Rattijuoppous johtuu olosuhteista

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Taitaa olla niin että rattijuoppoja on enempi niillä alueilla jossa on vähempi julkisia kulkuyhteyksiä. Ainakin itse olen siitä täysin varma. En tiedä onko tutkimuksia kukaan tehnyt asiasta, mistä voisi nähdä kuinka asiat on.

Ihmisellä on kuitenkin tarve liikkua, esimerkiksi kaupat, ystävät , opiskelupaikat ovat yleensä muualla kuin itse asuu. Voi olla useampia kilometrejä matkaa. Kuin ei ole hyvin toimivaa julkista kulkuyhteyksiä, niin ainoa väline millä pääse on se oma auto. Kuitenkaan ihminen ei aina ajattele järjellisesti pikkuasioita, ei varsinkaan kovin tarkasti. Niin sattuu näitä inhimillisiä ongelmia.

Taas omana mielipiteenä kerron sellaisen asian, että en ole Tampereella koskaan kuullut että olisi jäänyt kasoittain rattijuoppoja kiinni vaikka olisi kesäinen lämmin lauantai. Täällä toimivat julkiset yhteydet liikenteessä.

Ainahan yksittäisiä ihmisiä on jotka vain kännäilyn jälkeen lähtevät ajelemaan autolla, kuin eivät ole enään muita asioita keksineet.

On myös sitten paljon muitakin tarpeita jotka aiheuttavat niitä ongelmia että pitää ottaa auto käyttöön silloin kuin on alkoholia nautittu.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Taidat puhua ihan asiaa. Lapissa on tapa rattijuoppoja lähes kaikki auton omistavat ihmiset. Jos poliisit kärräisivät kalustonsa lappiin ja puhalluttaisi kaikki kapakoista lähtevät autoilijat niin kortittomia juoppoja olisi kohta lappi täynnä.

Moottoeikelkkailijat on toinen juoppojen kuningaslaji. Kännissä ajellaan naapuriin kyläilemään ja juomaan pontikkaa. Vittu, poliisit tietää että lappalaiset polttaa ite viinasa ja silti kytät ei hetkauta korviaan.

Rekijuopot tähän päälle niin eipä enää kuuluisi joikhaaminen tuntureilla.

Asennappa alkolukko lappalaisen rekeen. Saattaa olla hankalaa, mutta totuus on, että LAPPALAISET ON SUOMEN ALKOHOLISOITUNEIN KANSANRYHMÄ JA RATTIJUOPPOJA LÄHES KAIKKI TYYNI.

Vierailija

On eri asia ajaa selkosilla jurrissa, kuin ruuhkasuomen liikenteessä. Erämaassa jo itsesuojeluvaisto pitää riskeeraamisen joissain rajoissa. Valvonta kuuluu sinne missä sillä on suurin merkitys. Onko tilastoja joissa kerrotaan miten paljon lapissa sattuu onnettomuuksia viinan vuoksi?

Vierailija
tiäremiäs
Eikö kukaan tiedä?

Jos lappilaisten alkoholitilastoja ei löydy tai ole eritelty, niin tilannetta voisi kai verrata Ranskaan, jossa ei ole enää taustoitettuja rikostilastoja. Eli tilanne on todella paha.

Vierailija
tietää
On eri asia ajaa selkosilla jurrissa, kuin ruuhkasuomen liikenteessä. Erämaassa jo itsesuojeluvaisto pitää riskeeraamisen joissain rajoissa. Valvonta kuuluu sinne missä sillä on suurin merkitys. Onko tilastoja joissa kerrotaan miten paljon lapissa sattuu onnettomuuksia viinan vuoksi?

Eli Lapissa on myös oikeutettua ammuskella ja heilua puukon kannsa sinne sun tänne koska siellä ei ole niin ruuhkaista kuin etelä-suomessa

Vierailija

"Tuu auttaan mut autoon nii mä ajan tonne viinakauppaan." - Lapissa talven viettäneen kaverini mieleen painunut kännisen kusiojassa pyörivän poromiehen kommentti.

Vierailija

Kolme uutta ylioppilasta tulivat ravintolasta; kaksi talutti kolmatta. Kun kaverukset pyrkivät parkkipaikalla autoon ja taluttajat istuttivat talutettavan kuskin penkille, poliisi puuttuui asiaan.
- No mutta kun se on ainoo meistä jolla on ajokortti, selittivät toverit!

- - -

Mielenkiintoista lainsäädännössä on se, että vaikka omistaisit ladon keskellä metsää ja ajaisit humalassa autoa lukitussa ladossasi, sinua voitaisiin syyttää ja rangaista rattijuoppoudesta samoin perustein kuin maantielläkin!

Vierailija

Keski-Euroopassa, esim. Ranskassa, pari-kolkyt vuotta sitten jos ajoi autolla humalassa ihmisen kuoliaaksi, oli humalatila lieventävä asianhaara.
Meilläkin saatetaan puolustella, ettei sieltä millään muulla värkillä päässy pois!!!!!!
Siis kuin itse humalassa autoillen!!??!!

Vierailija

Ne rattijuoppouden rajat on kyllä joskus vähän käsittämättömiä. Kun rangaistavaa pitäisi olla moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaminen alkoholin vaikutuksen alaisena, niin nykyään tulkinnaksi riittää että avaimet on paikalla ja olet autossa. Yksi kaveri sai rattijuopumustuomion sillä perusteella että hän oli yksin humalassa autossa pelkääjän paikalla ja avaimet oli virtalukossa radion takia.

Vierailija

Yksi kaveri sai rattijuopumustuomion sillä perusteella että hän oli yksin humalassa autossa pelkääjän paikalla ja avaimet oli virtalukossa radion takia.[/quote]

Toinen esimerkki: Kesämökin pihassa känninen asianajaja suvun vesa kaasutteli autolla yrittäen päästä kaupunkiin. Piha sattui olemaan auton alla mutavelliä, ainakin sen kollin kaasuttelun jälkeen.

Joku soitti poliisit ja syytteen kanssa nulikka oikeuteen. Puolustus sanoi, ettei auto liikkunut koska se oli uponnut mutaan, lautamiehet ja muut idiootit kävivät oikein katsomassa auton jälkiä. Tuomio: Ei rattijuoppoutta, sillä oli uskottavaa ettei auto liikkunut MILLIÄKÄÄN!!!!!

Mitä vittua sanon minä, Ratti tulee jo siitä että koskettaa auton hallintalaitteita sen ollessa käynnissä. MUTTA RIKKAILLA ON ERI LAKI JA OLEN SIITÄ NIIN ILOINEN

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat