Vapaamuurarit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä tiedätte kyseisestä seurasta? Pidättekö vapaamuurariutta täytenä totena vai skitsofrenisen ihmisen tuotoksena? Mitä oppeja tiedätte kyseiseltä seuralta ja onko vapaamuurarius kuinka laajaa ja järjestäytynyttä?

Itse uskon vapaamuurariuteen, mutten ole puhunut kenenkään kanssa kyseisestä asiasta, paitsi äitini kanssa ja hänkin piti kyseistä seuraa täytenä totena.

Toteaisin vielä, ellei sinulla ole jotain tietoa tai järkevää sanottavaa vapaamuurariudesta, voisitko ystävällisesti olla vastaamatta tähän keskusteluun, sillä itse olen hyvin kiinnostunut tästä seurasta.

http://www.vapaamuurarit.fi

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Jukka Keitele ja Juhan af Grann ovat Vapaamuurareita. Isäni oli rakennusmestari ja byggarien sormus on kuulemma samantapainen kuin Rapparien sormus (niitä on kaiketi useita erilaisia arvon mukaan), eräs englantilainen vanhempi mies oli täysin vakuuttunut että (nyt jo kuollut) isäni on Vapaamuurari. Ei ollut. Rapparien logo: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... passes.png

Rakennusmestarien sormuksesta en löydä kuvaa mutta se on isohko kultasormus, jossa on musta ympyrä ja siinä kultaisella harppi ja viivoitin tai jotain. Hyvin samantapainen kuitenkin.

Palstan natsi ja Mengele-fani Gideon oli kovin vainoharhainen vapaamuurareita kohtaan. Kerrotaan kyllä että Vapaamuurarit ovat olleet juutalaisten kanssa salaliitossa joskus 1800-luvulla, siitä mainitaan kirjallisuudessa. En tiedä heidän nykyisistä toimistaan, eikä nyt suuremmin kiinnostakaan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Se on sellanen järjestö mihin ihmiset pääsevät. Ei se ole mitään huuhaata. Ilmeisesti ihmiset harrastaa sosiaalista toimintaa niin kun vaikkapa joku harrastelija jalkapalloilijat ja muu seuratoiminta. Se on kai uskollinen järjestö myös että raamattua luetaan kai.

Vapaa muurarit aikanaan lähti siitä kuin rakennettiin rakennuksia paljon kivestä keskiajalla. Sitten työttömät muurarit perusti järjestön. Ehkä sieltä sitten linnan rakennuttajat löysi aina muurareita kuin tarvi.

Itse olen joskus käyny heidät kerhotilossa tampereella oli oikein hieno paikka oli. Sisustus oli marmoria ja jalopuuta.

Vierailija

Olivat edistyksellisiä 1700-luvulla, 1800-luvulla seura ilmeisesti "kaapattiin" negatiivisten ainesten toimesta ja nykyään palvelevat yksinomaan pahaa.

Vierailija

"Sain valaistumisen vapaamuurareilta... On yksi vaarallinen peruspiirre, jonka olen kopioinut vapaamuurareilta. He muodostavat jonkinlaisen papillisen aateliston. he ovat kehittäneet salaisen opin... joka on annettu heille vihkimisen eri asteissa tapahtuvien symbolien ja salamyhkäisten menojen välityksellä... toimien mielikuvituksessa noituuden ja palvonnan vertauskuvien avulla - kaikki nämä ovat vaarallisia asioita, asioita joihin olen ryhtynyt. Ettekö huomaa, että puolueellamme täytyy olla tällainen luonne?... Järjestys, maallisen papiston hierarkkinen järjestys."

(Adolf Hitler - Hermann Rauschning: The Voice of Destruction)

Vierailija

Vapaamuurarit ovat erittäin laajalle levinnyt järjestö ja vapaamuurarien ns. sinisiä vapaamuurarilooseja on Suomessa 152 ja niissä jäseniä noin 6100. Minäkin tunnen useita vapaamuurareita, mutta en itse kuulu järjestöön.

Suomen suurloossin kotisivut. http://www.vapaamuurarit.fi/

Vapaa muurarit on uskonnolis painotteinen hyväveli järjestö johon on otettu perinteisesti mukaan vain henkilöitä jotka uskovat yhteen Jumalaan. Vapaamuurarius on ollut perinteisesti mahdollista vain miehille.

Ehkä kuuluisin Suomalainen vapaamuurari oli säveltäjä Jean Sibelius, joka on säveltänyt suomalaisten vapaamuurarien rituaalimusiikin.

Salat, valat ja okkultismi ovat olennainen osa vapaamuurariutta. Ns. Opetus tapahtuu pääasiassa eri asteiden salaisten rituaalien muodossa. Ylin Suomessa annettava vapaamuurariaste on 33.

Vierailija

En ole koskaan tavannut yhtäkään ihmistä joka kuuluisi vapaamuurareihin.

Aika erikoinen ryhmä mielestäni. Vähän kuin hare krishna porukkaa tai vastaavaa.

Ihan kiltisti ovat kuitenkin käyttäytyneet eli mikäpäs siinä.

Vierailija
Fainéant
Mitä tiedätte kyseisestä seurasta? Pidättekö vapaamuurariutta täytenä totena vai skitsofrenisen ihmisen tuotoksena? Mitä oppeja tiedätte kyseiseltä seuralta ja onko vapaamuurarius kuinka laajaa ja järjestäytynyttä?

Itse uskon vapaamuurariuteen, mutten ole puhunut kenenkään kanssa kyseisestä asiasta, paitsi äitini kanssa ja hänkin piti kyseistä seuraa täytenä totena.

Toteaisin vielä, ellei sinulla ole jotain tietoa tai järkevää sanottavaa vapaamuurariudesta, voisitko ystävällisesti olla vastaamatta tähän keskusteluun, sillä itse olen hyvin kiinnostunut tästä seurasta.

http://www.vapaamuurarit.fi

Lukaisinpa tuon aloitussivun ja silmääni pisti seuraava:

Vapaamuurariksi pyrkivän on hallittava itseään ja omaisuuttaan sekä uskottava yhteen jumalaan.

Huomatkaa, että [size=150:1oliplzn]jumala on kirjoitettu pienellä kirjaimella![/size:1oliplzn]
Kyseessä ei siis ole Kristittyjen Jumala!

Vierailija
Fainéant
Mitä tiedätte kyseisestä seurasta?

En ole Vapaamuurariuteen kovin syvällisesti tutustunut, mutta sen pintaraapaisun verran uskoisin että se on samanlaista huuhaata kuin kristinuskokin. Vapaamuurarien salakähmäiset touhut taas tuntuvat hieman, miten sen sanoisi, no ainakin pelottavilta

Vierailija

Olen vapaamuurarin kasvattama. Tiesin asiasta, koska äitini siitä kertoi ja sen vuoksi nuoruudessani luin kirjastosta muutaman kirjan vapaamuurareista. Tiesin myös miten he tervehtivät, joten pääsin muistakin ukoista jyvälle. Tervehtiessä otettaan pystykäsiote, joka viedään ranteeseen. Isäni kuoltua kotiin tuotiin valkoisia liljoja vapaamuurareiden surupuvussa. silinterihattu, musta puku ja talvella musta takki ja valkoinen kaulaliina sekä valkoiset hanskat. Äitini kertoi, kun hän oli yksin kotona, kun liljat tuotiin. Äitin oli myös ovela, hän käski minun mennä jään yli kauppaa hautajaispäivän aamuna, turhanpäivästä keksipakettia hakemaan, matkaa oli 2 km per sivu. Kun tulin takaisin, n. klo 10.00 oli kotini pellolla sotilaskapteeni ja poliisi sekä 4 muuta ukkoa, joita en tuntenut. Oli talvi he olivat kaivaneet lähes koko sarakkeen leveydeltä n. 10cm puturan, johon he kaatoivat n. 1 litran vetoisesta muoviämäristä karitsen veren peltoon. Siinä ukot kaivoivat juhlapuvuissa, kun kävelin n. 15m päästä ohi. Tosin huikkasin päivää mennessäni, kun osan heistä tunsin. Hautajaisiin he eivät tulleet, mutta isäni sisko oli toinen hyväkäs, hän meni hautajaisten ja muistotilaisuuden jälkeen uudelleen haudalle ja sinne oli ilmestynyt lisää yksi laakeriseppele vapaamuurereilta. Olin lukenut aikaismmin kirjoista, että vapaamuurarit tekevät rituaalin kuoleman jälkeen ja uhraavat karitsan, jonka veren he kaatavat kuolleen maalle ja laittavat arkkuun harpin, 1x1cm neliön viivaimen sekä kietovat tietyllä tavalla uhratun karitsan taljan vainajan jalkoihin, josta voisi sitten päätellä onko vainaja ollut hyvä vapaamuurari vai ns. hylätty vapaamuurari.
Olisin halunnut nähdä tämän arkun aukaisun yhteydessä, mutta äiti oli huolissaan, että meidän kukkavihot olivat kadokissa, joten etsin ne kirkon takapenkiltä, kuten oli sovittu hautaustoimiston kanssa ja sillä välin oli äiti ja veli käynyt katsomassa isän. Harmitti sillä en saanut tietää oliko isä hyvä vapaamuurari vai ns. hylätty. Olin myös kuullut että köyhä vapaamuuri on aina ns. piilottaja tai tekee jotain mitä herrat eivät uskalla.
Isäni oli erittäin köyhä ja invalidi, joten siis se käskystä pahaa tekevä.
Isäni sisko kertoi, että en ole vanhempieni lapsi edelleen kysyn kenen ?
Myös mielessäni on tapahtumia, joita ei ole voinut tapahtua niissä olosuhteissa joissa elin. Se niistä vapaamuurareista. En usko heidän tekevän koskaan mitään hyvää vaan kaikki ovat oman etunsa tavoittelijoita. Tiedän ja pelkään, mitä tämän jälkeen vapaamuurarit tuumaa.

Vierailija
Kale
Löysin tällaisen linkin googlatessani:

http://www.netikka.net/mpeltonen/yhdentyminen.mht

Melkoinen salaliittoteoria näin äkkivilkaisulta (olen kyllä kuullut asiasta aikaisemminkin)!

Pistää ajattelemaan...

Jos kyseessä on Pekka Lahtisen kirjoittama "Maailman yhdentyminen", suosittelen kirjan heittämistä suoraan roskakoriin. Olen lukenut kyseisen sontaläjän, ja lyhyesti sanottuna siitä paistaa läpi kirjoittajan historiallinen ja tieteellinen tietämättömyys. Muutamissa kohdissa jopa suoraan valehdellaan sekä perustellaan "tieteellisien" faktojen avulla, mitkä kuitenkin samalla sotivat yleisesti hyväksyttyjä teorioita vastaan. Suurin osa väitteistä saattaa vaikuttaa ihan loogisilta aiheisiin perehtymättömälle, mutta ne eivät kestä tarkempaa analyysia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Entisen työpaikkani alakerrassa oli vapaamuurareiden looshi. Kun tapanani oli monesti vääntää koodia yömyöhään tuli pakostakin seuranneeksi alakerran menoja. Kovin salaperäistä touhua - tulivat paikalle takinkaulukset ylös käännettyinä, ettei kukaan vain tunnistaisi - kuitenkin eräskin herra nousi autostansa, jonka molelmpiin etuoviin oli maalattu oma nimi.

Vierailija
Tollo
Jos kyseessä on Pekka Lahtisen kirjoittama "Maailman yhdentyminen"...

Arvasit oikein.

...suosittelen kirjan heittämistä suoraan roskakoriin. Olen lukenut kyseisen sontaläjän, ja lyhyesti sanottuna siitä paistaa läpi kirjoittajan historiallinen ja tieteellinen tietämättömyys. Muutamissa kohdissa jopa suoraan valehdellaan sekä perustellaan "tieteellisien" faktojen avulla, mitkä kuitenkin samalla sotivat yleisesti hyväksyttyjä teorioita vastaan. Suurin osa väitteistä saattaa vaikuttaa ihan loogisilta aiheisiin perehtymättömälle, mutta ne eivät kestä tarkempaa analyysia.

Luitkohan kirjan ihan loppuun? Kirjassahan nimen omaan ollaan tiedettä vastaan, sillä Lahtinen vaikuttaa olevan fundamentalistikristitty. Esim. kappale 11: Tiede ja media Luojaamme vastaan. Muuten kirjassa oli ihan mielenkiintoista juttua, mutta lopussa on uskonnollista höpinää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat