Miksi on niin vaikeaa pienentää desibelejä koneissa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Moottorisahasta tulee yli 100 desibeliä ja ruohonleikkurista tulee yli 100 desibeliä.

Mistä johtuu se että tekniikkaa ei voida kehittää niin että siitä tulisi hiljaisempaa.

Kuitenkin kansaterveydessä näkyisi positiivisempinä tuloksina, jos työtökoneet ja muut laitteet olisivat hiljaisempia.

Olen kuitenkin ymmärtänyt että ei se pelkästä rahasta johdu. Vaan huonosta tekniikkasta.

kehittelyä on kuitenkin jo käynnissä asian suhteen.

Esimerkiksi tasohöylässä ei tuu melua hirveesti siitä höylästä, vaan siitä kuin sitä työstettävää materiaalia työnnettään koneeseen.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

En ole ikinä käyttänyt moottorisahaa ilman kuulosuojaimia, nykyään olen jopa ruohonleikkurin kanssa.

Kyllä ammattalaisille on kalliita ja hiljaisia koneita, mutta kulutajamallit ovat näitä halpoja rämiseviä "made on china".

Vierailija

Desibeleistä täytyy muistaa se, että se on logaritminen asteikko.

L = 10*I/I0

L=desibelit (dB)
I=intensiteettitaso [W/m²]
I0=intensiteetti, kun on 0 dB eli I0=10^-12 W/m²

Tästä seuraa, että jos halutaan laitteen desibelit pudottaa sadasta 90:een, niin intensiteettitason täytyy pudota kymmenesosaan!!

Vastaavasti 100dB → 80dB vaatii intensiteettitason pudottamista sadasosaan!!!

Eipä ne desibelien pudottamiset sitten niin helppoja voi ollakaan.

Vierailija

Raha ratkaisee. Kumpi on halvempaa - koteloida laite äänettömäksi vai ostaa kuulosuojaimet korvilleen? Ja moottorisahan tapauksessa siitä tulisi koteloituna ja eristettynä niin painava, että kukaan ei jaksaisi heilutella sitä koko päivää.

Vierailija

Teollisuus on ratkaissut asian monessa kohteesa ihan vain henkilökohtaisilla suojaimilla. Menetelmä on helppo, edullinen ja tehokas.

Kulkuneuvojen äänenvaimennus on kohtalaisen tehokas, mutta esim. sahoihin huono lähinnä painon takia. Kuten yllä jo mainittiin.

Vierailija

Minua häiritsee lähinnä tietokoneeni desibelit. Mutta onneksi minulla on "kuulosuojaimet", joista voi soittaa rockia niin kovalla, että se peittää tietokoneen melun alleen.

Vanhemmillani on ollut käytössä sekä sähkökäyttöinen ruohonleikkuri, että moottorisaha. Kyllä ne sentään vähän pienempää melua pitävät kuin polttomoottoreilla varustetut. Nykyään on kuitenkin ihan bensalla käyvä ruohonleikkuri. Edellinen alkoi käydä jo vanhaksi. (Myös nykyinen, suurempi pihansa, ja jatkoroikan raahaaminen ympäriinsä aiheuttivat v*tutusta. Ainakin itselläni.)

Jos sähköruohonleikkuriin saisi tarpeeksi tehokkaat ja kevyet akut, niin se voisi ihan käytännöllinen ollakin. Toistaiseksi kuitenkin täytynee tyytyä polttomoottoreihin. Vähän pienemmän pihan, vaikkapa rivitaloasunnon pihan tuommoisella sähkökäyttöisellä vehkeellä kyllä ajelee.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Teje: Mitäs vikaa on ihan itselykittävässä leikkurissa? Pienemmän pihan leikkaa vaikka ruohosaksilla, ei siihen mitään moottoreita tarvitse. Halvemmaksikin tulee.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Eihän niissä mitään vikaa olekaan. Ympäristöystävällisiä ovat, ja käy myös hyötyliikunnasta. Yksinkertainen on kaunista.

Älä syytä minua isieni synneistä.

Minulla ei edes ruohonleikkuria ole, kun ei ole pihaakaan. Mutta, jos joskus tarvitsen, niin ihan lihasvoimaa käyttävä riittänee, ellei nurmikkoa sitten satu olemaan jalkapallokentän verran.

Edit: Kijrotusvirhe

Vierailija

Ku mää pistin pakoputkesta letkun sankoo jossa oli vettä moottori tuli hiljaseks. Melkei kuulu pelkkää pulputusta.

Vierailija
borri317
Ku mää pistin pakoputkesta letkun sankoo jossa oli vettä moottori tuli hiljaseks. Melkei kuulu pelkkää pulputusta.

En suosittele tekemään niin. Savu ei silloin pääse niin helposti pois moottorista, joten moottoriin ei pääse niin paljoa ilmaa, ja palaminen on epätäydellisempää.

Vierailija
wizard
borri317

En suosittele tekemään niin. Savu ei silloin pääse niin helposti pois moottorista, joten moottoriin ei pääse niin paljoa ilmaa, ja palaminen on epätäydellisempää.

Ei pitäisi olla ongelma nelitahtikoneissa, 2-tahtiset kyllä tukehtuvat helposti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat