Seuraa 
Viestejä10196

[size=150:xo0skkiv]Yksityisautoilu vie tilan asumiselta pakkautuvissa kaupungeissa[/size:xo0skkiv]

Yksityisautoilu, keskimäärin yhden henkilön sisällöllä kuluttaa tihentyvien ja pakkautuvien kaupunkien tonttialueita asumiselta. On helppoa laskea kuinka paljon henkilöautot vievät maapinta-alaa tiestöinä, parkkialueina yleisesti ja asumisalueilla piha- ja katosparkkeina. Yksityisautoilu on pyhälehmä ja siihen ei uskalleta kajota.

Ilmakuva paljastaa asuinalueen pinta-alasta yksityisautoilun lohkaisevan helposti 15-20%. Länsimaalainen kuluttamisen ja paikasta toiseen liikuttelun hegemonia nielee energiavaroja, sitoo maa-alueita, aiheuttaa päästöjä ja lisää ruuhkaa ja henkistä tuskaa liikennevalojen punaisessa loisteessa.

Esim. Helsinki saisi noin 100.000 ihmiselle asuinolosuhteet uusina tontteina, jos yksityisautoilun tarpeisiin sitoutuneet maa-alueet vapautetaan rakennusmaaksi. Yksityisautoilu tulisi korvata julkisella liikenteellä, lähinnä raide- ja kuljetusratayhteyksinä, jossa ihmisen oma liikunnallinen panos toimisi alle kilometrin matkoissa lihasmoottorityönä helpottamaan keskivartalopyylevöitymistä.

Henkilöauto on markkinatalouden symboli individualistisesta tavasta päättää yksin kuinka kuljen ja minne. Auto on vapauden symboli ja se on suurin syy asumiskeskuksien ruuhkiin, viivästyksiin, energian kalliiseen hintaan ja lisääntyneisiin päästöihin niin kasvihuoneilmiönä kuin hiukkaspäästöinä.

Polttoaineen hinnan noustessa lähivuosina 2-3 euroon litra, vähenee automaattisesti ajosuoritteet, joista yksityispuolella nyt lienee vajaa puolet turhaa ja suunnittelematonta liikehdintää paikasta toiseen ilman todellista päämäärää.

Purkamalla ylimääräiset tiet, parkkipaikat ja -luolastot, sekä autotallit ja taloparkit, saadaan 15-20% lisää tonttimaata rakentamiseen, jolloin ihmiset saadaan vieläkin lähemmäksi toisiaan, jolloin julkisessa liikenteessä päästään ottamaan aivan uusia kulkumuotoja kävelyn, pyöräilyn ja raideliikenteen lisäksi.

Auto on symboli, jolla on status- ja näyttöarvo sekä kulkemisen vapaus milloin haluaa sekä siirtoväline maalle mummolaan ja mökille. Painopisteen siirtyessä raideliikenteeseen, tuo se merkittävää muutosta energiakehitykseen, sillä junat kulkevat mukavasti ydinsähköllä, jolla ei ole päästövaikutuksia. Asfaltin käyttö öljysyöppönä loppuu ja tilalle tulevat raiteet, joiden leveystarve tiestöön nähden on vain vajaat puolet maankäytöstä.

Työllisyystöinä kokonaan uusittava perusraideverkko rakennetaan Pendolino tyyppisille nopeille junille ja siirtoyhteydet sekä syöttöliikenne tyypillisille sähköjunille koko valtakunnan alueelle. Tavarat ja ihmiset siirtyvät kumin päältä rautapyöriin ja myöhemmin leijujuniin. Haja-asutusalueille kehittyy sähköautojen verkosto ja kaupunkien keskustat pyhittyvät omaehtoiseen liikkumiseen ja kevytraitioliikenteeseen.

Näillä menetelmillä suuret kaupungit saavat uusia asumisalueita ja ei ole tunkua ja pyrkyä maaseutumaisiin haja-asutuskuntiin maa-aluesiirtoina suuremman voimalla. Elämisen näyttösymbolin poistuessa, jää ihmisille muutakin näytettävää esim. henkiseltä puolelta ja nuorisokin voi pakonomaiset korttelirallit korvata muilla kehittävimmillä esiintymismuodoilla.

Säästöinä tulevat lisäksi ruuhkattomuus, päästöttömyys, selvästi hiljaisempi ympäristö ja lisääntyvä liikunta sekä siirtymissuoriteiden väheneminen, koska ei jää tarvetta liikehdintää liikehdinnän vuoksi. Uljas pääkaupunkimmekin saa tiiviin ja kattavan metroverkoston kaikkiin keskuksiinsa ja vuoroja voidaan säätää vaikka minuutin välein.

Lopuksi meiltä poistuu ikuinen ongelma valituksesta, kun henkilöautoliikenteen verokertymät poistuvat ja ei tarvitse marmattaa, kuinka autoilija maksaa veroillansa osan sosiaali- ja opetustoimesta. Liikkumisen muutosasennetta estää eniten totunnaistapamme, jonka sokaisee peltilehmiemme maalipinnan kiilto ja tuo näköalattomuuden huomisesta tavasta siirtää itseään ja tavaroitaan.

Näistä uusista lähtökohdista kehittyvä julkinen liikenne aikaansaa nopeamman ja halvemman tavan liikkua ruuhkattomasti paikasta toiseen. Huviajeluja tuskin kukaan viitsii metrolla tehdä. Huominen on liikunnan säätelemistä ja ulkoisen energian säästämistä kehon hyvinvointikulttuurin kasvaessa liikuntasauvojen lisääntyessä "viimeiselle liikkumisen mailille". Poistuvat henkilöautot voimme myydä Venäjälle. Ainoaksi ongelmaksi jää se, missä kaivamme neniämme.

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (60)

Eikös, ilkka, tässä voisi ajatella teollisuudenkin vievän tilaa asumiselta. Jos teollisuus vietäisiin kaupungeista maalle, saisi asuintontteja tehdastonttien ja parkkipaikkojen paikalle. Liikenne vähenisi, kun ei kaikkien tarvitsisi kulkea jo valmiiksi ruuhkaiseen kaupunkiin duuniin.
Ja toisaalta kun kuitenkin ihmiset muuttavat töiden perässä, saisi elämää hiljaisempiinkin kuntiin. Esim suur-helsingin kuntien ongelma on suuri plus-voittoinen muuttoliike ja esim itä-suomen kuntien ongelma on muuton miinusvoittoisuus. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Eikä tarvitsisi edes muutosta tie-infrastruktuuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Maa kutsuu Ilkkaa.

Koko kirjituksesi oli ilmeisesti yksi iso provo, eikö vain?

Ilkka Luoma
Purkamalla ylimääräiset tiet, parkkipaikat ja -luolastot, sekä autotallit ja taloparkit, saadaan 15-20% lisää tonttimaata rakentamiseen, jolloin ihmiset saadaan vieläkin lähemmäksi toisiaan, jolloin julkisessa liikenteessä päästään ottamaan aivan uusia kulkumuotoja kävelyn, pyöräilyn ja raideliikenteen lisäksi.
Ehdotat siis että omakotitaloja rakennettaisiin tyhjiin parkkiluoliin? Talojen alapuolella sijaitsevista autotalleista ei saa neliomilliäkään lisää tonttimaata, korkeintaan lisää varastotilaa ihmisten rojuille.

Koko kirjoituksesi oli niin käsittämättömän fiktiivinen ja täynnä epäkohtia, etten jaksa kommentoida enempää. Tulisi vain lapsille kelvotonta luettavaa

Asuntopula ratkaistaan rakentamalla lisaa asuntoja, ei omakotitaloja vaan tilavia kerostaloasuntoja. Autojen sijoitusongelma ratkaistaan rakentamalla talot Merihaan tyyliin, siten että pari ensimmäistä kerrosta on parkkihallia ja varsinainen pihataso on kannen päällä muutaman kerroksen korkeudessa. Ne jotka haluavat välttämättä asua omakotitalossa, voivat muuttaa Kehä III:n ulkopuolelle, tai mennä niin pitkälle perähikiälle kuin lystäävät.

Ruuhkaongelmat taas ratkaistaan sujuvoittamalla yksityisautoilua ja tarjoamalla kilpailevia vaihtoehtoja julkisen liikenteen puolelta. Esim. kunnollisilla liittymäpysäköinneilla ja edullisella pysäköintimaksulla, jonka kuitilla saa käyttää seutualueen julkisia esim. 12h ilmaiseksi. Tarjotaan edes kerran porkkanaa kepin sijasta ja katsotaan kuinka homma luistaa.

Lisäksi vihreät voivat painua vaikka Siperiaan halaamaan kuusipuita ja jättää liikennehankkeiden (esim. keskustatunneli ja länsimetro) vastustamisen,. ja kerrankin osoittaa olevansa jotain muuta kuin entisiä kommunisteja. Tuota kaiken vastustamista, ja yleiseen hyvään tähtäävien asioiden vaststusta ilman pätevää syytä, on nyt katseltu tarpeeksi.

Ugh! perään ettei kenellekään tule paha mieli.

Maalla ei ole metroa tahi ratikkaa oven vieressä. Eikä ne linjurikkaan kulja. Maalla tarvitset auton.

Ei mullakan ollu Helsingissä asuessa autoa vaikka en auton saastuttavuudesta paskan vertaa välitäkkään. Ihan puhtaasti käytännön syistä olin ilman autoa.

Asutuksen keskittyminen tuo liikenneongelmat ja asutuksen hajauttaminen lisää liikenteentarvetta. Taitaa olla ratkaisematon yhtälö rajoittamatta yksityisliikennettä. Se taas ei ole mahdollista demokratiassa. Vihreiden varsin ristiriitaiset tavoitteet voivat olla hauskaa seurattavaa, mutta toteutettuna varsin haitallista. Jäitä hattuun jätkät!

Jos ihmisellä on esim. sellainen sairaus, että vapisuttaa ja hytisyttää, niin parannuskeino on helppo. Nämä taudithan johtuvat nimittäin verestä. Jos lasketaan ihmisestä kaikki veri pois, niin tutina loppuuu. Varmasti.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10196
ilesoft
Maa kutsuu Ilkkaa.

Koko kirjituksesi oli ilmeisesti yksi iso provo, eikö vain?

Ilkka Luoma
Purkamalla ylimääräiset tiet, parkkipaikat ja -luolastot, sekä autotallit ja taloparkit, saadaan 15-20% lisää tonttimaata rakentamiseen, jolloin ihmiset saadaan vieläkin lähemmäksi toisiaan, jolloin julkisessa liikenteessä päästään ottamaan aivan uusia kulkumuotoja kävelyn, pyöräilyn ja raideliikenteen lisäksi.
Ehdotat siis että omakotitaloja rakennettaisiin tyhjiin parkkiluoliin? Talojen alapuolella sijaitsevista autotalleista ei saa neliomilliäkään lisää tonttimaata, korkeintaan lisää varastotilaa ihmisten rojuille.

Koko kirjoituksesi oli niin käsittämättömän fiktiivinen ja täynnä epäkohtia, etten jaksa kommentoida enempää. Tulisi vain lapsille kelvotonta luettavaa

Asuntopula ratkaistaan rakentamalla lisaa asuntoja, ei omakotitaloja vaan tilavia kerostaloasuntoja. Autojen sijoitusongelma ratkaistaan rakentamalla talot Merihaan tyyliin, siten että pari ensimmäistä kerrosta on parkkihallia ja varsinainen pihataso on kannen päällä muutaman kerroksen korkeudessa. Ne jotka haluavat välttämättä asua omakotitalossa, voivat muuttaa Kehä III:n ulkopuolelle, tai mennä niin pitkälle perähikiälle kuin lystäävät.

Ruuhkaongelmat taas ratkaistaan sujuvoittamalla yksityisautoilua ja tarjoamalla kilpailevia vaihtoehtoja julkisen liikenteen puolelta. Esim. kunnollisilla liittymäpysäköinneilla ja edullisella pysäköintimaksulla, jonka kuitilla saa käyttää seutualueen julkisia esim. 12h ilmaiseksi. Tarjotaan edes kerran porkkanaa kepin sijasta ja katsotaan kuinka homma luistaa.

Lisäksi vihreät voivat painua vaikka Siperiaan halaamaan kuusipuita ja jättää liikennehankkeiden (esim. keskustatunneli ja länsimetro) vastustamisen,. ja kerrankin osoittaa olevansa jotain muuta kuin entisiä kommunisteja. Tuota kaiken vastustamista, ja yleiseen hyvään tähtäävien asioiden vaststusta ilman pätevää syytä, on nyt katseltu tarpeeksi.

Ugh! perään ettei kenellekään tule paha mieli.

..............................................................

parkkiluolat Hesassa muutetaan varastoiksi, ja näin ainakin muutamia varastorakennuksia saadaan puretuiksi ja niiden tontit asuinrakennuksille...

Itseasiassa koko aloitus oli tietynlainen provokaatio herättämään keskustelua, kuinka kävisi jos tosiaan vähentämisen kautta lopetetaan nykymallinen yksityisautoilu ja korvatataan sitä kehittämällä julkista ja aivan uusia siirtyilemisen muotoja...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10196
tiäremiäs
Yksilöautoilua ei voi lopettaa ainoastaan, siihen pitää kehittää puhtaampaa tekniikkaa.

.................................

vaikka saisimmekin puhtaampaa tekniikkaa, niin jää perusogelmaksi ruuhkat, siis tilan puute. Suurissa kaupungeissa ihminen liikuttaa itseään tarvitsemalla henkilöautoa ajaessaan noin 2,3m x 6m pinta-alan, kun taas julkisissa sama henkilö vie noin neliömetrin!

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10196
SAMAEL
Tilanpuutteeseen on olemassa tasan yksi syy: liikaa ihmisiä.

......................................

Niin, ... villakoiran ydin on juuri siinä. Lisäksi ihmiset pakkautuvat liiaksi "kekomaisiin termiittipesiinsä".

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10196
SAMAEL
Tulevaisuudessa ihmisiä tulee kutistaa.

..............................................

Heh, heh...

Oletko lukenut Kurt Vonneguttia? Eräässä kirjassaan Kurt maalasi osuvasti huomista tulevaisuuden kuvaa... kiinalaiset lisääntyivät niin kovasti, että hoksasivat tilanpuutteen vuoksi alkaa kutistamaan itseään. Seurauksena oli, että muutamien vuosien kuluttua New Yorkiin levisi outo basilli, joka lopulta valtasi koko maapallon, heh... heh..., hirtehisesti

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10196

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
SAMAEL
Tulevaisuudessa ihmisiä tulee kutistaa.



..............................................

Heh, heh...

Oletko lukenut Kurt Vonneguttia? Eräässä kirjassaan Kurt maalasi osuvasti huomista tulevaisuuden kuvaa... kiinalaiset lisääntyivät niin kovasti, että hoksasivat tilanpuutteen vuoksi alkaa kutistamaan itseään. Seurauksena oli, että muutamien vuosien kuluttua New Yorkiin levisi outo basilli, joka lopulta valtasi koko maapallon, heh... heh..., hirtehisesti

Olikos se Titanin seireenit? Näin muistelisin.

EDIT: Ei kun Titanin seireenit kirjassa ne taisivat muuttaa Marsiin?

EDIT2: Ei piru kun en nyt muista; kymmenen vuotta tai ylikin kun olen Vonnegutaa lukenut. Täytynee hipsiä kirjastoon.

Maalta tullee liikaa porukkaa töihin kaupunkiin... kärryillänsäkin.

Minä kuulun myös siihen isoon sakkiin, jonka mielestä julkisilla matkustaminen on 90% kerroista hel*etin ahdistavaa.

Autoanihan ette vie.

Ai niin, ja sulla oli ihan väärä asenne muutenkin. "tonttipula ..."
Jumankauta meillä on keskuspuistokin TÄYSIN rakentamatta.

Ilkka Luoma
Jeps, jeps, mutta kun tuo pula on siellä missä kuhina on kiivainta
Kun Helsinkiä aina niin kiivaasti halutaan verrata muihin Euroopan metropoleihin, esim. Pariisiin ja Lontooseen, niin rakennetaanko siellä omakotitaloja kaupungin alueelle? Ei rakenneta, vaan esikaupunkiauleille, joita täällä mielestäni edustavat Espoo, Vantaa, Sipoo, Nurmijärvi, Vihti, Kirkkonummi jne.

Kyllä varmasti tulee Helsinkiin tonttipula, jos viimeisetkin tonttimaat tuhlataan rakentamalla omakotitaloja, seinä seinää vasten. Niitä ei enää erota rivitaloista muu, kuin kaksinkertainen seinä asuntojen välillä. Tontti on suunnilleen talon kokoinen, jolloin puutarhaa jää ruhtinaalliset parikymmentä neliömetriä.

Minun mielestäni ne varakkaat, jotka haluavat asua omakotitalossa, voivat muuttaa sinne missä on tarpeeksi tonttimaata omakotirakentamiseen. 20km Helsingin keskustasta on vielä vallan mainiosti tilaa rakentaa. Helsingissä voidaan säästää nykyiset rakentamattomat puistot, ja alkaa rakentaa ylöspäin.

Miehilla se on outo kiintymys autoihin...

Onko kukaan kuullut "lentavasta taksista" (en muista oikeaa nimea), joka pystyisi nousemaan ilmaan pystysuoraan ilman kiitorataa ja tarvitsisi vain muutaman neliometrin laskeutumistilan? Laite olisi taysin automaattinen, toimisi ilman kuljettajaa ja lentaisi Helsingista Rovanniemelle puolessa tunnissa? Kateva keino paasta kesamokille sinne takahikialle.

Tai kaupunkeihin tarkoitetuista vaakasuoraan kulkevista hisseista, jotka olisivat aanettomia ja nopeita? Taisi naista ollakin Tiede-lehdessa, jos mitaan muistan oikein.

Auto on kylla niin turha vehje, varsinkin kunhan tekniikka hieman kehittyy. Ja siina vaiheessa, kun ruokaostosten teko sujuu netin kautta suoraan kotiovelle tilaamalla kivuttomasti ja rutiinin omaisesti, niin mihin autoa tarvitsisi? Jollei tyon puolesta joudu rahtaamaan tavaroita, niin mina ainakin suosisin julkistaliikennetta. Ja miten paljon aikaa saastyy, kun ei tarvitse etsia parkkipaikkaa, seisoa liikennevaloissa ja kayttaa autoa huollossa ym.

Yksi hienoista yksityisliikenteen vahentamisen tavoista olisi polkupyorien suosiminen. Rakentamalla polkupyorille erilliset kaistat, joka tekisi pyorailyn turvallisemmaksi, liikkuminen helpottuisi (ja nopeutuisi varsinkin keskustan alueilla) huomattavasti. Ja rakentamalla julkisenliikenteen asemille vartioituja pyoransailytystiloja, johon pyoran voisi jattaa huoletta. Koopenhaminan malliin siis.

Ja maailma pelastuu...

Siita kylla olen yhta mielta, etta tuskin se asuntopulaa ratkaisisi, mutta ehka siita jotain pienta helpotusta olisi. Vahentyisi ainakin oljyn tarve.

Polkupyöräilyn suosiminen on niin itsestäänselvää ettei sitä tule toistetuksi tarpeeksi usein. Sitä varten ei tarvitse rakentaa paljoakaan. Kaikenlaisia kumipyöriä käyttäneenä, olen päätynyt siihen. Se on paras.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat