Aikamatkustus ja rinnakkaisuniversumit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulevaisuudessa on kenties mahdollista matkustaa ajassa. Yksi vaihtoeho on peruuttaa ajassa taaksepäin niin että eletty elämä vilisee silmissä. Ja aikamatkustus loppuu sitten hedelmöittymishetkeen. Tälläinen aikamatkustus tuntuu aika turhalta ja näin pääsee korkeintaan yhden ihmisiän taaksepäin.

Itse ehdottaisin aikamatkustusta, jossa aika pysyy kokoajan lineaarisena - siis tehdään aikahyppy, jonka jälkeen aika jatkuu lineaarisesti eteenpäin. Mutta mitä tapahtuu kun aikahyppääjä haluaa palata takaisin tulevaisuuteen. Mikään ei estä häntä palaamasta vaikka vuoteen 330, mutta häntä odottaa melkolailla erilainen maailma. Ei ole vanhoja tuttuja, eikä omaa kotia.

Mitä on tapahtunut? Onko lähtömaailma tuhoutunut mystisesti ja tämä uusi maailma on sitten korvannut vanhan? Väittäisin, että vanha maailma jatkaa edelleen radallaan, mutta aikahyppääjä ei pysty enää palaamaan sinne, koska hän on muuttanut menneisyydessä joitakin asioita, josta johtuen maailmaa seuraa erilainen tulevaisuus. Näin voidaan ajatella olevan useita eri todellisuuksia.

Aikamatkustaja voi myös törmätä itseensä aikamatkallaan. Hänen ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään aikahyppyä, sillä se itse, jonka hän kohtasi olisi tehnyt aikahypyn toisessa todellisuudessa.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Sen lisäksi että tuosta tulee noita isoisäparadokseja, mitä aikamatkailuun aina elokuvissakin liittyy, minä en aio ikinä sulattaa aikamatkustusta yhdestä toisestakin syystä. Uskon kai sieluun tai jotain. Minusta meinaan on outoa kuvitella että joku tyyppi on "samalla" kahdessa eri ajassa. Siis tarkoitan, että kun sinä menet menneisyyteen, minähän jään tänne. Siellä menneisyydessä sinä kuitenkin voit jutella minun kanssani, vaikken minä ole siellä. Olisiko se silloin joku konemainen hahmo jolla ei ole mieltä eikä tietoisuutta? Vai mitä ihmettä? En halua ajatella tuollaista. Minusta minä olen nyt tässä, en periaatteessa kaikissa mahdollisissa ajoissa yhtaikaa.

EDIT: Haluatko muuten mennä nyt heti tulevaisuuteen? Helppoa. Lupaa vain itsellesi että kuollessasi kerrot tämän jollekin luotettavalle seuraavan sukupolven henkilölle: "Heti kun aikakone keksitään, tule noutamaan minut kotoani 11.8.2006 klo 23.59. jos sitä ei keksitä vielä sinun elinaikanasi, kerro tämä sama eteenpäin." tai jotain tuohon tyyliin. Noniin, eikun odottelemaan, että se ilmestyy tuohon viereen.

Vierailija

Vähän konstikas teema. Et voi hyppiä ajassa vaikuttamatta asioiden kulkuun. Kaikki mitä teet vaikuttavat ympäröivään maailmaan.
Minulla on joitain kokemuksia noista aikamatkustusjutuista. Helpoin ja tavallisin tapa on seurata omaa elämäänsä tulevaisuudessa ja menneisyydessä. Se ei ole vapaamuotoista seikkailua, vaan noudattaa tiettyä kaavaa jossa on selvät rajoitukset sen suhteen mitä saamallaan tiedolla voi tehdä.
Tässä nykyhetkessä on tavalla tai toisella kiinni. Toisessa ajassa tai paikassa ei voi esimerkiksi syödä tai tuoda sieltä esineitä ym.
Asia on luonteeltaan sellainen ettei kovaa näyttöä siitä voi esittää. Toisaalta sillä ei ole merkitystä. Se on normaalielämästä erillinen ilmiö, jolla on oma merkityksensä.

Vierailija
Eimikäänviisas
Haluatko muuten mennä nyt heti tulevaisuuteen? Helppoa. Lupaa vain itsellesi että kuollessasi kerrot tämän jollekin luotettavalle seuraavan sukupolven henkilölle: "Heti kun aikakone keksitään, tule noutamaan minut kotoani 11.8.2006 klo 23.59. jos sitä ei keksitä vielä sinun elinaikanasi, kerro tämä sama eteenpäin." tai jotain tuohon tyyliin. Noniin, eikun odottelemaan, että se ilmestyy tuohon viereen.

Pitäisköhän kokeilla!

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Ei taida ongelmia puuttua aikamatkustelussa. Minusta on selvää ettei tulevaisuudessa keksitä keinoa siirtyä menneisyyteen, ainakaan sillä tavalla että menneisyydessä olevat saavat siitä vihiä. Tietäisimme siitä jo nyt, jos se tulee joskus olemaan mahdollista.

"Oman tulevaisuutensa saa helposti selville. Tarvitaan vain aikaa."

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Tuo ns. suhteellinen aikamatkustus tulevaisuuteen, siis suppean suhteellisuusteorian nojalla, on ns. "peace of cake", eli ei siitä sen enempää.

Mutta, matkustus menneisyyteen, esim. Kip Thornen madonreikä menetelmää käyttäen voi todellakin aiheuttaa em. paradokseja. Ei hätää, tähän tulee avuksi Igor Novikovin ideoima ja simuloiden verifioima "kausaalisuuden säilymislaki". Tämän idean omaksui ja myös jatkokehitteli Newtonin tuolilla istuva Cambridgen Lucas-professori Stephen Hawking!

Vierailija

Onkohan aikaa edes olemassa, tai menneisyyttä tai tulevaisuutta? Jospa nykyhetki on ainoa mitä on olemassa. Miksi olisi menneisyyttä? Se on vain meidän päässämme, muistoina. Mistä joku aikakone tietäisi mitä menneisyydessä olisi ollut? Mihin se muka on tallentunut se tieto?

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005
Rider
Tulevaisuudessa on kenties mahdollista matkustaa ajassa. Yksi vaihtoeho on peruuttaa ajassa taaksepäin niin että eletty elämä vilisee silmissä. Ja aikamatkustus loppuu sitten hedelmöittymishetkeen. Tälläinen aikamatkustus tuntuu aika turhalta ja näin pääsee korkeintaan yhden ihmisiän taaksepäin.

Tällainen aikamatkailu ei onnistu tai se on erittäin epätodennäköinen. Aika kasvaa tapahtumien todennäköisimpään suuntaan. Taaksepäin meno on epätodennäköisintä.
Ajassa taaksepäin meno edellyttää epätavallista avaruuusajan rakennetta. Kun valitaan sopiva reitti, niin päästäänkin ajassa taaksepäin. Polkua liikkuva henkilö vanhenee tavalliseen tapaan koko ajan, vaikka pääseekin ajassa taaksepäin. Luulisin, ettei tällaista avaruusaikaa voida aikaansaada (esim sopivan madonreiän avulla) ainakaan ihmiselle sopivassa mitassa.
Scifi kirjoissa homma tietysti onnistuu.

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005
Eimikäänviisas
Onkohan aikaa edes olemassa, tai menneisyyttä tai tulevaisuutta? Jospa nykyhetki on ainoa mitä on olemassa. Miksi olisi menneisyyttä? Se on vain meidän päässämme, muistoina. Mistä joku aikakone tietäisi mitä menneisyydessä olisi ollut? Mihin se muka on tallentunut se tieto?

Pohdit aikaa ihmisen kannalta. Fysiikan aika on vain tapahtumien järjestämistä varten, siis historian kirjoitusta. Aikakone on tässä harhaanjohtava nimitys. Kysymys on avaruuden ja ajan rakenteesta.Jotkut teoreettiset avaruudet ovat rakenteeltaan sellaisia, että niissä päästään aikaisempiin aikalukemiin valitsemalla sopiva kulkureitti. Jos reittiä ei ole, niin ei ole. Kone ei sitä muuta.

Vierailija
Tep
Rider

Tällainen aikamatkailu ei onnistu tai se on erittäin epätodennäköinen. Aika kasvaa tapahtumien todennäköisimpään suuntaan. Taaksepäin meno on epätodennäköisintä.
Ajassa taaksepäin meno edellyttää epätavallista avaruuusajan rakennetta. Kun valitaan sopiva reitti, niin päästäänkin ajassa taaksepäin. Polkua liikkuva henkilö vanhenee tavalliseen tapaan koko ajan, vaikka pääseekin ajassa taaksepäin. Luulisin, ettei tällaista avaruusaikaa voida aikaansaada (esim sopivan madonreiän avulla) ainakaan ihmiselle sopivassa mitassa.

Yksinkertaisemmin, aika kulkee entropian suuntaisesti. Näin ainakin laajenevassa tai vakaassa kosmoksessa.

Vierailija
Snaut
Tep
Rider

Yksinkertaisemmin, aika kulkee entropian suuntaisesti. Näin ainakin laajenevassa tai vakaassa kosmoksessa.

Oonks mä käsittäny jotain perusteellisen vääri?

Oon tähän asti ollu luulos, ett aika on luonteeltaa hiukka eri ku nää kolme perinteist ulottuvuutta. Ett ajal ois tavallaa enempi mittayksikön luonne ja henkilökohtanen suhde havaitsijan ja aineen nopeutee, mutt kuiteski ykssuuntasel toteutuksel.

Silleen, ett tapahtumie kerroksellisuus ois se aika. Ja ett ainoo tie palata taapperin eli palata ajas takasin ois tehdä tehty tekemättömäks, mikä ei tieteskään tuu mieleen ku pahas krapulas, jos on menny mokaan.

Ja toinen ihmeellisyys on toi madonreikä! Niin tihee kappale, ett sitä sanotaa mustaks aukoks. Vai sotkenks mä mustan aukon ja madonreiän toisiisa? Mutt jos en, nii mihin tollanen taivaankappale johtais aikamatkaajansa, kun se joka puolelt tarkasteltaes "näyttää" vaan imasevan itseesä eikä johtavan ulos muuta ku enintää nää kimppakivat eli Hawkingsin säteilijät, joiden suhde laukee siin rajal?

Mullon tuntuma, ett ton tyyppinen matkustelu madonreikää pitki eli mustast aukost toiseen vaatii samanlaise rinnakkaise maailmankaikkeude liikkumisel ja olemisel niinku uskovillaki on, ku ne kuoltuaan siirtyy paratiisin portist taivaasee.

Mutt tää on vaan mun mielipide.

Vierailija

Olen ihmetellyt samaa kuin Eimikäänviisas, keitä ne tulevaisuuden ja
menneisyyden minuudet oikein ovat? Jos nyt matkaisin viime keskiviik-
koon, kenet tapaisin siellä? Kuka olisi minun tilallani nykyhetkessä, kun
olen aikamatkustamassa? Menneisyyteen matkustaminen olisi ehkä kuin
menemistä videokameran tallentaman kuvan sisään, nykyyänkin men-
neisyyden voi vangita näkö- ja kuuloaistille. Tulevaisuudessa voidaan
varmaan tehdä kameroita, joihin tallentuu kaikki aistihavainnot ja tunne-
elämykset ja kuvaa voi katsoa kolmiulotteisena. Tavallaan aikamatkus-
tusta.

Vierailija

yks mun teorioistani jos pystyy matkustaa ajassa etenpäin/taaksepäin niin siinä tapahtuu se että kun portti aukea sie astut toisen ulottuvuuten / vaikka olet tehnyt hypyn maassa ja voit pallotella ihmisten keskellä ja ehkä näät ne mutta he eivät näe sinua etkä myös pysty kommunikoiman niitten kaa ja sillei ;O

toisessa teoriassa jos halua matkusta ajassa taaksepäin sinun eka pitä avata portti menneisyydessä että pääsisit tulevaisuudessa käymän menneisyydessä ... eli jos avaat/ käynistät aikanonen tai vastaavan vempelen tänään ja ootat huomisen aamun ja käynistät toisen ja kävelet siit läpi niin olet sit eilisessä eli periaattessa olis jotain aikanavigontia tietty sun pitä tietää parametrit ja myös taajudet millä avat portteja ;P

muuten aikavirrat repivät matkustaja kappeleiksi koska jokainen atomi voi ilmatntua eri ajoissa satunnaisesti

Vierailija

Minua viehättää tässä aikamatkustuksen mahdollisuudessa, se miten se mahdollistaa monet rinnakkaiset todellisuudet - jotta Matti(a) voisi kohdata itsensä, olisi Matin(a) pitänyt matkustaa aikakoneella - mutta jos Matti(a) ei matkustakaan aikakoneella - niin mitä tapahtuu? Menevätkö maailman kirjat sekaisin? Uskoisin, että viereisessä todellisuudessa Matti(b) lähtee aikamatkalle menneisyyteen, ja tämä Matti(b) tapaa itsensä Matti(a):n menneisyydessä. Mutta menneisyys muuttuu näin, niin että Matt(a):n ja Matti (B):n on mahdotonta enää päästä samaan todellisuuteen mistä he lähtivät. tai ehkä onkin...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat