Lentoliikenne on kasvun ja kiireen indikaattori

Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005

[size=150:5a5esrbz]Lentomatkustamisen jalanjälki luontoon on muutakin kuin pakokaasupäästöt[/size:5a5esrbz]

YLE:n AamuTV esitti harvinaisen hienon ja huomioonottavan debatin lentoliikenteen päästöistä. Näkökulman toi esille kaksi naista; liikenneministeriöstä puoltava kannanotto, siis hyväksyntä lentoliikenteelle sekä Maan ystävät ry:stä vastine lentoliikenteen haittavaikutuksista koko eliöstölle.

"Väittely" oli toinen toisensa huomioivaa ja riemuvoitto kahden eri naisnäkökulman kuuntelijoille antamasta valinnan mahdollisuudesta kummalleko puolelle asettua. Keskustelussa asiat kohtasivat, eivätkä tyypillisesti ihmisten väliset antipatiat.

Lentoliikenne on ilmentymä kiireestä; nopeammin ja kauemmaksi. Ilmojen halki käy lentäjän tie, on vanha värssy, nyt se se halkaisee kulutusyhteiskunnan markkinamekanismia ja luonnonolosuhteita tasapainottavaa harmoniahuomiointia. Aika on rahaa ja toimitukset pitää olla juuri oikeaan aikaan mahdollisimman nopeasti joko kulutuksessa tai logistiikan seuraavassa energiankäyttöpisteessä. Lento niin ihmisillä kuin tavaroilla on tänä päivänä pop.

Liikenneministeriön edustaja mainosti kulutuksen olevan per henkilö noin 4-5 litraa per 100 lentokilometriä. Verrantoa haettiin yksityisautoista, jotka tyypillisesti kuluttavat hieman enemmän, paitsi pienet ja kätevät dieselit. Unohtui mainita, että lentomatkaan kuuluvat myös siirrot itse lentokentälle ja sieltä pois. Junaliikenne saapuu lähes aina keskustoihin, joista on matkaa lentokentille jopa ajallisesti enemmän kuin itse lennon päätepisteeseen.

Ensin oli pieniä lentokoneita, nyt on megakoneita, kuin laivoja taivaalla. Päämäärä on kuljettaa yhä enemmän ja yhä nopeammin matkustajia paikasta toiseen paahtumaan rannoille tai käymään liikeneuvotteluja, jotka useasti voitaisiin käydä videokonferenssina. Lentomatkustaminen on ruuhkauttanut Euroopan taivaan ja nyt lennonjohtojärjestelmät joudutaan uusimaan, jotta suuret onnettomuudet voitaisiin ennaltaehkäistä. Liikennesuihkukone käyttää öljypohjaista kerosiinia, ja juuri nyt polttoaineiden hinnat nousevat kiihtyen. Kuinka on, jos kerosiini loppuu? Ennen sitä pitää säätää Maan Ystävien vapaaehtoinen lisämaksu, vaikkapa 10%, joka olisi varaumaa, kun lippujen hinnat lähtevät reippaaseen nousuun tyrehdyttäen koko ajan kasvavan ilmasillan maapallon kaikkiin kolkkiin.

Lentäminen on myös asennekysymys. On muotia ehtiä illaksi kotiin. Ennen laivat veivät per yksikkö tuhansia matkustajia viikon, nyt suihkari suhauttaa saman matkan muutamassa tunnissa. On muodikasta olla kiireinen ja todeta, ettei ehdi enempää. Kiire on etukäteen kuolemista ymmärtämättä miksi eli ja elää.

Lentokone on tekninen huipputuote ja mm. kiinalaiset eivät vielä niitä itse valmista. Sen sijaan laivanvalmistajina Kiina tähtää maailman huipulle. Huominen voi olla laivoilla liikkumista kaukomatkojen osalta, vallankin kun niiden tekniikka kehittyy ripeää vauhtia palaten ehkä kuitenkin tuuli- ja aurinkoenergian käyttäjiksi. Lyhyemmät matkat taittuvat raideliikenteellä, jonka energia suolletaan toistaiseksi ydinsähköllä. Lentokonetta ei saa pysymään ilmassa sähköllä, eikä akuilla. Johdotonta sähkönsiirtoa ei ole vielä kaupallisesti keksitty.

AamuTV:n varsinainen aihe lentoliikenteen päästöt todettiin laivojen kanssa samankokoisiksi, ollen mm. hiilidioksidipäästöinä kahden prosentin luokkaa kokonaisuudesta. Lentoliikenteen kokonaisjalanjälki luontoon on suurempi; kaikkine valmistusvaiheen materiakäsittelyineen, sekä polttoaineen jalostuksineen kuin myös maa-asemien energiakäyttö sekä miltei jatkuvat huolto- ja turvallisuustoimenpiteet suurentavat "hiiren jalanjäljen norsun tassun" kokoiseksi.

Kuinka hyvin tiedemiehemme ja tutkijamme oikeasti tietävät, mitä suihkulentokoneen tekemä "ilmakehäreikä" nopeudella vajaat 300 metriä sekunnissa aikaansaa, jää arvailujen varaan. Me emme yksinkertaisesti tiedä kaikkia vaikuttimia, syyn ja seurauksen jälkiä, mitä mikäkin luonnoton ainesmuutos tekee eloyhteisölle mm. pikkuhiljaa "häviävinä" suihkuvanoina taivaalle.

Maapallon jotkin muutokset ovat hyvin hitaita, mutta vääjäämättömiä. Lentokone on luonnoton väline ilmakehään, jonka ohuus on häkellyttävän vähän maapallon halkaisijaan. En ole linnuilla nähnyt harmaita tai valkoisia suihkuvanoja, korkeintaan eloperämoottorin jätöksen lihapiirakassa istuessani torikahvilassa ilman kiirettä.

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (20)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos lentokoneet kulkisivat etanolilla, niin päästöt olisivat pienemmät. Toki etanolikin saastuttaa, mutta kuitenkin vähemmän.

En tiedä olenko ymmärtänyt oikein että etanoli vielä jopa lisää moottorin tehoakin, kuin vertaa tavalliseen petrooliin tai bensiiniin. Laivat voi mennä biodieselillä eteenpäin. Tästäkin tulee pienemmät päästöt.

Itse kannatan lentoliikennettä, koska se on hyvä keksintö.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005
tiäremiäs
Jos lentokoneet kulkisivat etanolilla, niin päästöt olisivat pienemmät. Toki etanolikin saastuttaa, mutta kuitenkin vähemmän.

En tiedä olenko ymmärtänyt oikein että etanoli vielä jopa lisää moottorin tehoakin, kuin vertaa tavalliseen petrooliin tai bensiiniin. Laivat voi mennä biodieselillä eteenpäin. Tästäkin tulee pienemmät päästöt.

Itse kannatan lentoliikennettä, koska se on hyvä keksintö.

...................................

Kerosiinia ehkä voidaan tehdä bioraaka-aineista, mutta joku voi tällä palstalla tietää paljon paremmin tästä... lentoliikenne on näppärä, mutta lyhytnäköinen tapa siirrellä tavaraa ja ihmisiä, ehkä enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, onko kaikki nyt oleva liike tarpeellista...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005

Alustus muuttui nyt aiheelliseksi, mutta närkästys johtui vain ihmiskeskeisyydestä myöhästelyiden vuoksi...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005

Yksi Thaimaan lento tuottaa 5 tonnia CO2 :ta - se vastaa useiden vuosien koko pienkerrostalon sähkönkulutuksesta tulevaa päästöä ... [Taloussanomat]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005
ruskamies
Ilkka, Neuvostoliitossakin oli lentokoneita !

...

jeps, ja paljon kuluttavatkin, --- toistaiseksi.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ongelmana ei niinkään ole lentoliikenteen tehokkuus/polttoaineenkulutus vaan se, että se houkuttelee mitä järjettömimpiin reissuihin vähäisimmästäkin syystä varsinkin jos firma maksaa. Olen itsekin joutunut lentämään lukuisia kertoja Euroopan halki edestakaisin jonkun parin tunnin kokouksen takia (jossa käsiteltiin meikäläiseen liittyviä aiheita ehkä viisi minuuttia).
En harrasta moista enää, mutta melko yleistä tuntuu ihmisten haastattelujen perusteella edelleen olevan.
Hommaan saataisii stoppi esimerkiksi verottamalla lentobensiiniä kuten autojen bensiiniä.

Vierailija

Verottamalla vai ... entäs ahtamalla järkeä porukkaan, joka lentelee
turhan takia ympäri maailmaa ... vihevouhottajat etunenässä ... eiku
Balille, mahdollisimman kauas joruamaan hevonpaskaa ... !!!
Sitten hurskaasti vaaditaan kuluttajaa säästämään .... !!! Ja sosialistit, Luimuoja lensi
yksityiskoneella 750 000 eurolla vuodessa.... s..tana .. !!!

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Suomalaisten lentäminen järkeistyisi jo sillä, että lopetettaisiin ilmainen alkoholitarjoilu lennoilla ja juotettaisiin vaikka vihreää teetä tai maitoa

ruskamies
Verottamalla vai ... entäs ahtamalla järkeä porukkaan, joka lentelee
turhan takia ympäri maailmaa ... vihevouhottajat etunenässä ... eiku
Balille, mahdollisimman kauas joruamaan hevonpaskaa ... !!!
Sitten hurskaasti vaaditaan kuluttajaa säästämään .... !!! Ja sosialistit, Luimuoja lensi
yksityiskoneella 750 000 eurolla vuodessa.... s..tana .. !!!
Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005
Denzil Dexter
Suomalaisten lentäminen järkeistyisi jo sillä, että lopetettaisiin ilmainen alkoholitarjoilu lennoilla ja juotettaisiin vaikka vihreää teetä tai maitoa

ruskamies
Verottamalla vai ... entäs ahtamalla järkeä porukkaan, joka lentelee
turhan takia ympäri maailmaa ... vihevouhottajat etunenässä ... eiku
Balille, mahdollisimman kauas joruamaan hevonpaskaa ... !!!
Sitten hurskaasti vaaditaan kuluttajaa säästämään .... !!! Ja sosialistit, Luimuoja lensi
yksityiskoneella 750 000 eurolla vuodessa.... s..tana .. !!!

..........

suomalaisten lentämisen määrä järkeistyisi, jos heräisi aitoa uteliaisuutta ja mielenkiintoa omasta maasta

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7167
Liittynyt9.9.2005

Ympäri maailmaa aktiiviset kansalaiset ovat heränneet näkemään, että jatkuvasti kasvava lentoliikenne ei pelkästään lisää hiilidioksia, vaan se suorastaan poraa ilmakehän täyteen saastereikiä... lentoliikenne tullaan nostamaan aiheuttamiensa ongelmien oikealle hinta- ja kustannustasolle. Pakkolait ovat arkipäivää jo kymmenen vuoden kuluttua.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Denzil Dexter
Hommaan saataisii stoppi esimerkiksi verottamalla lentobensiiniä kuten autojen bensiiniä.

Joo, mäntämoottorikoneilla tehtävä lentomatkailu saataisiin vähenemään.
Onneksi se on jo nykyisin varsin marginaalista.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Jos tuossa olisi puhunut kerosiinista, niin pointti olisi mennyt ohi 95% lukijakunnalta..

Ertsu
Denzil Dexter
Hommaan saataisii stoppi esimerkiksi verottamalla lentobensiiniä kuten autojen bensiiniä.

Joo, mäntämoottorikoneilla tehtävä lentomatkailu saataisiin vähenemään.
Onneksi se on jo nykyisin varsin marginaalista.
Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Denzil Dexter
Jos tuossa olisi puhunut kerosiinista, niin pointti olisi mennyt ohi 95% lukijakunnalta..

Miksi muka ?? 95% ihmisistä kyllä tietää, millä suihkukoneet käyvät. Voisithan puhua myös suomeksi lentopetrolista. Se on n.s. yleisessä tiedossa, paitsi toimittajilla, jotka nimittävät kuorma-autoakin rekaksi.

P.S. Yleisnimitys "polttoaine" tai "lentopolttoaine" olisi myös ollut käyttökelpoinen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Niin olis voinut. Pahoittelen aiheuttamaani kärsimystä.

Ertsu
Denzil Dexter
Jos tuossa olisi puhunut kerosiinista, niin pointti olisi mennyt ohi 95% lukijakunnalta..

Miksi muka ?? 95% ihmisistä kyllä tietää, millä suihkukoneet käyvät. Voisithan puhua myös suomeksi lentopetrolista. Se on n.s. yleisessä tiedossa, paitsi toimittajilla, jotka nimittävät kuorma-autoakin rekaksi.

P.S. Yleisnimitys "polttoaine" tai "lentopolttoaine" olisi myös ollut käyttökelpoinen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat