Kulttuurien kohtaaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin avata tällaisen aiheen eri kulttuureista:

Olin vähän aikaa sitten Helsingissä lomareissulla, tapasin mm. sisareni perheineen jne.

No, kävin sitten kaupungilla sisareni 5-vuotiaan tyttären kanssa katselemassa paikkoja.

Kävelimme sitten Mannerheimintiellä jossakin Stockmanin kieppeillä kun vastaan kävelee (oletettavasti) somalialaisperhe/perheitä?

Heitä oli kaksi nuorta miestä, kaksi nuorta naista ja kolme lasta.

Pieni siskontyttöni menee esittelemään juuri ostamaamme Muumi-pehmolelua samanikäiselle tummaihoiselle pojalle.

Minua hymyilyttää, lapsia hymyilyttää, näitä naisia hymyilyttää tämä tilanne mutta;

Näitä miehiä ei hymyilyttänyt.

He tulivat huutamaan minulle jotakin kielellä jota en ymmärtänyt,käyttäytyivät muutenkin varsin uhkaavasti; siinä tilanteessa en osannut muuta kuin kaapata sisarentyttöni kainalooni ja poistua paikalta.

Tilanteesta jäi paha mieli minulle.

En tuijottanut saatikka lähennellyt heidän naisväkeään. Hymyilin vain ja olin iloinen että siskontyttö on myös onnellinen enonsa seurassa.

Mutta mitä ihmettä minä tein väärin? Käyttäydyinkö heidän kannaltaan loukkaavasti?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Loukkasit heidän kulttuuriaan.

Jos nämä miehet olisivat teurastaneet sinut siihen paikkaan,
ei tekoa olisi voitu tuomita, Suomen lakienkaan puitteissa.

Naiset ja lapset ovat miehensä rahassa mitattavaa omaisuutta.
Mitä jo nämä miehet olisivat tulleet nauramaan esimerkiksi sinun
halvalle kännykällesi?

Vierailija

Balthasar

En voi vastustaa kiusausta, jotta sanon vaihteeksi näin.

Jos haluat miellyttää kaikkia, sekä somaleja että suomalaisia somali-kulttuurin rakastajia, niin ole hiljaa, laita katseesi alas katuun/maahan, pyydä anteeksi huonoa käytöstäsi.

Opettele somali-kulttuuri tavoille.

Mutta, jos ajattelet omilla aivoillasi, tee se minkä parhaaksi näet. Kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä. Jokaisella saa olla oma mielipide, ilman että rasisti sanaa huudetaan perääsi. Sanoo rasisti Ayla.

PISTE - LOPPU

Edit
Älä pahastu vaikka leikittelen. Kaikesta täällä ei voi puhua vakavissaan, jotta pieni huumori mukana joko naurattaa tai raivostuttaa.

Vierailija
Ayla
Jokaisella saa olla oma mielipide, ilman että rasisti sanaa huudetaan perääsi. Sanoo rasisti Ayla.

PISTE - LOPPU

JEP. Ihanan Aylan olen saanut näkemään asioiden oikean laidan,
ilman että liian herkästi reagoiva RASISMIA!-varoituslamppu
häikäisisi hänen kauniit silmänsä sokeaksi.

Vierailija
Ayla
Balthasar

Jos haluat miellyttää kaikkia, sekä somaleja että suomalaisia somali-kulttuurin rakastajia, niin ole hiljaa, laita katseesi alas katuun/maahan, pyydä anteeksi huonoa käytöstäsi.

Mutta, jos ajattelet omilla aivoillasi, tee se minkä parhaaksi näet. Kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä. Jokaisella saa olla oma mielipide, ilman että rasisti sanaa huudetaan perääsi. Sanoo rasisti Ayla.

PISTE - LOPPU

Jospa todellakin pistäisit sen viimeisin pisteen jutuillesi jottei noita sinun ipityksiäsi tarvitsisi lukea. Koetko että sinua on jotenkin kaltoin kohdeltu, että kaikki ne jotka ovat kritisoineet näkemyksiäsi olisivat asioista tietämättömiä laput silmillä kulkijoita? Kaikki lähtee sanavalinnoista, jollet kykene ilmaisemaan ajatuksiasi paremmin ei kannata ihmetellä jos ihmiset käsittävät väärin kirjoituksesi. Olet jatkuvasti tuonut esiin ainoastaan negatiivisia asioita maahanmuuttajista, ongelmia pitääkin tuoda pöydälle mutta niitä on tarkoitus myös käsitellä asiallisen keskustelun kautta! Jatkuvaa valittamista on ärsyttävää lukea, tässä olette Liittyneen kanssa molemmat samanlaisia. Realistisia ratkaisuja ongelmiin ei teidän jutuistanne löydy, tämä ei ole tieteellistä keskustelua vaan omien mielipiteiden ilmaisemista. Erityisen ärsyttäväksi asian tekee se ettet pysty näkemään miksi kirjoituksiisi reagoidaan tietyllä tavalla, varsinkin toisen osapuolen kutsuminen somalikulttuurin rakastajaksi kielii jotain ymmärtämättömyydestäsi.

Ayla

Asia on niin että minä en ole sopiva henkilö miettimään ratkaisuja Suomen ongelmiin. Sorry. Jotta olen tänne uudelleen tuloni yhteydessä päättänyt että en puutu Suomen asioihin. Enkä myöskään aio puhua meidän oloistamme sen suuremmin.
Valitettavsti joskus unohdan, mutta yritän pitää lupaukseni.

Minulla on paikkoja missä keskustelen siirtolais/pakolaispolitiikasta,

Yrität vain kierrellä pois keskustelusta. Pystymme aivan hyvin keskustelmaan Suomen, Ruotsin ja koko muun Euroopan ongelmista maahanmuuttajien suhteen. Varsinkin skandinaviassa kulttuurit ovat niin lähellä toisiaan että voimme tutkia maahanmuuttajien sopeutumista ylitse rajojen.

Laita linkki sivuille niin kommentoin siellä sinun vastauksiisi kun et kerran täällä uskalla puhua. En puolusta sokeasti mitään monikulttuurisuuden riemusanomaa, enkä myöskään tuomitse ihmisiä rasisteiksi ilman syytä. Tietysti keskustelijan älykkyyden puute tai huonot verbaaliset lahjat saattavat joskus hämätä käsityskykyäni.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Onko somalimiesten rooli somalikulttuurissa ehkä suojella perhettä ulkopuolisilta vaikutteilta, joihin lasketaan myös tällaiset kiinnostuksen osoitukset joita lapset osoittavat toisilleen?

Vierailija

Minusta kaikki islaminuskoiset ja etelän väki yleensäkin arvostaa voimaa.

Voisin kertoa teille jännän tapauksen, joka sattui isoisälleni hänen ollessa Azerbaidjanissa komennuksella. Elikkäs siellä nämä paikalliset ahdistelivat neuvostosotilaita ja olivat muutenkin yhteistyönhaluttomia, no asiaan ei vielä puututtu, joten se jatkui. Eräs Neuvostoupseeri kuitenkin sanoi (huusi) heille:
Räjäytän koko teidän kaupungin katyusha - keskityksellä, jos tämä ei lopu!

Noh heistä tuli säyseitä ja saattoivat jopa humaltuneita neuvostosotilaita kasarmeille ystävällisen kohteliaasti. Kyllä, käytöstavat opitaan, ne eivät ole synnynäisiä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Somalikulttuuri on varsin mieskeskeinen ja patriarkaalinen. Somalipakolaisten ongelmia aiheuttaa suuren kulttuurieron lisäksi se, että perheen isä jää usein Somaliaan, jolloin kasvatusvastuu jää perheen äidille ja vanhemmille sisaruksille. Tässä astuu kuvaan myös pojan ikä, vanhemmat koirat eivät, kuten sanottua opi niin helposti uusia temppuja. Jos poikien pääkasvattaja puuttuu, seuraa vieraantumista. Vieraantumisesta seuraa ongelmakäyttäytymistä, jengiytymistä ja muuta ikävää. Pelkkä sosiologinen näkökulma ei siis välttämättä riitä, vaan tarvitaan antropoligsta näkökulmaa heidän omasta kulttuuristaan.

Lääkkeeksi on tietääkseni ehdotettu tehokkaampaa integraatiota yhteiskuntaan, yhteistyötä ja tutustuttamista paikallisiin tapoihin ja ghettoutumisen välttämistä asuttamisratkaisuilla. Emokulttuurin ihmisten, etenkin naapurien, roolia somalien kotiutumisessa ei myöskään voi vähätellä, pelkällä politiikalla ei pitkälle pötkitä.

Joe somalit ovat kotimaassaan tottuneet siihen, että naapurista voi hakea lainaan vaikka seuraavan viikon sapuskat hyvässä hengessä, voi pudotus suomalaiseen kyräilykulttuuriin olla melkoinen. Näin esimerkkinä. Sopeutumista tarvitaan siis molempiin suuntiin, mutta erityisen typerää on suhtautua välinpitämättömästi ihmisiin, joiden talot on räjäytetty taivaalle kotimaassaan ja jotka ovat mahdollisesti lojuneet kuukausitolkulla pakolaiskeskusten käytävillä seiniä tuijotellen.

Balthasarin esimerkki on mielenkiintoinen, enkä osaa antaa suoraa vastausta.

---

Kun on tarpeeksi pyörinyt tällä foorumilla, huomaa että samat papukaijat jatkavat rasistisen irrationaalista hölynpölyään ilman minkäänlaista syiden etsimistä tai halua sivistyä, ongelmien erilaisista ratkaisumalleista puhumattakaan. Enkä nyt viittaa DingDingiin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Toope
Seuraa 
Viestejä23176
Liittynyt23.7.2006
Echi
Ayla
Balthasar

PISTE - LOPPU

Jospa todellakin pistäisit sen viimeisin pisteen jutuillesi jottei noita sinun ipityksiäsi tarvitsisi lukea. Koetko että sinua on jotenkin kaltoin kohdeltu, että kaikki ne jotka ovat kritisoineet näkemyksiäsi olisivat asioista tietämättömiä laput silmillä kulkijoita? Kaikki lähtee sanavalinnoista, jollet kykene ilmaisemaan ajatuksiasi paremmin ei kannata ihmetellä jos ihmiset käsittävät väärin kirjoituksesi. Olet jatkuvasti tuonut esiin ainoastaan negatiivisia asioita maahanmuuttajista, ongelmia pitääkin tuoda pöydälle mutta niitä on tarkoitus myös käsitellä asiallisen keskustelun kautta! Jatkuvaa valittamista on ärsyttävää lukea, tässä olette Liittyneen kanssa molemmat samanlaisia. Realistisia ratkaisuja ongelmiin ei teidän jutuistanne löydy, tämä ei ole tieteellistä keskustelua vaan omien mielipiteiden ilmaisemista. Erityisen ärsyttäväksi asian tekee se ettet pysty näkemään miksi kirjoituksiisi reagoidaan tietyllä tavalla, varsinkin toisen osapuolen kutsuminen somalikulttuurin rakastajaksi kielii jotain ymmärtämättömyydestäsi.

Ayla

Asia on niin että minä en ole sopiva henkilö miettimään ratkaisuja Suomen ongelmiin. Sorry. Jotta olen tänne uudelleen tuloni yhteydessä päättänyt että en puutu Suomen asioihin. Enkä myöskään aio puhua meidän oloistamme sen suuremmin.
Valitettavsti joskus unohdan, mutta yritän pitää lupaukseni.

Minulla on paikkoja missä keskustelen siirtolais/pakolaispolitiikasta,

Yrität vain kierrellä pois keskustelusta. Pystymme aivan hyvin keskustelmaan Suomen, Ruotsin ja koko muun Euroopan ongelmista maahanmuuttajien suhteen. Varsinkin skandinaviassa kulttuurit ovat niin lähellä toisiaan että voimme tutkia maahanmuuttajien sopeutumista ylitse rajojen.

Laita linkki sivuille niin kommentoin siellä sinun vastauksiisi kun et kerran täällä uskalla puhua. En puolusta sokeasti mitään monikulttuurisuuden riemusanomaa, enkä myöskään tuomitse ihmisiä rasisteiksi ilman syytä. Tietysti keskustelijan älykkyyden puute tai huonot verbaaliset lahjat saattavat joskus hämätä käsityskykyäni.

Kyllä minä ainakin ymmärsin tuon Aylan kommentin lähinnä satiirina. Pieni kevennys saattaa joskus olla ihan tarpeen.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Toope

Kyllä minä ainakin ymmärsin tuon Aylan kommentin lähinnä satiirina. Pieni kevennys saattaa joskus olla ihan tarpeen.

Olemme jauhaneet samasta asiasta yli puoli vuotta, kyseessä on aika lailla pitkittynyt vitsi.

Neonomide kirjoitti tuolla ylempänä loistavan malliesimerkin miten ongelmat 1. Ensin tiedostetaan 2. Analysoidaan ja mahdollisia syitä tapahtumaan haetaan eri näkökulmista. 3. Pyritään ratkaisemaan yrittämällä erilaisia keinoja.

Ayla

On todella hienoa kun osallistut keskusteluun. Toivottavasti ymmärrät että tarkoituksena ei ole mustamaalata ketään kirjoittajaa vaikka niin kuvittelisitkin. Pystyn ymmärtämään sinun näkökantaasi asiaan, uskon että sinulla on kokemusta maahanmuuttajien suhteen työsi perusteella. Pystytkö sinä ymmärtämään vastaavasti minun kantani asiaan? Vahvat kommenttini johtuvat enimmäkseen turhautumisesta keskusteluun. Toisen osapuolen näkökannan tajuaminen on välttämätöntä järkevän dialogin kannalta, tähän et ole mielestäni pystynyt. Vaikka olisit kuinka tarkoittanut vitsiksi tuon somalinrakastaja läppäsi niin se sai minut ärsyyntymään. Toivottavasti ymmärrät pointtini.

Vierailija

Tampereen kaupungin eräs viranomainen sanoi syksyllä tiedotustilaisuudessa, että kaupungin Somalikanta on liian pieni, ja että kanta on asettunut liian suurelle alueelle, jolloin syntyy ongelmia joiden ratkaisemiseksi kantaa on kasvatettava. Oli siinä meillä toimittajanaluilla naurussa pidättelemistä, mies nimittäin puhui kuin paljonkin kokenut hirvenmetsästäjä eikä niin kuin hänen virassaan olevan miehen kuuluisi, eli asiallisesti.

Edit. Typoja

Vierailija

Teinköhän minä nyt jotakin pahaa kun kerroin tämän.

En minä vain yksinkertaisesti ymmärrä että mitä ihmettä minä tai siskontyttöni tehtiin väärin?

Oliko se väärin että nuo naiset hymyilivät minulle ja/tai siskontytölleni?

Vai oliko näillä miehillä vain huono päivä?

Minusta taisi tulla pysyvä kysymysmerkki tämän asian suhteen vaikka kuinka kyseessä onkin vain yksittäistapaus.

Haluaisin kuitenkin tietää että kuinka osaisin käyttäytyä jatkossa jos satun samantapaiseen tilanteeseen.

Ketään en halua loukata. Mielestäni jokaiselle sallittakoon uskonsa ja tapansa.

Mutta nöyristelemään en suostu omassa maassani.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Ehkä kyse oli pahantahtoiseksi tulkitusta naurusta? Ikäväähän tuo tuollainen on, mutta en ole törmännyt vastaavaan joten paha sanoa.

Somalikulttuuriin kuuluu myös se jännä piirre, että he ovat hyvin usein muslimeja. Tälläkin saattoi olla vaikutusta tapaukseen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Niin. Mitä ilmeisimmin he tulkitsivat iloisuuteni väärin.

Mutta minua alkoi *ituttamaan koska jouduin poistumaan pieni tyttö kainalossa tilanteesta koska en ymmärtänyt mitä tapahtui ja mitä he puhuivat.

Haluan korostaa että tämä oli yksittäistapahtuma.

Kuitenkin jatkossa olisi mukavaa tietää kuinka käyttäytyä esimerkiksi kuvaamassani tilanteessa ettei syntyisi mitään väärinkäsityksiä.

Vierailija
Balthasar
Niin. Mitä ilmeisimmin he tulkitsivat iloisuuteni väärin.

Mutta minua alkoi *ituttamaan koska jouduin poistumaan pieni tyttö kainalossa tilanteesta koska en ymmärtänyt mitä tapahtui ja mitä he puhuivat.

Haluan korostaa että tämä oli yksittäistapahtuma.

Kuitenkin jatkossa olisi mukavaa tietää kuinka käyttäytyä esimerkiksi kuvaamassani tilanteessa ettei syntyisi mitään väärinkäsityksiä.

Vaikeapa on mennä puolustelemaan kyseisten somalien käytöstä.
Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä ja ei koskaan voi olla varma minkälaisiin ihmisiin törmää.

Jatkossa suosittelisin että pyydät anteeksi ja poistut paikalta (vaikka et itse olisi mihinkään syyllistynytkään). Välttyypähän sentään rähinöiltä.

Ihan yhtälailla voi törmätä suomalaisiin joiden käytös on irrationaalista. Itsekkin koin tälläviikolla mielenkiintoisen episodin baarissa kun eräs mieshenkilö tuntui kovasti häiriintyvän siitä että minä hymyilin (hymyilen lähes aina). Kovasti ehdotteli että hymy kyllä hyytyy jos lähdetään ulkona käymään. Pienen keskustelusession jälkeen henkilö kuitenkin poistui paikalta kun huomasi että en lähde mihinkään agressiivisuuteen mukaan.

Toivottavasti tämä pieni tyttö joka sinulla oli mukana ei saanut tapahtumasta huonoja ajatuksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat