Käsittämätöntä biologian maailmasta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tähän ketjuun on tarkoitus koota small-talkiksi kelpaavaa biologiatietoutta, joka hämmästyttää tahi kummastuttaa. Aloitan itse Dorset Nagalla.

Aloitetaanpa perusasioista. Chilikasvien tulisuus johtuu kapsaisiini-nimisestä aineesta (8-metyyli-N-vanillyyli-6-noneeniamidi). Esim. jalapenon tulisuus on aineen pitoisuutta mittaavalla asteikolla 2500-8000 scovillen yksikköä.

Habanero-niminen chililaji päihittää kuitenkin kaikki kaupan tabascot ja cayannet ynnä purkitetu jalapenot. Habaneroille pitäisi itse asiassa olla aivan oma taulukko, koska sen tulisuus on luokkaa 100 000-300 000 yksikköä. Chilin syöminen varmasti kaduttaa vielä syömistä seuraavanakin päivänä.

Eikä siinä kaikki! Dorset Naga on pitkälle jalostettu habaneron muoto, jonka tulisuus on 876 000-970 000 scovillea. Jos siihen on koskenut, pitää pestä kädet huolella. Toinen vaihtoehto on tarttua kannasta tai käyttää käsineitä. Mausteena se on todella riittoisa, koska ruoan kevyt hipaisu chilillä tekee siitä jo mukavan tulisen.

Kommentit (10)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Käsittämätöntä on, että meikäläinen joutuu nieleskelemään sylkeä nyt, kun tuli luetuksi tuollaisesta lähes miljoonan yksikön chilistä. Taitaa olla piilomuuttuja mukana jutussa. Kytkeydyin vahingossa johonkin Dorset Nagaan jollain hiton säikeillä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Käsittämätöntä on, että meikäläinen joutuu nieleskelemään sylkeä nyt, kun tuli luetuksi tuollaisesta lähes miljoonan yksikön chilistä. Taitaa olla piilomuuttuja mukana jutussa. Kytkeydyin vahingossa johonkin Dorset Nagaan jollain hiton säikeillä.

Että mitä??

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä taas en saa edellisen kirjoittajan kaltaista syljeneritysreaktiota chilin ajattelemisesta vaan ainoastaan kiivihedelmän ajattelemisesta. En minkään muun, vaan ainoastaan kiivin. Nyt se tapahtuu taas.

Vierailija

Jalapeno maistui tupakantumpilta. Mikähän niissä kulttuureissa saa käyttämään tuollaisia mausteita? Näin telkussa jonkin Cilinsyöntikilpailunkin.

Vierailija

Tuo 1 000 000 yksikön chili on ollut aikanaan suosittu murhan väline. Sillä sai juomaan uutettuna viholliselta hengen hetkessä pois. Aikas lamauttava vaikutus.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Minä taas en saa edellisen kirjoittajan kaltaista syljeneritysreaktiota chilin ajattelemisesta vaan ainoastaan kiivihedelmän ajattelemisesta. En minkään muun, vaan ainoastaan kiivin. Nyt se tapahtuu taas.

Tuo kiivi toimii meikäläiselläkin. Mutta ei aivan niin paljon jos muistelee täysin kypsää hedelmää. Ja kokonaisvaikutelma on epämiellyttävä toisin kuin chilillä. Nälkäisenä chilin kuvitteleminen aiheuttaa enemmän syljen eritystä kuin kylläisenä. Miedon sellaisen kuvitteleminen ei enää tehoa ollenkaan, kun tuo älytön kerroin tuli tietoisuuteen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Eikö habaneroa ole niissä pippurisumuttimissa uutteena?

Joka tapauksessa : Keljulta tuntuu se ainakin. Suihku pari tuntia "ei ole mitään riittävää." Tosin kaikkiin ei kai tämäkään tehoa..

Vierailija
squirrel
Eikö habaneroa ole niissä pippurisumuttimissa uutteena?

Joka tapauksessa : Keljulta tuntuu se ainakin. Suihku pari tuntia "ei ole mitään riittävää." Tosin kaikkiin ei kai tämäkään tehoa..

USA:n poliisin pippurisumuttimissa käytetään linkin mukaan 5 miljoonan vahvuista kapsaisiiniseosta, mikä tuntuu jo aika järjettömältä. Paljonkos ne ehti sinua suihkia? Itse olen kokeillut vain kyynelkaasua.

Uusimmat

Suosituimmat