Hymiörajoittuneisuus

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minulla on psykedeelinen ongelma. En voi sietää hymiöitä ammattijulkaisuissa. En myöskään työasioissa tulevissa sähköposteissa, joissa esimerkiksi sisustussuunnittelija pohtii jonkun valaisimen sijoitusta. Miten yleinen tuollainen ongelma on? Onko sillä kenties nimikin? Ja onko ongelma minulla vai sillä hymiötehtailijalla?

Voisin myös kuvitella, että joku ikinuori lähettää työhakemuksen ja siellä on hymiöitä. 100% varmuudella tuo hakemus sijoitetaan työpöydän alle roskiin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (36)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005

Mielestäni hymiötehtailu, kuten voimasanojen käyttö ovat osittain ikäsidonnaisia (harjaantuneisuus mielessä) mutta myös kulttuurillisia ilmiöitä, joilla koetellaan kirjoitetun tekstin ja kommunikoinnin kirjoitettuja sekä kirjoittamattomia sääntöjä. V-sana joka toisena sanana normaalissa puhekielessä on mielestäni aika pitkälti sama asia ja häiritsee aivan yhtälailla kuin muu huolimaton hymiöinti.

Trendien / tehokeinojen viljely ei ylipäätään ole mielestäni mikään haviteltava standardi ellei sitten pintaliitoon ole luontaisia taipumuksia mutta joistakin trendeistä tuskin päästään eroon ja sen vuoksi joskus on paikallaan kalibroida omaa näkökulmaansa joidenkin jo vuosia eläneiden trendien suhteen.

Tehokeinojen käytön suhteen on yleensä paikka ja aika ja hymiöt kirjoitetussa tekstissä ovat tuskin mikään poikkeus, sikäli kun kommunikoinnista siinäkin on kyse. Joskus olen törmäänyt kirjoitukseen, jossa kaveri ilmaisi kantansa pelkillä hymiöillä, chattailusta tutuilla akronyymeillä ja toimivan symboliikan hallinta tuolloin ei lainkaan häirinnyt, joskin poikkeus taitaa myös vahvistaa tässäkin tapauksessa sääntöä. Asiatekstissä en mielelläni näkisi hymiöitä mutta joillakin taitavilla kommunikoijilla on ilmiömäinen kyky löytää myös tehokeinoille oikea paikka ja aika - lopputuloksen lainkaan häiritsemättä.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Jostain syystä minua häiritsee värilliset hymiöt suunnattomasti oli ne missä tahansa. Mulle tulee käyttäjästä mieleen jotenkin lapsenomainen henkilö.
Ja asiatekstissä ehdottomasti kiellettyä on tämä

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Hymiöt on kehitetty sen takia koska niillä voi kuvata mielentiloja. Jos kirjottelet paljon kaverille chatissa niin siihen sopii oikein hyvin hymiöt. Monesti jos täälläkin murjasee vitsin niin on hyvä lisätä hymiö siihen että ei mene liian vakavaksi asiat. Johonkin paikkaan hymiöt sopii ja johonkin ei.

Vierailija

Tässä on nyt se "ongelma", että ihmiset ovat täällä usein "viihteellä" (ei kuitenkaan välttämättä alkoholin voimin). Tämä ei siis ole vakavan asiatekstin täyttämä areena, ja verbaaliakrobatian sekaan laitetaan joskus hymiöitä keventämään jotakin letkautusta, joka muutoin saatettaisiin ottaa liian vakavasti. Muiden henkisen tilan arviointi pelkästään hymiöiden pohjalta kertoo enemmän henkilöstä itsestään.

Vierailija

Hymiöt ovat ok esimerkiksi tälläisellä keskustelupalstalla - ottaen kuitenkin huomioon palstan aiheen. Joissain tilanteissa ne ovat välttämättömiä sanoman perille saattamisessa. Muuten niitä ei pitäisi käyttää kuin harvinaisena tehokeinona, kuten itse niitä käytän

Vierailija

Pari trolliksi tuomittua henkilöä käyttää/käytti niin paljon hymiöitä viesteissään,
että olisiko se osasyynä siihen, ettei niitä "kehdata" käyttää?

Vierailija

Hymiöt köyhdyttävät kieltä ja kielitaitoa. Tunnetilan verbaalinen ilmaiseminen taitaa olla monelle nykynuorelle ylivoimaista ilman näitä mauttomia palleroita. Ei sillä, että olisin mikään vanha jäärä, mutta minä vain satun pitämään suomen kielestä ja koen masentavana sen alennustilan, jonka hymiökulttuuri on kielelliseen ilmaisuun tuonut. Mielestäni hymiöt kuuluvat sinne, mistä ne ovat kotoisinkin, eli irc-kanaville.

Vierailija

Hymiöt eivät kuulu missään nimessä virallisiin saati vähääkään asiallisiin teksteihin tai muihinkaan asioihin, sama kuin lähettäisi haasteen pinkillä paperilla.

Vierailija
SAMAEL
Muiden henkisen tilan arviointi pelkästään hymiöiden pohjalta kertoo enemmän henkilöstä itsestään.

Entäpä henkisen iän?

Vierailija

Olen ollut hymiöiden vihaaja nro1. Nyt olen kuitenkin taipunut, antanut periksi. Olen jopa alkanut käyttää keskusteluissa.
Siitä huolimatta mielestäni ne ovat yksi tyhmintä ja pöllömäisintä asiaa, mitä ihmiset tekevät.
Siksi, että hymiöiden kertomat asiat olisi paljon älykkäämpää ja järkevämpää, ennenkaikkea hienovaraisempaa kertoa sanoin.
Ne asiat, mitä, jotka hymiöillä haluamme kertoa, voisimme kertoa sanoilla ja ennenkaikkea rivienväleillä, -tauottamalla, huutomerkeillä,kysymysmerkeillä!!!????
Hymiö on liian tekninen ja persoonaton tapa kommunikoida....

Vierailija
cosini
Ne asiat, mitä, jotka hymiöillä haluamme kertoa, voisimme kertoa sanoilla ja ennenkaikkea rivienväleillä, -tauottamalla, huutomerkeillä,kysymysmerkeillä!!!????
Hymiö on liian tekninen ja persoonaton tapa kommunikoida....

Huuto- ja kysymysmerkkijonot tuntuvat nekin saaneen alkunsa hymiöiden alkusijoilta enkä osaa jakaa sympatiaa niillekään. Mitä tulee hymiöiden teknisyyteen, niin enemmän kuin teknisiä, ovat ne mielestäni lapsellisia. Mutta kyseiset pallopääsymbolit kuuluvat nykyaikaan ja niiden kanssa on opittava elämään. Hymiöihin törmään oikeastaan vain internetissä, joten niiden välttely on suhteellisen helppoa.

Vierailija

Edelleenkin jankkaan, että hymiöt ovat kuin päälleliimattuja mukamielipiteitä. Ei niissä ole mitään aitoa, ne ovat mekaanisia mielenilmnaisuja.
Niissä ei ole todellista tunnetta eikä henkeä.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Haistakaa paska.

Tuon perään olisi pitänyt laittaa hymiö. Näin ne toimivat, muunmuassa. Sanot yhtä, mutta tarkoitat toista ja panet perään hymiön. Toinen keino on tietenkin vastata siitä mitä kirjoittaa ja kirjoittaa siitä mistä vastaa.

Hymiöt ovat huono keino korvata puheeseen liittyvää oheisviestintää tekstissä. Oheisviestinnän puute on lähtökohta, joka pitäisi kirjoitetussa viestinnässä yksinkertaisesti vain hyväksyä. Muulla tavoin saavuttamattomissa olevien etujensa ohella sillä, kirjoitetulla kielellä, on puutteensa. Pidän kuitenkin haastavana ja rehellisenä opetella siihen esiinkätkettyjä lainalalaisuuksia ja harjoitella puhumaan toisaalla. Mitään välimuotoa tai sekoitusta puhutun ja kirjoitetun yhdistelmänä ei kuitenkaan synny, onneksi, hymiöillä varsinkaan.

Värilliset, ”toimitetut” hymiöt etenkin ovat hyvin perseestä. Jos hölmilöitä kuitenkin on pakko käyttää, käytän mielummin merkkipohjaiselta järjestelmäaikakaudelta peräisin olevia alkuperäisiä ;-(

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Vaari:

Värilliset, ”toimitetut” hymiöt etenkin ovat hyvin perseestä. Jos hölmilöitä kuitenkin on pakko käyttää, käytän mielummin merkkipohjaiselta järjestelmäaikakaudelta peräisin olevia alkuperäisiä ;-(

Aamen.

Vierailija
Vaari

Tarkoitatko näitä tiede-foorumin keltaisia palleroita? No niitä kyllä näkyy kyllästymiseen asti. Mutta ei ne aina niin perseestä ole. Esim. voimahali-foorumilla on hyvinkin mielenkiintoisia animoituja hymiöitä. Pitää oikein pysähtyä seuraamaan 20 sekunnin mittaista hymiön liikesarjaa. Toki ne kuuluvat vain kevyeen jutusteluun.

Äänestin, että hymiöt eivät kuulu ammattijulkaisuihin.

Tuo haistakaa p*ska esimerkki on juuri sitä, mihin hymiöitä käytetään. Sanotaan jotain, ja sitten sillä naaman kuvalla muokataan sanottua asiaa haluttuun suuntaan. Yritän itsekin käyttää hyvin kohtuullisesti hymiöitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat