elokuvakäsikirjoitus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos käsikirjoitus pitää muotoilla elokuvakäsikirjoituksen muotoon niin mitä se tarkoittaa? Olisiko jossain mallia jostakin vastaavasta? Tai sitten joku alaa opiskeleva voisi valottaa vähän..

Kommentit (7)

Vierailija
ratz
Jos käsikirjoitus pitää muotoilla elokuvakäsikirjoituksen muotoon niin mitä se tarkoittaa? Olisiko jossain mallia jostakin vastaavasta? Tai sitten joku alaa opiskeleva voisi valottaa vähän..

Se menee silleen, ett sä jaat jutun kohtauksiin esin:

1. kohtaus.

(Iltapäivä. Olohuone. Punainen sohva, jossa Liisa istuu. Ratz tulee huoneeseen.)

LIISA:
Mä oon oottanu sua.

RATZ:
Ai jaa, kui?

LIISA:
Ku sun piti tuoda tupakkii.

RATZ:
Ai hitsin piru, mä unohdin.

LIISA:
Voi vitsin vitsin vitsi.

RATZ:
Sori, kulta.

(Ja noita kohtauksii voi sisentää viel, esim.
1,1:

(Iltapäivä, olohuone. Liisa nousee sohvalta, ottaa lipaston laatikosta pistoolin ja ampuu sillä Ratzia pääkkyyn. Tämä kaatuu lattialle.)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Hitchcock ja Renny Harlin ovat kai tehneet elokuvakäsikirjoituksensa sarjakuvan muotoon, jos oikein muistan. Niin minäkin tekisin. Ensin tosin tekisin koko elokuvasta Mind Map -muotoisen käsikirjoituksen esim. Mind Managerilla tai jollain erikoistuneemmalla ohjelmistolla ja siitä seuraavaksi sarjakuvan. Tai integroisin sarjakuvan suoraan mindmappiin.

Vierailija

Yleensä näistä tehään synopsis, joka on tiivistelmä aiheest ja varsinainen kässäri, josson tapahtumat, dialogi jne.

Sen lisäks näistä tehään välillä noita sarjakuvajuttuikin vaikka ne onki ihan pelleilyy, mutt näyttelijät saa synopsiksen ja varsinaisen kässärin, ettei niitten tartte koko juttuu improvisoida.

Vierailija

Paras löytämäni ohjelma käsikirjoittamiseen on nimeltään "Movie Magic Screenwriter 2000", demoja löytyy vapaasti ladattavissa Googlella netistä.

No, kässärin sisältö pitää vielä itse keksiä mutta ohjelma huolehtii muotoseikoista.

Vierailija
Ding Ding
Hitchcock ja Renny Harlin ovat kai tehneet elokuvakäsikirjoituksensa sarjakuvan muotoon, jos oikein muistan.

Yleensä käsikirjoituksesta tehdään "storyboard" jossa kukin kohtaus on piirretty kamerakulmineen. Tarkoititko tätä? Sitä harrastavat tietääkseni useimmat ohjaaja.

Vierailija
(Iltapäivä. Olohuone. Punainen sohva, jossa Liisa istuu. Ratz tulee huoneeseen.)

LIISA:
Mä oon oottanu sua.

RATZ:
Ai jaa, kui?

LIISA:
Ku sun piti tuoda tupakkii.

RATZ:
Ai hitsin piru, mä unohdin.

LIISA:
Voi vitsin vitsin vitsi.

RATZ:
Sori, kulta.

(Iltapäivä, olohuone. Liisa nousee sohvalta, ottaa lipaston laatikosta pistoolin ja ampuu sillä Ratzia pääkkyyn. Tämä kaatuu lattialle.)

Heh heh Tolla vois menestyä
Rupes naurattaa ku heti tuli tosta mieleen Team Ahma..

-Voi hitsi!
-Mitä?
-No voi hitsin hitsi!
-No mitä!?

Vierailija
Ding Ding
Hitchcock ja Renny Harlin ovat kai tehneet elokuvakäsikirjoituksensa sarjakuvan muotoon, jos oikein muistan. Niin minäkin tekisin. Ensin tosin tekisin koko elokuvasta Mind Map -muotoisen käsikirjoituksen esim. Mind Managerilla tai jollain erikoistuneemmalla ohjelmistolla ja siitä seuraavaksi sarjakuvan. Tai integroisin sarjakuvan suoraan mindmappiin.

Noita "sarjakuvia" kutsutaan nimellä kuvakäsikirjoitus, ja niitä käytetään usein hahmottamaan kohtausta. Eivät ne mielestäni ole kuitenkaan välttämättömiä, mutta suuremmissa elokuvaprojekteissa niistä on todella paljon hyötyä, kun yksi henkilö ei voi olla vastuussa kaikesta, ja kuvakäsikirjoituksen avulla on helpompaa auttaa muitakin hahmottamaan kohtauksen yksityiskohtia.

Netistähän löytyy useitakin elokuvakäsikirjoituksia. Viimeksi löysin muistaakseni Tarantinon käsikirjotuksen Kill Billiin. Linkkejä en jaksa kaivella, googlatkaa jos leffakäsikirjoitukset kiinnostaa.

Uusimmat

Suosituimmat