Suhteellinen virhe

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletetaan, että olen saanut analysoinnissa tuloksen 1,30 ml. Tiedossa on kuitenkin, että teorettinen oikea arvo on 1,13 ml.

Haluan tietää analyysituloksen suhteellisen virheen. Mikä seuraavista tavoista on oikea?

1: ((mitattu arvo - oikea arvo) / oikea arvo) *100

2: ((mitattu arvo - oikea arvo) / ((mitattu arvo + oikea arvo) / 2)) *100

3: ((mitatun arvon ja oikean arvon keskihajonta) / ((mitattu arvo + oikea arvo) / 2)) *100

4: ?

Kommentit (6)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Jos etukäteen tiedät, että oikea arvo on 1,13, ja olet
mitannut sille arvon 1,3, niin olet tehnyt 1,3 - 1,13 = 0,17
virheen.
Suhteellinen virhe saadaan, kun virhettä verrataan
oikeaan arvoon: 0,17 / 1,13 = 0,15 = 15 %.
Mikä muuten on teoreettinen oikea arvo? Onko se oikea arvo
jonkin teorian mukaan vai ihan oikea arvo?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Teoreettinen oikea arvo on tässä tapauksessa kemiaan liittyvä. Reaktioyhtälöstä voidaan laskea, mikä mittaustuloksen pitäisi olla.

Tapa 1 on siis oikea keino laskea suhteellinen virhe, kuten o_turunen sen tuossa ilmaisi. Minua vain hämäsi keskiarvon ja keskihajonnan käyttö suhteeellisen virheen laskennassa.

Vierailija

Ainakin fysiikassa asia hoidetaan seuraavasti.

x = mittaustulos
Δx = mittausvirhe (absoluuttinen)
X = tiedetty oikea arvo

Mittauksen suhteellinen virhe on Δx/x. Yleensä tutkitaan myös sisältyykö X välille [x-Δx , x+Δx].

EDIT: Jos X ei sisälly välille, niin sitten mietitään virhelähteitä ja muita syitä, miksi näin ei käynyt.

Huom! Δx ei yleensä ole sama kuin |X-x|, koska Δx saadaan mittauksista.

Vierailija

Olin ajatellut käyttää suhteellista virhettä tarkkuuden tarkasteluun. Toistettavuutta olin ajatellut tarkastella keskihajonnan avulla. Ovatko nämä relevantteja tapoja?

Vierailija

En tiedä, ovatko toimintatavat samat kemiassa, mutta fysiikassa usein toistokokeessa (onko kyseinen koe sellainen?) absoluuttinen virhe on sama kuin keskiarvon keskivirhe. Toistettavuutta arvioidan jotenkin muuten, kuin kvantitatiivisesti.

Uusimmat

Suosituimmat