CB

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli postia. Mite piirilevyjä syövytetää valotus tavalla?

Kommentit (5)

Vierailija

Näin olen itse valmistanut piirilevyjä:

-Maskit tehdään jollakin CADilla tai hätätapauksessa painttikin käy. Valotukseen kaksi laserilla tulostettua kalvoa tarkasti päällekäin, mustepinta levyä vasten.

-Valotus 300W UV-lampulla 40cm etäisyydeltä n.8-10min. Päällä 5mm (ikkuna)lasilevy ja askartelupuristimilla nurkista koko paketti nippuun.

-Kehitys natriumhydroksidiliuoksessa. Mielellään lämpöistä, mutta kylmänäkin onnistuu. Tässä vaiheessa epäonnistuu kaikkein todennäköisimmin, ainakin itselläni. Sitä pitää liottaa kylmänä n.30-60 sekuntia. Heti, kun kuvio ilmestyy näkyviin, pitää vielä jatkaa huljuttelua n.10-15 sekuntia, muuten ei syövy.

-Piirilevy huuhdellaan runsaalla vedellä erittäin hyvin.

-Syövytys ferrikloridilla, n.50°C lämpötilassa. Kylmänä ei tahdo onnistua. Siihen tarvitsee sähkölämmittimen. Piirilevy pitäisi saada liikkumaan siinä syövytysliuoksessa. Itse olen rakentanut vanhoista Technic-legoista ja sähkömoottorista laitteen, joka nylkyttää piirilevyä edes-takaisin syövytyksen aikana. Syöpyy n.1-2 tunnissa. Jos valotus tai kehitys epäonnistui, niin ei syövy ikinä. Silloin pitää lisätä valotus- ja kehitysaikaa.

-Piirilevy huuhdellaan runsaalla vedellä erittäin hyvin.

-Suojalakka pestään patapatalla ja reilulla vedellä pois.

-Porataan reiät.

Ne tussit ja itse suihkutettavat suojalakat voit unohtaa saman tien. Lupaan, että ongelmia ja vastuksia riittää, vaikka teet maskit siististi tietokoneella ja käytät valmiiksi suojalakattuja levyjä. Ensimmäinen levy epäonnistuu varmasti. Niin myös toinen. Jos olet hitonmoinen hannuhanhi, saattaa kolmas levy jopa onnistua. Sitten neljäs taas epäonnistuu, jne...

En halua pelotella, mutta varaa aikaa, aloita työ viimeistään aamulla klo. 6:00. Ja osta tarpeeksi harjoituslevyjä. Itse opettelin aikoinaan kantapään kautta, mutta nykyään levyt onnistuvat 99% varmuudella.

Vierailija

Onnistu toisella kerralla täydellisesti. Valotus aika oli 2 minuuttia ja käytin yhtä kalvoa.

Pistin jonki aikaa sitte eka syöpymää uuestaa. Eka onnistu kokonaa, mutta vasta toise jälkee ku en jaksanu syövyttää riittävä pitkää ekalla yrityksellä.

Uusimmat

Suosituimmat