URHEILIJOIDEN LISÄRAVINTEET TIETEEN VALOSSA

Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Tänä päivänä urheilussa, erityisesti voimannostossa ja kehonrakenuksessa lisäravinteiden käyttö on valtavasti lisääntynyt. Entistä nuoremmat urheilijat ja harrastelijat alkavat käyttämään lisäravinteita. Itsekin kuntosaliharrastelijana törmään päivittäin erilaisiin proteiini-, kreatiini-, glutamiini-, ja hiilihydraattiravinteisiin. Tuotteiden hyödyistä ja haittavaikutuksista ollaan kuitenkin hyvin eri mieltä. Toivoisin asiallista ja kiihkotonta keskustelua siitä, miten elimistömme ottaavat vastaan tälläisiä lisäravinteita, onko niistä ollut hyötyä tutkimuksien/kokemuksien valossa ja mitä haittavaikutuksia kyseiset lisäravinteet saattavat aiheuttaa kasvavalle ihmiselle, yleensä munuaisille ja muille sisäelimille jne.

Kommentit (7)

Vierailija
taksikuski
Tänä päivänä urheilussa, erityisesti voimannostossa ja kehonrakenuksessa lisäravinteiden käyttö on valtavasti lisääntynyt. Entistä nuoremmat urheilijat ja harrastelijat alkavat käyttämään lisäravinteita. Itsekin kuntosaliharrastelijana törmään päivittäin erilaisiin proteiini-, kreatiini-, glutamiini-, ja hiilihydraattiravinteisiin. Tuotteiden hyödyistä ja haittavaikutuksista ollaan kuitenkin hyvin eri mieltä. Toivoisin asiallista ja kiihkotonta keskustelua siitä, miten elimistömme ottaavat vastaan tälläisiä lisäravinteita, onko niistä ollut hyötyä tutkimuksien/kokemuksien valossa ja mitä haittavaikutuksia kyseiset lisäravinteet saattavat aiheuttaa kasvavalle ihmiselle, yleensä munuaisille ja muille sisäelimille jne.

Aika hitosti riippuu lisäravinteesta. Kyseessä on kuitenkin sen verran iso bisnes noin kansainvälisesti että monenlaista yritystä on liikkeellä. Moni haksahtaa mainoksiin joissa luvataan kaikenlaista hienoa ja kaunista pillerin muodossa vaikka tieteellinen näyttö on aika vaatimatonta. Google näissäkin on ystävä.

Perusravintolisät eli proteiinit ja pussihiilihydraatit ovat normaaleja ravintoaineita, mutta halvemmalla ja nopeammin imeytyvässä muodossa. Voihan sitä ihminen syödä tonnikalaa ja reajuustoa proteiinitarpeensa tyydyttääkseen ja näin on viisasta tehdäkin, osa proteiinintarpeesta on kuitenkin ihan fiksua korvata pussiproteiinilla. Tulee halvemmaksi ja helpompi myös nauttia.

Vierailija

Kohtuus kaikessa: Lisäravinteet ja ravinnot ovat ok.

Proteiinijauheita on hyvä käyttää muun ruan lisukkeena, esimerkiksi sekoittaa sitä maustamattomaan jughurttiin, maitorahkaan...

Pro-jauhosta ja kermaviilistä saa oivan dippikastikkeen kurkku siivuille
Sopii iltapalaksi napostella vaimon kanssa.

Hiilihydraattivalmisteita ei sitten tarvitsekkaan kuin ennen treeniä ja treenin aikana sekä heti treenin jälkeen ja kohtuudella.

Totuus on kuitenkin se, että kehonrakentaja syö aamupalaksi kattilallisen kaurapuuroa, 5-10 kanamunan valkuaista(keitettyjä), ruisleipää 200 grammaa jne.

Lisäravinteista saadaan vain hyötyä loppurutistukseen kehon rakentamisessa. Ne eivät ole oikopolkuja onneen, vaan lisä nimensä mukaan.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Itse olen näin miettinyt, että koska ihmisen olisi hyvä syödä päivittäin noin viisi kertaa saadakseen elimistön kannalta tarvittavat ravinteet koko vuorokaudelle, niin voisin ehkäpä yhden syöntikerran korvata heraproteiini/hiilihydraattijuomalla. Tällä tavalla välttäisin ylimääräiset rasvat ja muut turhat sivuaineet. Lisäksi olen ajatellut myös jatkavani palautusjuoman nauttimisen kuntosalin jälkeeen ( joskus myös ennen salia ?) . Jos kerta sitten on niin, että kyseiset ravintolisät ovat normaaleita ravintoa-aineita, eivät ne ehkäpä kuormittaisi sisäelimiä pitkälläkään käyttökerralla. Vai olenko väärässä ?

Vierailija
taksikuski
Itse olen näin miettinyt, että koska ihmisen olisi hyvä syödä päivittäin noin viisi kertaa saadakseen elimistön kannalta tarvittavat ravinteet koko vuorokaudelle, niin voisin ehkäpä yhden syöntikerran korvata heraproteiini/hiilihydraattijuomalla. Tällä tavalla välttäisin ylimääräiset rasvat ja muut turhat sivuaineet. Lisäksi olen ajatellut myös jatkavani palautusjuoman nauttimisen kuntosalin jälkeeen ( joskus myös ennen salia ?) . Jos kerta sitten on niin, että kyseiset ravintolisät ovat normaaleita ravintoa-aineita, eivät ne ehkäpä kuormittaisi sisäelimiä pitkälläkään käyttökerralla. Vai olenko väärässä ?

Käyttökelpoinen idea. Itsekin teen samalla tavalla. Proteiinit ja hiilihydraatit ovat kyllä normaaleja ravintoaineita mutta jotkut jauhesekoitukset saattavat sisältää esim. kreatiinia joka pitemmän päälle ei ole hyväksi munuaisille. Jotkut myös saavat finnejä kreatiinista, mistä johtuen en itse sitä käytä. Yleensä nämä jauhesekoitukset kuitenkin sisältävät niin vähän kreatiinia, ettei siihen tarvitse kiinnittää huomiota ellei tule finnioireita.
edit: onhan kreatiinikin kyllä normaali ravintoaine mutta joissakin lisäravinnesekoituksissa sitä voi olla niin paljon että sitä kertyy liikaa elimistöön jos käyttää pitkään ja säännöllisesti.

Vierailija

Kourallinen rusinoita ennen tai jälkeen reenin nostaa verensokerit tehokkaasti. Sopiva keino tankata energiaa reeniin tai väsymykseen.

Ei varmasti ainoa keino, mutta toimii ainakin mulla.

n. 150g protskua saa normaalista monipuolisesta ruuasta päivänmittaan.
Ainakin mulla se onnistui. Riittää useimmille treenaajille.

Kala, liha, muna, maito ja soija jos haluaa. Siitä se lähtee.

Vierailija

Kaikenlaista yrittäjää änkeää tällekin alalle. Kuponkiuutisissa ja sähköisissä spämmeissä tuputtavat "tieteellisesti testattuja" tuotteitaan. Ihme juttu kuitenkin, etteivät koskaan kerro näiden testien tuloksia.

Uusimmat

Suosituimmat