Saunominen lisää aivokasvaimia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Amerikkalaisen tutkimuksen ( lähde: American Journal of Epidemiology)
mukaan isän saunominen ennen hedelmöittymishetkeä altistaa tulevan
lapsen aivokasvaimille. Siittiöiden laatu kuulemma muuttuu kuumuuden
ja sähkömagneettisten kenttien takia. Kuulostaako uskottavalta? Jotenkin
hassua että suomalaiskansalliset asiat, kuten kännykät ja sauna muka
aiheuttavat aivosyöpiä. Äidin saunominen ei lisännyt riskiä yhtä paljon,
eikä vesisänkyjen sähkömagneettiset kentät. Onko niissä sellaisia !?

Kommentit (12)

Vierailija

Tämä on vain odottavien äitien salaliitosta kehkeytynyt uskottelu,
ettei meirän nuoret isukit vain kulkisi saunailloissa kaljaa kittaamassa
odottavien äitirukkien ollessa yksin kotona.

Vierailija
Tero Tekojärki
Tämä on vain odottavien äitien salaliitosta kehkeytynyt uskottelu,
ettei meirän nuori isukki kulkisi vain saunailloissa kaljaa kittaamassa
odottavan äitirukan ollessa yksin kotona.

Täydellinen vastaus.

Vierailija

Tietääkseni vehkeet roikkuvat ruumiin ulkopuolella juuri sen takia, että normaali ruumiinlämpö on siittiöille liian korkea. Joten väitteessä saattaa olla jotakin perää.

Vierailija

Kiitos.

Ja jos joku ei nyt ymmärrä ja kysyy, että mitä se enää siinä vaiheessa
auttaa näin pelotella, kun äiti jo on saatettu raskaaksi,
siihen vastaan kysymyksellä:

Kukapa nyt siitä syntyviä aivoituksia ymmärtäisikään,
kun joukko lapsikuumeisia naikkosia järjestäytyy keskenään..

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Eivätpä taida aivokasvaimet olla Suomessa mikään erityinen kansantauti, joten suhteellisuudentajua peliin. En siis lopettaisi saunomista tämän takia... Toki jokin tilastollinen merkitys voi olla, enhän minä sitä voi tietää.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
väläys
Riski on kuulemma hyvin pieni, mutta mitä sähkömagneettisia kenttiä
vesisängyissä tai saunoissa oikein on?

Vesisängyssä on lämmitin. Itse heijasin vesisängyn pois, kun patjaa kosketellessa tuntui selkeä 50 Hz:n värinä - virtaa siis liikkui lämmittimen kautta - en vaan tiedä miten.

Ja saunoissa on tietenkin muualla kuin Suomessa usein sähköllä toimiva kiuas - itse en ole sellaista usein nähnyt ja silloinkin niissä on ollut osa vastuksista poikki palaneina.

Vierailija
XLR
enpä muista koska olisin sähkökiuas saunassa ollut.. eiköhän ne ole aika harvinaisia suomessa.

Ensiksi: sähkökiuassauna on yhdyssana (tosin erittäin harvinainen sellainen - yleensä puhutaan sähkö- tai puulämmitteisistä saunoista). Toiseksi: sähkölämmitteisiä saunoja on Suomessa erittäin runsaasti - suurinpiirtein jokaisessa kerrostalossa on (sähkölämmitteinen) taloyhtiön sauna sovittuine vuoroineen, useimmilla ihmisillä on sen lisäksi omassa asunnossan sauna (sähkölämmitteinen tietysti).

Lisäksi pitää ottaa huomioon omakotiasujat ja mökkiläiset (nykyään aika hyvin sähköistetyt), joten luulisinpa, että sähkösaunoja on tässä maassa enemmän kuin luuletkaan.

Vierailija
IFEUN

Lisäksi pitää ottaa huomioon omakotiasujat ja mökkiläiset (nykyään aika hyvin sähköistetyt), joten luulisinpa, että sähkösaunoja on tässä maassa enemmän kuin luuletkaan.

Maalla ne on ihan periaatteest puulämmitteisii. Ja se kuuluu jo ihan mökkeilyn traditioon, ett saunan lämmityksess kuluu puuta, koivun tuohta ja tulitikkui ja sitte aika paljon hesarii - ollaan lähel luontoo ja askeettisii. Sähkösaunat kuuluu kaupunkeihi ja puusaunat maalle. Usko mua.

Vierailija
Pubi
IFEUN

Maalla ne on ihan periaatteest puulämmitteisii. Ja se kuuluu jo ihan mökkeilyn traditioon, ett saunan lämmityksess kuluu puuta, koivun tuohta ja tulitikkui ja sitte aika paljon hesarii - ollaan lähel luontoo ja askeettisii. Sähkösaunat kuuluu kaupunkeihi ja puusaunat maalle. Usko mua.

Nyt kyllä puhut hieman asian vierestä. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä puusaunoista, tulitikuista, tuohista, hesareista, vihdoista & vastoista, tuoksuista ja perinteistä, mutta aihehan olikin tässä sähkösaunojen yleisyys maassamme, ei se kuinka miellyttäviä tai ei ne ovat.

Vierailija
IFEUN
Pubi
IFEUN

Nyt kyllä puhut hieman asian vierestä. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä puusaunoista, tulitikuista, tuohista, hesareista, vihdoista & vastoista, tuoksuista ja perinteistä, mutta aihehan olikin tässä sähkösaunojen yleisyys maassamme, ei se kuinka miellyttäviä tai ei ne ovat.

Okei, mutten puhunu miellyttävyydestä vaan siit, ett maalla ja mökkeilyssä saunalla on masokistisii merkityksii, jos asketismi hyväksytään yheks masokismin virtaukseks. Vihta ja sähkösauna ei oikeen kohtaa.

Mun on vaikee sanoo, kumpii on enemmän, mutta ku melkeen jokainen, joka puhuu kunnon saunast, tarkoittaa puulämmitteistä perinteistä saunaa, niin tästä mä sitte päättelen, ett noi sähkösaunat on enimmäksee sellasii hätäapuja.

Uusimmat

Suosituimmat