Lihasten jännittäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voidaanko lihaksia jännittämällä saada lihaksista paremmin toimivia/tehokkaampia? Omalla kohdallani lihakset muuttuivat hieman kovemmiksi, mikä ei sisänsä ole kovin hyödyllistä, paitsi jos vatsalihakset kovetetaan, jotta siihen osuva nyrkki saisi murtumia eikä vatsalihaksille kävisi moksiskaan.

Olen kerran kuullut miehestä, joka treenasi vatsalihaksia samankaltaisella tavalla ja kukaan nyrkkeilijä ei suostunut lyömään häntä yhden kerran jälkeen.

Kommentit (14)

Vierailija

Tarkoitatko nyt siis, että lihaksia treenattaisiin tekemättä niillä varsinaisia liikkeitä? Eli jännitettäisiin vain tietty aika ja sitten mahdollisesti toistettaisiin harjoitus.

Vierailija
Massi^-
Tarkoitatko nyt siis, että lihaksia treenattaisiin tekemättä niillä varsinaisia liikkeitä? Eli jännitettäisiin vain tietty aika ja sitten mahdollisesti toistettaisiin harjoitus.

Aivan oikein. Voisiko tämä kenties korvata edes osittain ns. tavallisen harjoittelun?

Vierailija
dorkempi
Mene nostelemaan puntteja...

Oikeastaan nostelen painoja, mutta haluan myös löytää vaihtoehtoisia tapoja, joilla voisin kehittää itseäni. Warettajat muuten voivat katsoa Joe Eigon videota. Hän on todella akrobaattinen kaveri.

Vierailija
Joker
Voidaanko lihaksia jännittämällä saada lihaksista paremmin toimivia/tehokkaampia? Omalla kohdallani lihakset muuttuivat hieman kovemmiksi, mikä ei sisänsä ole kovin hyödyllistä, paitsi jos vatsalihakset kovetetaan, jotta siihen osuva nyrkki saisi murtumia eikä vatsalihaksille kävisi moksiskaan.

Olen kerran kuullut miehestä, joka treenasi vatsalihaksia samankaltaisella tavalla ja kukaan nyrkkeilijä ei suostunut lyömään häntä yhden kerran jälkeen.

Parantaa ainakin lihasten erottuvuutta, Ahnoldin mukaan, jos säännöllisesti jaksaa jännitellä.

Vierailija

En taida tähän osata vastata paremmin kuin itse jo tiedät. Voisi kuvitella, että kyllä sen jotain täytyy hyödyttää, mutta vaikea sanoa kuinka tehokasta olisi verrattuna perinteisiin harjoituksiin.

Vierailija
GradStudent
Joker
Voidaanko lihaksia jännittämällä saada lihaksista paremmin toimivia/tehokkaampia? Omalla kohdallani lihakset muuttuivat hieman kovemmiksi, mikä ei sisänsä ole kovin hyödyllistä, paitsi jos vatsalihakset kovetetaan, jotta siihen osuva nyrkki saisi murtumia eikä vatsalihaksille kävisi moksiskaan.

Olen kerran kuullut miehestä, joka treenasi vatsalihaksia samankaltaisella tavalla ja kukaan nyrkkeilijä ei suostunut lyömään häntä yhden kerran jälkeen.




Parantaa ainakin lihasten erottuvuutta, Ahnoldin mukaan, jos säännöllisesti jaksaa jännitellä.

Pelkkä lihasten jännittely ei saa aikaan sen kummempaa parannusta koon tai voimantuoton suhteen.

Ja lihaserottuvuuteen vaikuttaa enimmäkseen se onko sitä lihasta vai eikö ja se kuinka paljon kropassa on rasvaa. Arnoldin jutut kannattaa ainakin tässä asiassa jättää omaan arvoonsa.

Vierailija
Joker
dorkempi
Mene nostelemaan puntteja...



Oikeastaan nostelen painoja, mutta haluan myös löytää vaihtoehtoisia tapoja, joilla voisin kehittää itseäni. Warettajat muuten voivat katsoa Joe Eigon videota. Hän on todella akrobaattinen kaveri.

Kokeile mielikuvaharjoittelua. Tutkimuksen mukaan sen teho on n. 85% tavallisen harjoittelun tehosta.

Vierailija
wizard
Kokeile mielikuvaharjoittelua. Tutkimuksen mukaan sen teho on n. 85% tavallisen harjoittelun tehosta.

Olen lukenut näistä mielikuvaharjoittelutesteistä. Yleensä niissä mitataan sormilihasten puristusvoimaa, noin suuria prosenttilukuja en kylläkään muista. Joka tapauksessa uskon että tutkimukset ovat enimmäkseen humpuukia. Puristusvoimaan voi vaikuttaa psykologiset tekijät, testattavat yksilöt voivat puristaa kovempaa testeissä kun heiltä odotetaan parempia tuloksia. Lisäksi jatkuva mielikuvaharjoittelu voi aiheuttaa sen että koehenkilöt jännittävät sormilihaksiaan tiedostomattomasti. Mitkään isommat lihakset eivät taatusti kehity mielikuvaharjoituksilla niin että teho vastaisi 85 prosenttia normaalista harjoittelusta.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Kyseessä on isometrinen harjoittelu. Periatteena se, että vastus on juuri samansuuruinen kuin käytetty voima. Joidenkin mukaan teho perustuu siihen, että harjoittaja saa itse tuottaa myös liikettä vastustavan voiman eli tavallaan tuplaa käytetyn voiman siten tehostaen harjoitusta.

Vierailija

Tuota sanotaan staattiseksi voimaksi. Esim. voit treenata roikkuessa tangolla nostaa jalat ilmaan ja pitää niitä paikallaan mahdollisimman kauan. Ei kyllä lihasmassa kehitä, mutta tavallaan tuo keskivartaloon voimaa, joka on tärkeä kaikille välttääkseen erilaisia selkä ym. vaivoja.

Saman liikkeen voi tehdä istualtaankin: istu 90 asteen kulmassa lattialla jalat suorana ja nosta kantapäät ylös maasta, kädet eivät saa koskea maahan. Testaapa montako sekuntia jaksat.

Uusimmat

Suosituimmat