Ennätyskallis öljy siivitti Neste Oilin huipputulokseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Enn%C ... 5220911983

Moinen se sapettaa bensaletkun käyttäjää. Kun nettotuloista viedään hirmuiset määrät veroa valtion kassaan ja vielä markkinoilla muiden kanssa kilpaileva öljy-yhtiö tekee huipputulosta.

Tämä se on kuulkaa sitä kansan ryöstämistä

Missä on Robin Hood?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kun tyytyy tavallisesti apostolinkyytiin, kiiressä polkupyörään ja pidemmillä matkoilla julkisiin kulkuneuvoihin, niin ei tarvine tuostakaan stressata.

Ainakin tässä kaupungissa pääsee muutaman km säteellä keskustasta minne tahansa pyörällä vähintään yhtä nopeasti kuin autolla. Maaseudulla on sitten vähän eri juttu.

Ja Robin Hoodeja ei ole näkynyt. Hobin Roodeja sensijaan tulee vastaan aika useinkin. Tiedättehän, niitä kavereita, jotka ottavat köyhiltä ja antavat rikkaille?

Vierailija

Jalat tosiaan kulkee ja polkupyöräkin on ihan näppärä.

Käyttäisitte ihmiset vaan julkisia kulkuneuvoja.

Ihan suorastaan säälittävää kun ihmiset pöristelee autoillaan edestakaisin. Ei tee planeetalle ollenkaan hyvää tuollainen käytös. Mielestäni polttoaineen hinnoista on ihan turha valittaa.

Vierailija
Leuka
Kaikki eivät asu Helsingissä tai kaupungeissa. Maalla ei julkinen liikenne toimi.

Mutta lihasvoima toimii. Onko se nyt ihan mahdoton idea että liikkuu kävelleen tai pyörällä?

Enpä itsekkään asu helsingissä. Kaupungissa kuitenkin.

Vierailija
Leuka
Kaikki eivät asu Helsingissä tai kaupungeissa.

Tuo erottelu pisti hymyilyttämään.

Mutta tottahan Leuka puhelee. Itsekin olen nuorempana viettänyt paljonkin aikaa maalla, ja polkupyörällä minä siellä vallan liikuin. Saattoi tulla useampikin kymmenen kilometriä päivässä poljettua. Kyllähän sitä nuorena ja terveenä jaksaa, mutta kaikilta se ei onnistu. (Lue: vanhukset ja liikuntarajoitteiset.)

Ja talvella saattaa olla peltotietä ikävä pyörällä ajella, jos ei viikkoon ole tietä aurattu. (Ei siinä kyllä sitten enää paljon autollakaan ajeta, ennenkuin naapurin Pentti on käynyt Valtrallaan vetäisemässä tien puhtaaksi loskasta.)

Mutta ehkä kimppakyytejä voisi harkita? Tai vaikka yhdistystoimintaa, joka järjestäisi kylän asukkaille kauppatavarat aina samalla kyydillä? Heh.

Vierailija

Dieselveron poisto ja Nesteelle kilpailijoita biodieselin pienvalmistajista. Diesel-autot on ympäristöystävällisempiäkin.

Ja vero pois kaikilta, ei vain kuljetusyrittäjiltä.

Ostaisin dieselauton, kun en saa korvausta mistään työmatkoista. Se perkeleen lamahallitus kun otti käyttöön sen omavastuuosuuden, joka oli "väliaikainen". Jooh, niin kuin 1500-luvun suolavero, jota makseltiiin vielä 1900-luvulla...

Autoa tarvitaan maaseudulla ennenkaikkea ostosten hakuun, kun se lähin kauppa voi olla 50 km päässä. Siellä ei kehtaa pyörällä ravata joka päivä, eikä töissäkään, jos työmatka alkaa olla tuota 50 km. Parhaassa tapauksessa kyläkaupasta tai kioskista saat törkeästi ylihinnoiteltuja peruselintarvikkeita.

Moniko teistäkin oikeasti jaksaisi pyöräillä yli sata kilometriä päivässä ja tehdä 8 tunnin työpäivän päälle?

Vierailija
Teje
Leuka
Kaikki eivät asu Helsingissä tai kaupungeissa.

Tuo erottelu pisti hymyilyttämään.

Mutta tottahan Leuka puhelee. Itsekin olen nuorempana viettänyt paljonkin aikaa maalla, ja polkupyörällä minä siellä vallan liikuin. Saattoi tulla useampikin kymmenen kilometriä päivässä poljettua. Kyllähän sitä nuorena ja terveenä jaksaa, mutta kaikilta se ei onnistu. (Lue: vanhukset ja liikuntarajoitteiset.)

Ja talvella saattaa olla peltotietä ikävä pyörällä ajella, jos ei viikkoon ole tietä aurattu. (Ei siinä kyllä sitten enää paljon autollakaan ajeta, ennenkuin naapurin Pentti on käynyt Valtrallaan vetäisemässä tien puhtaaksi loskasta.)

Mutta ehkä kimppakyytejä voisi harkita? Tai vaikka yhdistystoimintaa, joka järjestäisi kylän asukkaille kauppatavarat aina samalla kyydillä? Heh.

Tämmoinen varmaan voisi olla ihan järkevää, mutta vaatisi toimiakseen jo isompaa kylää.

Että natsaisivat työajat yms. menot yhteen tarpeeksi suurella joukolla.

Appiukkoni kulkee kimppakyydillä työmatkat työkavereiden kanssa, mutta anoppi joutuu käyttämään omaa autoa.

Vierailija

Olisikohan mahdollista järjestää polttoaineen laskutus asuinpaikan mukaan?

Esim. niin, että valtakunta jaettaisiin osiin, joissa kussakin olisi oma hintakertoimensa; maaseudulla kerroin olisi pieni, kaupungeissa suuri. Autoilijoille sitten jaettaisiin jonkinlaiset magneetti/sirukortit, joihin olisi tallennettu käyttäjän asuinpaikan mukainen hintakerroin. Ennen tankkausta autoilija sitten sujauttaisi kortin lukijaan, ja laskutus tapahtuisi hintakertoimen mukaan.

Vierailija
meikämie
Moniko teistäkin oikeasti jaksaisi pyöräillä yli sata kilometriä päivässä ja tehdä 8 tunnin työpäivän päälle?

Riippuu työstä. Jos olisin hommissa Hanhivaaran Huonekalutehtaalla, parisänkyjen koenukkujana, niin kyllä.

Mutta jos totta puhutaan, niin ei kukaan.

Tuosta dieselveron poistosta olen kyllä samaa mieltä. Sen voisi vähentää verotuksessa vaikkapa asuinpaikkakunnan / työmatkojen mukaan.

Ja olihan se suolaverokin väliaikainen.. vai eikö muka?

Edit:Prkl, Tollukka ehti ensin.

Vierailija
Tollukka
Olisikohan mahdollista järjestää polttoaineen laskutus asuinpaikan mukaan?

Esim. niin, että valtakunta jaettaisiin osiin, joissa kussakin olisi oma hintakertoimensa; maaseudulla kerroin olisi pieni, kaupungeissa suuri. Autoilijoille sitten jaettaisiin jonkinlaiset magneetti/sirukortit, joihin olisi tallennettu käyttäjän asuinpaikan mukainen hintakerroin. Ennen tankkausta autoilija sitten sujauttaisi kortin lukijaan, ja laskutus tapahtuisi hintakertoimen mukaan.

Aiheuttaisi vaan polttoaineen drokaamista. Suosittelen kaikkia itse sijoittamaan rahaa energiayhtiöihin niin ei tarvi rutista polttoaineen hinnoista kun hymyssä suin nostelee osinkoja.

Vierailija

Voisi myös ottaa käyttöön Tukholman ruuhkatullin tapaiset maksut autoille. Vähentäisi varmatsi turha autoilua ja juuri pahimpaan ruuhka-aikaan.

Vierailija

itselläkin työmatka on 5km
töissä on kuitenkin pakko olla auto tai moottoripyörä, kun välillä saattaa tulla lähtö asiakkaalle ties mihin.

julkisillakaan tuo matka ei ole järkevä matkaan tarvitsee yhden vaihdon ja kuukausilipun hinta ilman opiskelijoiden sosiaalipummietuja on yhtä korkea kuin tuota matkaa ajaessa auton käyttökustannukset.

autolla kun voi myös säästää käymällä läheisessä lidlissä ja prismassa kaupassa kun muuten tarvitsisi tyytyä vitun kalliiseen k-markettiin.

joten kaikille se julkinen / polkupyörä ei ole vaihtoehto, ja vaikkei tuolla matkalla älyttömästi omia bensoja kulukkaan niin aina se täyden tankin hinta sapettaa.

Vierailija
Kyrsa
itselläkin työmatka on 5km
töissä on kuitenkin pakko olla auto tai moottoripyörä, kun välillä saattaa tulla lähtö asiakkaalle ties mihin.

julkisillakaan tuo matka ei ole järkevä matkaan tarvitsee yhden vaihdon ja kuukausilipun hinta ilman opiskelijoiden sosiaalipummietuja on yhtä korkea kuin tuota matkaa ajaessa auton käyttökustannukset.

autolla kun voi myös säästää käymällä läheisessä lidlissä ja prismassa kaupassa kun muuten tarvitsisi tyytyä ***** kalliiseen k-markettiin.

joten kaikille se julkinen / polkupyörä ei ole vaihtoehto, ja vaikkei tuolla matkalla älyttömästi omia bensoja kulukkaan niin aina se täyden tankin hinta sapettaa.

Minä taas tarvitsen autoa työssä, kun jaan lehtiä ja saattaa olla saman yönä eri puolilla kaupunkia reitit. Eikä saa mitään korvauksia.

Vierailija

Sosiaalipummiopiskelijan kuukausilippu on yhtä kallis kuin oi niin ahkeran työtätekevän veronmaksajan. Että joo.
VR esim. myy opiskelijalle 10 matkan lippua summalla a, joka sisältää 50% alennuksen. No, kuukausilippuhan on voimassa 30päivää ja maksaa sitten 4xa. Eli, riippumatta siitä, matkustatko viikonloppuisin, joudut maksamaan saman hinnan. MYÖS OPISKELIJANA. Ainoa tapa, miten opiskelija säästää, on lintsaamalla koulusta. Kyllä opiskelijat on tasan väliinputoajia, ei mitään muuta. Pitää olla ihan hlvetin rikas opiskellakseen tässä riistomaassa.

Ja joo, työmatkat minä kuljen autolla tai fillarilla, riippuen säästä, ruokatunnin kauppa/asiointitarpeista ja muista tekijöistä. Eiköhän se ole se ja sama, mitä se bensa maksaa, kun sitä on pakko ostaa.

Bussilla en kulkis vaikka henki menis, mulla on jalat vielä tallella. Sen verran kapitalisti(?) olen.

Vierailija
Cosmic-Fairy
Leuka
Kaikki eivät asu Helsingissä tai kaupungeissa. Maalla ei julkinen liikenne toimi.



Mutta lihasvoima toimii. Onko se nyt ihan mahdoton idea että liikkuu kävelleen tai pyörällä?

Enpä itsekkään asu helsingissä. Kaupungissa kuitenkin.

Polttoaineen hinta vaikuttaa myös julkisen liikenteen hintaan.

Tällä hetkellä saan valita kaupungille mennessäni, että voi joko kävellä sinne, jolloin minulla kuluu vajaa pari tuntia matkaan. Sitten voin mennä bussilla, joka maksaa noin 2.60 suuntaansa ja iltaisin yli vitosen.

Tai sitten voin mennä autolla, joka maksaa noin vajaa 5 euroa edestakaiselle matkalle ja tiedän paikkoja mihin saan sen ilmaiseksi parkkiin. Kuuden jälkeen kun menee, niin kaikki parkit ovat ilmaisia.

Hyvin lyhyitä reissuja varten kannattaa ottaa ehdottomasti bussi, koska sillä pääsee samalla lipulla takaisin. Jos kuitenkin pitää päästä johonkin tiettyyn kellonaikaan johonkin paikkaan, tai reissu on pitempi kuin kossupullon haku stockmannin alkosta, niin silloin on käytännössä pakko mennä autolla.

Käytännössä tulee ajettua autolla aina, koska vaikka keskustaan pääsee bussilla, on aika arpapeliä miten sieltä pääsee esim. päinvastaiselle laidalle kaupunkia, kun bussiaikataulut menee miten menee, eikä reitit ole välttämättä samat joka päivä.

Keskiviikkona pääsen tuttuun ATK liikkeeseen, torstaina en. Kaverille mennessä joutuu vaihtamaan bussia keskustassa, joka edellisen myöhästymisen takia menee ohi ja joudut odottamaan puoli tuntia bussia, joka sekin tulee vielä 10 minuuttia myöhässä. Ei ihme ettei kiinnosta.

Samalla saa nauttia rääkyvistä lapsista ja puolivälissä matkaa mukaan kampeavista glamrock punkkareista, jotka pilvipäissään tinkaavat että "Oletko käynyt helsingissä koskaan?".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat