Pituuskasvu nuorena

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiko oikea ruokavalio ja kuntoilu aktivoida pituuskasvua tai jokin säännöllinen venyttely? Muutkin aiheeseen liittyvä asia kelpaa vastaukseksi!

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ei se mitä syö, vaan mitä jättää syömättä. Kuten viina ja huumeet, tupakointi kannattaa lopettaa.

Muuten pituuskasvu on melko paljon geeneissä.

Vierailija

Kunnollinen ja pitkä yöuni ainakin auttaa geenejä tekemään parhaansa. Kasvuhormonia erittyy yöaikaan ja vain nukkuessa.

Ja hei, koripalloilijoita tarvitaan aika vähän, kivoja ja fiksuja ihimisiä paljon enemmän!

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005

Keskipituus Suomessa on kasvanut vuosikymmenten mukana ravitsemustilanteen parantuntuessa ja lastentautien vähetessä. Nuorten miesten keskipituus on nykyään siinä 180 cm, mutta maailmsodan aikoihin se on ollut muistaakseni pari kolme senttiä päälle 170.
Silloinhan oli ruoasta pulaa, eikä laatukaan ollut paras.Lisäksi sairastettiin kaikenmaailman rokkoja ym lastentauteja, jotka rokotuksilla on saatu vähenemään.

Vierailija

Eihän Mummo vain vihjaa, ettei keskimääräistä pidemmissä olisi kivoja ja/tai fiksuja ihmisiä? Höh..

Tottakai se geeneistä on paljolti kiinni, kuinka pitkäksi sitä kasvaa, mutta olen samaa mieltä Tep:n kanssa. Luulisi monipuolisella ruokavaliolla ja sairauksien vähenemisellä olevan myös osansa pituuskasvun kehityksessä edellisiin vuosikymmeniin verrattuna.

Voisiko myös raskaan ruumiillisen työn väheneminen viime vuosikymmeninä ohjata nuoruusvuosien kasvua pituuteen, lyhemmän ja vankemman ruumiinrakenteen sijaan? Eikös rankkaa kehonrakennustakin suositella välttämään juuri kasvuiässä ja liian nuorena, ehkä myös tuostakin syystä?

Vierailija
pullahiiri
Ei se mitä syö, vaan mitä jättää syömättä. Kuten viina ja huumeet, tupakointi kannattaa lopettaa.

Muuten pituuskasvu on melko paljon geeneissä.

Tätä lainatakseni.. Paskaa ja lisää paskaa, hiiren kiroituksiss ei ole päätä eikä edes hiirenhäntää

Ja MUMMON kirjoitus, että kasvuhormoonia erittyy vain nukkuessa, täyttä paskapuhetta

Off topic, miksi TE ihmiset kirjoitatte tänne kuin faktoja, jos ETTE kuitankaan tiedä asiosta juuri mitään!!

Vierailija

Pyydän nöyrästi anteeksi, älykääpiö. Syvästi oppinut kirjoituksesi sai minut häpeämään tietämättömyyttäni. Kasvuhormonia erittyy tietysti tupakoidessa. Muuten se on hankittava ampulleista lähimmältä kuntosalilta.

Vierailija

Olen naiseksi aika pitkä, 180 cm. Nyt ymmärrän, miksi minusta tuli jopa pitempi kuin isästäni, joka on 178 cm pitkä. Sisareni on myös saman pituinen kuin minä. Äiti on noin 160 cm pitkä.

Minä ja sisareni olemme olleet ihan pienestä pitäen "hyväunisia". Meille ei ollut mikään temppu mennä murrosikäisenäkään ajoissa nukkumaan. Kasvuhormonia erittyy erityisesti syvän unen aikana, ja meillä tuo syvän unen jakso on varmaan ollut tarpeeksi pitkä

Mannerheimin lastensuojeluliiton mukaan suomalaiset koululaiset nukkuvat liian vähän. "Maailman terveysjärjestön taannoisessa tutkimuksessa 11-14 –vuotiaat suomalaiskoululaiset olivat Euroopan väsyneimpien joukossa. Kouluterveyskyselyn mukaan erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret valvovat liian myöhään: yläasteikäisistä lähes kolmasosa menee nukkumaan vasta kello 23:n jälkeen. Liian lyhyt yöuni ja aamuväsymys haittaavat siten selvästi koulutyötä sekä lasten yleiskuntoa ja jaksamista."

Vierailija
geena
Olen naiseksi aika pitkä, 180 cm. Nyt ymmärrän, miksi minusta tuli jopa pitempi kuin isästäni, joka on 178 cm pitkä. Sisareni on myös saman pituinen kuin minä. Äiti on noin 160 cm pitkä.

Oletko varma että isäsi on se mitä Äiti väittää?
Omena ei kauas puusta putoo. Ei ainakaan noin kauas.

Vierailija
Tep
Keskipituus Suomessa on kasvanut vuosikymmenten mukana ravitsemustilanteen parantuntuessa ja lastentautien vähetessä.

Niinhän se asia lienee, kuten myös Teje totesi, että ruuan monipuolistumisen ja ympärivuotisen saatavuuden parannuttua on ravitsemustilanne kaiken kaikkiaan kohentunut, ja se näkyy pituuskasvun nousuna väestössä. Mutta ei pidä unohtaa perimän vaikutusta!
Jos on saanut lyhyet geenit niin ei kovin pitkäksi kasva vaikka mitä tekisi ja kuinka söisi. Terveet elämäntavat ja riittävä lepo kannattaa kuitenkin aina pitää mielessä. Kohtelias käytös ja reipas mieli saavat pienikokoisenkin vaikuttamaan suurelta!

Vierailija
Mummo
Kunnollinen ja pitkä yöuni ainakin auttaa geenejä tekemään parhaansa. Kasvuhormonia erittyy yöaikaan ja vain nukkuessa.

Ja hei, koripalloilijoita tarvitaan aika vähän, kivoja ja fiksuja ihimisiä paljon enemmän!

Koripalloilijako ei ole kiva ja fiksu??
Kyllä niitä tarvitaan suhteellisen paljon, huomattavasti enemmän kuin tyhjäpää-jääkiekkoilijoita

Vierailija

Nukun noin 6-8 tuntia yössä, olen yli 190cm pitkä miten tuon selitätte?
Sanottu on että on hyvät geenit (Äiti 170cm ja Isä 180cm) Mutta enpä tiedä.

Vierailija

Meillä poika ainakin kasvaa niin että hirvittää, on samanpituinen kuin 2 vuotta vanhemmat serkkunsa. Jos mun poika tulee suhteessa yhtä paljon pidemmäksi kuin minä olen isääni, tulee hänestä yli 2-metrinen. Ehkä se tasaantuu...

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1373
Liittynyt26.3.2006
Egazim
Vaikuttaako istuminen pituuskasvuun? Jos esim. istuu paljon niin voiko siinä mennä ns. "lyttyyn" ?

Ainakin luulisi seisomisen painavan enemmän ihmistä lyttyyn kuin istumisen. Esimerkiksi käärmeet on siksi niin pitkiä, että ne ei koskaan istu eikä seiso vaan ainoastaan luikertelee. Isäsikin luikerteli kun sinua teki. Terve!

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat