Veneiden moottorien propellit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkos se lapa, kun siinä moottorissa on kiinni ja pistetään veden alle, niin että tämä lapa pyöriessään, saa vene liikkumaan eteenpäin.

Eikun propellihan se on ja siinä propellissa on niitä lapoja, juu.

Vaan mitä tapahtuu kun propelli pyörii vedessä?

Eikö sen propellin kannattaisi olla isompi?

Ei, koska pienempi rikkoo vettä paremmin ja kun vesi saadaan rikki eli laajenemaan/palamaan/räjähtämään/avautumaan auki normaalia nopeammin, syntyy paine, joka saa veneen kiitämään eteenpäin.

Menikö oikein?

Savor

;):)

Sivut

Kommentit (45)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

VOi jessukset sentään.

Voisitko VÄHÄN rajoittaa tuota tahtia, jolla avaat näitä TÄYSIN turhia paskanjauhuuaiheitasi joissa keksustelet istesi kanssa asioista joissa ei ole sisältöä edes nimeksi ja jotka ketään eivät kiinosta.

Sinun trollaus/julistuksesi oli muodikasta joskus toissa talvena, mutta nyt se on jo SOOO LAST SEASON!!! Se ei kiinnosta enää kiviäkään (moderaattoreita).

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Moi Kosh.

Voisiko arvoisa Kosh esittää vastauksensa aiheeseeni virhe graviaatiossa, jossa esitän,

että sääteleekö joku älykäs suunnittelija vetovoiman voimaa niin, että sitä käytetään enemmän painavampiin esineisiin, jolloin ne saadaan tippumaan maan pintaa kohti yhtä nopeasti kuin kevyet esineet?

Jokainenhan ymmärtää, että energiaa/voimaa tarvitaan aina sitä enemmän kappaleen liikkeen suunnan muutokseen, mitä painavampi se on.

Savor

;):)

Vierailija
Savor
Onkos se lapa, kun siinä moottorissa on kiinni ja pistetään veden alle, niin että tämä lapa pyöriessään, saa vene liikkumaan eteenpäin.

Eikun propellihan se on ja siinä propellissa on niitä lapoja, juu.

Vaan mitä tapahtuu kun propelli pyörii vedessä?

Eikö sen propellin kannattaisi olla isompi?

Ei, koska pienempi rikkoo vettä paremmin ja kun vesi saadaan rikki eli laajenemaan/palamaan/räjähtämään/avautumaan auki normaalia nopeammin, syntyy paine, joka saa veneen kiitämään eteenpäin.

Menikö oikein?

Savor

;):)

Ihan metsäänhän tässä mennään.

Mitä isompi potkuri sitä kovempaa saadaan alus kulkemaan vedessä, myös potkurin lapojen nousukulma ja muutenkin muotoilu vaikuttaa aluksen nopeuteen.

Mistä olet saanut ajatuksen että pienemmällä potkurilla pääsee muka kovempaa?

Vierailija

Tokihan sen potkurin kannattaa olla juuri niin iso, kuin moottorin tehot antavat sille varaa.

Eli ei kannata pitää lelu veneen kokoista potkuria, oikeassa veneessä, jossa moottori ei toimi pattereilla.

Mutta eipä sitä tavan moottoriveneissä kannata pitää propellia, jossa olisi metrien pituiset lavat.

Ja laivoissahan kannattaa pitää propelleja, joissa on isommat lavat, koska itse laivakin on leveämpi ja näin vesi, joka saadaan räjähtämään normaalia nopeammin auki vähemmän tiheäksi energiaksi, työntää itse laivaakin jne.

Savor

;):)

Vierailija
Tero
Ihan metsäänhän tässä mennään.

Mitä isompi potkuri sitä kovempaa saadaan alus kulkemaan vedessä, myös potkurin lapojen nousukulma ja muutenkin muotoilu vaikuttaa aluksen nopeuteen.

Mistä olet saanut ajatuksen että pienemmällä potkurilla pääsee muka kovempaa?

Eikö vedessä päde samat ongelmat kuin ilmassakin? Eli lentokoneen potkurin hyötysuhde tjsp. laskee kun sen siipien nopeus alkaa lähennellä äänen nopeutta. Siksihän II-maailmansodan hävittäjien potkurit kehittyivät lapoja lisäämällä, eikä lapoja pidentämällä.

Mites tuo sitten vedessä soveltuu?

Vierailija
Savor

Ei, koska pienempi rikkoo vettä paremmin ja kun vesi saadaan rikki eli laajenemaan/palamaan/räjähtämään/avautumaan auki normaalia nopeammin, syntyy paine, joka saa veneen kiitämään eteenpäin.



Savor

Ja laivoissahan kannattaa pitää propelleja, joissa on isommat lavat, koska itse laivakin on leveämpi ja näin vesi, joka saadaan räjähtämään normaalia nopeammin auki vähemmän tiheäksi energiaksi, työntää itse laivaakin jne.



Oletko huomannut että puhut ihan mitä sattuu.

Eikä se veneiden liikkumisen aikana räjähtele muuaalla kuin moottorin sylinterin sisällä ja sielläkin vain polttoöljyä. Muuten veneiden liikkuminen perustuu virtauksiin.

ilesoft
Eikö vedessä päde samat ongelmat kuin ilmassakin? Eli lentokoneen potkurin hyötysuhde tjsp. laskee kun sen siipien nopeus alkaa lähennellä äänen nopeutta. Siksihän II-maailmansodan hävittäjien potkurit kehittyivät lapoja lisäämällä, eikä lapoja pidentämällä.

Mites tuo sitten vedessä soveltuu?


Tähän en osaa vastata, mutta uskoisin että suurin piirtein samalla tavalla kun nuo veneiden ja lentokoneiden potkurit toimivat, että tämäkin toimii suunnilleen samalla tavalla.

Vierailija

Eikö vedestä muka nouse kuplia, kun potkurit pyörivät?

Eikö sieltä muka nouse erillisiä happi ja vetyatomeja, koska vesimolekyylit on saatu rikki.

Eikö noiden kuplien tilavuus muka kasva, kun ne nousevat pinnalle paineen takia?

Savor

;):)

Vierailija

Eikö muka vesihöyry nouse ylöspäin sen takia, että vesimolekyylit saadaan räjähtämään/palamaan normaalia nopeammin, jolloin ne tönivät toinen toisiaan normaalia nopeammin kohti vähemmän tiheää aluetta?

Savor

;):)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Savor
Eikö vedestä muka nouse kuplia, kun potkurit pyörivät?

Eikö sieltä muka nouse erillisiä happi ja vetyatomeja, koska vesimolekyylit on saatu rikki.


Nousee kuplia. Kyseessä ovat pakokaasut.

Ei nouse erillisiä happi- ja vetyatomeja.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Savor
Eikö muka ns. gravitaatio ole jäänyt selittämättä sen takia kun sitä ei edes ole olemassa?

SUosittelen demonstroimaan tämän henkilökohtaisesti hyppääämällä väh. 6-kerroksisen talon katolta ja jääden sitten ilmaan leijumaan huutaen HEUREKA! Mitä pikemmin sen parmepi.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
ilesoft
Eikö vedessä päde samat ongelmat kuin ilmassakin? Eli lentokoneen potkurin hyötysuhde tjsp. laskee kun sen siipien nopeus alkaa lähennellä äänen nopeutta. Siksihän II-maailmansodan hävittäjien potkurit kehittyivät lapoja lisäämällä, eikä lapoja pidentämällä.

Mites tuo sitten vedessä soveltuu?

Varmaankin liian suuri potkuri moottoriveneessä saisi moottorin kierrokset laskemaan teholtaan parhaan kierrosalueen alapuolelle. Liian pieni potkuri taas nostaa kierrokset liian korkealle, jolloin moottori helposti ylikuumenee (tästä on omakohtaistakin kokemusta).

Vierailija

Potkureiden käytännön mitoitukseen vaikuttaa ilmiö nimeltään kavitaatio (Cavitation), jota pyritään välttämään. Kavitaatiotapahtumassa potkurin pinnassa muodostuu mikroskooppisia kuplia, jotka tietyissä olosuhteissa voivat aiheuttaa shokkiaaltoja, jotka aiheuttavat korroosiota.

Edit: ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation
Samaa ilmiötä käytetään ultraäänitekniikassa esimerkiksi munuaiskivien hajottamiseen.

Vierailija
Sepi
Savor
Eikö vedestä muka nouse kuplia, kun potkurit pyörivät?

Eikö sieltä muka nouse erillisiä happi ja vetyatomeja, koska vesimolekyylit on saatu rikki.


Nousee kuplia. Kyseessä ovat pakokaasut.

Ei nouse erillisiä happi- ja vetyatomeja.

Ei välttämättä erillisiä happi ja vetyatomeja, mutta epäilen, että kyseesä olisivat pakokaasutkaan.

Katsoppa Tigerin linkkiä

Vene siis etenee eteen päin ja potkuri kohta paikallaan pysyvää vettä, jonka potkuri saa voimakkaasti pyöriessään laajenemaan/räjähtämään/palamaan normaalia nopeammin.

Pyörivät lavat ohjaavat tuon voimakkaasti laajentuvan veden potkurin taakse ja näin se saadaan hyödynnettyä työntävänä voimana.

Kun potkuri pysäytetään, potkuriinkin törmäävä vesi kylläkin avautuu vähän normaalia nopeammin, mutta sen vaikutus on hidastava, koska se ei ohjaudu potkurin taakse, niinkuin silloin kun potkuri pyörii.

Savor

;):)

On aiva selvää, että veneen saavuttama liike perustu voimakkaseen paineeseen, joka saadaan aikaiseksi potkurilla, joka ohjaa tuon paineen samalla potkurin taakse.

Muutenhan sitä kannattaisi liikkua vesillä edelleen siipiratasaluksilla.

Savor

;):)

Lentokoneessahan propelli on koneen edessä ja paine työntää tietysti propellia, jonka perästä laajenee loput lentokoneen atomeista kohti vähemmän tiheää aluetta, pysyen näin propellin perässä, jolloin ei synny tyhjää tilaa mihinkään kohtaan.

Ja lentokoneen propellihan tietysti lisää siipiin kohdistuvaa painetta ja kun siivet taas ohjaavat ilmaa oikealla tavalla siiven ohi, niin se nostaa lentokonetta paremmin jne.

Savor

;):)

Vierailija

Ja kun veneen propelli saa veden laajenemaan voimakkaasti, pyrkii voimakkaasti laajeneva vesi kohti vähemmän tiheää aluetta eli ylöspäin ja näin paine kohdistuu propeliin niin, että veneen perä vajoaa, samalla kun veneen liike on eteenpäin.

Savor

;):)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat