Kykenevätkö kaikki ihmiset matematiikkaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pystyvätkö kaikki ihmiset ratkaisemaan ja ymmärtämään matemaattisia laskutoimituksia, sekä erillaisia sovellutustehtäviä tai oppia tietokone-ohjelmointikieliä? Vai onko loppujen lopuksi kyse vain harjoittelemisesta?

Sivut

Kommentit (21)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Muutaman kerran olen nuorempana joillekin, anteeksi vaan, tytöille, yrittänyt matematiikkaa opettaa. Eihän siitä tullut kuin vihaiseksi. Luulin, että näillä lukiota käymättömillä olisi vain jonkinasteinen pelko mm. prosenttilaskuja tai yhtälöitä kohtaan, mutta kun ei, ei minkäännäköistä hahmotusta laskemiseen eikä matemaattiseen kokonaiskuvaan. Sanalliset tehtävät tuntuivat mahdottomilta, eikä polynomitkaan sujuneet.

"En mä koskaan muista et onx se äx plus äx kaks äx vai äx potenssiin jotain vai yy tai jotain, ja sit ku siel on niit plussii ja miinuxii välis."

Onhan niitä ihmisiäkin, jotka eivät vaan pysty (käytännössä, eli vuosien aikana) oppimaan toista kieltäkään. Suomessakin pitäisi peruskoulussa lukea englantia kaiketi 7 vuotta, mutta tunnen monia ihmisiä, jotka eivät silti osaa yhtään peruslauseita vaikeampia rakentaa. Miksei matematiikkaan pätisi sama ajatus?

Vierailija

Jos henkiset resurssit riittävät yleensä itsenäiseen elämiseen, siihen liittyy jonkinasteista määrien ja suhdeiden arviointia, jota matematiikka perimmältään on. Yksilöiden taitotaso vaihtelee valtavasti ja siinä esiintyy kapea-alaista lahjakkuutta. Se voi olla matemaattista, muttei välttämättä samaanaikaan loogista.

Vierailija
Egazim
Pystyvätkö kaikki ihmiset ratkaisemaan ja ymmärtämään matemaattisia laskutoimituksia, sekä erillaisia sovellutustehtäviä tai oppia tietokone-ohjelmointikieliä? Vai onko loppujen lopuksi kyse vain harjoittelemisesta?

Eivät pysty. Joillekin ihmisille jo alennusmyyntien alennusprosentit ovat täyttä hebreaa. Siksi liikkeissä on taulukoita, jossa on valmiiksi laskettu alennukset. Minusta on käsittämätöntä, että joku ei osaa laskea kuinka paljon esimerkiksi 50 prosentin alennus jostakin hinnasta on. Tai 10 prosenttia, joka on erittäin helppo laskea.

Matemaattista kyvyttömyyttä ilmenee sekä miehissä että naisissa. Uskoisin että suurin syy matemaattiseen kyvyttömyyteen on kiinnostuksen puute.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Kun olin kouluavustajana ala-asteen ekaluokkalaisille, opettaja valitteli että "on lapsia, jotka ovat ennen kouluikää ilmeisesti välttyneet kokonaan matemaattisilta ajatuksilta".

Kummalta tuntuu, mutta aivojahan voi käyttää, tai olla käyttämättä, vähän kaikkeen ja kaikesta huolimatta.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Kun olin kouluavustajana ala-asteen ekaluokkalaisille, opettaja valitteli että "on lapsia, jotka ovat ennen kouluikää ilmeisesti välttyneet kokonaan matemaattisilta ajatuksilta".

Kummalta tuntuu, mutta aivojahan voi käyttää, tai olla käyttämättä, vähän kaikkeen ja kaikesta huolimatta.

Minä taas olin välttynyt täysin päivämäärien ja vuosien opettelulta. Ylipäätään minulla on vaikeuksia pitää kovin pitkään mielessä erilaisia listoja ja asioita, joita ei voi päätellä vaan ne pitää muistaa. Esimerkiksi se, että missä kuussa on 30 päivää ja missä 31. Äiti yritti turhaan opettaa nyrkkisääntöä, että laske rystysillä ja joka rystysen väli on joko 30 tai 31 päivää, mutta helvetistäkö sitä aina muistaa että kummalla vaihtoehdolla se laskeminen pitää aloittaa. Äiti hermostui ja sanoi minua jälkeenjääneeksi, mitä en ole antanut anteeksi vieläkään. Minulla on erinomainen muisti - se on vain harmittavan lyhyt. Äidin ja minun logiikassa on muutenkin huomattavia eroja.

Kuukausien nimet menevät myös sekaisin. Siksi en yleensä käytä niitä, vaan opettelen suosiolla ulkoa pelkän numeromuotoisen päivämäärän. Aina kun pitää yhdistää joku tietty kuukauden nimi johonkin numeroon, minun pitää laskea sormilla tammikuusta asti, että voin olla varma. Jos mietin numeroita yhtäaikaa nimien kanssa, niin nimet tahtovat mennä väärään järjestykseen. Siksi pitää laskea sormin.

Nykyään muistan sen, että parittomissa kuukausissa on enemmän päiviä. Se on helpompi muistaa, koska pelataan pelkillä numeroilla, eikä tarvi yhtäaikaa muistaa jotain rystysen sääntöä ja kuukausien nimiä.

Vierailija
Imagine
Kyllä. Jos ei kykene, ei ole ihminen.
Osaako koirat matematiikkaa? Jos ei oo ihmine ni onko ihmisoikeuksia.

Vierailija

Kaikki "normaalit" ihmiset voivat varmasti halutessaan oppia matematiikan perusteita. Jo lukion pitkän oppimäärän tasoisesta matikasta kaikki eivät varmastikaan enää kuitenkaan selviäsi edes kovalla työnteolla(nähty on).

Vierailija
Egazim

Mitä tekemistä koodaamisella ja ns. korkeammalla matematiikalla on keskenään? En ole kummassakaan kovin hyvä mutta vähän osaan.

Äidinkielen hallinta tuntuu olevan monelle hyvin vaikea asia.

Vierailija
Veikko
Nykyään muistan sen, että parittomissa kuukausissa on enemmän päiviä.

Ei kannata tuota muistisääntöä ihan suoralta kädeltä kyllä käyttää, sillä esim. Syyskuussa (9) on 30 päivää, kuten myös marraskuussa(11), mutta elo- (8), loka-(10) ja joulukuussa(12) on 31 päivää.

Vierailija

Ettekös te osaa sitä Robinson Crusoen kuukausitemppua? Lasketaan rystysiä, eka rystynen on ylhäällä eli se on tammikuu eli 31 päivää, sitten alhaalle rystysten väliin, helmikuu ainoana poikkeuksena 28 päivää, sitten taas ylös, maaliskuu = 31 p, väli -> huhtikuu -> 30 päivää, rystynen -> toukokuu -> 31 päivää, väli -> kesäkuu -> 30 päivää, pikkurillin rystynen -> heinäkuu -> 31 päivää, pikkurillin rystynen uudestaan -> elokuu -> 31 päivää. Väli taas -> syyskuu -> 30, lokakuu -> 31, marraskuu -> 30, joulukuu -> 31 päivää.

Kuulostaa sekavalta mutta helppo oppia. Minulle opetettiin tuo koulussa. Robinson Crusoe kuulemma piti kalenteriaan tuolla systeemillä, pysyi kuukaudet järjestyksessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat