Seuraa 
Viestejä45973

Ahdistaako sinua? Mikä sinua ahdistaa? Mikä erottaa normaalin ja epänormaalin ahdistuksen? Millainen ahdistus vaatii sairaalahoitoa? Miten tietää jos ahdistus on hoitoa vaativaa?

Sivut

Kommentit (22)

Fainéant
Mikä sinua ahdistaa?

Minua ahdistaa silloin kun tiedän tarkalleen mitä pitäisi sanoa, mutten keksi miten muotoilisin sen tulematta väärinymmärretyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minua ei ahdista. Elämästä on ihan turha ottaa itselleen stressiä.

Kannattaa hakeutua sairaalahoitoon mikäli ahdistus alkaa haitata normaalia elämää liikaa. Nukkuminen häiriintyy helposti ahdistustiloista.

Aikalailla tulee nähtyä ahdistuneita ihmisiä ja itsekkin olen melkein viisi vuotta elänyt aikanaan totaalisen ahdistuksen tilassa.

Ahdistukseen on olemassa tehokkaita lääkkeitä mutta tärkeitä olisi tietenkin selvittää itse ahdistuksen syy.

Normaalia ihmistä ahdistaa joskus. Sitä voi oppia hallitsemaan siten ettei se haittaa elämää merkittävästi. Oppii missä iskee ahdistus ja antaa sen jäytää aikansa. Jos pyrkii taistelemaan sitä vastaan se vain vahvistuu. On myös "osoitteetonta" ahdistusta, jolle ei ole selvää syytä.
Liikunta ja rentoutumistekniikat auttavat vaimentamaan sitä. Lääkkeissä on omat riskinsä sen hoidossa.

tietää
Normaalia ihmistä ahdistaa joskus. Sitä voi oppia hallitsemaan siten ettei se haittaa elämää merkittävästi. Oppii missä iskee ahdistus ja antaa sen jäytää aikansa. Jos pyrkii taistelemaan sitä vastaan se vain vahvistuu. On myös "osoitteetonta" ahdistusta, jolle ei ole selvää syytä.
Liikunta ja rentoutumistekniikat auttavat vaimentamaan sitä. Lääkkeissä on omat riskinsä sen hoidossa.

Totta.

Lääkkeiden avulla ei ahdistustiloja kannata ruveta hoitamaan muuta kuin viimeisenä keinona.
Kyseiset lääkkeet ovat yleensä hyvin addiktoivia ja tekevät muutakin kuin poistavat ahdistuksen.

Itse olen hieman epänormaali ja mitkään negatiiviset ajatukset eivät minua vaivaa enää. Täydellisen henkisen tasapainon hallitseminenkaan ei ole mahdotonta.

Meditaatiota ja keskustelua suosittelisin ihmisille jotka ahdistusta kokevat.

Minua ahdistaa kokoajan. Ja tiedän mistä se johtuu. Olen myös miettinyt pääni puhki miten pääsisin tilanteesta. En pääse, ellen ala tappaa. Kärsin siis.

En nyt tiedä ahdistaako varsinaisesti, mutta ottaa päähän kun ihmiset tahallaan vääntävät kaiken mitä sanon omiin tarkoitusperiinsä ja ennakkoasenteisiinsa sopiviksi

Snipu
Fainéant
Mikä sinua ahdistaa?

Minua ahdistaa silloin kun tiedän tarkalleen mitä pitäisi sanoa, mutten keksi miten muotoilisin sen tulematta väärinymmärretyksi.

On yks juttu jonka haluun tietää. Onko sulla tossa taka-ajatus, piiloviesti? Mä vaan, kun mulla on sama ongelma, tosin hyvin kompleksissa yhteydessä...

Oliko jollakulla muulla täällä viestissään salaviesti tai piilomerkitys, ikään kuin haluaisi kertoa enemmän mutta ei vain pysty?

Elämän sietämätön keveys. Toisinaan ahdistaa elämän kuvitteelliset taakat harteilla.

Ahdistus on kohtuullisena rakentava ja liikkelle paneva voima. Monet nuoret aloittavat urheilemaan ja huomaavat ahdistuksen katoavan joksikin aikaa. Ahdistus voi myös musertaa ihmisen, mikäli sitä ei saa purettua sanoin tai teoin pois mielestä. Yksinäisyys tai passiivinen suhtautuminen ahdistukseen vie ... Hautaan pikarahtina.

Yhteen vetona: Puhukaa, vaietkaa, rakastakaa, tuntekaa elämää, vihatkaa sitä sopivan hetken tullen

Hebokatti
risat
Yhteen vetona: Puhukaa, vaietkaa, rakastakaa, tuntekaa elämää, vihatkaa sitä sopivan hetken tullen

Ahdistavia neuvoja....

Naulan kantaan.

Eimikäänviisas
Snipu

On yks juttu jonka haluun tietää. Onko sulla tossa taka-ajatus, piiloviesti? Mä vaan, kun mulla on sama ongelma, tosin hyvin kompleksissa yhteydessä...

Ei tuossa ollut mitään piiloviestiä. Jos joku asia on minulle päivänselvä mutta toiselle ei, niin olen aina lievästi hermostunut kun muotoilen asiaa. Tarkennetaan vielä siten, että normaalissa kasvokkain tapahtuvassa puheviestissä tuota "ahdistusta" esiintyy äärimmäisen harvoin, eli se rajoittuu lähes yksinomaan tekstin avulla tapahtuvaan viestintään.

Älkää tasapäistäkö itseänne vaikka ahdistaisi. Eläkää ja tehkää juuri niin kuin haluatte. Älkää yrittäkö olla ja tehdä mitä luulette muiden tekevän tai muuta pask*a.

Vit*u vaikka ahdistais kuinka, niin silti on oikeus elää ja NAUTTIA siitä.

Kivittäkää ohi ajavia autoja, jos se vaikka helpottais!

Ryöstäkää joku pikkuinen kyläkauppa ja tuhotkaa se putiikki maan tasalle, jotta se äijä siis kauppias osaisi aloittaa nauttimaan eläkkeestä eli etukuponki-kuolemaan.

SYÖKÄÄ pillereitä ja olkaa ROBOTTEJA :twisted:

Hakatkaa rystyset verille männyn kylkeen ja huutakaa apua marjasanko kädessä!

tiäremiäs
Sairaaloinen ahdistus on sellaista mikä haittaa jokapäivästä elämää. Ja siitä omin konstin pääse vaikka kuinka yrittää.

Kaikki itsensä tappaneet/tapattaneet ovat päässeet eroon ahdistuksesta omin avuin

Tänään oli hesarin sivuilla aihetta sivuava uutinen lisääntyneestä masennuksesta ja masennuslääkkeiden käytöstä erityisesti nuorten tyttöjen keskuudessa. Uutinen löytyy tuolta > http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mase ... 5220958229

Masentuneisuus on lisääntynyt viime vuosina hurjasti erityisesti nuorten keskuudessa. Siihen on varmasti useita eri syitä. 90-luvulla laman aikaan monessa perheessä alkoi mennä yhä huonommin. Tuolloin pienet lapset alkavat olla teinejä, joten näkyvätkö laman jäljet masennuksena nuorten parissa?
Vai onko nykyajan vaativa kilpailu- ja ulkonäkökeskeinen ilmapiiri syyllinen varsinkin tyttöjen mielenterveysongelmien kasvuun?

Yksilötasolla masennukseen vaikuttavat varmasti hyvinkin moninaiset syyt, ja se mikä ei yhdelle aiheuta sen suurempaa ahdistusta, voi toiselle olla todella kova pala.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031

Masennuksen yleistymisen tärkeimpiä syitä on länsimaisen ihmisen koko ajan huonontuva ruokavalio.

Aivot ovat sitä mitä ihminen syö, ja jos ruokavaliosi tärkeimmät ainesosat ovat sokeri, kuorittu vilja, kovetetut ja tyydyttyneet rasvat, ja alkoholi, niin ei ihmekään että aivot tekevät tenän.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246
merli
Tänään oli hesarin sivuilla aihetta sivuava uutinen lisääntyneestä masennuksesta ja masennuslääkkeiden käytöstä erityisesti nuorten tyttöjen keskuudessa. Uutinen löytyy tuolta > http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mase ... 5220958229

Masentuneisuus on lisääntynyt viime vuosina hurjasti erityisesti nuorten keskuudessa. Siihen on varmasti useita eri syitä. 90-luvulla laman aikaan monessa perheessä alkoi mennä yhä huonommin. Tuolloin pienet lapset alkavat olla teinejä, joten näkyvätkö laman jäljet masennuksena nuorten parissa?

Nuorten naisten masennusta aiheuttaa ilmeisesti mm. yksinäisyys, mikä johtuu poikia löyhemmistä perhesiteistä. Medikalisaatio tarjoaa naisille helppoa fixiä erilaisten terveyslehtien aivokemianpalvonnan myötä: ihminen halutaan nähdä yhä enemmän biologisena koneena, joka on mömmöillä hoidettavissa jorauskuntoon. Samalla erilaiset yhteiskunnallis-kulttuuriset muutokset ja naisen roolin epämääräistyminen sotkevat pakkaa. Itsenäistymisen aate halutaan yhdistää yhä useammin riippumattomuuteen, mikä on vaarallista, koska etenkin nuoria naisia vaivaava pätkätyökulttuuri muovaa sosiaalisista suhteita lyhytkestoisia, välineellisiä ja vähentää tärkeää luppoaikaa, jolloin "ollaan vaan ja hengaillaan". Toiset omaksuvat muutosten tuomat vaatimukset paremmin, toiset huomattavasti huonommin.

Ennen elämä koostui enemmän rutiineista ja elämä oli tavallaan paljon varmempaa, tulevaisuutta saattoi rakentaa unelmille, eikä miettiä, onko ensi kuussa töitä vain ei. Juha Siltalan nerokas Työelämän huononemisen lyhyt historia pureutuu aiheeseen syvällisemmin.

Julma laki kiteytyy hokemaan "nykyään täytyy juosta että pysyisi edes paikallaan". Mihinkään saavutukseen ei saa olla tyytyväinen, sillä huomenna pitää tehdä enemmän, nopeammin ja paremmin. Toinen suosittu hokema on elinikäinen oppiminen, josta Siltala ei kirjassaan suostu puhumaan - sen sijaan hän puhuu elinkautisesta oppimisesta.
---
Rajattoman kasvun ja lisääntyvän tahdin vaatimus, jota finanssitalous esittää, sotii luonnon ja ihmisen tahtia vastaan ja aiheuttaa työuupumusta ja sairauksia.
– Immuniteetille on kohtalokasta, jos ihminen ei saa tehdä alettuja töitä rauhassa loppuun, ei noudattaa ponnistuksen ja palautumisen luonnollista rytmiä eikä kokea sopusointua omien kykyjen ja vaatimusten kanssa, varoittaa Siltalan siteeraama Fritz Reheis, joka on tutkinut ajan kokemista.
---
Raha ei enää ole asettunut uskonnon rinnalle vaan on ottanut uskonnon paikan viimeisiä totuuksia välittävänä järjestelmänä, siteeraa Siltala.
– Raha ei siedä rinnallaan muita jumalia vaan valvoo mustasukkaisesti, ettei kustannustehokkuutta uhrata muille päämäärille, vaikkapa työntekijän työssäjaksamiselle.

Rahan uskonnossa ei ole armoa, vain kokopäiväistä suorittamista ja uhraamista; nöyrä kansalainen tekee katumusharjoituksia ja kiristää työtahtia, kun on edes uskaltanut ajatella ylityötöntä iltaa tai työtaakan kohtuullistamista työpaikalla.
– Teologien mielestä epäjumalan ja elävän Jumalan erottaa se, tuhoaako palvottu palvojansa vai johtaako se heidät vapauteen, Siltala heittää.
---
[toinen linkki ->]
Tulosvastuu on koeteltu keksintö. Sen otti käyttöön Josef Stalin. Hänet tunnettiin myös taitavana sopeutusvalmentajana, jonka aikana muutosvastarinta saatiin minimoitua. Hänen aikanaan viisivuotissuunnitelmat ylitettiin yleensä monella sadalla prosentilla. Sosialistisen talouden saavutusten näyttely kukoisti, joskin käytännön elämä kangerteli. Naulatehtaan tuotantoa mitattiin painon mukaan, jolloin tietysti keskityttiin isoimpiin malleihin; niitä vain tarvittiin niin kovin harvoin. Kattokruunujen tuotannossa niin ikään saavutukset ylitettiin, mutta painon mukaan mitatut kattokruunut alkoivat vetää välilaipioita alas.

saatanan hyviä
linkkejä

EDIT: Nuorten naisten vähemmän läheiset suhteet perheeseen ovat siis varmaankin tällaista "trendiä", jota tässä keskustelussa oltiin hakemassa. Kyseessä on monissa tutkimuksissa todettu ilmiö.

merli
Yksilötasolla masennukseen vaikuttavat varmasti hyvinkin moninaiset syyt, ja se mikä ei yhdelle aiheuta sen suurempaa ahdistusta, voi toiselle olla todella kova pala.

Toiset omaksuvat siis em. muutosten tuomat vaatimukset paremmin, toiset huomattavasti huonommin.

Ding Ding
Masennuksen yleistymisen tärkeimpiä syitä on länsimaisen ihmisen koko ajan huonontuva ruokavalio.

Aivot ovat sitä mitä ihminen syö, ja jos ruokavaliosi tärkeimmät ainesosat ovat sokeri, kuorittu vilja, kovetetut ja tyydyttyneet rasvat, ja alkoholi, niin ei ihmekään että aivot tekevät tenän.

Puhumattakaan kevytruuista, jotka sisältävät lähes yhtä paljon kaloreita, mutta joita ahmitaan muka-paremmalla omallatunnolla sitten tuplasti enemmän. Keinotekoiset makeutusaineet taas voivat lisätä makeanhimoa ja etenkin aspartaamilla eri johdannaisineen voi joidenkin tutkimusten mukaan olla paljon käytettynä haitallisia vaikutuksia mm. hermostoon ja aivoihin (mahdollisesti aiheuttanut mm. ylivilkkautta lapsilla). Uusimmat suuremmat tutkimukset ovat taas kiistäneet mm. yhteyden leukemiaan, eikä suosituksia ole muutettu vuosiin. Jos minulta kysytään niin jotain vikaa tuossa mömmössä on kun siitä jatkuvasti tapellaan, enkä aio siihen juuri koskea. Fruktoosi on minun juttuni.

Aspartaami on joka tapauksessa haitallista hampaille, koska se tekee juomista hyvin happamia. Sama pätee moniin muihinkin makeutusaineisiin. Esimerkiksi siiderit ovat happamuutensa vuoksi hampaille hyvin haitallisia, vaikkei niissä olisikaan sokeria. Suosittelen 100% ksylitoilla makeutettua purukumia taskuun, jos menee kupille. Niin, nuoret naiset lipittävät kevytsiidereitä silminnäkijähavaintojen mukaan aika paljon...

EDIT: Cokis Lightiin vaihdettiin sitten aspartaamin tilalle kloorattu sukkaroosi eli sukraloosi viime huhtikuussa (2006). Jenkkilän aspartaamioikeudenkäynnit taisivat pelästyttää Coca-miehetkin...

Lisäksi on ehdottomasti mainittava tärkeänä seikkana mielekäs ja elämyksiä tarjoava liikunta. Nykyiset liikuntamuodot ovat muutaman kuukauden harjoitussykleissä pyörivää ritualistista pakkopullaa, jossa ei ehdi urautua omiin lajeihin, koska naapurin Jesse/Jaminakin vaihtoi jo uuteen. Myös pettymyksiä on vaikeampaa siksi käsitellä, koska ei tunne välttämättä muita niin hyvin, että voisi purkaa asioita heidän kanssaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat