Putkipostit

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miksei rahdin kuljettamiseksi ole mannertenvälisiä tyhjiöputkia? Kuten ovat putkipostit. Taakat kulkisivat levitoimalla magneettisesti. Täystyhjiö vaatii tietenkin voimanlähteeksi magnettisen vetosysteemin.

Putkien siirtokyky ja nopeus on mieletön verrattuna mihinkään muuhun systeemiin. Tyhjiössä voisi käyttää moninkertaista äänen nopeutta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (34)

HarryG
Seuraa 
Viestejä98
Liittynyt13.7.2006

Käytännön toteutus on hankala. Olisin voinut kuvitella vastaavia järjestelmiä toisen maailmansodan aikaan.

Miksi käyttää moninkertaista äänennopeutta, kun päästään valon nopeuteenkin?

äh.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Putkiposti on nykyään käytössä monessa rakennuksessa. Missä pitää liikuttaa sellaista fyysistä tavaraa. Esimerkiksi rahaa ja lääkkeitä. Täällä Pirkanmaalla olen putkipostin huomannut Kangasalan Prismassa ja Tampereen keskussairaalassa. Tampereen keskustassakin on sellainen 1900-luvun alusta oleva talo missä löytyy vanha putkiposti, ei se tosin ole käytössä enään kai.

En tiedä miten se soveltuu valtamerien yli. Kyllähän se toimii niissäkin jos vaan joku tekis sellasen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Putkiposti

Vierailija
tiäremiäs
Putkiposti on nykyään käytössä monessa rakennuksessa. Missä pitää liikuttaa sellaista fyysistä tavaraa. Esimerkiksi rahaa ja lääkkeitä. Täällä Pirkanmaalla olen putkipostin huomannut Kangasalan Prismassa ja Tampereen keskussairaalassa. Tampereen keskustassakin on sellainen 1900-luvun alusta oleva talo missä löytyy vanha putkiposti, ei se tosin ole käytössä enään kai.

En tiedä miten se soveltuu valtamerien yli. Kyllähän se toimii niissäkin jos vaan joku tekis sellasen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Putkiposti

Tuo mainittu Tirkkosen talon putkiposti oli täydessä käynnissä vielä 1970-luvulla. Tällä kauniilla messinkisellä putkipostisysteemillä välitettiin rahaa ja kuitteja kaupan kassojen ja pääkassan välillä. Tirkkosen talon putkiposti on edelleenkin jäljellä ja olisi toimivakin pienien huoltotoimenpiteiden jälkeen.

Vierailija

Ei-paljasjalkaisena joudun varmistamaan. Tirkkosen talohan sijaitsee Hämeenkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa, keltainen kivitalo. Oliko näin?

Vierailija
maallikko
Ei-paljasjalkaisena joudun varmistamaan. Tirkkosen talohan sijaitsee Hämeenkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa, keltainen kivitalo. Oliko näin?

Väri on kyllä keltainen talon graniittisen ensimmäisen kerroksen yläpuolella mutta sijainti on Kauppakadun ja Kuninkaankadun kulmassa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
HarryG
Käytännön toteutus on hankala.

Onhan se hankalaa. Tarvitaan putki ja kaivinkone, jos putki sijoitetaan maan alle. Mutta jos ihmiskunta kaivaa hiekkaa ja poraa kiveä Marsissa, niin onhan se mahdollisuuksien rajoissa täälläkin. Luulisin.

Jos ei sitten tehtäisikään mannerten välistä vaan kaupunkien välinen pelkästään. Ja operoidaan paineilmalla ja tyhjiöllä. Siirretään tavaraa Turusta Tampereelle. Toisinpäin ei niin ole väliksi. Turusta voi lähettää tännepäin kaikkea mitä satamasta muuten tuodaan kumipyörillä. Ja pikapostit.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Miksei rahdin kuljettamiseksi ole mannertenvälisiä tyhjiöputkia? Kuten ovat putkipostit. Taakat kulkisivat levitoimalla magneettisesti. Täystyhjiö vaatii tietenkin voimanlähteeksi magnettisen vetosysteemin.

Putkien siirtokyky ja nopeus on mieletön verrattuna mihinkään muuhun systeemiin. Tyhjiössä voisi käyttää moninkertaista äänen nopeutta.

Paul M, Olen miettinyt monesti samaa kuin varmasti moni muukin.
Ensimmäinen vaihe voisi olla putkiposti. Kun tekniikka kehittyisi niin seuraava vaihe voisi olla tyhjiötunnelijuna. Kulkisi ihmiset ja rahti vilauksessa.

Käytännön esteet vaan tuntuvat olevan epäselviä.

Vierailija

Asiasta taisi tulla TV-dokumentti?
Juuri tuollainen tyhjiöön perustuva juna. Tuloksena olisi suuri nopeus ja suuret riskit. Piirrustuspöydillä on ollut putki Atlantin ali.

Olisihan tuollainen tyhjiöputki mukava fillaroida, mutta...

Vierailija

Kiitoksia Snaut! Vai se on Tirkkosen talo, jostain syystä olin saanut päähäni, että se Hämeenkadun varressa oleva talo olisi ollut se Tirkkosen talo. No, oppia ikä kaikkia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Keväisessä Bond-elokuvassa hemmot lähettivät agentin rajan läpi maakaasuputkessa. Missähän määrin maakaasuputkissa oikeasti kulkee "tavaraa".

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Kuinka paljon energiaa tarvittaisiin esim. Hki-Tre pituisen ja sopivan kontin pinta-alaltaan olevan tyhjiöputken pitämiseksi tyhjiönä konttien kulkiessa maglevinä? Minkälaisia tulisi risteys- ja solmuasemista muihin kaupunkeihin ja kuinka paljon energiaa tarvittaisiin kattamaan putkien vaihdoista seuraava häviö? Osaako joku arvioida edes suuruusluokkia? Ajatus on kiehtova, mutta en fysiikan taidoillani osaa mitään konkreettista asiaan sanoa.

Minkälaiset terminaalit tulisi rakentaa, jotta toimitukset kulkisivat optimaalisesti? Olisiko energiankulutus suoraan verrannollinen yhtenäisen putken pituuteen vai solmukohtien määrään? Voitaisiinko mannertenvälinen putki rakentaa siten, että se joustaisi rikkoutumatta mannerlaattojen liikkeet, merenalaiset järistykset, tsunamit ja muut siihen kohdistuvat rasitteet; miten ja mistä materiaalista tämä putki rakennettaisiin? Kulkisiko transatlantin siirtoputki meressä, meren pohjassa vai meren pohjan alla? Entä Hki-Moskova; maan pinnalla vai pinnan alla? Edellisiin; jos alla, niin kuinka syvällä ja miksi?

Kuinka putkien huolto ja korjaus hoidettaisiin? Entä katastrofitilanteisiin varautuminen? Voitaisiinko putkea käyttää myös matkustajaliikenteeseen ja mitä tällöin tulisi ottaa lisäksi huomioon? Minkälaista hyötysuhdetta systeemillä saavutettaisiin verrattuna raide- tai lentoliikenteeseen, painotettuna tietenkin käytetyn energian tuottotavalla, joka saattaisi putkelle olla hyvinkin ympäristöystävällinen ja mahdollisesti jopa eksoottinenkin?

Energiankulutus lienee ajatuksen lähtökohta, vai kuinka? Ainakin näin olutta nauttineena kuvittelen itseni siirtyvän aamiaiselta Helsingssä New Yorkiin lounaalle tyhjiöputkessa matkustaen.

Vierailija

Joitain keskeisiä ongelmia:
Putki pitäisi olla hyvin suora tai vaunu pitäisi keskittää jotenkin, tai se tuhoutuisi suuressa nopeudessa.
Suuri nopeus edellyttäisi suuria kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Ne olisivat liikaa matkustajille.
Maaperä on tuskin riittävän stabiili putken toteutukseen.
Liikenne pitäisi olla kaksisuuntaista, jotta se olisi kustannustehokasta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tietää
Joitain keskeisiä ongelmia:
...
Suuri nopeus edellyttäisi suuria kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Ne olisivat liikaa matkustajille.

Miksi ihmeessä?

Kiihdytystä voidaan säädellä hitaammaksi jos on tarpeen. Näinhän tehdään nykyään jopa hisseissä.

Suihkareiden lähtökiihdytyksestä en ole kenenkään kuullut valittavan, vaikka nousussa nopeus lähenteleekin 300 km:n tuntinopeutta.

Vierailija

Ehkä liioittelin ongelmaa. Toisaalta nopeus (5000 km/h) olisi se valtti millä toteutus olisi perusteltavissa lentoliikenteeseen verraten, johon sitä täytyisi verrata. Jos kiihtyvyydet edellyttäisivät vöiden käyttöä, niin se voisi olla useimmille liikaa.
Matkan lyhyys rajoittaisi käytettävää noputta em. syistä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ajatelkaa nyt miten vakaa on putki kun sen sisällä on nopea projektiili. Jos ajatellaan vaikka tykin ammusta, niin sen kulussa putken sisällä ei ole isoa hallittavuusongelmaa. Jos putki on suurempi, siellä kulkeva paketti pitempi ja kitka-asiat hoidetaan hienovaraisemmin, niin tuleeko systeemistä epäluotettava?

Jos tarvitaan turvapysäytys, niin putkeen voi laskea ilmaa ja väliseiniä. Paineilmaa vastaan tulee aika miellyttävä pysäytys. Muutenkin putkessa voi olla pieni paine, koska matkustuskäytössä tarvitaan kuitenkin ilmanvaihtoa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat