Feissaajista eroon

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

(Kopsaan tämän kirjoitukseni tänne yhteiskunta-puolellekin, koska tuli asiasta enemmänkin mieleen...)

Suomessa on yleistynyt valitettavan paljon feissaus, eli kaduilla naamatusen tehtävä suoramarkkinointi. Kaupungeissa asuville on varmasti tuttuja unicefia ym. markkinoivat kansioheput.

Omasta mielestäni tälläinen suoramarkkinointi on hyvin rasittavaa. Jos haluan jotain ostaa, tai muuten osallistua järjestöjen toimintaan, osaa kyllä hakea tietoa siitä oma-aloitteisesti. Monesti jopa tekee mieli sanoa pahasti näille feissaajille, kun joka kerta kävelykatua ylittäessä, usein jopa samat tyypit tulevat kimppuun. Mutta täytyy kai ymmärtää, että työtään hekin tekevät ja elantoaan ansaitsevat, useimmiten opiskelijoita. Syypää on työnantaja, enkä näitä järjestöjä siksi rahallisesti enkä muutenkaan tue.

Onko tälläinen feissaus ja kaikenlainen muu suoramarkkinoinnin lisääntyminen merkki kansantalouden hyvästä tilasta ja jopa ylikuumenemisesta? (Lehdestä juuri luin, että puhelinmyyjille on tarjolla ennätyksellisen paljon vapaita työpaikkoja. Saman huomaa Työministeriön nettisivuilta.) Kun ihmisillä on paljon rahaa käytettävissä, eivätkä he tiedä mitä sillä tekisivät, niin se pitää tulla heille päin naamaa sanomaan ja kerjäämään rahat parempaan talteen. Tämän takia suoramarkkinointi tuntuu mielestäni niin ärsyttävältä. Haluan päättää itse mihin rahani käytän.

Mutta takaisin feissaajiin. Heillehän voi sanoa takaisin jotain nokkelaa, ei loukkaavaa. Kertokaa hyviä kommentteja, jonka voi heittää takaisin feissaajalle, kun taas kerran sellainen tulee iholle. Tai vaikka puhelinmyyjille. Kommentti tietysti riippuu siitä, mitä feissaaja ehtii ensiksi sanoa.

Esim. feissaaja sanoo ensin että: "Kiinnostaako ihmisoikeudet?" Siihen voi heittää takaisin, että: "Juu kiinnostaa, varsinkin omani.", "Kyllä tietysti, mistä niitä saa?", "Kiitos ei, olen laihdutuskuurilla." tai "Ei kiinnosta, olen natsi."

Kommentit (7)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Bisnes se on mikä kannattaa. Monesti kysyntää on kuin on tarjontaakin.

Keräävät jäseniä ja se on ilmeisesti tehokasta puuhaa.

Pohjoinen zen, ei niihin tarvi jäädä juttelemaan jos ei halua. Oma on vikasi jos joudut niiden uhriksi. Itse ainakin olen sanonut muutaman kerran ei ja kävellyt ohi. Niin ei ole tosta kertaa samat henkilöt jotka ovat vakiopaikoissa, täällä tampereella Tillikan edessä vainonneet minua.

Sama juttu puhelin myyjien kanssa olen sanonut että en osta mitään, niin eivät soita. Jos niiltä tilaa ne soittaa uudestaan.

Vierailija
tiäremiäs
Bisnes se on mikä kannattaa. Monesti kysyntää on kuin on tarjontaakin.

Sama juttu puhelin myyjien kanssa olen sanonut että en osta mitään, niin eivät soita. Jos niiltä tilaa ne soittaa uudestaan.

Talousalan ihmisiä olen itsekin. Tiedän, että kysyntä määrään tarjonnan ja pitää äänestää lompakollaan ja jaloillaan. Keskimääräiset kuluttajat ovat vaan lähtökohtaisesti hyvin tyhmiä (ainakin näin ekonomin näkökulmasta ).

En ole itse ostanut puhelinmyyjiltä mitään ainakaan 5 vuoteen (joskus kerran olen hairahtanut), mutta silti soittoja tulee. Ei ne minua niin paljon häiritse, että hankkisin jonkun eston. Kai sitä jotain mielihyvää saa, kun saa sanoa että ei kiinnosta, en tilaa.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kaikenlaista yritystoimintaa ihmiset keksivät. koska tavallinen teollinen toiminta vaatii suuret investoinnit. Siksi ihmiset aluksi suuntautuvat palvelualoille. Sieläkin kokoajan pitää keksi jotain uutta.

Kaikenlainen suoramarkkinointi ja muu tulee yleistymään.

Vierailija

Niin, mitä tiheämmin asuttuun paikkaan ihminen muuttaa sitä vähemmän hän kaipaa minkään näköistä kontaktia, ainakaan tuntemattomien taholta. Hullua sikäli, että jos se kerran niin ahdistaa niin luulisi maaseudun kutsuvan? Pahoittelen ettei tämä ota kantaa suoraan otsikon mukaiseen aiheeseen, mutta sivuaa sitä mielestäni riittävästi.

Itse asun nykyään hieman väljemmin kuin edellisessä kerrostaloasunnossa, mutta minua on aina lupa lähestyä jos siltä tuntuu, puhelimitse, kirjeitse, meilitse tai feissaten, osaan kieltäytyä kohteliaasti tarvittaessa. Olisi hyvin kummallista ottaa asiasta stressiä, ellei vastaantulija kysyisi että: Päivää, haluatteko turpiinne? Harva on oman elämänsä järjestänyt ajallisesti niin tehokkaasti ynnä mielekkäästi, että muutaman sekunnin suunnittelematon keskeytys tähän rutiiniin saa pään puoilhalki.

Vierailija
Hebokatti
Niin, mitä tiheämmin asuttuun paikkaan ihminen muuttaa sitä vähemmän hän kaipaa minkään näköistä kontaktia, ainakaan tuntemattomien taholta.
Harva on oman elämänsä järjestänyt ajallisesti niin tehokkaasti ynnä mielekkäästi, että muutaman sekunnin suunnittelematon keskeytys tähän rutiiniin saa pään puoilhalki.

Myyntimiesten taholta tämä kontakti ei ole vilpitöntä sosiaalista toimintaa, vaan yritys saada "uhrin" rahat. Jos tuntematon henkilö tulee kaupungilla kysymään vaikka mistä löytää jonkun paikan, niin sellaiseen kontaktiin on paljon miellyttävämpää vastata kuin sellaiseen, jossa joku tulee tyrkyttämään myytävää tuotetta.

Vierailija
Talousalan ihmisiä olen itsekin. Tiedän, että kysyntä määrää tarjonnan ja pitää äänestää lompakollaan ja jaloillaan. Keskimääräiset kuluttajat ovat vaan lähtökohtaisesti hyvin tyhmiä (ainakin näin ekonomin näkökulmasta.

Jos oikeasti (lue.aikusten) olisit 'talousalan ihminen' tietäisit, että juuri nuo kaksi mainitsemaasi äänestystapaa ovat juuri ne, mitä pitäisi välttää.
Kuinka ihmeessä kukaan palvelun tarjoajista tietäisi mitä epäkohtaa korjata, jos kerran siitä ei uskalleta puhua suoraan, vaan häivytään eikä enää koskaan palata samaan paikkaan? Ei näin.

..ekonomin näkökulmasta.

?

Vierailija
D.doc
Talousalan ihmisiä olen itsekin. Tiedän, että kysyntä määrää tarjonnan ja pitää äänestää lompakollaan ja jaloillaan. Keskimääräiset kuluttajat ovat vaan lähtökohtaisesti hyvin tyhmiä (ainakin näin ekonomin näkökulmasta.

Jos oikeasti (lue.aikusten) olisit 'talousalan ihminen' tietäisit, että juuri nuo kaksi mainitsemaasi äänestystapaa ovat juuri ne, mitä pitäisi välttää.
Kuinka ihmeessä kukaan palvelun tarjoajista tietäisi mitä epäkohtaa korjata, jos kerran siitä ei uskalleta puhua suoraan, vaan häivytään eikä enää koskaan palata samaan paikkaan? Ei näin.

..ekonomin näkökulmasta.

?

Lompakolla äänestäminen on sitä, että ei osteta sellaista tuotetta tai palvelua, joka on omasta mielestä liian kallis. Ei sillä ole juurikaan väliä, että kerrotaanko kauppiaalle jostain epäkohdasta, kyllä kauppias sen tajuaa jos kauppa ei käy ja laskee hintaa (tai nostaa tuoteen laatua). Suomessa itketään vähän väliä bensan ja autoilun hintaa, mutta silti samoilla tyypeillä näyttää löytyvän siihen ajeluun varaa, vaikka muutenkin selviäisi. Koska kysyntää riittää, niin silloin hintakin pysyy korkealla. Viime vuosina palveluiden hinnat eivät ole nousseet yksin eurosokeuden takia, mutta myös siitä syystä, että kuluttajien käytettävissä olevat tulot ovat nousseet. Siksi suoramarkkinointikin on lisääntynyt, koska näistä suurista tuloista kilpaillaan kovasti.

Kuluttajien "tyhmyydellä" tarkoitin sitä, että kuluttaja tekee ostopäätöksensä usein melko epäloogisesti. Eli taloustieteellisin termein, ei maksimoi omaa hyötyään annetulla budjettirajoitteella. Tälläisiä kokeellisia tutkimuksia on tehty kuluttajien ostokäyttäytymisestä, olen itsekin opinnoissani niihin tutustunut.

Uusimmat

Suosituimmat