Häkä dieselmoottorissa

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Mahtaisiko laimea ilma-häkäseos syttyä purituksesta dieselmoottorissa aiheuttaen "nakutusta". Eli jos johdan dieselin imuilman joukkoon hivenen häkää, niin miten mahtaa käydä? Syttyykö ennenaikaisesti vai vasta dieseliä ruiskutettaessa?

Koko juttuhan olisi systeemi, jossa hehkuvien hiilien läpi otettaisiin hiukan imuilman joukkoon häkää. Hiiliä kuluisi esimerkiksi kilo tai pari satasella. Ilmaylimäärää on ahdetuissa dieseleissä riittämiin. Ja koska osa tehosta tulisi häkäkaasusta, olisi kaasupolkimen asento hieman kevennetty. Dieseliä kuluisi vastaavasti vähemmän.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
Paul M
Mahtaisiko laimea ilma-häkäseos syttyä purituksesta dieselmoottorissa aiheuttaen "nakutusta". Eli jos johdan dieselin imuilman joukkoon hivenen häkää, niin miten mahtaa käydä? Syttyykö ennenaikaisesti vai vasta dieseliä ruiskutettaessa?

Koko juttuhan olisi systeemi, jossa hehkuvien hiilien läpi otettaisiin hiukan imuilman joukkoon häkää. Hiiliä kuluisi esimerkiksi kilo tai pari satasella. Ilmaylimäärää on ahdetuissa dieseleissä riittämiin. Ja koska osa tehosta tulisi häkäkaasusta, olisi kaasupolkimen asento hieman kevennetty. Dieseliä kuluisi vastaavasti vähemmän.

Ei se varmaa nii helposti syty, jos sitä on käytetty häkäpönttöautoissa.

Vierailija

Häkälaitteiston kuljettelu söisi edun mitä dieselin säästössä saisi, jos häkä kestäisi puristuspaineet.

Vierailija

Tyhjennä auto kaikesta ylimääräisestä roinasta ja laihduta turhat kilot pois. Ihan ilmaista säästöä. Jos häkäpönttö toimi II-maailmansodan aikaisissa bensakoneissa, ei merkkaa vielä mitään. Nykyajan dieseleissä on ainakin kaksinkertaiset puristuspaineet niihin vanhoihin bensakoneisiin verrattuna.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Maakaasulla syttymislämpötila on 650 astetta. Dieselissä puristus saa aikaan 400 astetta, johon lämpötilaan ruiskutettuna diesel syttyy. Eli ainakin maakaasua voisi laskea pieniä määriä imuilman joukkoon ilman nakutusilmiötä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
ilesoft
Nykyajan dieseleissä on ainakin kaksinkertaiset puristuspaineet niihin vanhoihin bensakoneisiin verrattuna.

Totta, ja juuri siksi nykyaikainen diesel onkin itseasiassa parempi lähtökohta häkäkoneelle. Häkä ei syty normaalin dieselin puristuksilla, vaan sytytystä varten tarvitaan vielä sytytystulpatkin... Siis jos aiotaan käyttää pelkästään häkäkaasulla, tokihan dieselilläkin voi hoitaa sen sytytyspuolen.

Ja ellen ihan väärin muista, niin VAKOLA taisi kokeilla tuota diesel-sytytteistä versiota 02-sarjan Valmetissa joskus muinoin.

Vierailija

Jos puut olisivat omasta metsästä. Olisi taidot rakentaa häkälaitteisto ja liikkumistarpeet sopisivat sille, olisi se kannattavakin tapa tuottaa polttoainetta.
Dieselin verot on bensaversioon verraten yksi kustannustekijä lisää.
Teknisenä hankaluutena olisi Dieselpumpun irtikytkentä ja Sytytystulppien sovittaminen palotilaan, joka on aika kostikas Dieseleissä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ei tuossa dieselpumppua irti kytketä. Imuilman sekaan annetaan hiukan palavaa kaasua, jonka syttymislämpötila on riittävän korkea, ettei se syty puristuksen nostamassa lämpötilassa ja muuten dieselruiskutus toimii kuten ilman kaasuakin. Lisäkaasu palaa, kun dieseli syttyy.

Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Riippuen kaasusta, tuo on helppo kokeilla säätämällä pumpun syöttöä pienemmälle ja lisäämällä kaasua imuilman joukkoon, jollain säätyvällä venttiilillä. Eri kaasujen saanti voi olla hieman hankalaa, paitsi vedyn ja nestekaasun.
Metaanin jakelu on kait aluillaan suomessa?

Vierailija
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Siellähän ne hemmot turisevat dieselin ja kaasun sekakäytöstä. Kaikki on siis keksitty ja kokeiltu jo. Hyvin kuuluu pelittävän. Nakutus on ongelma puristussuhteella 1:16 mutta jonkin verran alennettuna ei ja dieseli vielä syttyy.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.

Vierailija
Norppa
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.
Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

Oli varmasti kiva päästä kuittailemaan, mutta lue nyt edes mitä asiassa oikeasti haettiin takaa.

Vierailija
ilesoft
Norppa
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.
Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

Oli varmasti kiva päästä kuittailemaan, mutta lue nyt edes mitä asiassa oikeasti haettiin takaa.

Minun näkemykseni mukaan jos dieselmoottoriin lisätään sytytystulppa niin se ei ole enään dieselmoottori. Vai?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat