Jäätelö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi kun jäätelö on jo kerran sulannut pehmeäksi, sen jälkeen pakastaa sen uudelleen, se sitten ei maistu enää niin hyvältä? Mitä tapahtuu tuolle jäätelölle?

Kommentit (13)

Vierailija

Kyse on samasta asiasta kuin ruuanlaittotaidoissa yleensä: Pienillä käsittelyeroilla voi saada merkittävän eron makuun ja rakenteeseen. Tuollaisista ilmiöistä kannattaa ottaa oppia.
Itse totesin jäätelön näkkärin päällä suhteellisen hyväksi ja vatsaystävällisemmäksi.

Vierailija

Näppituntumalta veikkaisin, että jäätelöstä poistuu ilmakuplat sen sulaessa, jotka valmistusvaiheessa on siihen sekoiteltu. Litra jäätelöähän painaa noin puoli kiloa. Sulaneena sama mahtuu puoleen litraan.

Vierailija

Mutta kyllä se on saman kokoinen sen jälkeenkin kun sen on uudestaan pakastanut, maku vaan on jotenkin kummallinen.

Vierailija

Hieman offtopic ja mainontaakin, mutta kuitenkin pieniä yrittäjiä tukien:

Siis kaikki te jotka tykkäätte wanhan ajan kunnollisista jäätelötötteröistä menkääpä kesäaikaan Hesassa hakemaan tötterönne Helsingin Jäätelötehtaan (Magi) kiskoista esim. Kaivopuiston Karusellin pihamaalta tai Taivallahdesta.

Tämä firma ei todellakaan pihtaile tötterön koossa ja lisäksi jätski on aivan pirun paljon paremman makuista kuin nuo bulkki Nestlet ja Ingmannit, mitä joka nurkassa on myynnissä.

http://www.helsinginjaatelotehdas.fi/

Vierailija
Snaut

Siis kaikki te jotka tykkäätte wanhan ajan kunnollisista jäätelötötteröistä menkääpä kesäaikaan Hesassa hakemaan tötterönne Helsingin Jäätelötehtaan (Magi) kiskoista esim. Kaivopuiston Karusellin pihamaalta tai Taivallahdesta.

Tämä firma ei todellakaan pihtaile tötterön koossa ja lisäksi jätski on aivan pirun paljon paremman makuista kuin nuo bulkki Nestlet ja Ingmannit, mitä joka nurkassa on myynnissä.

Päteekö tämä kokopuoli myös, jos ostaa jäätelön Foorumista tai Stockalta?

Vierailija
Snaut

Yllättävää kyllä, mutta Ikeasta saatava pehmis (liene vaniljakermajäätelöä eikä mitään hylatonkanhuuhteluveteen tehtyä), maistuu varsin hyvälle ollakseen vain vaniljapehmistä. Tietenkään kolmen tunnin samoilua hikisessä huonekaluhelvetissä ei pidä ottaa minkään tasoiseksi korrelaatioksi tätä nautintohetkeä analysoitaessa.
Hmm... pitäisikin mennä seuraavaksi Ikean kahvioon ja maistaa siellä kolmos veroluokan olutta ja verrata toistuuko sama efekti myös sen suhteen, toisinaan miljöö ratkaisee

Vierailija
Kale
Snaut

Päteekö tämä kokopuoli myös, jos ostaa jäätelön Foorumista tai Stockalta?

En tiedä kun en sieltä ole ikinä ostanut, mutta toivottavasti! Kuitenkin firman kantavampia ideoita sen hyvänmakuisen oikean jäätelön valmistuksen lisäksi on se, että tötterön on oltava niin iso jotta tokenee. No, tämä pätee mainitsemieni kiskojen lisäksi ainakin Mattolaiturilla.

Vierailija
Eimikäänviisas
Miksi kun jäätelö on jo kerran sulannut pehmeäksi, sen jälkeen pakastaa sen uudelleen, se sitten ei maistu enää niin hyvältä? Mitä tapahtuu tuolle jäätelölle?

Mitä nopeammin ja mitä kylmemmässä jäätelö jäähdytetään sitä pienemmät jääkiteet siihen muodostuu. Kotipakastekaapeissa syntyy suuria jääkiteitä.

Jos englannin kieli ei ole este, niin Scientific Americanilta löytyy aiheesta podcast.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Devil
Onko tämä nyt tulkittava niin, että oikeilla jäätelönystävillä on kotonaan jotkin hitek-nestetyppipakastimet?

Hyvää jäätelöä voi tehdä vaikka itsekin pakastimessa, kunhan vain käy jatkuvasti sitä sekoittelemassa - itse tein kerran parasta minttujäätelöä, jota olen koskaan saanut omassa pakastimessa. Vatkasin jäätelöä noin kolmen tunnin ajan viiden minuutin välein.

Jäätelökoneella homma sujuu automaattisesti. Kun jäätelö on jatkuvassa liikkeessä, muodostuu pieniä jääkiteitä, jotka eivät tunnu suussa karhealta. Samalla massaan sitotuu tarpeeksi ilmaa, jotta rakenteesta tulee kevyttä ja jäätelölle ominainen "sulaa suussa"-tunne muodostuu.

Sokeri alentaa jäätymispistettä, jolloin pakkasen puolellakin oleva jäätelö on pehmeää - Amerikoissa on monia ällömakeita jäätelöitä, jotka ovat pehmeitä suoraan pakastimesta otettuinakin.

Jäätelön pehmeyttä voidaan myös lisätä alkoholeilla, joista syntyy klassisia herkkuja, kuten zabaglionella tai chartreus'lla maustetut jäätelöt.

Erinomaista jäädytettyä herkkua - joka pesee jäätelöt mennen tullen - voi tehdä ilman jäätelökonettakin: Parfait!

Vierailija
Volitans
Devil
Onko tämä nyt tulkittava niin, että oikeilla jäätelönystävillä on kotonaan jotkin hitek-nestetyppipakastimet?

Hyvää jäätelöä voi tehdä vaikka itsekin pakastimessa, kunhan vain käy jatkuvasti sitä sekoittelemassa - itse tein kerran parasta minttujäätelöä, jota olen koskaan saanut omassa pakastimessa. Vatkasin jäätelöä noin kolmen tunnin ajan viiden minuutin välein.

Jäätelökoneella homma sujuu automaattisesti. Kun jäätelö on jatkuvassa liikkeessä, muodostuu pieniä jääkiteitä, jotka eivät tunnu suussa karhealta. Samalla massaan sitotuu tarpeeksi ilmaa, jotta rakenteesta tulee kevyttä ja jäätelölle ominainen "sulaa suussa"-tunne muodostuu.

Sokeri alentaa jäätymispistettä, jolloin pakkasen puolellakin oleva jäätelö on pehmeää - Amerikoissa on monia ällömakeita jäätelöitä, jotka ovat pehmeitä suoraan pakastimesta otettuinakin.

Jäätelön pehmeyttä voidaan myös lisätä alkoholeilla, joista syntyy klassisia herkkuja, kuten zabaglionella tai chartreus'lla maustetut jäätelöt.

Erinomaista jäädytettyä herkkua - joka pesee jäätelöt mennen tullen - voi tehdä ilman jäätelökonettakin: Parfait!

Minä oon joskus tehny jäätelöö ihanb vaan vatkaamalla kermavaahtoo ja munia eri astioissa(+mausteet) ja sit varovasti sekottanu ne yhteen ja pakkaseen. Enkä oo enää sen jälkeen käyny sekottamassa vaan antanu vaan olla joitakin tunteja ja on ollu vähintään samanlaista kun kaupan jäätelö niin rakenteeltaan kun maultaankin. Pitäs taas joku päivä varmaan tehä

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
aleksialeksi

Minä oon joskus tehny jäätelöö ihanb vaan vatkaamalla kermavaahtoo ja munia eri astioissa(+mausteet) ja sit varovasti sekottanu ne yhteen ja pakkaseen. Enkä oo enää sen jälkeen käyny sekottamassa vaan antanu vaan olla joitakin tunteja ja on ollu vähintään samanlaista kun kaupan jäätelö niin rakenteeltaan kun maultaankin. Pitäs taas joku päivä varmaan tehä

Vatkaa muutaman kerran ensi kerralla, niin saat vielä parempaa

pepe+
Seuraa 
Viestejä253
Liittynyt16.3.2005

Älkää hyvät ihmiset jäätelöä syökö, tai olkaa ainakin sen jälkeen varovaisia vesillä. Jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia. Näin olen luotettavilta tahoilta kuullut.

yst. pn

Uusimmat

Suosituimmat