Auton kiihtyvyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko totta että auton maksimi kiihtyvyys tyhjiössä maapallolla on 1g, koska suurempi kiihtyvyys pistäisi auton lentoon. Kiihdytysajossa voi olla suurempi kiihtyvyys koska ilmanvastus painaa autoa alas.

Kommentit (12)

Vierailija

Gravitaatio vetää kappaletta alas. Jos auton veto on pyörillä, ei lentoonlähtöä tapahdu. Kiihtyvyys on kiinni tehosta ja kitkasta alustaan.

Vierailija
teini
Onko totta että auton maksimi kiihtyvyys tyhjiössä maapallolla on 1g, koska suurempi kiihtyvyys pistäisi auton lentoon. Kiihdytysajossa voi olla suurempi kiihtyvyys koska ilmanvastus painaa autoa alas.

Ei ole totta. Jos ollaan maanpinnalla tasaisella maalla (maapallon pinnan suuntaisella pallon pinnalla) tyhjiössä, niin lentoonlähtö tapahtuisi vasta ns. 1. rajanopeudessa, joka on n. 7,9 km/s.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

Väittivät Alastaron kiihdytyskisoissa että nitro-dragstereissa on lähdössä kiihtyvyys hetken aikaa tommoset 8 geetä, siitä se sitten pikkasen ajon aikana laskee, notta koko 'vedon' ajalta keskimääräinen kiihtyvyys on vähän päälle 4 geetä.

Pitivät muuten aivan tautisen kovaa mekkalaa, kyl siinä oravat tippu puista tai ainakin meni käpy väärään kurkkuun.

Vierailija

Ei ihan noin suurta keskimääräistä kiihtyvyyttä, mutta yli 3G kuitenkin. Wikipediasta lunttaamalla saa Top Fuel -kiihdytysautolle varttimailin loppunopeudeksi 530km/h ja kiihdytysajaksi 4,5sek. Kiihtyvyydeksi tulisi siis 530km/h / 4,5sek = 32,7m/s^2 joka on noin 3,3G.

0-100km/h kiihdytys sujuu tollasella noin puoleen sekuntiin, jolloin alkukiihdytys on keskimäärin 5,7G. Alle satasen nopeudessa auton rungon ja siipien aiheuttama downforce ei vielä ole merkittävä.

EDIT: Tuolla sivulla mainittiin mielenkiintoinen fakta. Täyskaasulla (eli ilmeisesti kokoajan) pakokaasut aiheuttavat 3,6kN:n voiman. Tätä varten ne on suunnattu ylöspäin. Melko merkittävä paino alkukiihdytyksessä kun koko auto painaa vain tonnin.

Vierailija

Paljokohan noissa top-fuel autoissa on ahtopaineita, tai mikä nyt oikea termi onkaan. Koneiden räjähtely noissa "autoissa" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kerran tractor pulling kisoissa moottorin kylestä lensi mäntä ulos osittain ehjänä...näin muistelen...

Vierailija

Kiihdytysautoissa voi räjähtää kaikki koneesta pärään ja renkaisiin. Vakavia loukkaantumisia on sattunut.
Eräästä zetorista irtosi vauhtipyörä (140kg?). Traktori poikki. Kuski sairaalaan.

Vierailija
tavu
Paljokohan noissa top-fuel autoissa on ahtopaineita, tai mikä nyt oikea termi onkaan. Koneiden räjähtely noissa "autoissa" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kerran tractor pulling kisoissa moottorin kylestä lensi mäntä ulos osittain ehjänä...näin muistelen...
En nyt heti löytänyt tietoja Top Fuel-kiihdytysauton ahtopaineesta, mutta vertaus traktoriin ei ole ihan noin helppoa. Top Fuel-nimitys tulee siitä nitrometaanista, joilla autoja ajetaan. Polttoaine siis sisältää happea ja palaa paljon tehokkaammin kuin tractor pullingissa käytettävä diesel.

Noissa kiihdytysautojen nopeuksissa riittää että takarengas räjähtää, niin se jo riittää repimään auton takaosan palasiksi.

Vierailija
teini
Onko totta että auton maksimi kiihtyvyys tyhjiössä maapallolla on 1g, koska suurempi kiihtyvyys pistäisi auton lentoon. Kiihdytysajossa voi olla suurempi kiihtyvyys koska ilmanvastus painaa autoa alas.

Ei ole. Yli yhden g:n kiihtyvyys edellyttää vain, että kitkakerroin on yli yhden (µ > 1). Tällöin ei siis huomioitu mitään "downforcea".Se on tietysti täysin mahdollista, myös asfaltin ja kumin välillä. Fysiikan kitkakerrointaulukot eivät kerro koko totuutta.

Uusimmat

Suosituimmat