Seuraa 
Viestejä45973

Aloitetaas nyt sitten tällaisella aiheella.

Kertokaas nyt sitten tietävämmät että mitkä seikat vaikuttavat ihmisten rytmitajun muodostumiseen. Onko kyseessä perinnöllinen seikka jota kuitenkin voidaan harjoituksella kehittää vai vain seuraus kasvuympäristöstä. Ja mitkä seikat vaikuttavat suotuisasti tai epäsuotuisasti ko. ominaisuuden kehittymiseen?

Koko asian pohtimiseen on johtanut kohtuullisen aktiivinen tanssinopiskelu viime aikoina. Olen huomannut itselläni olevan ihan kohtuullisen rytmitajun, eikä se oikean rytmin löytäminen ole tuottanut juuri minkäänlaisia vaikeuksia. Monille tuo vain tuntuu välillä olevan uskomattoman vaikeata, ja vaikka (tanssin) rytmi olisikin alkuun oikea, saattaa se vähitellen lipua epäsynkroniin musiikin kanssa, mikä on asia mitä en ymmärrä. Askeleissa sekaantumisen aiheuttaman rytmistä sekoamisen nyt luonnollisesti ymmärtää mutta miten se voi vähitellen siirtyä?? Tanssimisessa tosin esimerkiksi huono koordinaatiokyky vaikeuttaa varmasti rytmissä pysymistä koska enemmän huomiota joutuu keskittämään askeleisiin ja jopa pystyssä pysymiseen.

Myös armeija-aikana tuli havaittua joillekin tahdissa marssimisen olevan erinomaisen vaikeata. Tämä osin selittyy ihmisten erilaisilla askelpituuksilla mutta myös ihan keskimittaisilla oli ajoittain erittäin suuria vaikeuksia.

Sivut

Kommentit (30)

Varmaa johtuu perintötekijöistä, mutta myös rytmin puute johtuu usein, että ei kuunnella musikkia oikein. Jännitys y. m. asiat vaikuttavat. Esim. minä nuorempana jännitin koko toimintaa niin paljon, että olisi kiva katsella videolta senaikaista "tanssia". Nyt vanhempana on turhat estot kadonneet ja rytmikin on löytynyt. Toisaalta useimmilta pojilta oli rytmi täysin kadoksissa ja siinähän hiihdettiin, loikittiin ja juostiin nuorukaisen perässä.

Toisaalta tiedän erään, joka ei erota valssia tangosta, vaikka ikääkin jo on, joten häneltä taitaa puuttua koko rytmitaju. Elämässähän on aina rytmi. Uskon olleeni hiihdossa hyvä osittain siitä syystä, että pystyin hyödyntämään maaston muodot. Samoin uinti sujuu, vaikka olen kotoisin kuivalta maalta.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
liis@
Varmaa johtuu perintötekijöistä, mutta myös rytmin puute johtuu usein, että ei kuunnella musikkia oikein. Jännitys y. m. asiat vaikuttavat. Esim. minä nuorempana jännitin koko toimintaa niin paljon, että olisi kiva katsella videolta senaikaista "tanssia". Nyt vanhempana on turhat estot kadonneet ja rytmikin on löytynyt. Toisaalta useimmilta pojilta oli rytmi täysin kadoksissa ja siinähän hiihdettiin, loikittiin ja juostiin nuorukaisen perässä.

Toisaalta tiedän erään, joka ei erota valssia tangosta, vaikka ikääkin jo on, joten häneltä taitaa puuttua koko rytmitaju. Elämässähän on aina rytmi. Uskon olleeni hiihdossa hyvä osittain siitä syystä, että pystyin hyödyntämään maaston muodot. Samoin uinti sujuu, vaikka olen kotoisin kuivalta maalta.

Valssi ja tango on eri tyylilaji eikä niitä voi tuntea jos ei niitä opettele. Kysymyksessä tuskin on rytmitaju jos ei tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Baas 009
Kertokaas nyt sitten tietävämmät että mitkä seikat vaikuttavat ihmisten rytmitajun muodostumiseen. Onko kyseessä perinnöllinen seikka jota kuitenkin voidaan harjoituksella kehittää vai vain seuraus kasvuympäristöstä. Ja mitkä seikat vaikuttavat suotuisasti tai epäsuotuisasti ko. ominaisuuden kehittymiseen?

Enpä osaa sanoa. Minulla on erittäin kehno rytmitaju, mutta kovalla harjoittelulla on salsatanssi alkanut sujua. Siis rytmitaju näyttäisi olevan opittavissa.

Ehkä se on niin kuin "kielikorva", joka myös tuntuu olevan osin perinnöllistä, mutta jota voi ahkeruudella kompensoida.

Rytmitaju lienee synnynnäinen ominaisuus siinä kuin muukin musikaalisuus. Ei niin, etteikö näitä kumpaakin ole mahdollisuus harjoittelulla paljonkin kehittää, mutta siten, että jos ei omaa lainkaan rytmitajua tai nuottikorvaa, lienee aika toivotonta kehittää niitä koskaan mitenkään merkittävissä määrin.

Tuo armeijassa marssiminen oli tosiaan joskus hupaisaa puuhaa. Varmastikin rytmitaju auttoi tahdissa pysymistä, mutta kaikkein lahjattomimmille marssijoille tuntui olevan ylivoimaista yleensä muistaa, kumpi jalka oli vasen, kumpi oikea. Meilläkin oli tällainen yhden hengen erillisosasto, joka "marssi" sitten lopulta ihan päällystön pysyväismääräyksellä omaan tahtiinsa muun joukkueen perässä.

Rytmitajuhan on pelkkää toistuvuuden ja aikavälien ymmärtämistä. Jos osaat sanoa "saakka" ja "sakka" erikseen, niin sinulla on rytmitajua.

"Kaikilla" siis on rytmitajua, mutta toiset eivät osaa soveltaa sitä esim. tanssiin, mikä taas voidaan ainakin yrittää selittää väärällä opettelu- ja keskittymistavalla.

Uskoisin, että mikä tahansa rytminen tekeminen, kuten vaikka juoksu, kehittää sitä, mutta sen soveltaminen musiikkiin, kuten mihin tahansa, on oma juttunsa. Täytyy kuunnella oikein, ja erottaa sieltä jotain, minkä toistuvuuden ymmärtää. Se voi musiikissa olla tietty kitarasointu, joka neljäs sekunti iskevä bassorumpu, melodian rakenne tai mitä vain. Sen yksinkertaisuudella, saatika monimutkaisuudella ei ole mitään rajoja.

Odotetaanhan auringonkin nousevan aamulla. Ennustetaan.

En uskalla sanoa, että perintötekijät ratkaisisivat asiaa varsinaisesti, ennen kuin joku sen suoraan todistaa. Jos ei ole rytmitajua, ei ole ajantajua, ei osaa puhua kieliä jne.

Rytmitajua on varmasti eriasteista. Musikaalisissa ihmisissäkin oikeasti tarkkaa rytmitajua ja svengiä , joka on iskujen välisen ajan hahmottamista, on suhteellisen vähän. Ja kyllähän rytmitajua voi kohentaa. Lahjakkaat ovat tietty huimassa etulyöntiasemassa.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187

Rytmitajuhan on tietysti aivan eri asia kuin kyky opetella tanssimaan, johon ketjun aloittaja viittasi. Rytmitaju sinällään - kuten tanssiminenkin - ovat taitoja, joita voidaan harjoittaa. Joillain vain jompikumpi tai molemmat ovat synnyinlahjana helpommin harjoitettavia kuin toisilla. Ero on aistikanavien käsittelyssä, siinä, miten maailmaamme jäsennämme.

Rytmitaju on auditiivinen ominaisuus, kun taas tanssiminen on kinesteettinen ja nämä eivät lainkaan välttämättä käy käsi kädessä, itse asiassa suurimmalla osalla väestöä lienee primääri aistikanavana - siis se, jonka kautta pääasiallisesti maailmaa hahmotetaan - on visuaalinen hahmottaminen.

Kinesteettisen ja auditiivisen aisti-informaarion synkronoinnilla ei välttämättä ole mitään tekemistä sinänsä rytmitajun kanssa; henkilöllä voi olla radiumkellon tarkka rytmitaju, mutta ei siltikään pysty opettelemaan yksinkertaisia tanssiaskeleita ilman suuren suurta ponnistelua.

Arvelen silti jokaisessa saapumiserässä olevan sellaisia henkilöitä, jotka eivät kertakaikkiaan opi annetussa ajassa marssimaan tahdissa. Niin oli meilläkin. Heidät sijoitetaan aina marssirivistön viimeiseksi.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
buugie
Rytmitajuhan on pelkkää toistuvuuden ja aikavälien ymmärtämistä.

On pelkkää...? Jos lähdemme tälle linjalle, niin kysyn: onko yleensä olemassa jotain muuta kuin toistuvan sisällön omaavia rakenteita; mitä muuta voidaan viime kädessä edes tunnistaa olemassaolevaksi? Rytmitaju ei ole "pelkkää jotain", vaan nimenomaan kontekstissaan olevaa taitoa erottaa sekametelistä toistuvia kuvioita, samoin kuin jokainen muukin taito omassa kontekstissaan. Avainsana on "kontekstissaan".

Matematiikka, fysiikka, kosmologia, musiikki, historia, lingvistiikka; mistä muusta on kyse, kuin "toistuvuuden ja aikavälien ymmärtämisestä"?

Valssi ja tango on eri tyylilaji eikä niitä voi tuntea jos ei niitä opettele. Kysymyksessä tuskin on rytmitaju jos ei tunne.
Valssin tahtiväli lasketaan kolmeen, tangon neljään. Periaatteessa musiikkikin on matematiikkaa. Täysin epämusikaalinen ihminen voi oppia soittamaan nuoteista, koska sehän perustuu eri kestoisten äänien tuottamiseen, jotka voi laskea. Jos sitten ei ole minkäänlaista rytmitajua, homma vaikeutuu, mutte ei muodostu mahdottomaksi, koska laskemalla siitäkin selviää. Eri asia sitten on, kuinka mielekästä tuollainen harrastus on.

Jos kuuntelee esim. rumbaa tai sambaa, ne kuulostavat sekamelskalta, muta ovat kaksijakoisia rytmejä ja näin ollen yksinkertaisia. Tanssiminen on mahdollista ilman rytmitajua, kun opettelee askeleet.

tiäremiäs

Valssi ja tango on eri tyylilaji eikä niitä voi tuntea jos ei niitä opettele. Kysymyksessä tuskin on rytmitaju jos ei tunne.

Valssin tahti on kolmella jaollinen toisin kuin tangolla. Normaali ihmisen pitäisi kertakuuntelulla kyetä erottamaan ne toisistaan mikäli rytmitaju on suhteellisen normaali.

EDIT:
Itse veikkaisin että lapsena leikityillä leikeillä ja saaduilla virikkeillä on hirvittävän suuri vaikutus rytmitajuun. Lastentarhassa leikitään paljon musiikin mukana toisin kuin perhepäivähoitoloissa (MUTU). Voiskohan näissä kasvaneiden lasten rytmitajua ja musiikillisia lahjoja vertailla keskenään?

Olen kuullut joskus väitteen että esim. ne lapset Afrikassa, joiden äidit on kantanut heitä vauvana selässään, että näillä lapsilla olisi hyvä rytmitajua. He on "keinunut" siellä selässä. Kävelyn rytmi jää muistiin.

Kyllä rytmitajua voi oppia, on ainakin oma kokemukseni! Nuorena en ymmärtänyt rytmistä mitään (=diskoissa) ja musiikista olen saanut koulussa ainoan kuutoseni, mutta kun olen nyt vanhempana opetellut tanssimaan "oikeasti" niin rytmien erottaminen on helppoa ja kroppakin liikkuu sen mukaisesti.

Tiedä sitten onko rytmitaju synnynnäisesti toisilla parempi, vai kehittyykö se joskus vauvaiässä sen mukaan miten on ärsykkeitä.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848

Loption kommentista huolimatta monet myöhemmät kirjoittajat tuntuvat pitävän rytmitajua ja tanssinoppimiskykyä samana asiana.

Itse en tykkää tanssista ja varmaan lähinnä siitä johtuen en ole sitä oikein oppinutkaan. Olen selittänyt sitä sillä, etten tykkää liikkua ulkoa päin "pakotetun" rytmin mukaan. Liikunnassa tykkään vapaudesta. Siitä että tarkoitukseen kulloinkin soveltuva liikkeiden rytmi tulee sisältä päin.

Nyt ehkä tanssin ystävät rientävät selittämään, että siinä tanssin rytmiin taipumisessa (tai missä lie) se tanssin viehätys juuri onkin. Ehkäpä niin.

Se on pelkkää kusetusta että lapsena syntyy niin on joku musikaalinen lahja tms. Vaikka genetiikka voikin auttaa tietyissä ominaisuuksissa, jokainen tavallinen ihminen voi kehittää itselleen erittäin hyväksi missä tahansa.

Voiskohan rytmitajulla ja matemaattisella lahjakkuudella olla tekemistä toistensa kanssa? Sävelkorvalla ja kielellisellä lahjakkuudella tietääkseni on korrelaatiota.

Pidän itseäni matemaattisesti lahjakkaana ja omaan myös hyvän rytmitajun. Vieraat kielet ovat minulle erittäin haastavia, kuten myös sävelkorkeuksien erottaminen toisistaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34706
Syfilis
Voiskohan rytmitajulla ja matemaattisella lahjakkuudella olla tekemistä toistensa kanssa?

En tiedä korrelaatiosta, mutta välttämättä nuokaan eivät kulje käsi kädessä. Ainakin minulla on aina ollut matemaattista lahjakkuutta ylenmäärin, kun taas rytmitajuni on sillä asteella, että tahtimarssi armeijassa onnistui kyllä, mutta vaati liki koko aivokapasiteetin kävelyyn keskittymiseen.

Neutroni
Syfilis
Voiskohan rytmitajulla ja matemaattisella lahjakkuudella olla tekemistä toistensa kanssa?



En tiedä korrelaatiosta, mutta välttämättä nuokaan eivät kulje käsi kädessä. Ainakin minulla on aina ollut matemaattista lahjakkuutta ylenmäärin, kun taas rytmitajuni on sillä asteella, että tahtimarssi armeijassa onnistui kyllä, mutta vaati liki koko aivokapasiteetin kävelyyn keskittymiseen.

Marssiin ja tanssiin vaikuttaa voimakkaasti myös kordinaatio. Oletko kömpelö, onko esim. kuperkeikan tekemisesessä vaikeuksia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34706
Syfilis

Marssiin ja tanssiin vaikuttaa voimakkaasti myös kordinaatio. Oletko kömpelö, onko esim. kuperkeikan tekemisesessä vaikeuksia?

En minä mikään gaselli ole, mutta kyllä sentään kuperkeikka onnistuu. Vaikeus on nimenomaan sovittaa liikehdintää ulkoisen, erityisesti korvien kautta tulevan, kellon tahtiin. Visuaaliset kertaluontoiset ajoitukset, vaikka liikkuvaan palloon osuminen, onnistuvat paremmin. Lapsena tyypillisesti samaan tapaan kuin muillakin jotka eivät erityisemmin harrastaneet liikuntalajeja.

Toinen vaikea asia minulle ovat nopeat (luokkaa sekunti tai alle) reaktiot, niin fyysiset kuin älylliset. Sellaisia vaativissa peleissä en pärjää ollenkaan. Välillä tuntuu että olen eri kertaluokalla "normaalien" kanssa.

Rytmista ja laulamisesta

Rytmitaju taitaa olla paljolti peritty ominaisuus, mutta kyllä sitä voi harjoitellakin asianmukaisessa ohjauksessa. Lauluääni saadaan perittynä, ja sen hankkiminen opettelemalla lienee rytmitajua vaikeampaa. Soittaminen (esim. pianolla) ei välttämättä vaadi lauluääntä eikä kauheasti rytmitajuakaan, koska kullakin "sävelellä" on oma koskettimensa ja nuoteilla kestonsa. Ilman laulu- ja rytmitajua tuskin tullaan varsinaisiksi musiikin, laulun tai rytmin osaajaksi. Musiikki sinänsä on universaali ilmiö, joten se sopii kaikille ja tehoaa kaikkiin. On vaan etsittävä se oma musiikki, se, joka tenhoaa, tuntuu mukavalta ja kiehtoo omaa mieltä.

Toisaalta, vaikka omaisikin rytmitajua sekä hyvän ja melodian mukaisen lauluäänen, ei välttämättä noin vain opi tanssimaan esim. valssia. Mutta laulutaitoinen oppii sen ainakin osaavan opastuksen myötä, jos todella halua - eli omaa riittävästi motivaatiota tähän. Tanssitaitohan on kovin sosiaalinen "hyve", joten sitä kannattaisia jokaisen opetella. Valssista puheenollen, en ole useinkaan tavannut tanssivaa miestä, joka kuljettaa daamiaan valssissa molempiin suuntiin, jolloin siinä ei sitten mene "pää pyörälle" ja voi pyörähdellä vaudikkaasti - tilan niin salliessa.

Jos rytmillistä liikuntaa haluat oppia, oma motivaatiosi ja rohkeutesikin vievät kyllä sinut osaavassa ohjauksessa aikanaan siihen (vaikkapa tanssillisen rytmiikan) tasoon, joka sinulle on mahdollista.

Muista ainakin nauttia itseäsi kiehtovasta musiikista, se ominaisuus lienee lähes jokaisella meistä.
________________
Opit varmasti sen, mikä sinulle on mahdollista. Yrittänyttähän ei "laiteta"!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat