Ydinvoima lentokoneeseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lentokoneet voisivat alkaa käyttää ydinvoimaa, koska silloin voidaan tehdä suurempia lentokoneita, jotka kulkevat nopeampaa ja se on myös ympäristöystävällisempää, kun ei tarvi polttaa fossiilisia polttoaineita. Ydinvoima on nykyään paljon turvallisempaa kuin mikään muu moottori, sitä ollaan käytetty jo vuosikausia sukellusveneissäkin, sekä avaruudessa.

Kommentit (6)

Vierailija
tavu
lyijy tms. säteilyeristeistä tulee liian painavia lentokoneelle.
Mutta onhan ydinvoiman aikaansaama energiakin toista luokkaa kuin kerosinin.

Vierailija

Mutta miettikääpäs jos kone vaikka vahingossa tipahtaa? Siitähän seuraisi vaikka minkämoiset päästöt ja koko alue olisi saastunut vuosiksi.

Vierailija
Phoneman
Mutta miettikääpäs jos kone vaikka vahingossa tipahtaa? Siitähän seuraisi vaikka minkämoiset päästöt ja koko alue olisi saastunut vuosiksi.

Finnairilla ei ole ollut yhtään lentoturmaa moneen vuosikymmeneen. Ja tossa ydinkoneessa olisi 10 pilottia ja supersuojatoimet. Jos meinaisi tulla pakkolasku se käyttäisi laskuvarjoa.

Vierailija

Milläs lentoyhtiöllä olisi varaa tuollaiseen todelliseen lentävään linnoitukseen? Kylmän sodan aikana suunniteltiin tuollaisia ydinkäyttöisiä lentokoneita. Niiden miehistö oli todella hyvin suojattu säteilyltä ja niillä oli tarkoitus mennä lentelemään vihollisen kaupunkien ylle. Jos vihollinen apuisi koneen alas, tulisi ydinkatastrofi. Oli niin kätevä idea, että jäi toteuttamatta.

Vierailija

Niitä reaktoreita kyllä lennätettiin ympäriinsä lentokoneilla, mutta itse moottoreita niihin ei kytketty kiinni vaan testailtiin vain että onko edes mahdollista nostaa ilmaan sellainen värkki.

Moottorin toimintaperiaate on sama kuin ydinraketissa. Ilmaa pusketaan tulikuumana käyvän reaktorin lävitse, jolloin paine nousee ja se pyörittää turbiinia.

Vaihtoehtoisia muotoja oli kaksi. Ensimmäisessä ilma puskettiin suoraan reaktorin läpi, jolloin siitä tuli osin ionisoitunutta ja kone sylki muutakin ydinjätettä suoraan ulos turbiinista. Tämä oli tehokkaampi vaihtoehto.

Toisessa mallissa väliin laitettiin heliumilla tms. toimiva lämmönvaihdin, joka esti suoran kontaktin reaktoriytimeen. Tehot laskivat, koska lämmön siirtyminen heikkeni.

Kumpaakaan ei testattu käytännössä amerikoissa, mutta venäläiset rakensivat tyypin 1 mukaisen koneen. Se onnistui lentämään kevennettyjen säteilysuojien ansiosta ja legendan mukaan molemmat testipilotit kuolivat leukemiaan. Venäläisten koneesta väitetään olevan kuvamateriaalia olemassa, mutta historian hämäriin on jäänyt täysi varmuus siitä oliko ko. lentokone pelkkää kylmän sodan aikaista pullistelua ja propagandaa.

Ihan oikeita käytännön ongelmia koneella oli se, että vaikka pilotit saatiin suojattua kohtuullisesti raskailla lyijylevyillä, niin koneen muu runko sai säteilyä pahasti ja kenttähenkilökunta ei voinut työskennellä koneen lähistöllä silloin kun reaktori oli käynnissä. Reaktorin sammuttamisenkaan jälkeen olisi tarvittu suoraan sanoen mielenvikainen mekaanikko rassaamaan konetta, joka jo itsessään säteilee kuin majakka.

Uusimmat

Suosituimmat