Seuraa 
Viestejä45973

Onko kenelläkään palstalaisella kokemusta toimiiko urheiluravinteet lihasten kasvattamiseen? Olen lukenut monilta kuntosalipalstoilta mielipiteitä esim. proteiinilisäysjauheista, ja suurin osa porukasta on sitä mieltä, ettei kuntosalilla kannata edes käydä ilman proteiinilisiä. Toivoisinkin täältä hieman realistisempia kokemuksia.

Itse olen 19 v. ja käynyt kuntosalilla epäsäännöllisesti n. 6 kuukauden ajan (suunnilleen kerran viikossa). Nytten kesäloman aikana (n. 3 kuukautta) olen käynyt hieman tiheämpään tahtii, eli suunnilleen 2-3 kertaa viikossa. Mitään suuria muutoksia lihasmassan suhteen en ole huomannut, hieman kiinteytynyt ja laihtunut kilon. Haluaisinkin parantaa painon nostotuloksia ja saada hieman lisää lihaksia. Mitään kehonrakentajan lihaksia en toivo, vaan tavoitteena olisi ainakin vähäistä, mutta näkyvää muutosta lihasmassan suhteen. Monet suvun miehistä ovat järkäleitä minuun verrattuna, kaipa urheilleet nuorena enemmän.

Kertokaa millaisia kokemuksia teillä on ollut ravintolisien suhteen. Onko toiminut vai ollut pelkkää huuhaa touhua?

Sivut

Kommentit (90)

installer
Kokeiles tätä,pitäisi toimia.

http://www.steroid.com/novicecycle1.php

Olet siis itse testannut tuota, koska kysyin omakohtaisia kokemuksia? Eikö tuollaisten steroidien käytöstä tule haittavaikutuksia; kivesten oma testosteronituotanto hiipuu, liika määrä muuttuu estrogeeniksi ja lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Niin kuin sanoin, etsin täältä niitä realistisempia kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itsellä tuli useampi sentti etenkin koukistajaan ja muutenkin habaa pelkästään syömällä kunnon pekonimunahampurilaisen paikallisessa grillissä aina treenin jälkeen, lihassa on tarpeeksi proteiinia jos sitä vain uskaltaa syödä.

Jos käyt noin harvoin, niillä tuskin on muuta vaikutusta kuin lihominen:) Syöt kunnolla ja monipuolisesti kotiruokaa. Muista katsoa, että saat tarpeeksi proteiineja.

Vinkki: vakiinnuta tahdiksi tuo 3krt/vko ja teetätä tai tee ohjeiden avulla itsellesi 8-12 vko:n kuntosaliohjelma. Jos jotain jauhoja tekee mieli syödä niin osta esim. RECO2-palautusjuomaa, hyvä ja luotettava Fastin tuote. Käytä tämä vinkki hyväksesi ja kehity.

nuori_urho
Jos käyt noin harvoin, niillä tuskin on muuta vaikutusta kuin lihominen:) Syöt kunnolla ja monipuolisesti kotiruokaa. Muista katsoa, että saat tarpeeksi proteiineja.

Eräänä päivänä laskeskelinkin, että paljonko saan proteiineja päivän aikana, eikä määrä ollut kovinkaan kummoinen. Aamupalaksi syön pelkästää lasin mysliä, jossa on paljon energiaa, mutta vähän proteiinia. Syön päivässä kaksi lämmintä ruokaa ja lautasesta kolmanneksen täyttää salaatti. Illalla en syö yleensä muuta kuin leipää. Ajattelinkin, että jos pienellä proteiinilisällä saisi jotain hyötyä, mutta ehkei harjoittelu ole vain tarpeeksi raskasta.

Onko muuten kuntoilun kestolla merkitystä? Onko yhtä tehokasta käydä viikottain kaksi kertaa 1,5h jaksoa kuntosalilla, kuin kolme kertaa 1h?

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461

Lisäravinteita et varsinaisesti tarvitse, mutta heti treenin jälkeen niistä koostuva palautusjuoma olisi enemmän kuin suotavaa, sillä mikään ruoka ei imeydy tarpeeksi nopeasti, ja treenin jälkeen se olisi palautumisen ja sitä kautta kasvun kannalta olennaista.
Jos halut lihaksia/tuloksia kasvattaa, niin silloin oman elopainon pitää nousta melko rankasti, eikä siis missään nimessä tippua niinkuin sinulle on käynyt. Toki alussa on mahdollista että kehossa oleva rasva, muuttuu suht' hyvällä hyötysuhteella lihaksi, mutta pidemmän päälle olennaista on riittävän treenimäärän lisäksi syödä ainankin 500kcal yli normikulutuksen, mielellään 2-3h välein, niin että proteiinia tulee noin 2g/painokilo. Eli jos painat vaikkapa 70kg, niin noin 140g prot./päivä, mahdollisimman tasaisina kerta-annoksina.
Jos olet lihoavaista laatua, niin kannattaa tarkkailla mistä tuon energian ottaa, eli välttää eläinrasvoja ja nopeita hiilihydraatteja, joihin lukeutuvat mm. vaalea leipä ja sokeri.
Niin ja ei kannata pelätä liian suuria -kehonrakentajamaisia- lihaksia. Niiden kasvatukseen kun käytännössä vaaditaan hormoonien käyttöä.
EDIT: Treenaamiseen ja kaikkeen muuhunkin liittyen: http://www.pakkotoisto.com

Heiiii...

Lihasta saadakseen pitää tietty saada tarpeeks proteiinia. Palautuminen on tärkeää, niinkuin edellä mainittu. Tietysti treenin yhteyttäminen, eli selkeän ohjelman laatiminen on ehdotonta. Sitten pitää ottaa huomioon se, että painoja ei voi nostella sellasta 100 sarjaa kevyesti, vaan mieluummin 3x12 ja vikoilla toistoilla meinaa paikat hajota. Sillon tulee tuloksia. Jalkalihaksiin ehdottomasti kokovaltaset kyykky ja askelkyykky, painojen kanssa. Et tarvitse muuta aluksi. Myöhemmin voit siirtyä prässeihin sun muihin, jos mieli tekee, mutta noilla saa hyvännäköset TOIMIVAT lihakset.

Jossain vaiheessa sitten vaikka on lihaksia, rasvakerros niiden ympäriltä ei häviä, joten ne eivät tule esiin halutulla tavalla. Silloin tarvitset rasvanpolttajaa ja aerobista liikuntaa.

Käy välillä uimassa, se jos joku, treenaa kaikkia kropan lihaksia. Pyöräile, lenkkeile, mutta(!!!) muista syödä sitten huomattavasti enemmän, koska kulutatkin enemmän, ja lihas tarvitsee ravintoa kasvaakseen! (Ja aerobisessa muista sykerajat!! tsekkaa vaikka http://www.fitness.fi)

Tässä pikkuvinkit
http://www.pakkotoisto.com on oikea paikka kysellä näistä asioista.

http://www.jrfitness.net/epages/JRFitness.axl/?ObjectPath=/Shops/JRFitness

Tuolta olen tilannut kamaa, loisto liike, nopeat toimitukset, hyvät tuotekuvaukset ja hyvät tuotteet.

JA SITTEN VISSI EI NIILLE HORMONEILLE

Ja salilla käymisen määrästä, se on aikatauluistasi kiinni. Palautumiseen pitää olla tarpeeksi aikaa, muista alkulämmittely ja loppulämmittely estääksesi liian pitkät palautumisjaksot lihasten jumittamisen takia.
Suosittelen itse tekemään tuosta 2 viikkoisen ohjelman, 1. viikolla 2 x 1,5h 2.viikolla 3x 1h. 1,5h on loppuviimeksi aika paljon, itse satsaisin tuohon 3x 1h.

Ja vielä tuli mieleen, aineenvaihdunnasta, joka oleellista kuntoilussa, muista kuitupitoinen ruoka, ja kehon "uudelleenstarttaus". Eli, kerran kahdessa viikossa kunnon shokki. Mätä ihan helvetisti kaikkea, jos ruokavaliosi on muuten yksipuolinen. Suosittelen sinulle rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa. Vältä rasvaa, suosi proteiinia.

Ja hyvänmakuisia valmiiksi sekoitettuja proteiinipirtelöitä saa esim. Prismasta. (Ruskea lasipullo, nimellä proteinshake tms. hinta joku 2.35e / 500ml Suklaa ja Banaani helvetin hyviä, meinasin jäädä koukkuun )Siellä voi käydä myös tutkailemassa jauheita. Luontaistuotekaupoissa voi käydä myös tutustumassa proteiinijauheisiin, mutta niissä asiantuntemus on huono.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
nuori_urho
Jos jotain jauhoja tekee mieli syödä niin osta esim. RECO2-palautusjuomaa, hyvä ja luotettava Fastin tuote. Käytä tämä vinkki hyväksesi ja kehity.

...Ja jos rahaa ei ole liikaa, niin osta vaikkapa tuosta yllämainitusta JRFitnessistä halvinta mahdollista heraproteiinia ja malto-hiilihydraattijauhoa ja sekoita niistä palautusjuoma, niin että hiilihydraatit ja proteiini ovat kutakuinkin 1:1-suhteessa.
EDIT: Noista mainitsemistani tulee siis sama juoma, mutta huomattavasti halvemmalla kuin tuosta Fastin valmiista sekoituksesta.

Juoni:
14 vuotta kehonrakennusta harrastaneena ja raskaassa sarjassa mitalinkin napanneena, haluaisin kysyä, että miten läski muuttuu lihaksi? Lihaksia voi kasvattaa ja rasvaa polttaa, mutta ei se läski mitenkään lihaksi muutu.

P.S. ja jos jotakuta kiinnostaa, annan ilmaiseksi ruoka-aineiden kalorilaskurin tietokoneohjelmana ja esimerkki ruokavalion tarkoituksen mukaan.

Ravintolisät = ruokaa. Aina ei ole mahdollista ja/tai käytännöllistä puputtaa ns. oikeaa ruokaa, vaan se täytyy korvata proteiinidrinkillä tms. Lisäksi esim. heraproteiini on BV-arvoltaan erinomaista ja lisäksi sitä saa jo suht halvalla, joten mikä ettei.

Katos, Andersilla on tässä asiassa joku haju oikeaan suuntaan. Lisäksi mainittakoon, että kovaa urheilevat hikoilevat jo enemmän hiven- ja kivennäisaineita pois kuin ruoasta saa takaisin. Ja ruoasta on mahdotonta saada riittävää määrää esim. juuri proteiinia, varsinkin bodareiden, voimanostajien tms. suuren lihasmassan vuoksi. Tai on mahdollista, mutta se vaatisi järjettömän ruokamäärän ahmimista, josta tulee haitallisia kaloreita liikaa. Lisäksi lisäravinteet on tehty optimaalisiksi lihaskehityksen kannalta, eli imeytyvät juuri tarkoitukseen sopivaan tahtiin. Kananmuna on ruoasta laadukkain proteiinilähde, sen ravintoarvo on 100, muita verrataan siihen.

Ville1Suuri2
Ja ruoasta on mahdotonta saada riittävää määrää esim. juuri proteiinia, varsinkin bodareiden, voimanostajien tms. suuren lihasmassan vuoksi. Tai on mahdollista, mutta se vaatisi järjettömän ruokamäärän ahmimista, josta tulee haitallisia kaloreita liikaa.

Itseasiassa perusruoasta on helppo saada dieetilläkin (jolloin kalorimäärä on tietysti alhaisempi) proteiinia tarpeeksi. Jos oletetaan 100 kiloisen kaverin tarpeeksi sellainen 2 g/kilo (tarkoittaa reilusti yli 2 gramma per rasvaton painokilo), niin 200 g proteiinia on varsin helppo saada vaikka viidellä aterialla. Purkki tonnikalaa, 200 g broilerin rintafilettä, 200 paistijauhelihaa, 200 g raejuustoa, 150 g paketti kalkkunaleikettä plus sitten ruokajuomana aina pari-kolme desiä rasvatonta maitoa plus muun ravinnon proteiinit (viljatuotteista).

Itse näkisin ravintolisien käytön syynä nimenomaan käytännöllisyyden eri tilanteissa.

Voin kuitenkin kertoa, että ainakaan kehonrakentajilla dietillä tuo ei toimi, koska:
ruoan proteiini pilkkoontuu hitaasti eikä ole koskaan niin laadukasta kuin laboratoriossa tehdyt. Proteiinit koostuvat aminohapoista, joista glutamiini on lihakselle tärkeintä, tätä aminohappoa on erittäin vähän ruoassa ja sen tarve on suurin. Lisäksi paras tapa polttaa rasvaa on mennä aamulla lenkille ennen aamiaista. Silloin kuitenkin jos ei veressä ole BCAA, eli branched chains(haaraketjuisia) aminohappoja, eli leusiini,isoleusiini ja valiini, niin keho purkaa sen lihasmassasta ja sehän ei bodarille käy, eli on otettava purkista jauhona pelkästään noita kolmea aminohappoa. Illalla otetaan erittäin pitkäketjuista proteiiniä, että se riittää aamuun, eikä tarvi nousta yöllä tankkaamaan uutta "pirtelöä". Noin tosin tehtiin vielä muutama vuosi sitten ja jotkut kai vieläkin.

Ville1Suuri2
Voin kuitenkin kertoa, että ainakaan kehonrakentajilla dietillä tuo ei toimi, koska:
ruoan proteiini pilkkoontuu hitaasti eikä ole koskaan niin laadukasta kuin laboratoriossa tehdyt.



Eläinperäinen ravinto sisältää kaikki välttämättömät aminohapot, joten en ymmärrä tuon "laadukkuuden" relevanssia. Sitäpaitsi ruoan pilkkoutuminen "hitaasti" on nimenomaan se mitä halutaan: nälkä pysyy poissa pidempään. Lisäksi pitää muistaa seikka nimeltä aminohappopooli.

Proteiinit koostuvat aminohapoista, joista glutamiini on lihakselle tärkeintä, tätä aminohappoa on erittäin vähän ruoassa ja sen tarve on suurin.



Glutamiinia ei tarvita järjettömiä määriä ja sitä saa kyllä ostaa erikseenkin.

Lisäksi paras tapa polttaa rasvaa on mennä aamulla lenkille ennen aamiaista. Silloin kuitenkin jos ei veressä ole BCAA, eli branched chains(haaraketjuisia) aminohappoja, eli leusiini,isoleusiini ja valiini, niin keho purkaa sen lihasmassasta ja sehän ei bodarille käy, eli on otettava purkista jauhona pelkästään noita kolmea aminohappoa.

Rasvanpoltossa tärkeintä lienee kokonaiskulutus, ei ajankohta. Mikäli haluaa välttää lihasten kannalta epäsuotuisia vaikutuksia (joita tyhjähköllä vatsalla tehdyllä lenkillä voi olla) mahdollisimman pitkälle, niin kuvailemasi tapa on toki mielekäs.

No esim. glutamiinia on juuri pakko ostaa erikseen, ei sitä ruosta saa. Lihasmassanproteiinista on yli 90% glutamiinia. Ja toki kokonaiskulutus on tärkeä, mutta kun keho on niin fiksu, että se koittaa kalorien vähetessä pienentää lihasmassaa ja pitää rasvavarastoista kiinni. Siksi se on aikamoista "temppuilua", että pystyy diettaamaan itsensä kisakuntoon. Suurin osa bodareista mokaa juuri dietillä, lihakset pienenee, mutta kunto jää löysäksi. Normaalin ihmisen laihdutus on asia täysin erikseen kun tarkoitus ei ole saada täysin rasvatonta ulkopintaa.

Ville1Suuri2
Ja toki kokonaiskulutus on tärkeä, mutta kun keho on niin fiksu, että se koittaa kalorien vähetessä pienentää lihasmassaa ja pitää rasvavarastoista kiinni.

Niinpä. Moni lienee kironnut ihmisen evoluution alimpaan helvettiin tästä syystä. Noh, tutkainta vastaan on turha potkia.

FaKta
Onko kenelläkään palstalaisella kokemusta toimiiko urheiluravinteet lihasten kasvattamiseen? Olen lukenut monilta kuntosalipalstoilta mielipiteitä esim. proteiinilisäysjauheista, ja suurin osa porukasta on sitä mieltä, ettei kuntosalilla kannata edes käydä ilman proteiinilisiä. Toivoisinkin täältä hieman realistisempia kokemuksia.

Itse olen 19 v. ja käynyt kuntosalilla epäsäännöllisesti n. 6 kuukauden ajan (suunnilleen kerran viikossa). Nytten kesäloman aikana (n. 3 kuukautta) olen käynyt hieman tiheämpään tahtii, eli suunnilleen 2-3 kertaa viikossa. Mitään suuria muutoksia lihasmassan suhteen en ole huomannut, hieman kiinteytynyt ja laihtunut kilon. Haluaisinkin parantaa painon nostotuloksia ja saada hieman lisää lihaksia. Mitään kehonrakentajan lihaksia en toivo, vaan tavoitteena olisi ainakin vähäistä, mutta näkyvää muutosta lihasmassan suhteen. Monet suvun miehistä ovat järkäleitä minuun verrattuna, kaipa urheilleet nuorena enemmän.

Kertokaa millaisia kokemuksia teillä on ollut ravintolisien suhteen. Onko toiminut vai ollut pelkkää huuhaa touhua?

Kyllä niillä vaikutusta on. Lihasmassan kasvattaminen lisäravinteilla ja puntinnostolla vaatii todellisia pinnistyksiä ja tulokset näkyvät hitaasti. Oikealla treenillä ja ruokavaliolla arvioisin että 1.5kg puhdasta lihasmassaa voi vuoden aikana saada lisää, riippuu lisäksi yksilön ominaisuuksista. Joillekkin vain lihasmassaa tulee helposti ja toisille vaikeammin kuten minulle, ainainen kukkakeppi.

Itse käytän heraproteiinia sekä hiilarilisäreitä suorituksesta palautumiseen vaikka lajina on kestävyysurheilu. Annokset ovat pienempiä kuin kehonrakennuksessa ( noin puolet ).

Huomaan palautumisen nopeudessa lisärinteiden tehon. Lisäravinteiden lisäksi syön normaalia perusruokaa ja paljon. Vältän turhia rasvoja sekä sokeria mutta muuten en paljon ruokavaliota seuraa. Joskus repsahtelee grillieväksen puolelle mutta sen takiahan sitä urheillaan että saa syödä mitä haluaa

Lihaston korjaaminen harjoituksen jälkeen vaatii proteiinejä ja energiavarastojen täyttäminen hiilareita (karkeasti ottaen). Oikein syömällä saa myös tarvittavan määrän ko. aineita mutta homma on todella tarkkaa ja syödä pitää oikeasti paljon. Muut tärkeät aineet mm. magnesium, natrium, kalsium yms. saa lisäreistä helposti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat