Kroonisen kivun lähde löydetty

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uutinen Mediuutisissa: http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=930385&s=r

"Yhdysvaltalaisen Columbian yliopiston tutkijat uskovat löytäneensä elimistön kipukytkimen. Proteiinikinaasi G tai PKG-niminen entsyymi kytkee kivun tunteen päälle.

Kroonisessa kivussa entsyymin kipukytkin jää päälle, vaikka kivun aiheuttanut vamma olisi jo parantunut. Se pitää elimistön kipusensoreita yliaktiivisina ja ne lähettävät kipusignaaleita, vaikka kivun aiheuttaja on jo parantunut.

PKG:n toiminnan kytkeminen pois päältä lopettaa kivun tunteen, tutkijat osoittivat rottakokeiden avulla. Tutkimustulokset julkaistaan elokuussa Neuroscience -lehdessä.

Tutkijat toivovat, että heidän löytönsä avulla voidaan kehittää tehokkaampia kipulääkkeitä, joiden sivuvaikutukset ovat vähäisempiä kuin nykyisten lääkkeiden."

Tuossa sanotaan, että kivuntunne lakkaa, kun kipukohta on parantunut. Kroonisessa kivussa ei näin kuitenkaan tapahdu, miksi ei tapahdu?
Mistä voidaan päätellä, että kipua ei pitäisi olla vaan kyseessä olisi ns. haamusärky tai vastaava.
Kun polvea kolottaa tai selkää särkee jatkuvasti, niin onkin kyse vain luulosta ja särkyä ei ole kuin kuvitelmissa. Mitäs tämä nyt oikein on?

Täytyy myöntää, että olen hieman pihalla.

Hieno asia toki on, jos kipuihin on löydetty turvallinen apu.

Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

Aika hyvä uutinen. Toivottavasti löydön perusteella saadaan kehitettyä uusia kipulääkkeitä.
Nykyisillä opiaattipohjaisilla kipulääkkeillä kun on tunnetusti jonkinverran ei toivottuja sivuvaikutuksia. Miedompia kipulääkkeitä ei mielestäni kannata laskea.

Kipu on monesti ihan psykologisesti hallittavissa. Ainakin oma kivunsietokykyni on huima ja yleensä jos satutan itseni niin pienellä keskittymisellä ja meditaatiolla saan kivun tunteen katoamaan täysin.

Vierailija

Ei tuossa puhuta akuutista kivusta, vaan kroonisesta kivusta. Tai onhan tietenkin PKG kivun tunteen tuottajasignaali sekä akuutissa, että kroonisessa kivussa.

Tuon mukaan kroonisessa kivussa PKG-signaali jää päälle, vaikka kivun aiheuttaja on hävinnyt.
Miksi, ei kai sitä tiedetä. Mutta sitäkin päästään tutkimaan, kun tiedetään, mikä aiheuttaa kivun tunteen reseptoritasolla.

Krooninen kipu invalidisoi monia. Vamman/trauman jälkeen voi esiintyä pitkään kipuja. Jos kipu voidaan salvata "uusilla lääkkeillä", jotka salpaavat kivun tunteen käynnistäjän eli entsyymin; proteiinikinaasi G:n (PKG), olisi se kivun todellista täsmähoitoa.
Voihan siten hoitaa vaikka aavesärkyjä, tärkeintä on, että kipu lakkaa.

Pitkäaikaista kipua ei tarvita mihinkään, lyhytaikainen varoittaa meitä aiheuttamasta lisähaittaa. Esim. lihasrevähdys: kivun sallimissa rajoissa voi liikkua. Kipu on tuolloin tarpeellinen hälytin.

Akuutti kipu on eri asia. Kivun tunne lakkaa, kun vaurio paranee.

Alkuvaiheessa voidaan tarvita kipulääkkeitä. Usein akuutti kipu ei tarvitse mitään. Löin mm. viimeksi kesäkuussa Milanossa sääreni betonitolppaan, kun juoksin kättäni heiluttaen saadakseni taksin. Näinhän minä nuo puolen metrin tolpat poikineen, mutta unohdin kun taksi osui paikalla. Onneksi päälläni oli pitkä hame, koska olimme tulossa La Scalasta ja ihovammat jäivät pienehköksi haavaksi. Olisi siinä voinut pahemminkin käydä, sääriluu murtua. Haavan paraneminen kesti neljä viikkoa ja vieläkin sääri on arka, kun sitä painaa. Ilmeisesti luukalvo vielä aristaa. Nyt tapahtumasta on jo puolitoista kuukautta. En siihen mitään kipulääkettä tarvinnut, mutta kipeää teki ja oli kipeä pitkään. Kollegani oli huolissaan, jos haava tulehtuu ja tarkisteli päivittäin. Ei tulehtunut.

Äsh...pitkä sivuhyppy. Mutta esimerkki akuutista kivusta.

G-proteiinin välittämistä solusignaaleista lisää voi lukea alla olevasta linkistä tai oikeammin solun välitysmekanismeista. Ei siinä taida G-proteiinista enempää olla. En tiedä, artikkeli on valtavan pitkä ja skrollasin vain G-proteiiniin saakka, en uskalla sanoa mainitaanko sitä myöhemmin. Muistaakseni silloin, kun kromosomeista väittelin HSTa:n kanssa, törmäsin usein tähän G-proteiiniin.

"G-proteiinikytketyt reseptorit

Kolmanteen signaalinvälitysmekanismiin kuuluu kolme komponenttia; membraanireseptori, joka on rakenteeltaan 7TMS-reseptori, solukalvon sisäpinnassa oleva toisiolähettiä tuottava entsyymi ja G-proteiini, joka kuljettaa signaalin reseptorilta entsyymille. 7TMS-reseptoreista käytetään myös termejä “serpentine receptor” ja “G-proteiinikytketty reseptori."

users.utu.fi/~jarnie/Biomolekyylit2.doc

Vierailija

Hehheh. Tuohan vaatis ensin sen, että ne lääkärit yleensä löytävät sen syyn kroonisiin kipuihin. Mistä ne tietää milloin se syy kipuihin on parannettu, kun eivät yleensä ymmärrä kipujen syytäkään? Useimmiten sanovat syyksi ihan mitä sattuu... ja antavat vain kipulääkkeitä, kun eivät syytä keksi.

Mulla kun eivät edes löytäneet sitä syytä kroonisiin kipuihini ja moniin muihinkaan vaivoihini. Tai no noin 20. lekuri löysi, mutta hänkin puolivahingossa... mutta nyt sitten tuon fysiatrin diagnoosiin ei usko muut lääkärit.

Keskittyisivät ensin ymmärtämään niiden kipujen syitä... Sitten ne olis helpompi korjata eikä noita "selittämättömiä" ja kroonisiakaan kipuja jäis enää niin monelle.

Vierailija
parantunut
Keskittyisivät ensin ymmärtämään niiden kipujen syitä... Sitten ne olis helpompi korjata eikä noita "selittämättömiä" ja kroonisiakaan kipuja jäis enää niin monelle.

Hehheh, tässä kun pyritään siihen että edes niille ei jäisi niitä kipuja.

Vierailija
parantunut
Hehheh. Tuohan vaatis ensin sen, että ne lääkärit yleensä löytävät sen syyn kroonisiin kipuihin.

No nythän se löydettiin?

Vierailija
Hebokatti
parantunut
Hehheh. Tuohan vaatis ensin sen, että ne lääkärit yleensä löytävät sen syyn kroonisiin kipuihin.

No nythän se löydettiin?

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Kun syytä ei ole/löydy ja kärsit kymmeniä vuosia niin tämä uutinen antaa toivoa. Toki morphiinisukuiset lääkkeet ovat parempia kuin blasebo-burana. Lääkkeillä saadaan nykyäänkin kipu turrutettua. Mutta että löytyis nappi jota painamalla koko painajainen olisi poissa.

Vierailija
teijoster
Asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Kun syytä ei ole/löydy ja kärsit kymmeniä vuosia niin tämä uutinen antaa toivoa. Toki morphiinisukuiset lääkkeet ovat parempia kuin blasebo-burana. Lääkkeillä saadaan nykyäänkin kipu turrutettua. Mutta että löytyis nappi jota painamalla koko painajainen olisi poissa.

Eivät toki, kunhan suotta provosoiduin provokaatiosta. Tiedän ihmisiä joiden elämään krooninen kipu kuuluu ja vaikea edes kuvitella kuinka itse mokoman kanssa tulisin toimeen, jos edes tulisin.

Vierailija
teijoster
Kun syytä ei ole/löydy ja kärsit kymmeniä vuosia niin tämä uutinen antaa toivoa. Toki morphiinisukuiset lääkkeet ovat parempia kuin blasebo-burana. Lääkkeillä saadaan nykyäänkin kipu turrutettua. Mutta että löytyis nappi jota painamalla koko painajainen olisi poissa.

Tuskin olet vielä osunut lääkärille, joka ymmärtää siitä mitään. Mulla kun meni siinä ehkä 25 vuotta ja reilusti yli 20 lääkäriä... Suurin osa antoi vain kipulääkkeitä, kun niin on heille opetettu.

Ja kivun syyn korjaamisessa ei kauaa mennyt... Eli mulle löytyi se nappi, josta painajaiseni poistui. Ja sama syy on ollut todella monilla muillakin... tosin 99,9% lääkäreistä ei usko edes tuon syyn olemassaoloon!

Tuossa ruotsalaisen mallin SI-tarina.
"Det har tagit mig åtta år att hitta vård som hjälpte. Vägen dit gick genom ett 30-tal proffs/kliniker som inte kunde hjälpa mig. En del behandlingar och träning förvärrade till och med situationen."

Vierailija

Micaela Inbergin on siitä kärsinyt... Onkohan hänelläkin huuhaa-lääkäreitä?
SSS-STT
"SI-nivel alaselässä on huonossa asennossa ja hermosto ei pääse toimimaan niin kuin pitäisi."

Häneltä sen korjasi hieroja, kun lääkärit eivät siitä mitään ymmärtäneet...

Vierailija
parantunut
Micaela Inbergin on siitä kärsinyt... Onkohan hänelläkin huuhaa-lääkäreitä?
SSS-STT
"SI-nivel alaselässä on huonossa asennossa ja hermosto ei pääse toimimaan niin kuin pitäisi."

Häneltä sen korjasi hieroja, kun lääkärit eivät siitä mitään ymmärtäneet...

Olisi kiva kuulla sinulta, kuinka Ingbergiä diagnosoitiin ja hoidettiin, kun sinulla tuntuu olevan asiasta kovastikin tietoa.
Itse tunnen Ingbergin, kyseisen hierojan ja nämä "ymmärtämättömät" lääkärit ja olen heidän kaikkien kanssa kyseisistä vaivoista keskustellut aikoinaan. Joten olisi kiva kuulla sinun versiosi aiheesta.

Vierailija
LeMu

Olisi kiva kuulla sinulta, kuinka Ingbergiä diagnosoitiin ja hoidettiin, kun sinulla tuntuu olevan asiasta kovastikin tietoa.
Itse tunnen Ingbergin, kyseisen hierojan ja nämä "ymmärtämättömät" lääkärit ja olen heidän kaikkien kanssa kyseisistä vaivoista keskustellut aikoinaan. Joten olisi kiva kuulla sinun versiosi aiheesta.

No tiedon sain tuosta SSS-STT:n linkistä ja hänen kotisivuilleen laitoin kysymyksen, että joko olet ongelmasta eroon päässyt? Tuossa vastaus:
"Juu, minulla oli SI-nivelen kanssa ongelmia kesällä 2003. Hierojani sai sen "korjattu", eikä ole pahemmin ollut ongelmia sen jälkeen. Olen myös muuttanut harjoitteluani vähän jotta selkä ei rasittuisi liikaa. Pilateksen kautta olen myös vahvistanut syviä vatsalihaksia mikä on antanut paremman tuen selälle."

Eli hänen mukaansa hieroja sen korjasi, ainakin osittain (koska tuon jälkeen tulostaso on laskenut joka vuosi. Voihan siinä toki olla muitakin syitä, kuten tuo olkapää). Multa kun se korjattiin, niin taso nousi huimasti.

Kysy sinä häneltä, että millainen diagnoosi hänelle annettiin lääkäreiden toimesta ja kuka sen "SI-nivelen huonon asennon" hänelle kertoi, kun hän itse kuvaili sitä näin:
"Ilmeisesti ns. SI-nivel alaselässä on huonossa asennossa ja hermosto ei pääse toimimaan niin kuin pitäisi."

Vai onko tuo itsekeksítty lause? Tuo on mielestäni varsin hyvä kuvaus sille, että SI-nivel oli virheasennossa... kuten oli mullakin. Kuten on ollut sadoilla muillakin. Sivullani tuoreita videohaastatteluja muutamista muista uirheilijatapauksista... tässä yks nuori SM-tason urheilija.

Vierailija
parantunut
Kysy sinä häneltä, että millainen diagnoosi hänelle annettiin lääkäreiden toimesta ja kuka sen "SI-nivelen huonon asennon" hänelle kertoi

Minun ei tarvitse kysyä, koska olen asiaan aikoinaan jo tutustunut. Senkin olisit voinut jo edellisestä viestistäni saada selville, jos vain ymmärtäisit lukemaasi.

parantunut

"Ilmeisesti ns. SI-nivel alaselässä on huonossa asennossa ja hermosto ei pääse toimimaan niin kuin pitäisi."
"Hierojani sai sen "korjattu", eikä ole pahemmin ollut ongelmia sen jälkeen. Olen myös muuttanut harjoitteluani vähän jotta selkä ei rasittuisi liikaa. Pilateksen kautta olen myös vahvistanut syviä vatsalihaksia mikä on antanut paremman tuen selälle."

Tiedätkö mitä tarkoittaa sana ilmeisesti. Ja hänen mukaansa vaiva on "korjattu". Tiedätkö sinä kuinka hänen vaivansa on "korjattu", tuskinpa tiedät. Turha sinulle näitä on selittää, kun tulkitset kaiken kuten itsellesi ja asiallesi sopii.

Vierailija
LeMu
parantunut
Kysy sinä häneltä, että millainen diagnoosi hänelle annettiin lääkäreiden toimesta ja kuka sen "SI-nivelen huonon asennon" hänelle kertoi

Minun ei tarvitse kysyä, koska olen asiaan aikoinaan jo tutustunut. Senkin olisit voinut jo edellisestä viestistäni saada selville, jos vain ymmärtäisit lukemaasi.

No sittenhän tiedät, että se oli hänelläkin... Sama ongelma on todella monella muullakin.

LeMu
parantunut

"Hierojani sai sen "korjattu", eikä ole pahemmin ollut ongelmia sen jälkeen. Olen myös muuttanut harjoitteluani vähän jotta selkä ei rasittuisi liikaa. Pilateksen kautta olen myös vahvistanut syviä vatsalihaksia mikä on antanut paremman tuen selälle."

Tiedätkö mitä tarkoittaa sana ilmeisesti. Ja hänen mukaansa vaiva on "korjattu". Tiedätkö sinä kuinka hänen vaivansa on "korjattu", tuskinpa tiedät. Turha sinulle näitä on selittää, kun tulkitset kaiken kuten itsellesi ja asiallesi sopii.

Ilmeisesti tarkoittanee, että niin hän on asian ymmärtänyt. Yritätkö sanoa, että hän on ymmärtänyt väärin?

En tiedä kuinka sitä on hieroja yritettänyt korjata, kun niitä eri korjaustekniikoita näkyy olevan aika paljon (eikä hierojankaan koulutukseen kuulu nivelten virheasentojen korjaulu). Lisäksi kovin harva tekniikka vain on toimiva, eli usea jää lähinnä "yritystekniikaksi".

Mutta toisaalta mua ei kiinnostakaan, että kuinka se on korjattu (tai yritetty). Mua vain kiinnostaa se, että mikä oli lääkärin diagnoosi, kun Mikaela itse ymmärsi sen noin?

Eikä näköjään ole korjattu kovin hyvin, kun yhä vaivaa... Monelle muullekin sitä on moneen kertaan "korjattu" ilman mainittavaa apua, mm. mua. Ja vielä useampi on jäänyt kokonaan ilman hoitoa, kun ei ole edes huomattu koko vaivaa, kuten mulla oli vuosikymmeniä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat