Seuraa 
Viestejä8643

Miksei rahdin kuljettamiseksi ole mannertenvälisiä tyhjiöputkia? Kuten ovat putkipostit. Taakat kulkisivat levitoimalla magneettisesti. Täystyhjiö vaatii tietenkin voimanlähteeksi magnettisen vetosysteemin.

Putkien siirtokyky ja nopeus on mieletön verrattuna mihinkään muuhun systeemiin. Tyhjiössä voisi käyttää moninkertaista äänen nopeutta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (34)

HarryG
Seuraa 
Viestejä98

Käytännön toteutus on hankala. Olisin voinut kuvitella vastaavia järjestelmiä toisen maailmansodan aikaan.

Miksi käyttää moninkertaista äänennopeutta, kun päästään valon nopeuteenkin?

äh.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176

Putkiposti on nykyään käytössä monessa rakennuksessa. Missä pitää liikuttaa sellaista fyysistä tavaraa. Esimerkiksi rahaa ja lääkkeitä. Täällä Pirkanmaalla olen putkipostin huomannut Kangasalan Prismassa ja Tampereen keskussairaalassa. Tampereen keskustassakin on sellainen 1900-luvun alusta oleva talo missä löytyy vanha putkiposti, ei se tosin ole käytössä enään kai.

En tiedä miten se soveltuu valtamerien yli. Kyllähän se toimii niissäkin jos vaan joku tekis sellasen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Putkiposti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
tiäremiäs
Putkiposti on nykyään käytössä monessa rakennuksessa. Missä pitää liikuttaa sellaista fyysistä tavaraa. Esimerkiksi rahaa ja lääkkeitä. Täällä Pirkanmaalla olen putkipostin huomannut Kangasalan Prismassa ja Tampereen keskussairaalassa. Tampereen keskustassakin on sellainen 1900-luvun alusta oleva talo missä löytyy vanha putkiposti, ei se tosin ole käytössä enään kai.

En tiedä miten se soveltuu valtamerien yli. Kyllähän se toimii niissäkin jos vaan joku tekis sellasen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Putkiposti

Tuo mainittu Tirkkosen talon putkiposti oli täydessä käynnissä vielä 1970-luvulla. Tällä kauniilla messinkisellä putkipostisysteemillä välitettiin rahaa ja kuitteja kaupan kassojen ja pääkassan välillä. Tirkkosen talon putkiposti on edelleenkin jäljellä ja olisi toimivakin pienien huoltotoimenpiteiden jälkeen.

Ei-paljasjalkaisena joudun varmistamaan. Tirkkosen talohan sijaitsee Hämeenkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa, keltainen kivitalo. Oliko näin?

maallikko
Ei-paljasjalkaisena joudun varmistamaan. Tirkkosen talohan sijaitsee Hämeenkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa, keltainen kivitalo. Oliko näin?

Väri on kyllä keltainen talon graniittisen ensimmäisen kerroksen yläpuolella mutta sijainti on Kauppakadun ja Kuninkaankadun kulmassa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
HarryG
Käytännön toteutus on hankala.

Onhan se hankalaa. Tarvitaan putki ja kaivinkone, jos putki sijoitetaan maan alle. Mutta jos ihmiskunta kaivaa hiekkaa ja poraa kiveä Marsissa, niin onhan se mahdollisuuksien rajoissa täälläkin. Luulisin.

Jos ei sitten tehtäisikään mannerten välistä vaan kaupunkien välinen pelkästään. Ja operoidaan paineilmalla ja tyhjiöllä. Siirretään tavaraa Turusta Tampereelle. Toisinpäin ei niin ole väliksi. Turusta voi lähettää tännepäin kaikkea mitä satamasta muuten tuodaan kumipyörillä. Ja pikapostit.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Miksei rahdin kuljettamiseksi ole mannertenvälisiä tyhjiöputkia? Kuten ovat putkipostit. Taakat kulkisivat levitoimalla magneettisesti. Täystyhjiö vaatii tietenkin voimanlähteeksi magnettisen vetosysteemin.

Putkien siirtokyky ja nopeus on mieletön verrattuna mihinkään muuhun systeemiin. Tyhjiössä voisi käyttää moninkertaista äänen nopeutta.

Paul M, Olen miettinyt monesti samaa kuin varmasti moni muukin.
Ensimmäinen vaihe voisi olla putkiposti. Kun tekniikka kehittyisi niin seuraava vaihe voisi olla tyhjiötunnelijuna. Kulkisi ihmiset ja rahti vilauksessa.

Käytännön esteet vaan tuntuvat olevan epäselviä.

Asiasta taisi tulla TV-dokumentti?
Juuri tuollainen tyhjiöön perustuva juna. Tuloksena olisi suuri nopeus ja suuret riskit. Piirrustuspöydillä on ollut putki Atlantin ali.

Olisihan tuollainen tyhjiöputki mukava fillaroida, mutta...

Kiitoksia Snaut! Vai se on Tirkkosen talo, jostain syystä olin saanut päähäni, että se Hämeenkadun varressa oleva talo olisi ollut se Tirkkosen talo. No, oppia ikä kaikkia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Keväisessä Bond-elokuvassa hemmot lähettivät agentin rajan läpi maakaasuputkessa. Missähän määrin maakaasuputkissa oikeasti kulkee "tavaraa".

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187

Kuinka paljon energiaa tarvittaisiin esim. Hki-Tre pituisen ja sopivan kontin pinta-alaltaan olevan tyhjiöputken pitämiseksi tyhjiönä konttien kulkiessa maglevinä? Minkälaisia tulisi risteys- ja solmuasemista muihin kaupunkeihin ja kuinka paljon energiaa tarvittaisiin kattamaan putkien vaihdoista seuraava häviö? Osaako joku arvioida edes suuruusluokkia? Ajatus on kiehtova, mutta en fysiikan taidoillani osaa mitään konkreettista asiaan sanoa.

Minkälaiset terminaalit tulisi rakentaa, jotta toimitukset kulkisivat optimaalisesti? Olisiko energiankulutus suoraan verrannollinen yhtenäisen putken pituuteen vai solmukohtien määrään? Voitaisiinko mannertenvälinen putki rakentaa siten, että se joustaisi rikkoutumatta mannerlaattojen liikkeet, merenalaiset järistykset, tsunamit ja muut siihen kohdistuvat rasitteet; miten ja mistä materiaalista tämä putki rakennettaisiin? Kulkisiko transatlantin siirtoputki meressä, meren pohjassa vai meren pohjan alla? Entä Hki-Moskova; maan pinnalla vai pinnan alla? Edellisiin; jos alla, niin kuinka syvällä ja miksi?

Kuinka putkien huolto ja korjaus hoidettaisiin? Entä katastrofitilanteisiin varautuminen? Voitaisiinko putkea käyttää myös matkustajaliikenteeseen ja mitä tällöin tulisi ottaa lisäksi huomioon? Minkälaista hyötysuhdetta systeemillä saavutettaisiin verrattuna raide- tai lentoliikenteeseen, painotettuna tietenkin käytetyn energian tuottotavalla, joka saattaisi putkelle olla hyvinkin ympäristöystävällinen ja mahdollisesti jopa eksoottinenkin?

Energiankulutus lienee ajatuksen lähtökohta, vai kuinka? Ainakin näin olutta nauttineena kuvittelen itseni siirtyvän aamiaiselta Helsingssä New Yorkiin lounaalle tyhjiöputkessa matkustaen.

Joitain keskeisiä ongelmia:
Putki pitäisi olla hyvin suora tai vaunu pitäisi keskittää jotenkin, tai se tuhoutuisi suuressa nopeudessa.
Suuri nopeus edellyttäisi suuria kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Ne olisivat liikaa matkustajille.
Maaperä on tuskin riittävän stabiili putken toteutukseen.
Liikenne pitäisi olla kaksisuuntaista, jotta se olisi kustannustehokasta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
tietää
Joitain keskeisiä ongelmia:
...
Suuri nopeus edellyttäisi suuria kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Ne olisivat liikaa matkustajille.

Miksi ihmeessä?

Kiihdytystä voidaan säädellä hitaammaksi jos on tarpeen. Näinhän tehdään nykyään jopa hisseissä.

Suihkareiden lähtökiihdytyksestä en ole kenenkään kuullut valittavan, vaikka nousussa nopeus lähenteleekin 300 km:n tuntinopeutta.

Ehkä liioittelin ongelmaa. Toisaalta nopeus (5000 km/h) olisi se valtti millä toteutus olisi perusteltavissa lentoliikenteeseen verraten, johon sitä täytyisi verrata. Jos kiihtyvyydet edellyttäisivät vöiden käyttöä, niin se voisi olla useimmille liikaa.
Matkan lyhyys rajoittaisi käytettävää noputta em. syistä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ajatelkaa nyt miten vakaa on putki kun sen sisällä on nopea projektiili. Jos ajatellaan vaikka tykin ammusta, niin sen kulussa putken sisällä ei ole isoa hallittavuusongelmaa. Jos putki on suurempi, siellä kulkeva paketti pitempi ja kitka-asiat hoidetaan hienovaraisemmin, niin tuleeko systeemistä epäluotettava?

Jos tarvitaan turvapysäytys, niin putkeen voi laskea ilmaa ja väliseiniä. Paineilmaa vastaan tulee aika miellyttävä pysäytys. Muutenkin putkessa voi olla pieni paine, koska matkustuskäytössä tarvitaan kuitenkin ilmanvaihtoa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33743

Kyllä tavaran siirto yliäänennopeudella tyhjiöputkessa tosiaan vaikuttaa utopistiselta. Mielekäs siirtokapasiteetti vaatisi hyvin järeitä putkia ja tyhjiöpumppuja, jotka pystyvät tyhjentämään suunnattoman ilmatilavuuden. Suuret nopeudet vaatisivat systeemiltä erinomaista vakautta. Siinä olisi edessä suurnopeusratojen ongelmat (ja kustannukset) monikymmenkertaisina.

Sitten kun mietitään, kuka olisi kiinnostunut tuollaisesta palvelusta, tulee lisää lunta tupaan. Hyvin harvat tavaratoimitukset ovat sellaisia, joiden merkittävästä lyhenemisestä ollaan valmiita maksamaan paljon. Jonkinlaisen vertailukohdan voi löytää rautateiltä. Siellä erityisen nopea rahdinkuljetus on kannattavaa vain matkustajaliikenteessä. Suurnopeustavarajunia ei ole missään.

Putkiposti siis kilpailisi henkilöliikenteessä suurnopeusjunien tai lentoliikenteen kanssa. Ainoa etu paljon halvempiin juniin verrattuna olisi mahdollisuus suurempaan nopeuteen, mikä tekisi systeemistä mielekkään lähinnä nopeaan pitkänmatkanliikenteeseen. Kilpaillakseen lentokoneita vastaan Euroopan sisäisessä liikenteessä, nopeuksien pitäisi olla liki liikennelentokonetasoa. Vaikea kuvitella, että mikään putkisto olisi niin vakaa, että sellaiset nopeudet tulisivat mahdollisksi. Siihen vaadittavat rakenteet ja turvalaitteet olisivat mielettömän järeitä ja kalliita.

Vierailija

Parempi vaihtoehto lienee unohtaa paineilma ja rakentaa sen tyhjiöputken sisälle maglev. Näin vältyttäisiin kitka- ja tiiviysongelmilta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Vastauksista päätellen myös öljyn ja maakaasun kuljettaminen putkessa on jokseenkin mahdotonta ja myös kannattamatonta. Vedestä puhumattakaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Hieman fysiikkaa.

Jos putken halkaisija on 1 m2 ja pituus on 1 m niin sen tyhjentäminen vaatii kaavan E=mgh mukaan energiaa n. 100kJ.

Tässä siis m on 1000 kg (1 Bar/m2 tms...)

Yhden kution tyhjentäminen vaatii siis saman verran energiaa kuin 10000 l veden nostaminen yhden metrin.

Jos putki on 1 km pitkä niin energiantarve on 100 MJ.

Jos putken halkaisija on 10 m2 ja pituus 1 km niin 1 GJ.

Mitä tapahtuu jos modulin nopeus on esim 5000 km/h ja putkeen tulee reikä? Vihje. Norppa ei haluaisi olla kyydissä.

Itse asiassa laite on jo keksitty. Sen nimi on suihkukone. Tyhjiö löytyy 10000 m korkeudessa ja päästään melkein 1000 km/h nopeuksiin hyvin pienillä polttoainekuluilla. Eikä ole vaaraa siitä että paine nousisi yht'äkkiä.

Norppa
Hieman fysiikkaa.

Jos putken halkaisija on 1 m2 ja pituus on 1 m niin sen tyhjentäminen vaatii kaavan E=mgh mukaan energiaa n. 100kJ.

Tässä siis m on 1000 kg (1 Bar/m2 tms...)

Eikös halkaisija ole yleensä ihan vaan metreissä? Tarkoitatko kenties poikkipintaa?

Ja sitten 1 Bar/m2, pitäisikö siinä olla kuutioita?

Eikä normaalipaineessa (1 Bar) ilmakuutio todellakaan paina tuhattaa kiloa, vesikuutio painaa noin tuhat kiloa, mutta ilma ei puoliakaan siitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat