Seuraa 
Viestejä8643

Mahtaisiko laimea ilma-häkäseos syttyä purituksesta dieselmoottorissa aiheuttaen "nakutusta". Eli jos johdan dieselin imuilman joukkoon hivenen häkää, niin miten mahtaa käydä? Syttyykö ennenaikaisesti vai vasta dieseliä ruiskutettaessa?

Koko juttuhan olisi systeemi, jossa hehkuvien hiilien läpi otettaisiin hiukan imuilman joukkoon häkää. Hiiliä kuluisi esimerkiksi kilo tai pari satasella. Ilmaylimäärää on ahdetuissa dieseleissä riittämiin. Ja koska osa tehosta tulisi häkäkaasusta, olisi kaasupolkimen asento hieman kevennetty. Dieseliä kuluisi vastaavasti vähemmän.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (21)

Paul M
Mahtaisiko laimea ilma-häkäseos syttyä purituksesta dieselmoottorissa aiheuttaen "nakutusta". Eli jos johdan dieselin imuilman joukkoon hivenen häkää, niin miten mahtaa käydä? Syttyykö ennenaikaisesti vai vasta dieseliä ruiskutettaessa?

Koko juttuhan olisi systeemi, jossa hehkuvien hiilien läpi otettaisiin hiukan imuilman joukkoon häkää. Hiiliä kuluisi esimerkiksi kilo tai pari satasella. Ilmaylimäärää on ahdetuissa dieseleissä riittämiin. Ja koska osa tehosta tulisi häkäkaasusta, olisi kaasupolkimen asento hieman kevennetty. Dieseliä kuluisi vastaavasti vähemmän.

Ei se varmaa nii helposti syty, jos sitä on käytetty häkäpönttöautoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyhjennä auto kaikesta ylimääräisestä roinasta ja laihduta turhat kilot pois. Ihan ilmaista säästöä. Jos häkäpönttö toimi II-maailmansodan aikaisissa bensakoneissa, ei merkkaa vielä mitään. Nykyajan dieseleissä on ainakin kaksinkertaiset puristuspaineet niihin vanhoihin bensakoneisiin verrattuna.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Maakaasulla syttymislämpötila on 650 astetta. Dieselissä puristus saa aikaan 400 astetta, johon lämpötilaan ruiskutettuna diesel syttyy. Eli ainakin maakaasua voisi laskea pieniä määriä imuilman joukkoon ilman nakutusilmiötä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ilesoft
Nykyajan dieseleissä on ainakin kaksinkertaiset puristuspaineet niihin vanhoihin bensakoneisiin verrattuna.

Totta, ja juuri siksi nykyaikainen diesel onkin itseasiassa parempi lähtökohta häkäkoneelle. Häkä ei syty normaalin dieselin puristuksilla, vaan sytytystä varten tarvitaan vielä sytytystulpatkin... Siis jos aiotaan käyttää pelkästään häkäkaasulla, tokihan dieselilläkin voi hoitaa sen sytytyspuolen.

Ja ellen ihan väärin muista, niin VAKOLA taisi kokeilla tuota diesel-sytytteistä versiota 02-sarjan Valmetissa joskus muinoin.

Jos puut olisivat omasta metsästä. Olisi taidot rakentaa häkälaitteisto ja liikkumistarpeet sopisivat sille, olisi se kannattavakin tapa tuottaa polttoainetta.
Dieselin verot on bensaversioon verraten yksi kustannustekijä lisää.
Teknisenä hankaluutena olisi Dieselpumpun irtikytkentä ja Sytytystulppien sovittaminen palotilaan, joka on aika kostikas Dieseleissä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ei tuossa dieselpumppua irti kytketä. Imuilman sekaan annetaan hiukan palavaa kaasua, jonka syttymislämpötila on riittävän korkea, ettei se syty puristuksen nostamassa lämpötilassa ja muuten dieselruiskutus toimii kuten ilman kaasuakin. Lisäkaasu palaa, kun dieseli syttyy.

Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Riippuen kaasusta, tuo on helppo kokeilla säätämällä pumpun syöttöä pienemmälle ja lisäämällä kaasua imuilman joukkoon, jollain säätyvällä venttiilillä. Eri kaasujen saanti voi olla hieman hankalaa, paitsi vedyn ja nestekaasun.
Metaanin jakelu on kait aluillaan suomessa?

Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Siellähän ne hemmot turisevat dieselin ja kaasun sekakäytöstä. Kaikki on siis keksitty ja kokeiltu jo. Hyvin kuuluu pelittävän. Nakutus on ongelma puristussuhteella 1:16 mutta jonkin verran alennettuna ei ja dieseli vielä syttyy.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.

Norppa
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.
Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

Oli varmasti kiva päästä kuittailemaan, mutta lue nyt edes mitä asiassa oikeasti haettiin takaa.

ilesoft
Norppa
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.
Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

Oli varmasti kiva päästä kuittailemaan, mutta lue nyt edes mitä asiassa oikeasti haettiin takaa.

Minun näkemykseni mukaan jos dieselmoottoriin lisätään sytytystulppa niin se ei ole enään dieselmoottori. Vai?

Norppa
ilesoft
Norppa
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.
Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

Oli varmasti kiva päästä kuittailemaan, mutta lue nyt edes mitä asiassa oikeasti haettiin takaa.




Minun näkemykseni mukaan jos dieselmoottoriin lisätään sytytystulppa niin se ei ole enään dieselmoottori. Vai?
On jos siihe laittaa diisseli.

borri317
Norppa
ilesoft
Norppa
ilesoft
Paul M
Mutta herää taas kysymys, jotta lätkäistäänkö dieselveron päälle lisävero, kun osa polttoaineesta olisikin jotain hiillettyjä käpyjä?
Laillisesti et saa verottomalla polttoaineella mennä verollista korvaamaan.

Poliisit tuskin ymmärtäisivät häkäpöntön päälle ja katsastuksen ajaksi mokoma pitäisi tietenkin poistaa. Kiinnijäämisriski olisi varmasti pienempi kuin löpöä käyttämällä, mutta säästöihin moisella tuskin pääset.

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.
Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

Oli varmasti kiva päästä kuittailemaan, mutta lue nyt edes mitä asiassa oikeasti haettiin takaa.




Minun näkemykseni mukaan jos dieselmoottoriin lisätään sytytystulppa niin se ei ole enään dieselmoottori. Vai?
On jos siihe laittaa diisseli.

Ei. Moottorin tyyppi ei vaihdu sen mukaan mitä polttoainetta sinne syötetään. Ottomoottori on edelleenkin ottomoottori vaikka sinne syötettäisiin maakaasua. Dieselmoottori on dieselmoottori vaikka sitä käytetään rapsiöljyllä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
ilesoft

Mites muuten se sytytystulppa dieselissä? Onko sellaisia tulppia jotka toimivat noin korkeissa puristuksissa muutenkuin ihan pienenpienenpienellä kärkivälillä?

Juu. Sytytystulppa dieselissä voi hyvin. Ihan kuten joulupukki ja jeesus.[/quote]Mitähän tän nyt sitten piti tarkoittaa? Unterseeboot kertoi että häkää ei saa syttymään dieselmoottorin puristuspaineen avulla, vaan tarvittaisiin lisäksi sytytystulppa. Olin vain kiinnostunut tietämään, että onko tälläisia huippukorkeille puristuksille tarkoitettuja sytytystulppia, muuten kuin jotain megakalliita custom-viritelmiä.

[/quote]

Maakaasubusseissa käytetään dieselmoottorista muunnettuja moottoreita. Niistä on tehty "tavallisia" sytytystulpallisia moottoreita ja syy on se, ettei isotehoisia bensakoneita ole.

Olen sisäistänyt dieselin ja häkäkaasun sekakäyttöä. Sytytykseen käytetään dieselin ruiskutusta aivan tavalliseen tapaan, mutta lähes pelkkä kaasukin riittää ajamiseen. Dieseliä ruiskaistaan tuolloin tyhjäkäyntitäytöksen verran, jotta syttyy. Eli ei ole sähkötulppaa vaan sytytystulppana toimii tavallinen suutin.

Mutta tämä juttu johtaa toiseen. Hommataan tavallinen 50 kW ahdettu dieselmoottori romikselta ja asennetaan pukille. Perään generaattori ja kaasulaitteiston koolla ei ole väliksi. Ahdetaan häkää dieselin imureikään ja pienellä ruiskutuksella dieseliä (tupaöljyä ja paistorasvaa) pidetään yllä käyntiä.

Lämpöä ja sähköä riittää. Sekakäytössä koneen käynti ei ole dieselimäinen vaan bensa- ja dieselkoneen välimuoto.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Paul M

...... Hommataan tavallinen 50 kW ahdettu dieselmoottori romikselta ja asennetaan pukille. Perään generaattori ja kaasulaitteiston koolla ei ole väliksi. Ahdetaan häkää dieselin imureikään ja pienellä ruiskutuksella dieseliä (tupaöljyä ja paistorasvaa) pidetään yllä käyntiä.

Lämpöä ja sähköä riittää. Sekakäytössä koneen käynti ei ole dieselimäinen vaan bensa- ja dieselkoneen välimuoto.

Miten kokeiluun suhtautuisi etukammio diesel kone. Ymmärtääkseni siinä on alemmat puristupaineet. Koska polttoaine syttyy kannen erillisessä palotilassa. Jos puristukset on alemmat ei nakutusilmiötä pääse itsesyttymisen takia tapahtumaan. Olisiko hiace tms. sopiva kone testiin. Tai eikö mersukin käytä etukammioita.

Ruiskutuspumppu soveltunee suoraan lisäpolttoaineen syöttöön. Koska pumppu toimii kierrosvakiojana. Mikäli lisäsyötöllä kierrokset nousee liian ylös, ruiskutuspumppu katkaisee syötön suuttimille. Samoin lisäpolttoaineen syttyminen estyy.
Tietty jos pullarasva karstoitaa sylinteri tilaa, voi jälkihehkua jäädä. Ja itsesyttyminen saa alkunsa.

Mutta tässähän oli sitten keksitty moderni kuulasytytteisen Wikströmin venemoottorin uusi versio.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat