Miksi miehet pitävät oluesta naisia enemmän?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä kysymys on askarruttanut minua pitkään enkä ole saanut siihen mieleistäni vastausta. Varsinkin murrosiässä tytöt karsastavat olutta riippumatta siitä että se on merkittävästi halvempaa. (ainakin sen ikäisten budjetilla.) Tämä käytäntö on tietysti voinut muuttua nykyisen pissiskulttuurin myötä kun 13v. tyttöset kiskovat mitä vain humaltuakseen Lasolista raakaan pirtuun. Sama ilmiö ei ole niin merkittävä 20v < naisilla, mutta silti ainakin omasta tuttavapiiristäni 95% naisista pitää enemmän siideristä kuin oluesta. Onko syy psykologinen, kulttuurinen vai jokin muu?

[size=75:20by9ud7]Samalla joku voisi myös vastata siihen kysymykseen miksi suustani pääsee vaistomaisesti nautinnollinen huokaus kun juon ensimmäisen huikan olutpullosta. Siiderillä ei vastaavaa tapahdu.
[/size:20by9ud7]

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Olisiko tuo geeneissä, koska mitään kulttuurillista perustetta ei voi helposti päätellä. Minulle olut maistuu selvästi muita juomia paremmin ja teen sitä itse. Maku on pääroolissa. Mikään alkoholijuoma ei pääse lähellekkään. Tuo ensisiemaus on nautinnollisin kait kaikille.

Vierailija

Njäh...makukysymys? Siksi kun se haisee pahalle (myös aamulla, toisen hönkäilynä, yök...), maistuu pahalle, kitkerälle, ja nousee liian nopeasti päähän? Siiderissä on enemmän sokeria, tasaa aivokapasiteettia...
Psykologinen, ja fysiologinen

Vierailija

Siideri on enemmän limumaista ja makeaa ja siksi sitä on helpompi juoda, sen takia itse ainakin join sitä aikoinaan, nyt ei mene enää alas ei sitten millään. Mutta siis ei kovat jätkät varmaan voi juoda siideriä 13 vuotiaana? Nykynuorisosta en tiedä mutta valtaosa naispuolisista ystävistäni on oppinut vasta parikymppisenä kaljan juonnin. Jotenkin siihen makuun pitää tottua että sitä voi juoda. Tai ainakin sanoisin että itse sain aikanaan juoda sitä ensin väkisin, nykyään merkistä riippuen on jopa tosi hyvää. Eli siis simppelisti maku ratkaisi aikanaan.

Jaa, tuosta huokauksesta en tiedä. Sanoisin että kuumana päivänä se on se nautinnollinen kylmä olut, ehkä et sitten vaan tykkää siideristä?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Itse en ole tunnetusti nainen mutta silti juon aina siideriä jos vain on aitoa siideriä myynnissä. En juo limuviinaa. Vain käynnyttä siideriä.

Käymisellä valmistettu siideri on monesti karvaampaa kuin tavallinen baarin keppana.

Jos juo käynyttä ja kuivaa siideriä niin se on sama kuin söisi hiekkapaperia.

Viinasta tehdyt siiderit on yleensä makeita.

Vierailija

Vedän vähän hatusta, mutta veikkaan syyksi sitä ettei olut ole makeaa. Irtokarkkien suurin asiakaskunta ei ole lapset vaan nuoret naiset. Lapset kyllä pitävät myös makeasta ja maku muuttuu sitten vanhemmiten, ihmiset pitävät enemmän happamasta kuin makeasta. Naiset pitävät jostain syystä yleensä makeammasta kuin miehet. Meillä valkkariakin ostaessa vaimo valitsee makean kun minä taas puolikuivan tai kuivan.

Chilistäkään akat ei pidä eivätkä sinapista. Poikkeuksia tietysti on, nämä ovat vain karkeita yleistyksiä mutta pääsääntöisesti.

Vierailija
Echi
[size=75:2j31sl2s]Samalla joku voisi myös vastata siihen kysymykseen miksi suustani pääsee vaistomaisesti nautinnollinen huokaus kun juon ensimmäisen huikan olutpullosta. Siiderillä ei vastaavaa tapahdu.
[/size:2j31sl2s]

Hmm... Nautinnollinen huokaus... Ehkäpä juurikin sen nautinnon vuoksi.
Olut on "namia"

Vierailija

Vanhemmiten naiset varmaan kuivahtavat

Minä pidän oluesta oikein kovasti, enkä saa siidereitä alas. Kuivat valkut ehdottomasti, makeat käyvät vain spizereihin ja silloinkin jäiden kera. En syö karkkiakaan, ei hyvää

Vierailija

Antti Heikkilä väittää kirjassaan, että biologisista syistä nainen pitäisi enemmän makeista mauista kuin mies. Ei ole aavistustakaan mihin tämä väite perustuu, mutta raportoinpahan lukuhavaintoni.

Itsekin pidän enemmän siideristä, mutta se johtuu etupäässä siitä että kalja turvottaa, ja sitä lajia on naisella hormonaalisista syistä jo muutenkin ihan tarpeeksi.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Jaa. En vain pidä oluesta, vaikka poikaystävä miten on yrittänyt opettaa... Toisaalta spriideritkään ei oikein maistu, kunnon sidrua sen olla pitää. (Spriideri on siis limuviinas, jossa alkoholi tulee pirtusta ja omena mehusta. Ei aito ompusta käytetty.)

Toisaalta rakastan chiliä ja sinappia* ja limettiä ja kirpeitä karkkeja, joten ehkä se on se katkeranimelä maltaan maku mistä en pidä oluessa. Toisaalta mallaslimppu on hyvää, ei voi tietää mikä se lopultakin on...

*Sinapista vielä: Yksi lempiherkuista on paahdettu ruisleipä joka voidellaan ohuelti Dijon-hunajasinapilla, päällystetään paksusti kermajuustolla ja nautitaan veden tirsuessa silmistä kylmän maidon kera...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Itse olen kyllä aina pitänyt oluesta enemmän kuin makeista alkoholipitoisista juomista, mutta en ole muutenkaan sillä tavalla perso ollut makean perään kuin ehkä lapsena. Oluissakin on niin paljon eri tyyppejä, että on tavallaan hauskaa ja mielenkiintoista ostaa välillä ihan maistelumielessä eri valmistajien eri tyyppisiä tuotoksia. Nykyään olen enemmän sitten tumman oluen perään vaikkei ole kyllä ihan perusolutta vastaankaan mitään...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Merteuil
Antti Heikkilä väittää kirjassaan, että biologisista syistä nainen pitäisi enemmän makeista mauista kuin mies. Ei ole aavistustakaan mihin tämä väite perustuu, mutta raportoinpahan lukuhavaintoni.

Itsekin pidän enemmän siideristä, mutta se johtuu etupäässä siitä että kalja turvottaa, ja sitä lajia on naisella hormonaalisista syistä jo muutenkin ihan tarpeeksi.

Tarkoitatko tätä Antti Heikkilää:

http://www.anttiheikkila.com/

Tein erään kerran esseetä addiktiosta ja törmäsin hänen kirjaansa:

Riippuvuus, valheiden verkko, Tammi (1995)

Suosittelen kaikille hyvän huumorin ystävälle. Kirja sisältää niin paljon pseudotieteellisiä väittämiä että niitä ei voi nauramatta lukea. Uskomatonta että tämä henkilö voi olla ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri.

Seikkailu on auttanut minua tarkastelemaan lääketiedettä ulkopuolelta. Hymyilyttää kuinka moni asia lääketieteessä on itse asiassa todellista mutua ellei suorastaan taikauskoa. Hiljattain samaa totesi eräs arvovaltainen lääketieteellinen julkaisu, Lancet. Kaikista käytetyistä lääketieteellisistä hoidoista vain 15 % oli tieteellisesti perusteltuja.

Vierailija
Mummo
Vanhemmiten naiset varmaan kuivahtavat

Minä pidän oluesta oikein kovasti, enkä saa siidereitä alas. Kuivat valkut ehdottomasti, makeat käyvät vain spizereihin ja silloinkin jäiden kera. En syö karkkiakaan, ei hyvää

Piditkös penskana makeasta?

Lihottaako oluen sisältämä alkoholi myös vai onko ne laskettu nihin kaloreihin? Alkoholihan on energiaa. Kalja muuten lihottaa mutta siideri kanssa koska siinähän on sitä sokeria. Siiderin kalorimäärää en ole katsonut kun ei sitä meillä juoda. Vaimo aina pähkäilee kaupassa että mitä ottais kun minä nappaan sikspäkin Sandelsia. Sitä kuulemma voisi melkein juoda. Minusta se on suomilaagereista parasta. Alkosta saa varmaan hienoja oluita mutta kyllä sieltä mieluummin ostan jotain ihan muuta, tulee rahalle vastinetta kun ostaa Smirnof Iceä tai kossua. Sandelsin IV on kyllä hyvää. Viiniäkin alkosta pitää ostaa Suomessa. Voisivat laittaa kauppoihin minun puolestani.

Vierailija

Ihan pentuna tykkäsin makeasta, mutta sitä sai silloin miekkajakilpi äärest harvoin. Nykyisin en tykkää karkista tai muusta imelästä.

Oluen kanssa on minun pidettävä tiukkoja sääntöjä: sitä juodaan vain kesällä ja terasseilla. Vain äärimmäisten koettelemusten, kuten muuton keskellä sitä saan juoda kotona. Muutoin minut pitäisi merkitä erikseen karttaan.

Sääntö ei koske Pappaa, joka kuuluu Olutseuraan ja harrastaa kummallisia oluita. Häpeää minun himoani peruslaagerin perään, Lapin kulta on oikeasti hyvää...Kaikki muut häpeälliset salaisuuteni olen jo tainnnut tunnustaakin täällä.

Viinin suhteen tyydyn Alkoon. Kammoni olisivat Huttusluokkaa olevat Pirkka-viinit.

Vierailija
Mummo
Ihan pentuna tykkäsin makeasta, mutta sitä sai silloin miekkajakilpi äärest harvoin. Nykyisin en tykkää karkista tai muusta imelästä.

Oluen kanssa on minun pidettävä tiukkoja sääntöjä: sitä juon vain kesällä ja terasseilla. Vain äärimmäisten koettelemusten, kuten muuton keskellä sitä saan juoda kotona. Muutoin minut pitäisi merkitä erikseen karttaan.

Sääntö ei koske Pappaa, joka kuuluu Olutseuraan ja harrastaa kummallisia oluita. Häpeää minun himoani peruslaagerin perään, Lapin kulta on oikeasti hyvää...Kaikki muut häpeälliset salaisuuteni olen jo tainnnut tunnustaakin täällä.

Viinin suhteen tyydyn Alkoon. Kammoni olisivat Huttusluokkaa olevat Pirkka-viinit.

Mainiota, alan siteerata itseäni , tosin tahattomasti. Mitenköhän saan poistettua tuplapostauksen? Äh, olkoot, kuka näitä horinoita jaksaa lukea.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat