Erot USA:n ja Suomen välillä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ottamatta kantaa miten asiat pitäisi olla, olen listannut asioita jotka ovat
erilailla USA:ssa kuin Suomessa/ euroopassa.

-Mittayksiköt tuumaisia, on unssit. mailit, kuutiojalat ja gallonat. Ilmeisesti
vain lääketiede käyttää metrisiä mittoja.
-Am/ Pm ja 12h kellonaika myös aikatauluissa. Tiettävästi armeija käyttää
sielläkin 24h kellonaikoja.
-Ulko-ovet aukeaa sisäänpäin, niin tosin kaikkialla pohjoismaiden ulkopuolella.
-Kokolattiamatot sisätiloissa ja ulkokengät pidetään myös sisällä jalassa.
-Pölynimurit työnnettäviä missä moottori varressa, euroopassa perässä
vedettäviä.
-Sähköjännite 110v, radiossa AM-taajuudet käytössä, gsm toimii eri taajuudella ja tv käyttää ntsc-tekniikkaa.
-Käsiaseet helposti saatavissa, luvan saa muutamassa päivässä.
-Sosiaaliturva hankittava vakuutuksilla, verotus sen sijaan maltillista.
-Alastomuus ei ole sallittua valtamediassa.
-Poikien ympärileikkaus yleistä myös kristillisissä piireissä.
-Alkoholi on sallittua vasta 21 vuotiaana.
-Lomaa usein vain 1 viikko/ vuosi. Täällä tutut kirkolliset pyhät usein
työpäiviä.
-Kaupungit suunniteltu yksityisautoilun varaan, yli 95% hlö-autoista
automaattivaihteisia.
-Bensiini edullista, alle 50 eurosenttiä/ litra. Diesel hlö-autoja ei käytössä,
Suomessa niitä n. 30%, ja Ranskassa peräti 70%.
-Pysähtynyttä koulubussia ei saa sivuuttaa edestä eikä takaa.
-Punaisilla saa kääntyä oikealle.
-Pohjoisessa suolataan tiet reilusti, nastarenkaita ei saa käyttää, ei tosin
missään muuallakaan pohjoismaiden ulkopuolella.
-Mittayksiköistä johtuen autojen kulutus ilmoitetaan miles/ gallon.
Eli 23miles/ gallon on n. 10l/ 100km.

Jotkut yllämainituista asioista vaihtelee osavaltioittain. Tuleeko muuta
mieleen?

Sivut

Kommentit (28)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Onko tuo punaisilla kääntymissääntö voimassa muuallakin kuin Kaliforniassa?

Rakentamisessa varmasti on paljon eroja etenkin Etelä-USA:n ja pohjoismaiden välillä. Ikkunat taitavat ainakin olla yksinkertaisia.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
Ulko-ovet aukeaa sisäänpäin, niin tosin kaikkialla pohjoismaiden ulkopuolella.

Haiskahtaa paskapuheelta. Päinvastoin ainoa missä minä olen törmännyt sisäänpäin kääntyvin ulko-oviin on paikoin Pohjois-Norjassa missä joskus tuulee... noh, hieman reilummin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Hamppu

Haiskahtaa paskapuheelta. Päinvastoin ainoa missä minä olen törmännyt sisäänpäin kääntyvin ulko-oviin on paikoin Pohjois-Norjassa missä joskus tuulee... noh, hieman reilummin.

Elokuvissa aukee sisään päin koska saumat ottais muuten vastaan kuin sankari potkasee oven auki.

Vierailija
Hamppu

Jenkeissä aukeaa ovet sisäänpäin paloturvallisuusmääräysten takia. Suomalaiseen tapaan ulospäin aukeavaa ovea on vaikeampi murtaa sisään.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Hamppu

Jenkeissä aukeaa ovet sisäänpäin paloturvallisuusmääräysten takia. Suomalaiseen tapaan ulospäin aukeavaa ovea on vaikeampi murtaa sisään.

Miten ihmeessä se parantaa paloturvallisuutta? Juurikin sen takia että palokunta saa oven murrettua helpommin? Voi olla semmoinen psykologinen tekijä että houkuttaa enemmän murtatumaan muutenkin, siis ei se että ovi on helpompi murtaa sisäänpäin vaan se että se yleensäkin aukeaa sisäänpäin.

Vierailija

Suomessa ovet aukeaa ulospäin, koska 1800-luvulla sattui kirkoissa ns. palopaniikkeja, eli kansa luuli, että kirkko palaa, vaikkei tulessa ollutkaan. Sisäänpäinaukevia ovia ei saatu auki väkimassan paineessa ja kymmeniä kuoli.

Kirkkojen ovet käännettiiin sitten kääntymään ulos ja talonpojat ottivat tietenkin mallia.

Eli tämä on puhtaasti suomalainen perinne. Tosin sitä ehkä tavataan muuallakin Pohjoismaissa, kun vaikutteita on otettu maasta toiseen.

Vierailija

Jenkeissä:[list:107elz3f]- Saa ajokortin yleensä jo 16-17 vuotiaana. Riippuu osavaltiosta.
- Yleensä dubataan vieraskieliset elokuvat, tekstitys on harvinaisempaa.
- Elokuvia myös "amerikanisoidaan", eli tehdään vierasmaalaisista elokuvista/tv-sarjoista amerikkalaisia versioita.
- Elokuvia sensuroivat kolmannet osapuolet, tämä saattaa tosin tulevaisuudessa muuttua.
- PIIPataan kirosanat, ja muut "rumat sanat" TV:ssä (kaapelikanavilla harvemmin).
- Ei julkista terveydenhuoltoa. Suurin syy henkilökohtaisiin konkursseihin USAssa ovat suuret sairaalalaskut.
- Ei julkista kansallista yliopistojärjestelmää. Jokaisella osavaltiolla on sitävastoin oma koulutusjärjestelmänsä.
- Elinkautisia vankeustuomioita voi saada useampiakin peräjälkeen. Esim. 200 vuotta useammasta murhasta.
- Käytössä on myös kuolemanrangaistus.
[/list:u:107elz3f]

Vierailija
Olbe
Lomaa 1 viikko vuodessa WTF?

Mä en ole pitänyt päivääkään lomaa, perkule 1,5 vuoteen!!!!!!

Olemma työtön.

Suomessa henkilö-autojen ovet aukeavat ulos päin??????

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005

-Liikennevakuutukset sidottu kuljettajan riskialttiuteen. Kallein ryhmä on nuoret naimattomat miehet. Kaikki yhtiöt eivät heitä edes vakuuta. Riskiryhmä on myös papit.
-Onnettomuuspaikalle ei kannata kutsua ambulanssia. Voit joutua maksamaan sen, ellei uhrilla ole vakuutusta.
-Televisiossa mainokset yleensä mielenkiintoisempia kuin ohjelmat. Ohjelmat alkavat yleensä tasatunnein.
-Ei TV-lupaa.
-Sähkö siis 110 V, taajuus 60 Hz kaksivaihevirtaa eli vaiheiden päästä saadaan 220 V.
-Yliopistojen lukukausimaksut ovat korkeat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat