Varpunen

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Avaan uskontoaiheisen säikeen tässä.

Miten luterilainen kirkko suhtautuu lauluun nimeltään Varpunen? Minulla on siitä (suhtautumisesta) joku outo mielikuva ja tarkistelen sitä tässä, josko jollain raatilaisella olisi siihen jotain valottavaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (4)

Vierailija

Tarkoitatko kenties tätä?

VARPUNEN JOULUAAMUNA
LAULUN SANAT:

Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa,
varpunen pienoinen syönyt kesäeinehen,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.

Pienen pirtin portailla oli tyttökulta:
"Tule, varpu, riemulla ota siemen multa!
Joulu on, koditon varpuseni onneton,
tule tänne, riemulla ota siemen multa!"

Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta:
"Kiitollisna siemenen otan kyllä sulta.
Palkita Jumala tahtoo kerran sinua.
Kiitollisna siemenen otan kyllä sulta!"

"En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta.
Olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,
pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta."

Z. Topelius - Otto Kotilainen

Vierailija

Joulunahan tuota on tapana soittaa. Varma itkettäjä Ei kai luterilainen kirkko ota kantaa yksittäisiin lauluihin?

Vierailija
Paul M
Avaan uskontoaiheisen säikeen tässä.

Miten luterilainen kirkko suhtautuu lauluun nimeltään Varpunen? Minulla on siitä (suhtautumisesta) joku outo mielikuva ja tarkistelen sitä tässä, josko jollain raatilaisella olisi siihen jotain valottavaa.

Kirkko tuskin kirkkona alkaa jakamaan bannia, jollekin yksittäiselle laululle, vrt. esim. Lordi-arvosteluun. Yksittäiset papit ym. työntekijät voivat paheksua niinpaljonkuin lystäävät, mutta tuskin sillä on sen kummempia vaikutuksia siihen mitä ihmiset ajattelevat tai miten ihmiset haluavat muistella kuolleitä läheisiään. Jos joku nyt haluaa muistaa/nähdä kuolleen omaisen yksinäisenä varpusen jouluaamuna, niin aikamoinen pappi pitää olla, että viitsii mennä valistamaan kristinopista.

Joissakin seurakunnissa on epämääräinen kielto laulaa ko. laulua, vaikka se on painettu siihen kauneimmat joululaulut vihkoseen.

*Niin se teologinen ongelma liittyy siihen ettei enkeleitä enää valmisteta, vaan ne on kaikki jo kertaalleen luotu, senpä takia kukaa ihminen ei edes kuoltuaan muutu enkeliksi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Siis minulla on mielikuva, että laulun tarkoittama sielunvaellus varpuseksi on se ongelma.

Miten erikoisia tulkintoja laulu lienee synnyttänyt? Käsittääkseni aika rajujakin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat