Lasten ja rintojen lukumäärä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä mahtaa olla perimmäinen syy, miksi ihmisnainen synnyttää yleensä vain yhden lapsen kun on ihmistä suurempiakin nisäkkäitä jotka synnyttävät tavallisesti useita poikasia. Tiedetäänkö ovatko useammat lapset olleet yleisempiä nykyisen Homo Sapiensin esi-isillä.

Voidaanko siitä, että naisella on vain kaksi rintaa lasten imetystä varten, päätellä että useammat lapset eivät ole olleet tavallisia ihan lähimenneisyydessä. Nimittäin jos yksilapsisuus olisi yleistynyt vasta äskettäin, niin rintojakin olisi varmaan useampia. Vai keksiikö joku syyn miksi evoluutio olisi tiputtanut useammat rinnat nopeasti pois. Niiden turhuushan ei riitä syyksi, vaan kaksirintaisuudesta olisi pitänyt olla jotain hyötyä suvunjatkamisen kannalta.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Vaikka en tämän alueen asiantuntija olekaan, niin voisin kuvitella. että varajärjestelmä on hyvä olla olemassa tässäkin asiassa. (vrt. Ydinvoima/säteily -thread)

Vierailija

Luonnonvalinta.

Naiset, joilla on taipumus useampisikiöisiin raskauksiin, kuolivat yleensä jo ensimmäiseen synnytykseen. kaksosten ja kolmosten elinkelpoisuuskin oli aiemmin huomattavasti yköstä huonompi.

Vierailija
Heppu
Vai keksiikö joku syyn miksi evoluutio olisi tiputtanut useammat rinnat nopeasti pois.

Mihin perustat väitteesi, että nisiä olisi joskus ollut enemmän? Entä jos nisiä kehittyi alunperin 2 ihmisen esi-lajille. Ja tuosta lajista myöhemmin mutatoitui toinen haara eläimiä, joilla oli useampia nisiä.

Vierailija

Ja miksi myös miehillä on nännit, ikäänkuin imettämistä varten.??????
Kertokaa se minulle.!!!! Iänpäivää askarruttanut kysymys...??!!

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
cosini

Samaa olen miettinyt. Onko muilla urosnisäkkäillä moiset?
Muokkaus: On ainankin kädellisillä.

Vierailija
cosini

Sukupuoli määräytyy melko myöhäisessä vaiheessa alkionkehitystä, ja uros on vain erikoistunut naaras. Mieheltäkin voi tulla maitoa, ja kuulemani mukaan jonkun afrikkalaisen heimon miehet imettävät lapsia. Uroshiirellä ei ole nännejä, joten miehestä ja hiirestä jälkimmäinen on maskuliinisempi.

Vierailija
Juoni
cosini

Koiralla on ainakin.

Vierailija
Heppu
Mikä mahtaa olla perimmäinen syy, miksi ihmisnainen synnyttää yleensä vain yhden lapsen kun on ihmistä suurempiakin nisäkkäitä jotka synnyttävät tavallisesti useita poikasia.

Ihmislapsi vaatii paljon huolenpitoa, energiaa ja muita uhrauksia. Ja pitkään.

Vierailija

Ei kai kukaan yritä selittää, että kädellinen nisäkäsuros olis epäonnistunu naaras?????
Tytöt, tytöt vähän liian paksua......

Vierailija
cosini
Ei kai kukaan yritä selittää, että kädellinen nisäkäsuros olis epäonnistunu naaras?????

Jos pidät erikoistumisen synonyyminä epäonnistumista, niin sitten. Uroshiirellä nännit häviävät alkionkehityksessä. Hiirillähän on ollut moneen muuhun nisäkkääseen verrattuna paljon aikaa kehittyä, joten tuollaisetkin muutokset ovat fiksaantuneet. Y-kromosomissa on muuten tämänhetkisen tiedon perusteella vain yksi uroksen kehittymisen laukaiseva geeni (SRY).

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Johtusko siitä että ihmisaivot haukkaa niin paljon energiaa verrattuna aika lailla mihin tahansa muuhun elukkaan.

Jos lapsen aivot kuluttaa energiaa yhtä paljon kuin aikuisen niin 8 lapsen ajukopat haukkaisi energiaa jotain 160 W verran. Sitä lämpöä voisi olla hankala sieltä haihduttaa ja mamma joutuisi syömään varmaan 3-4 kertaa sen mitä täysikasvuinen mies päivässä kuluttaa.

Tai sitten voi synnyttää semmoisia 500 gramman sinttejä monikertaisella komplikaatioriskillä ja joista ei vielä syntymän jälkeenkään tiedä mitä niistä tulee.

Vierailija

Siis sittenkin kaikenkaikkiaan naaraat ovat kaikinpuolin täydellisempiä kuin koiraat.
Onhan tuota annettu ymmärtää.......

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

On ihmiselläkin useampi pari nisiä, mutta noilta osin ominaisuus pysyy yleensä sammuneena. Aivan kuten on meillä kiduksia varten ohjeet. Tosin nisiä joskus tulee useampi pari yhä edelleen. Kiduksista kehityshäiriönä en ole kuullut.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Onko meillä kidukset tai jotain siihen viittaavaa sikiöaikana. Niinku se hännänpätkäkin????? Ja karvapeite jossainvaiheessa sikiönä. Ja ne kaikki on poissa kun synnytään täysaikasina.????

Vierailija
Juoni
cosini

Miettikääpä mistä nimi nisäkäs tulee . Yhtä hyvin nisäkkäitä voitaisiin nimittää nännikkäiksi. Kaikilla nisäkkäillä on nisät, myös urosnisäkkäillä. Jos urosnisäkkäällä ei olisi nisiä, sitä pitäisi kutsua nimellä nisätönkäs.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat