Naisten aggressiivisuus kuukautisiin liittyen

Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Aika usein on tullut ajateltua, että oliskohan naisten aggressiivisuus kuukautisten aikaan ja niiden ympärillä tietynlainen muinaisjäänne ns.luolamiesajalta. Tosin kyllä ehkä osa selittäytyy ihan kivuillakin, niistä kärsivien suhteen kuten myöskin ns. vähemmän henkisesti kehittyneiden mieshenkilöiden marinalla, kun ei ole sitä heidän "huviaan" saatavilla...

Tuli mieleen, että tuohon ns. luolamiesaikaan ehkä oli sitten pedoistakin paljon suurempi vaara sekä yhteisölle että yksilölle. Ja veren hajuhan tunnetusti houkuttelee petoeläimiä, joten yleensäkin kuukautisten aikaan yleiskunnoltaan heikentynyt nainen saattaisi houkutella petoeläimiä sitten valitsemaan ko. henkilön uhrikseen. Olisko sitten luonnon keino jotenkin mahdollistaa naisen itsensä henkensä säilyttämisen vuoksi varustaa tämä normaalia suuremmalla aggressiivisuudella ko. aikaan?

Nykyäänhän ei ole tarvetta sillä tavalla itsensä puolustamiseen, mutta tälläisethan saattavat säilyä tarpeettominakin pitkään. Ajatuksia asian suhteen muilla? Teorioita?

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Kommentit (12)

Vierailija

Asiaa on varmasti tutkittu, joten en sen enempää siitä, mutta tuo maininta "ns. vähemmän henkisesti kehittyneiden mieshenkilöiden marinalla, kun ei ole sitä heidän "huviaan" saatavilla...".
Naisen agression kohteeksi joutuu niin moni, liittymättä mitenkään parisuhteeseen tai miehen henkisiin kykyihin, ettei tuota selitystä kannattaisi viljellä.
Se on puhtaasti irrationaalista agressiota, oli syy sitten mikä hyvänsä.

Vierailija

Ihan mielenkiintoinen teoria, saattaapi hyvin pitää paikkansa.

Itse tykönäni olen miettinyt, jotta mitä kumman tarkoitusta varten luonto on järjestänyt PMS-oireet, paitsi siis tietysti todistaakseen, että Luoja on mies ja misogyyni.

Raivotauti ajoittuu yleensa muutamaan kuukautisia edeltävää päivään ja parani kuukautisten alettua. Jostain syystä PMS on hurjimmillaan 30-40 vuotiaana, sen jälkeen se useimmilla hellittää, vaikka kuukautiszydeemiä riittää vielä toistakymmentä vuotta.

Mitään muuta hyötyä tuolle minipsykoosille en ole keksinyt,kuin raivokkaan siivousvimman. Sattumanvaraisesti se kohdistui milloin hellan takaseinään tai kylppärin kaakelinsaumoihin. Muuten tuli raivottua töissä, sätittyä mies, uhkailtua lapset ja vollotettua umpihämäristä syitä. Erittäin epätaloudellista menettelyä luonnolta.

Lisäystä: juu, aggressio kohdistuu ihan kehen tahansa. Mies ja Mukulat sattuvat useimmiten joutumaan hollille.

Vierailija
Stinger
Tosin kyllä ehkä osa selittäytyy ihan kivuillakin, niistä kärsivien suhteen kuten myöskin ns. vähemmän henkisesti kehittyneiden mieshenkilöiden marinalla, kun ei ole sitä heidän "huviaan" saatavilla...

Saa kai sitä pyytää?

Mutt jos pedot selittäis ton naisten aggressiivisuuden niin miks naiset kuukautisten aikaan on usein vielki halukkaampii ku muuten? Se voi olla siinä, ett ne sillai sitoo vähemmän henkisest kehittynee miehen puolustaan sitä.

On ne nii juonii.

Vierailija

Jos olisin elänyt luolamiesajalla, tuon teorian mukaan minut olisi jo syöty.
Olen nimittäin siihen aikaan kuukaudesta hyvin flegmaattinen. Eipä ole koskaan agressiivisuutta ilmennyt. Lähimmäisten kannalta hyvä niin.

Vierailija

Eiköhän se taida olla yksillöllistä. Ei kaikki naiset huonosti voi kuukautisten yhteydessä. Minä itse kuulun heihin joiden luonne ei muutu kuukautisien myötä.

Ne joilla luonne muuttuu ja aggressivisuus jyllää, on kaiketi hormoonien kanssa tekemistä? Vaikutus on erilainen erilaisille indiviideille. Onko tietäjiä asiasta?

Vierailija

Todellakaan kaikki naiset eivät sekoa kuukautisten aikaan, itseasiassa se on vähemmistö jolla on hurjia PMS-oireita ja mielettömiä kuukautiskipuja.
Ja yksilöiden välillä erot ovat suuret, niilläkin joilla ei ole PMS:ää tai kamalia kipuja, voi olla vaikka minkälaista muuta "pienempää" oiretta.

Ärtymyskään tai jopa suoranainen vittumaisuus ei aina ole itsessään hormonaalista, vaan mahdollisten kipujen lisäksi hormonaaliset oireet esim. turvotus, (itselläni ainakin myös) kömpelyys, huonomuistisuus, yleinen väsymys ja hermostus kun pitää koko ajan juosta vessassa vaihtamassa sidettä/tamponia ym. (tosin kuukautiskuppiin vaihtamalla tämäkin ongelma poistuu) aiheuttaa ärtymystä. Se ei vaan ole kivaa kun vaginasta valuu verta useamman päivän, katsos.

Huonotuulisuutta ei myöskään helpota se, että usein ympäristö kuittaa kaikki pienetkin mielenilmaukset ja myös oikeutetun suuttumuksen "sillä on vaan se aika kuusta"-repliikillä, aivan kuin nainen ei olisi oikeutettu negatiivisiin tunteisiin muulloin eikä myöskään kuukautisten aikana, vaan kaikki negatiivisuus johtuu vain jostain hallitsemattomista hormoneista.

Mielestäni ei esim. oikeudessa tulisi antaa pienempää tuomiota väkivaltaiselle naiselle vain kuukautisten/PMS:n takia, eivät ne mitään hallitsemattomia luonnonvoimia ole, vaan järkevä ihminen kykenee hillitsemään tunteensa myös kuukautisten aikaan. Tosin helppohan minun on puhua, kun minulla ei ole kuukautisten aikana mitään mielialan vaihteluita vaan olen ihan hyväntuulinen kuten tavallisestikin. Ymmärrän että joillain ei ole niin hyvin.

Vierailija

Juu, itsehillintää tarvitaan silloin paljon enemmän.

Yleensä olen aika pitkäpinnainen, joten ne äkilliset raivostumiset pelästyttivät lähimpiä. Sitten oli jälkikäteen kamala morkkis pimahteluista.

Fyysiset oireet, turvotus ja kömpelöityminen tekivät olemisesta tuskastuttavan.Viinilasillinenkin aiheutti megakrapulan.

Vaihdevuodet tulivat sitten ihanana vapahtajana, kuulun niihin onnellisiin, jotka eivät saa mitään vaivoja. Papankin elämä on nykyisin paljon rauhallisempaa, vaikka siivouspuuskia hän välillä haikeana muistelee

Vierailija

Mielenkiintoinen teoria Stingeriltä.

Tosin, kuten monet ovatkin jo todenneet, se käyttäytyminen "siihen aikaan kuusta" tuntuu olevan hyvinkin yksilöllistä. Näin on myös omienkin kokemuksieni mukaan. Luulenpa että nuo agressiot, flegmaattisuus tai minkälaiset poikkeavuudet käyttäytymisessä tahansa, selittyvät sillä hormonaalisella myrskyllä, jota naiset kuukausittain käyvät läpi. Aiheutuuhan ihmisen käytökseen poikkeavuuksia muunkinlaisissa kehon epätasapainotilanteissa. Ehkä olisi liiankin tarkoituksenmukaista, jos ilmiö selittyisi tuolla teorialla.

Esimerkiksi itse saatan yliväsyneenä nauraa katketakseni joillekin aivan järjettömille asioille, ja hetkeä myöhemmin mikä tahansa asia voi ärsyttää suunnattomasti. Kovin nälkäisenä minusta tulee taas hyvin hermostunut, äkkipikainen ja levoton. Normaaliolotilassa taas olen yleensä todella rauhallinen ja positiviinen, ja minua on vaikea ärsyttää tai provosoida.

Ja tapahtuuhan miehilläkin joskus häiriöitä putkiaivoissa, tai muita kummallisuuksia, ja kaikenlaisia selkkauksia voi siitä aiheutua. Jälkeenpäin sitä voi vain sitten ihmetellä omaa käytöstään, eikä aina välttämättä hoksaa mistä joku outo mieliala on saattanut johtua.

Miehenä tässä kuitenkin täytyy yrittää olla hienotunteisesti tukemassa ja vierellä kun naisille sattuu niitä hankalia aikoja. Tai sitten vaihtoehtoisesti pitää vain muistaa pysytellä pois myrskyn tieltä, ja olla mahdollisimman "läpinäkyvä" , ettei mitään kovin peruuttamatonta vain pääse tapahtumaan.

Mutta olisihan se elämä kovin tylsää ja ennalta-arvattavaa ilman tuota niin... naisellista kuriositeettia. On ne naiset vain arvoituksellisia olentoja.

Edit: Hätäinen olin taas.

Vierailija

Kuukautiset olivat luonnon keino hallita populaatiota kivikaudella. Naisen synnytettyään ja imetysajan jälkeen pakki alkoi vuotaa verta ja pedot tulivat noutopöytään.

Miksi kuukautisverestä saa parhaat räiskäleet? Säilyy paremmin, eikä hyydy eli paakkuunnu. Muista kuitenkin poistaa tambooni ennen paistamista. Palovaroitin saattaa reakoida käryyn.

Vierailija

Nyt siirryn tälle keskustelualueelle hieman hatarin käsittein; en ole nainen, en lääkäri, enkä tiedemies.

Mutta: empiiristen elämänkokemusteni perusteella "tiedän", että ovulaatio on niin syvälle naisen hormonaaliseen elimelliseen toimintoon liittyvä asia, että kysymyksessä on paitsi yksilöllinen juttu, myös todellinen - ja edelleen henkilökohtainen - lääketieteellinen asia.

Olen aina tiennyt muusani käyttäytymisen perusteella (ennen kuin hän itse tietää) milloin kuukautiset alkavat. Muuta faktaa en tästä asiasta tarvitse, eli en tule tämän enempää tähän keskusteluun osallistumaan.

Vierailija
Stinger
Tuli mieleen, että tuohon ns. luolamiesaikaan ehkä oli sitten pedoistakin paljon suurempi vaara sekä yhteisölle että yksilölle. Ja veren hajuhan tunnetusti houkuttelee petoeläimiä, joten yleensäkin kuukautisten aikaan yleiskunnoltaan heikentynyt nainen saattaisi houkutella petoeläimiä sitten valitsemaan ko. henkilön uhrikseen. Olisko sitten luonnon keino jotenkin mahdollistaa naisen itsensä henkensä säilyttämisen vuoksi varustaa tämä normaalia suuremmalla aggressiivisuudella ko. aikaan?

Nykyäänhän ei ole tarvetta sillä tavalla itsensä puolustamiseen, mutta tälläisethan saattavat säilyä tarpeettominakin pitkään. Ajatuksia asian suhteen muilla? Teorioita?

Eikö joskus tehty joku testi jossa jotain hikeä tms siirrettiin naisesta toiseen ja sen myötä kuukautiset alkoivat tulla yhtä aikaa?

Jos kivikautisessa yhteisössä elävien naisten hormoonitasapaino meni kollektiivisesti sekaisin aiheuttaen hetkellisen girl powerin aallon, niin miehet lähtivät luultavasti suosiolla metsälle. Naisille kasvaneesta aggressiosta oli varmasti etua jos joku veren hajun paikalle maanittelema peto eksyi paikalle.

Tosin on muistettava että silloin naiset olivat suurimman osan lisääntymiseen sopivasta iästä raskaana, joten tuskin yksittäistä naista kuukautiset kovin monesti vaivasivat. Mutta nykyään ne ovat lähinnä rasite, kuten itsekin totesit.

Uusimmat

Suosituimmat