Stereoskooppisia leffoja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko jossain mahdollisuus nähdä stereoskopiaa hyödyntäviä leffoja? Olis aika siistiä nähdä sellanen.

Kommentit (8)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joskus tuli katsottua leffateatterissa joku tappajahai "3D:nä". Alussa oli aika vakuuttava 3D esitys, mutta sen jälkeen efektit olivat joko heikompia tai sitten vain eivät enää toimineet.

Vierailija

Itse harrastelin stereovalokuvausta kinofilmikameralla. Omistin vain yhden kameran, joten otin kuvia maisemista, asetelmista ja muista liikkumattomista kohteista. Toimii seuraavasti: kamera ladataan diafilmillä. Otetaan kuva kohteesta, siirrytään n. 65 mm sivuun (=silmienväli - ei niin nokonuukaa vaikka olisi metrikin, kohteesta riippuen) ja otetaan toinen kuva samasta kohteesta tähdäten tarkasti samaan kohdistuspisteeseen.

Kun diat ovat valmiit kehyksissään, viritetään kaksi projektoria rinnakkain ja suunnataan ne niin, että molemmat kuvat valkokankaalla ovat täydellisesti päällekkäin. Siis ykkösprojektori heijastaa ekan kuvan, ja kakkonen toisen. Ekan linssin eteen laitetaan polarisoiva suodin, samoin kakkosen linssin eteen, mutta 90 asteen kulmaan ykköseen nähden. Katsojalla on samoista suotimista tehdyt rillit, joiden polarisaatiot ovat vastaavaasti 90 astetta toisistaan. Tuloksena on että katsojan vasen silmä näkee vain vasemman projektorin kuvan, ja oikea oikean. Valkokankaan täytyy olla hopeajuovaista mallia, koska tavallinen valkoinen tapetti tai muu pinta hajottaa polarisaation.

Tein myös pikakäyttöön ViewMasterin tapaisen laitteen kahdesta dialuupista. Neljän markan investoinnilla sain näin 10 kertaa paremman 3D-efektin kuin ViewMasterin tuhruisista Disney-kuvista.

Vierailija

Ihmisen mieli tuottaa "stereokuvaa", joten on turha tuottaa sitä kankaalla.
Tieteellisessä kuvauksessa siitä voi olla apua ja se vastaa siinä kustannuksia.

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005

Olen monesti ihmetellyt miksei markkinoilla ole 3D-master tekniikalla toimivia "päähineitä", joilla voisi katsella kaksoisfilmille kuvattuja elokuvia. Tekniikka olisi erittäin helppo toteuttaa ja luulen että monet, itseni mukaanlukien haluaisivat 3D-elämyksiä visuaalisesti vaikuttavista elokuvista.
Se todella veisi tunnelman ihan uuteen ulottuvuuteen, varsinkin lähes koko näkökentän laajuudella esitettynä.

Voisiko syynä olla että ihmisiä ahdistaa menettää tiedostuskykynsä ympäristöstä peittämällä koko näkökenttänsä silmille vedettävällä härvelillä?
Polaroivat lasit ja valkokangas ratkaisisivat ongelman osittain, mutta tällöin pää pitäisi pitää koko ajan tietyssä asennossa mikä voisi viedä osan katselumukavuudesta.

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

Vierailija

Näitä näytettiin takavuosina melko useinkin leffateattereissa ja pääsylipun hintaan kuului tietty ne pahviset puna-siniset kakkulat. En tosin ole viime aikoina näitä leffateattereiden stereoskopianäytäntäjä kohdannut, mutta kaipa niitä vieläkin tehdään ja esitetään.

Itse muistaisin kaikkein mieleenpainuvampana 3D -leffana jonkin version (tai lyhennelmän) Jacques Tatin Trafic -leffasta.

Vierailija
D'oh
Olen monesti ihmetellyt miksei markkinoilla ole 3D-master tekniikalla toimivia "päähineitä", joilla voisi katsella kaksoisfilmille kuvattuja elokuvia. Tekniikka olisi erittäin helppo toteuttaa ja luulen että monet, itseni mukaanlukien haluaisivat 3D-elämyksiä visuaalisesti vaikuttavista elokuvista.
Se todella veisi tunnelman ihan uuteen ulottuvuuteen, varsinkin lähes koko näkökentän laajuudella esitettynä.

Voisiko syynä olla että ihmisiä ahdistaa menettää tiedostuskykynsä ympäristöstä peittämällä koko näkökenttänsä silmille vedettävällä härvelillä?
Polaroivat lasit ja valkokangas ratkaisisivat ongelman osittain, mutta tällöin pää pitäisi pitää koko ajan tietyssä asennossa mikä voisi viedä osan katselumukavuudesta.

Onhan niitä videolaseja ollut jo vuosia, yhdet oli kaupasta kokeiltavanakin. Ei ollut paljon aurinkolaseja isommat, ei siis mitään kypärämallia enää. Ongelmana on 3D-ohjelmalähteiden puute.

Kyllä tuolla minun käyttämälläni polarisaatiomenetelmällä voi käännellä päätä ihan vapaasti ja homma pelittää.

Vierailija

IFEUN, aika siistin kuulonen härveli sulla.

Mut tosiaan sellasia ei sitten vissiinkään enää oikein missään voi katsoa.

Vierailija
Erkkimon
IFEUN, aika siistin kuulonen härveli sulla.

Mut tosiaan sellasia ei sitten vissiinkään enää oikein missään voi katsoa.

Tokihan niitä edelleen on saatavilla, luultavasti paljon parempia kuin minulla oli kokeiltavana pari vuotta sitten. Ei niitä saa giganteista eikä experteistä. Jostain syystä niitä myydään vain erikoistuneissa fotoliikkeissä, vaikka ei kovin monissa niissäkään.

Minulla tökki se, että kuva oli liian iso silmille (nykyinen TV-järjestelmä on liian huono, joten erilliset juovat näkyivät - pitäisi jo olla HDTV). Lisäksi oli se mitä sanoin: nykyisellä tekniikalla pystyttäisiin helposti tuottamaan kaksi eri signaalia kummallekin silmälle erikseen jos vain haluttaisiin - mutta kun ei. Ohjelmia ei ole. Asia on sama kun aikanaan siirryttiin äänipuolella monosta stereoon.

Uusimmat

Suosituimmat