Tiedeväen harrastukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin mielenkiinnosta haluaisin ottaa selvää onko tiedepalstalaisilla enemmänkin yhteistä kuin pelkkä tiedepalsta. Varmaankin monella on muitakin harrastuksia. Tämä voisi olla myös kannustin niille, jotka eivät vielä harrasta mitään.

Varmaankin on hyvä aloittaa itsestä eli rassailen pyöräteitä sekä kulutan kenkiä juoksemalla kovilla asvalttikentillä. Sateisina päivinä istuskelen kahvikupposen ääressä ja juon kuumia juomia mukavan kirjan ääressä, joka on yleensä kauhua tai historiaa, mutta mukaan mahtuu myös muuta mielenkiintoista.

Joskus löydän shakkilaudan ja pelaan muutaman erän. Hyvät elokuvat - lähinnä historialliset - sekä toimintapitoiset elokuvat, joissa on hyvä juoni, pyörivät nauhurillani.

Sivut

Kommentit (49)

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Eniten aikaa vievä harrastukseni on kyllä Tiede-palsta. Toiseksi eniten harrastan liikuntaa: juoksua, hiihtoa, jalkapalloa, tennistä, rullaluistelua, uintia ja sulkapalloa ainakin. Lisäksi harrastan pääasiassa juuresten viljelyä. Niin ja mato-ongintaa tietysti.

Vierailija

Arg. Harrastan useampiakin tuossa mainittuja juttuja. Yllätys ei kenellekään liene se, että vietän runsaahkosti aikaa tietokoneen ruudun ääressä istuen ja herättäen pahennusta erinäisillä keskustelufoorumeilla, mutta liikenevällä ajalla harrastan mm. musiikkia, rakentelua ja miekkailua. Historialliset elokuvat ja tieteisseikkailut kiinnostavat toki myös. Shakkia pelailisin, jos löytäisin sopivan vastustajan (lähipiirissä ei sellaisia ole). Nuorempana pelasin myös jääkiekkoa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Yllämainituista harrastan kaikkia muita, paitsi yhtä. Se yksi on urheilu Liikun kyllä muuten, mutta en urheile.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Enpä äänestä, ei ole sopivaa kohtaa mitä äänestäisin.

Vapaaaika harrastukseni siinä järjesstetyksessä kuin niitä harrastan.

1.) Hyväntekeväisyys työ.
2.) Foorumi : FB
3.) Foorumi : Tiede.fi

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Ystävät, tieteellinen ja fiktiivinen kirjallisuus (ei romaanit), videopelit, netti, musiikki (olen eklektikko) ja elokuvat. Kulttuuri näin yleensä kiinnostaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä harrastan kaikkia tuon listan alussa olevia asioita yhtäaikaa eli tiedettä, urheilua, kirjallisuutta ja taidetta. Olen siis shakinpelaaja.

Lisäksi harrastan mm. kuntoilua, tennistä, penkkiurheilua, graafista suunnittelua, web-surffailua, nettipokeria ja muitakin pelejä.

Joskus olen mm. soittanut pianoa ja kitaraa, diggaillut musiikkia, ohjelmoinut basicilla, pelannut koripalloa ja yleisurheillut, jopa keräillyt postimerkkejä. Olen kuitenkin taipuvainen monomaniaan, eli olen useimmiten kiinnostunut kerrallaan yhdestä asiasta yli muiden.

Vierailija

Heti kriittisenä.
Ei voi hyväksyä näitä "toisiansa poissulkevia vaihtoehtoja".
Aina pitää olla mahdollisuus useampiin valintoihin.
Tärkeitä asioita:, siis harrastuksia:
Kävely, pyöräily, musiikki(klassinen), omakotitalon siivous, , puutarhanhoito, vanhenevasta, välillä huonomuistisesta omasta äidistä huolehtiminen, kissasta huolehtiminen, hänkin alkaa olla vanha. Elokuvat, puolison mukana rientäminen, hän aktiivisesti harjoittaa kvartetissa laulamista, siis työajan ulkopuolella. Laaja ystäväpiiri, mutta vain kaksi sydänystäväpariskuntaa, joiden kera myrskyt ja myllerrykset käyty läpi. Ja nämä viimeiset työvuodet. Ainaki 5-6 vuotta, vaikkei hyvältä näytä.
Listasta puuttuivat maalaustaide, kuvanveisto ja arkkitehtuuri.
Kohta lähden metsästämään Daavid-patsaita Italiasta ja muualtakin.

Mutta ei mitään hätää näin matalasa kaivosa. Hukkuhun ei mahu ja kaatuhun ei pääse

Vierailija

Vastasin urheilu, koska suurin osa harrastuksistani ovat jollain tavalla urheilullisia. Harrastan maastopyöräilyä, kuntosalia, lumilautailua, jonglöörausta, kitaransoittoa ja ehkä jotain joka ei nyt tule mieleen.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Mikä on muuten harrastamisen kriteeri?
Kaikkien aiheiden parissa olen puuhaillut vapaa-ajalla eloni varrella ainakin jossain määrin, joten en vastannut mitään.

Tiedettä
Silloin kun työ ja vapaa-aika oli sikinsokin sekaisin, tuli tiedettä harrastettuakin (palstan lisäksi, tiätty). Jossain välissä tuli kuvitettua muutama oppikirja ja joitakin tieteellisiä artikkeleita osin vapaa-aikana osin töikseen - kun ei työnantaja, pahus vie, maksanut ylityökorvauksia

Urheilua
Joskus muinoin olin eräässä nimeltä mainitsemattomassa yleisurheiluseurassa, pääaineena pitkät matkat.
Joskus on tullut hutkittua pingistä, tennistä, sulkapalloa ja squashia - ajankuluksi.
Maalla on tullut ammuskeltuakin luftarilla ja pienarilla, mutta melko harvakseltaan.

Kirjoja
Yhden keskikokoisen kirjaston verran on tullut luettua kaiken näköistä kirjallisuutta - romaaneja, dekkareita, runoutta, novelleja, historiaa, paratieteitä, erilaisia uskomuksia, kansansatuja ja historiaa.
Nykyisin lukeminen on pääasiassa (tai siis pitäisi olla) keskittynyt oppikirjoihin, kun päätin (jälleen kerran) harrastaa opiskelua.

Elokuvia
Yksi kaveri osti aikoinaan videovuokraamon, joka sittemmin kaatui, ja silloin tuli melko intensiiviseen tahtiin katsottua liki koko vuokraamon tarjonta (30-40 leffaa/viikko).

Yhdessä vaiheessa tuli käytyä leffateatterissa suurinpiirtein kerran viikkoon, mutta nykyisin ei ole aikaa/viitseliäisyyttä liikkuvan kuvan tuijotteluun.

Musiikkia
Onko kuuntelu harrastamista?
Joskus tuli opiskeltua pienon pimputtelua asteelle Ukko Noa, mutta sitä tuskin voidaan minään harrastuksena pitää.

Keräilyä
Vanhoja huonekaluja, erilaisia muinaisia liinavaatteitta ja liinoja, Arabian posliinia, kristallia, vanhaa hopeaa ja sen sorttista on aikojen saatossa kertynyt nurkkiin.

Niin, ja se puutarha... Vanhoja puutarhakasveja tullut nimenomaan keräiltyä ajatuksella ostaminen kielletty. Eikä sitäpaitsi tavallisesta puutarhamyymälästä edes saa kaikkia vanhoja pensaita/perennoja.

Rakentelua
Meikäläisen rakentelu-ura alkoi perinteisesti legoilla päätyen kahden talon rakennuspuuhiin. Väliin mahtuu kaikenmoista pienempää nikkarointia kaarnalaivoista huonekalujen entisöintiin. On tullut slammattua, muurattua, raudotettua, lapioitua muutama tonni betonkia ja lukematon määrä sepeliä ja multaa (kokeilin minä kaivinkoneellakin täytellä kottikärryjä, mutta kun meinasi tulla vainajia, niin jätin sikseen ), routasuojauksia ja patolevyjä asennellut, villottanut, lätrännyt kosteuseristeitä, kitannut, hionut, maalannut ja vasaraakin käytellyt enempi kuin lääkäri määrää.

Muuta
Sukututkimusta on tullut värkelöityä yhdessä vaiheessa hyvinkin tiiviisti, mutta nykyisin lähinnä sattuman varaisesti lähinnä täydennyksiä.

Käsitöitä aina silloin tällöin tullut tehtyä: lapsille vaatteita, pitsiliinoja, sukkia, lapasia ja sellaista peruskamaa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Nykyinen päätoimeni on Papan passaaminen. Saapi ukkokulta istua valmiiseen ruokapöytään ja sitten torkkua sohvalla tai värkätä valokuviaan. Pitkän päivän pitelee hän Konttuurissa Kirjaa, väsyyhän siinä riskimpikin mies.

Lukeminen on ollut minulle kaikkein mieluisinta puuhaa, mutta nyt uusi intohimoni Spider-pasianssi täyttää jo yön tunnitkin.

Vierailija

Kertoisitko
enemmän Spider pasianssista???
Onko henkimailman hommia?
Vai uskaltaisko tavallisempi mukaan jos tietäis??

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat