja internetsivuilla julkaistut pilakuvat. Tutkintapyynnön Helsingin poliisille jätti yksityishenkilö.

Tietokirjailija Osmo Tammisalon piirtämissä 23 kuvassa kritisoidaan kristinuskon voimakasta asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Esitutkinta on verrattavissa Suomen Sisun julkaisemiin Muhammad-pilakuviin.

-- Uskon, että nytkään ei nosteta syytettä. Ensinnäkin olisi aika outo tulkinta, jos kaikki kristityt laskettaisiin kansanryhmäksi. Yleensä sillä tarkoitetaan marginaalista vähemmistöryhmää, kuten mustalaisia tai maahanmuuttajia. Uskonrauhan rikkominen eli jumalanpilkka taas voidaan kyseenalaistaa sillä, että voiko pilkata sellaista, mitä ei ole, sanoo Vapaa-ajattelijoitten tiedottaja Petri Karisma.

Hän poistaisi laista koko pykälän uskonrauhan rikkomisesta.

-- Sen myötä valtio haluaa suojella jotain tiettyä jumalaa, kristittyä jumalaa. Suomi ei siis ole uskonnoton, vaikka maan pitäisi olla tasa-arvoinen. Pykälä ei sovi nykyiseen, moniarvoiseen yhteiskuntaan.

Pykälää on yritetty kumota eduskunnassa vuosina 1914, -17, -65, -70 ja -98.

Karisman mukaan esitutkinta liittyy Muhammad-kohuun, sillä kummassakin on yritetty vähentää uskontoihin kohdistuvaa kritiikkiä. Kuvat pysyvät Vapaa-ajattelijoitten nettisivuilla ainakin toistaiseksi.

Tammisalon vuonna 1997 piirtämiä kuvia on esitelty ainakin Helsingin Sanomissa, Demarissa ja Yleisradion Ajankohtainen kakkonen -ohjelmassa. Aiemmin esitutkintapyyntöä ei ollut esitetty.

-- Jos kuvista nostettaisiin syyte, samalla pitäisi syyttää myös valtakunnan päälehtiä ja Yleisradiota. Olen huvittunut, että asiaa edes tutkitaan, Tammisalo kommentoi.

STT

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=582753

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pilakuvat/

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Kristinusko pilkkaa voimakkaasti minun näkemyksiäni maailmasta ja ihmisyydestä. Minun näkemyksilläni ei ole kuitenkaan lainsuojaa, ilmeisesti koska ne eivät perustu lapsellisiin satuihin ja systemaattiseen itsepetokseen.

Vierailija

ehkäpä samaelin näkemykset perustuvat niin monipuolisesti käsitettäviin asioihin ettei niistä voida muodostaa kokonaisuutta joka sopisi kaikille ja jonka kaikki erilaiset, ajattelevat ihmiset voisivat mukisematta hyväksyä.

Vierailija

Miksi vain tietynlaiset näkemykset ovat lain suojaamia? Ei kerro hyvää jumalasta, jos maallisen tuomioistuimen täytyy hänen etujaan varjella. Hiipii mieleen sellainen asia, että josko koko kristinusko onkin ihmisten itsensä keksimää ja suojelemaa.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
SAMAEL
Kristinusko pilkkaa voimakkaasti minun näkemyksiäni maailmasta ja ihmisyydestä. Minun näkemyksilläni ei ole kuitenkaan lainsuojaa, ilmeisesti koska ne eivät perustu lapsellisiin satuihin ja systemaattiseen itsepetokseen.

Tässä yksittäisessä kohdassa olen kanssasi samaa mieltä. Uskonto ja valtio tulisi erottaa toisistaan selkeällä tavalla, eikä uskonnoilla tulisi olla yhteiskunnassamme mitään erikoisasemaa, joista tällä hetkellä nauttivat ainakin luterilainen kansankirkkomme sekä ortodoksit. Usko, tai uskottomuus on henkilökohtainen asia, eikä yhteiskunnalla tulisi olla mitään sanomista tällaisiin kysymyksiin; lain puitteissa tietenkin. Samoin kuin on kiellettyä johdattaa kuluttajaa harhaan, valehdella kaupanteon kohteesta, tai muutoin vilpillisesti toimia taloudellisessa transaktiossa, tulisi tällaista kuluttajansuojaa laajentaa myös henkisen puolen markkinointiin.

Vierailija

Kävin katsomassa nuo kuvat läpi. Suurin osa niistä oli hauskoja, oivaltavia ja ihan aiheellisia kysymyksiä, ja keskustelua herättäviä. Kuten pilakuvien pitäisi parhaimmillaan ollakin. Minusta tällaiset kannanotot ovat välillä ihan tervetulleita Suomen muuten niin seesteiseen arkeen. Tehkää lisää näitä, niin kohta saadaan niistä sarjakuvakirjakin. Minä voisin sellaisen ostaa.

Naurettavaa, jos Suomessa vielä vuonna 2006 haastetaan ihmisiä oikeuteen (jota tuskin edes tulee tapahtumaan) tällaisista kuvista. Vaan viranomaisten on kuitenkin rikosilmoituksen johdosta tutkittava, onko rikosta tapahtunut.

Eikö kristinuskoa saa kyseenalaistaa, tai mitä tahansa uskoa, jos niikseen tulee? Mielestäni noista kuvista ei mikään ollut ketään henkilökohtaisesti loukkaava, tai sellainen, joka kohdistuisi tiettyyn oikeaan henkilöön, joten kenenkään "uskonrauhan rikkomisestakaan" ei tuossa mielestäni voi olla kyse.

Nuo kuvat nähneet uskovaiset ihmiset Tiede.fi-palstalla, kertokaa mikä noista kuvista teitä loukkasi, ja perustelkaa miksi?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Voiko ihminen pilkata Jumalaa?

Ihan siis pelkästään teoreettisella tasolla.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Ei nuo kuvat minusta mitään uskonrauhaa riko. Ja kyllä kaikilla pitää olla uskonvapaus. Jos uskonrauhan rikkominen poistuu laista on se uskonvapauden varpaille tallomista.

Jos noita kuvia olisi jollain julkisella valtion ylläpitämällä palvelulla niin sitten asia olisi toinen, mutta tuolle sivulle ei todellakaan ole pakko mennä jos haluaa johonkin uskoa.

Mutta sitä minä en todellakaan ymmärrä miksi minun pitää maksaa jollekkin kirkolle veroja vaikken mihinkään kirkkoon kuulu, enkä halua rahoittaa minkään uskontokunnan toimia. Taidan alkaa polttamaan kirkkoja kunnes verolakiin tulee muutos.

Vierailija

Nuo pilakuvat mielestäni esittävät kysymyksiä, joita on herännyt joidenkin mieliin koskien kristinuskoa. Kaikkiin kuviin on vastaus, ja vastauskin voidaan esittää kuvana. Uusia kysymyksiä tosin saattaa nousta esiin jne, mutta se olisi keskustelua aiheesta uskonto.

Siinä vaiheessa, kun joku ottaisi vaikka yhden noista kuvista ja sanoisi, että siinä on kristinuskon sanoma kokonaisuudessaan ja / tai sellaisenaan, ja jos hän julistaisi tätä asiaa päivästä toiseen vaikka hänelle tarjottaisiin vastauksia ja jatkokeskusteluita aiheesta kristinuskonto, uskoisin että kyseessä olisi tahallinen enemmän tai vähemmän vihamielinen lietsonta.

Vierailija
Hamppu
Ei nuo kuvat minusta mitään uskonrauhaa riko. Ja kyllä kaikilla pitää olla uskonvapaus. Jos uskonrauhan rikkominen poistuu laista on se uskonvapauden varpaille tallomista.

Jos noita kuvia olisi jollain julkisella valtion ylläpitämällä palvelulla niin sitten asia olisi toinen, mutta tuolle sivulle ei todellakaan ole pakko mennä jos haluaa johonkin uskoa.

Mutta sitä minä en todellakaan ymmärrä miksi minun pitää maksaa jollekkin kirkolle veroja vaikken mihinkään kirkkoon kuulu, enkä halua rahoittaa minkään uskontokunnan toimia. Taidan alkaa polttamaan kirkkoja kunnes verolakiin tulee muutos.

Ethän sinä maksakaan? Kirkollisveroa maksaa vain kirkkoon kuuluvat.

Jos viittat johonkin yhteiskunaan tukiaisiin, niin niitähän myönnetään muillekin yleishyödyllisille järjestöille.

Vierailija
meikämie

Ethän sinä maksakaan? Kirkollisveroa maksaa vain kirkkoon kuuluvat.

Jos viittat johonkin yhteiskunaan tukiaisiin, niin niitähän myönnetään muillekin yleishyödyllisille järjestöille.

Otapa selvää yhteisöverosta. Kirkko saa huomattavasti enemmän rahaa, kuin mikä on perusteltavissa sen ns. "yleishyödyllisyydellä". Vain erittäin pieni osa kirkon varoista menee hyväntekeväisyyteen, saati sitten tunnustuksettomaan hyväntekeväisyyteen. Sadoista miljoonistaan huolimatta kirkko järjestää vielä erikseen hyväntekeväisyyskeräyksiä!

Maksamme kaikki yhteisöveroa, viimeistään välillisesti:

http://www.uskonnonvapaus.fi/hakusanat/yhteisovero.html

Ja kirkko ei näissä asioissa ole mitenkään verrattavissa muihin järjestöihin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat