Dieselkopteri

Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lipe ... 5220792150

author="<a href="http://www.hs.fi">www.hs.fi</a>" kirjoitti:

Kopterin rakentamiseen ilmailua harrastava kaksikko intoutui aikoinaan lentobensiinin kovan hinnan vuoksi. Dieselmoottorilla varustetun kopterin polttoainekulut jäävät noin viidennekseen bensiinikopterin käyttökuluista.

"Dieselkopteri kuluttaa tunnissa noin 19 litraa polttoainetta kun bensakoneen kulutus on noin 50 litraa", Jouko Mutanen kertoo.

Miten mahtaa selittyä tuo 19 vs. 50 l?

Kommentit (7)

Vierailija

Mikäli ovat verranneet sitä omaa dieselhelikopteriaan ja normaalia sarjatuotantohelikopteria, niin ainakin massoissa on huomattava ero.

Näin sen dieselkopterin uutisissa kun se suoritti koelentoaan lentoluvan saamiseksi, ja se kopteri oli todella kevytrakenteinen.

Vierailija

NL:llä oli Diesel- pommikoneita. Yksi teki pakkolaskun ilman ohjaajaa suomessa. Muu miehistö oli kyydissä.
Tuo kulutusero ei selity edes sillä että se olisi turbo-diesel ja jokin turbiini tai ahtamaton Ottomoottori.

Vierailija

Volitans kirjoitti:

www.hs.fi kirjoitti:

Kopterin rakentamiseen ilmailua harrastava kaksikko intoutui aikoinaan lentobensiinin kovan hinnan vuoksi. Dieselmoottorilla varustetun kopterin polttoainekulut jäävät noin viidennekseen bensiinikopterin käyttökuluista.

"Dieselkopteri kuluttaa tunnissa noin 19 litraa polttoainetta kun bensakoneen kulutus on noin 50 litraa", Jouko Mutanen kertoo.

Miten mahtaa selittyä tuo 19 vs. 50 l?

Yksi selitys voisi olla, että helikoptereissa on yleensä turbiinimoottori, joka haukkaa enemmän kuin muut moottorityypit. Toisaalta turbiinimoottori antaa enemmän tehoakin, kuin vastaavan painoinen dieseli.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

No ei kaasuturpiinissa bensaa käytetä. Jokin tuossa ei ole ollenkaan vertailukelpoista.

Optimissa bensa/diesel tuottavat energiaa polttoainekilosta keskenään verraten suhteessa 1:1,5.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Taisi löytyä selitys:

http://www.karjalanheili.fi/?Lehti%5Bluejuttu%5D=3474


Motiivit urakkaan selkiytyvät tiedosta, että helikopteri kuluttaa bensaa 50 litraa tunnissa, dieselin kulutuksen kaksikko taas on saanut puristettua omassa kopterissaan 20 litraan

Eli vertailukohtana on ilmeisesti ollut bensiinikäyttöinen sarjatuotantoinen kopteri, kun taas tämä oma diesel on huomattavan kevyt - eikä varmaan läheskään yhtä tehokaskaan...

Vierailija
SAMAEL
Dieselin hyötysuhde on oleellisesti bensiinimoottoria parempi. Jopa 2:1.

Puhutaan kuitenkin täysin eri teho ja kokoluokista. Iso laivadiesel voi saavuttaa kaksinkertaisen hyötysuhteen verrattuna auton moottoriin.

Uusimmat

Suosituimmat