Peruskoulun 9:n luokan fysiikka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koulu alkaa kohta taas ja, kun tässä on tullu luettua näitä sähkö ja ydinfysiikka juttuja niin, mitä peruskoulussa opetetaan näistä asioista?Minkälaisia aiheita tulee ja mitä fysiikan lakeja. Olis kiva tietää etukäteen, mitä ne nykyään koulussa noista opettaa.

Kommentit (5)

Vierailija

Opetussuunnitelma:
http://www.oph.fi/info/ops/pops_web.pdf

Koulukohtaisia eroja on jonkin verran, mutta periaatteessa oppikirjoja seurataan aika orjallisesti, eli jos etsit sellaisen käsiisi, voit periaatteessa opiskella vaikka loppuloman aikana koko fysiikan alueen etukäteen. Jos olet aiheeseen jo tutustunut, niin sinulle ei siellä välttämättä paljoa uutta asiaa ole.

Perusteita siellä lähinnä opetetaan ja hyvin yksinkertaisia kaavoja. Opettajasta riippuen saattaa jotain ajankohtaisia juttuja tulla, esim. ydinvoiman nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Ja koulun resurssien mukaisesti sähköön ja magnetismiin liittyen varmaan pääsette edes jotain kokeita näkemään (kuvittelisin että kaikilla kouluilla edes magneetit löytyy).

Vierailija
King
Minkälaisia aiheita tulee ja mitä fysiikan lakeja. Olis kiva tietää etukäteen, mitä ne nykyään koulussa noista opettaa.

Samaa tulee näin jälkikäteen usein ihmeteltyä.

Vierailija

Minä ihmettelen täällä, mitähän lukioisakin ja jopa yliopistoissa fysiikasta opetetaan. Ei näytä otteet sieltä saapuneina tälle palstalle varsin päteviltä.

Suome markkinoidaan Eurooppaan koulutuksen mallimaana. Keille Euroopassa?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
ArKos itse
Minä ihmettelen täällä, mitähän lukioisakin ja jopa yliopistoissa fysiikasta opetetaan. Ei näytä otteet sieltä saapuneina tälle palstalle varsin päteviltä.

Suome markkinoidaan Eurooppaan koulutuksen mallimaana. Keille Euroopassa?

Ainakin täällä Saksassa muistavat monet arvostaa suomalaisia PISA-testin varjolla. Johtunee tosin siitä, että sen suhteen on täällä asiat retuperällää.

ArKosin ajatus tosin taas lähtee siitä kummallisesta seikasta, ettei hän hyväksy Suomen laitostiedettä, joka juontaa oppinsa taasen maailman yhtenäisestä, hyväksytystä tieteestä. Tuskinpa sinulle, ArKos, sellaista maata on olemassakaan, jossa fysiikan opit (?) opetetaan haluamallasi tavalla.

Vierailija

Hyvin luultavasti ei ainakaan Venäjällä. Se perinne tulee jo Brezhnevin ajalta.

Kutka ovat hyväksyneet, kutka ovat nimittäneet, keiden ponssareiden pussita maksetaan myönnetyt varat?

Maailman tiede on USA-vetoista tiedettä. Mutta se tekee havaintoja, pitäähän kallita uudenaikaisia välineitä käyttää. Minä olen poiminut niitä käyttööni niitä ja luonut teoriaan juuri niiden avulla. Eikähän tiede
ole lännen suuressa maailmassa siinä määrin yhdenmukaistettu, kuin se on Suomessa tai varsinkin Venäjällä. Nojaan myös siihen, että esitetään Suuressa Lännesäs myös valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä.

Mielipiteitä, myös minun, lukevat myös maailman kansat. Ja siksi juuri
jotkut Suomessa ovat hyvin hermostuneita.

Nythän kumminkin sota Lähi-idässä laajenee päivä päivältä. Suomessa ollaan innostuneita siitä, ei suinkaan tieteestä eikä ArKosista itse.

Uusimmat

Suosituimmat